Van een onzer correspondenten.
Ondernemers met een dieselbusje verkeren in onzekerheid of ze vanaf 1 januari nog wel overal kunnen komen. Gemeenten willen hen de toegang tot binnensteden ontzeggen. De Tweede Kamer wil uitstel, maar dat kan pas nádat de maatregel al is ingegaan. Chaos dreigt, zo schrijft AD.
De Tweede Kamer wil dat vrachtauto’s en bestelbusjes voorlopig nog gewoon overal kunnen blijven rijden. Veertien gemeenten, waaronder Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam, willen vanaf 1 januari alleen nog elektrische vrachtwagens en bestelbusjes toelaten tot de binnenstad. Tientallen andere gemeenten volgen in jaren daarna.
Vrachtwagens moeten aan de rand van de stad parkeren en dan spullen overladen.
Vooral veel kleinere ondernemers lopen al langer te hoop tegen de invoering van dieselvrije zones. De aanschaf van een dure elektrische bus is bijvoorbeeld voor veel marktkooplui of voor bakkers die ook bestellingen rondbrengen te duur en tweedehands zijn ze nog amper verkrijgbaar. Kleine ondernemers kunnen weliswaar een ontheffing krijgen, maar dat kost geld en is ook maar tijdelijk.
Kaasboer wordt gedwongen met een bakfiets te gaan rijden.
De Kamer wil daarom uitstel tot 2029, zodat kleine ondernemers meer tijd krijgen zich goed voor te bereiden. Een meerderheid stemde dinsdag voor een motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman die het kabinet oproept dat te regelen.
‘We kunnen wel van alles willen, maar het lukt gewoon niet iedereen om nu al aan de regels te voldoen’, zegt Veltman. ‘Nu ontstaat de absurde situatie dat iemand gedwongen wordt zijn vrachtwagen aan de rand van de stad te parkeren en dan zijn spullen over te laden in een personenauto om ze te kunnen afleveren. Of een kaasboer die gedwongen wordt met een bakfiets te gaan rijden. Dat moeten we niet willen met elkaar.’
Verantwoordelijk staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) heeft de Kamer vorige week al laten weten dat uitstel niet zo makkelijk is. Gemeenten hebben de vrijheid zelf milieuzones in te stellen. Wel kan het kabinet hen dwingen overal dezelfde regels toe te passen of de invoering uit te stellen, maar daarvoor is landelijke regelgeving nodig die niet vóór 1 januari klaar kan zijn. Dat duurt minimaal vier maanden.
***
Bron hier.
***
De groene waanzin ten top, feiten en onderbouwde argumenten doen er niet meer toe. Besluiten worden genomen door meningen en emotie, gevoed door manipulatie, desinformatie en ga maar door. De klimaatgekkies kunnen niet eens uitleggen wat er precies wordt bedoeld word met de klimaathoax. Typisch voorbeeld is dat er gevraagd wordt aan een demonstrant om het verschil is tussen CO2 en koolstofdioxide, waarop hij antwoorde ik weet dat er verschil tussen zit maar kom er nu niet op. Een mededemonstrant fluitsterd hem dan in het oor, beide zijn hetzelfde hoor.
Ja de onwetende mens bepaald wat er gebeurd met ons en de aarde.
Een goede overheid zorgt dat zijn inwoners gezond kunnen leven.
Helaas doet onze overheid daar veel te weinig aan.
Mensen wonend langs drukke straten in grote steden en snelwegen leven 1 -2 jaar korter. De enige gevonden oorzaak is de vervuiling, beter vergiftiging, van de lucht.
Diesel auto’s vergiftigen die lucht verreweg het meest.
Het is dus een gezonde eerste stap om diesel busjes uit de stad te weren.
Volgende stappen alle diesel auto’s weren.
Volgende stap alle dieselauto’s verbieden in NL verbieden.
De overheid kan het laatste doel tegen weinig kosten effectief bereiken door de belasting op Diesel hoger te maken dan die op normale benzine.
Je bent compulsief met je gezondheid. Je suggereert de uitstoot van 1971 op het Rijswijkseplein maar zo is het allang niet meer. Echt weer een autist die de kern van politiek niet kent. Evenwichtigheid, toekomstbestendigheid en investeringen op de lange termijn. Die uitstootvrije binnensteden zijn geen uitkomst van efficiente en evenwichtige gezondheidspolitiek maar uitkomst van politiek relevant blijven van de groep die ons de afgelopen vijftig jaar heeft gekneveld met zijn symboolpolitiek. Voor de gezondheid had men de overbevolking moeten tegengaan tot een niveau waarin natuurlijk gedrag zichzelf zonder knellende ingrepen kan verschonen. Dit is niet efficient en heeft hoge kosten die gecompenseerd gaan worden. We moeten eens af van het ponzi-scheme in de politiek: vandaag betalen met morgen. Uiteindelijk drijft zowel links als rechts op groei waarvan men hoopt dat het geen kapitaalverlies is. Steunen van zeer slecht elektrisch verkeer is dat wel. Kortom, op termijn wenselijk, nu te vroeg, nog te slecht, te veel verlies. Dit zijn politieke maatregelen bedoeld primair om een kaste in stand te houden die alleen maar aan zichzelf heeft gedacht.
De moderne diesels met verplicgt roetfilter zijn inmiddels schoner dan een benzinevooertuig, dus het slaat allemaal nergens op.
Och Cor, vraag gewoon eens aan zo’n groene alpha of hij/zij/het zou aandurven om Natriumchloride op zijn veganburger te strooien of in zijn havermelk.
Hoon zal je deel zijn.
De visionairen met invloed hebben deze bui besteld en denken zo veel markt concurrentie uit te schakelen.
Het wordt straks alleen nog maar picknick wat de stad in mag.
Door de klimaatverandering vliegen die karretjes van Bil Gates regelmatig in de fik maar daar wordt hard aan gewerkt dus dat komt wel goed.
Verder liggen de stadse groene huur scooters en fietsen voor het oprapen op stoepen in grachten en parken, dus niet te veel zeuren en pak je kans om uitstootvrij je stad afhankelijke bedrijf veilig te stellen of laat ze daar zelf maar uitzoeken hoe ze hun monteurs en materialen voor de deur krijgen.
Maar ja dat laatste moet je je maar kunnen permitteren .
Het is maar net wat bruin kan trekken.
@Johan,
Er valt weinig te trekken voor de vele mensen die kanker hebben opgelopen vanwege de uitstoot gassen van die busjes.
Er zijn nogal wat mensen die door de economische groei die mogelijk gemaakt is door mobiliteit, hebben kunnen genezen van kanker. De echt grote kankerveroorzakers zijn al aangepakt en dit laatste restje wat zo zou verdwijnen is nauwelijks nog van belang. Je verabsoluteert symboolpolitiek hier.
Het gaat alleen om nieuw op kenteken gezetten busjes. De oude mogen nog de stad in.
CBS 2024:
* 3% van de vracht- / bestelbusjes is van EV-type.
* 90% van de vracht- / bestelbusjes is van Diesel-type.
* 4% van de vracht- / bestelbusjes is van Benzine-type.
Lachen dus om zulke Groen en Linkse stupiditeit
Als dit soort stupide van elke realiteit gespeende activistische Groen en Linkse gemeenten, ……die de toegang tot binnensteden willen ontzeggen ontzeggen…… dan wordt het de bakfiets, ……als de regering er niet tenminste tijdig een stokje voor steekt.
Je zou je kunnen indenken dat die verhoudingen veranderen: 90% van EV type.
Zoals in Noorwegen al grotendeels gerealiseerd!
Is niet moeilijk.
Levert tevreden burgers op!
Geen auto’s in de stad is een van de voortaan dagelijkse berichten over bedrijfsluitingen, gestaakte activiteiten, gefuseerde en verdwenen zorg, niet verkrijgbare of onbetaalbare producten en diensten.
Het is allemaal het gevolg van VFE-vazallen in plaats van vakmensen aan de top. Driekwart van hen is alleen maar dom en lijdt aan SDG-geloof; de anderen zijn perfide. Maar allemaal weten ze wat te doen voor het verkrijgen, behouden en verbeteren van hun positie.
Er zijn er er maar weinig, die weten dat onderling ruziën en het volk verdelen en tegen elkaar opzetten ook bij de bovenbaas-strategie hoort.
En het is zo makkelijk, vrachtwagenchauffeurs en alles wat rijd in bedrijfswagens, zet steden dicht die met zulke achterlijke plannen komen.
Rook ze nu al uit, verenigd u en breng niets meer de stad in.
Ik verzeker u binnen 14 dagen smeken ze om bevoorrading.
Al die dictatuur wat heden heerst moet van de baan.
De vrije marktwerking moet zijn werk doen.
Bewijs dat bedrijven voordeel hebben bij een EV voertuig, maar dat kunnen ze niet, vandaar die dwang.
Deze maatregelen van die sullen zorgen voor nog hogere kosten voor burgers.
Een klus aan je huis b.v laten doen zal ook tegen veel en veel hogere tarieven dan alleen maar mogelijk zijn.
En welke kleine zelfstandige die de bus alleen maar voor korte stukken gebruikt dus weinig kilometers op de teller even gaan inruilen voor een EV, hun dieselbussen gaan wel 25 jaar mee.
Vrije marktwerking, bewijs je product, is het een goed product dan verkoopt het vanzelf, en zonder dwangbuis.
Ja, zo gauw als hapje en drankje van deze lieden niet meer verkrijgbaar is bij de lokale super, dan pas begint het te dagen dat er iets fout is, maar ja wat, dat snappen ze dan niet. Dit soort acties is de doodsteek voor veel middenstanders en velen kunnen wellicht uitwijken naar industrie gebieden of leegstand in buitenwijken van steden. Anders rest wilde verkoop op parkeerplaatsen of van huis uit om nog enigszins een beetje omzet te vergaren. U zult glimlachend ten onder gaan met niets.
Waar haalt de diesel auto eigenaar het recht vandaan om zijn medeburgers te vergiftigen???
Dan verhuis je naar een plek zonder auto’s. Vrijheid heet dat.
Belangrijke vraag die actueel was in de jaren 70. Beantwoordt met: vergroting van rijkdom en ongebreideld vertrouwen in technische vooruitgang. Plus dat iedereen een auto wilde. Men vergiftigde werkelijk liever zijn kinderen dan zich te beperken. Mede daarom ook krijgen de parasitaire groepen van destijds nu de volle laag: de linkse babyboomers en de neoliberalen. Gelukkig is er wel wat gedaan waardoor we toch tot de langstlevenden op aarde behoren. En daarom ook is het zo ziekelijk om nu een paardemiddel aan te wenden wat wel veel nadelen maar weinig voordelen heeft.
Dat is heel simpel: toen die bus verkocht werd voldeed hij aan de toenmalig geldende regels en dat geeft je dus het recht om er mee rond te rijden.
Wat we natuurlijk altijd al wisten : https://ejbron.wordpress.com/2024/10/23/explosieve-oorlogsreden-in-de-oekraine-gaat-het-om-enorme-voorraden-lithium/
Stel…. dat niemand het doet, en dat men massaal die globalisten in de stront laat zakken….
Zo maar een ideetje hoor.
Trol.
Ja. En vandaag was het bijna een millioen vierkante kilometer minder dan in het record laagjaar 2012 om deze tijd. In september was dat nog evenveel meer. Mijn conclusie is: klimaatwetenschap leert ons het kan daar vriezen en het kan daar dooien.
Mooi hè, die Tongavulkaan.
Ooit was er gedoe over BPM maatregelen op grijze kentekens. De Stichting Grijs Kenteken won na jaren van procederen tegen de staat. Eén dag na de uitspraak van de Hoge Raad -welke in het voordeel was van de grijskentekenrijders- was er nieuwe wetgeving. Eén dag! Het kan dus wel, snel nieuwe wetgeving.
Katalysator op die dieselbusjes en klaar.
Niet moeilijk doen over CO2, dat zit in spa-rood.
En waterstof: dat levert H2O bij verbranding, het voornaamste broeikasgas !
Die katalysator doet wel wat maar veel te weinig.
Te weinig Bas. Niet veel te weinig. Ja als je gefixeerd bent. Prima om dat te zijn in de discussie en op het lab niet in de werkelijkheid en ook niet in de politiek. Alles is een compromis Bas. De motor van de vooruitgang moet blijven draaien. En absolutisme werkt daarin averechts. Die uitstootvrije zones zijn prematuur en primair symbolisch maar wel enorm kapitaalvernietigend.
In mijn jeugd kon je elke auto, rijdend op loodhoudende benzine, ruiken. In de straten rook je de kolenkachels. Toen was een milieuzone nodig. Auto’s en gasgestookte woningen alsoook n de lucht zijn ook veel schoner geworden. De milieuzone is achterhaald.
Precies. Paradox van de vooruitgang. De lucht is veel schoner maar daardoor ruik je het restje vervuiling beter. Dus slaat iedereen aan op iets wat al opgelost is. Heeft Bas ook niet door. Bas is een vervuilingsjehova: geloven is niet voldoende het moet op hun manier en gestraft bij uittreding. Autisten en politiek: het blijft tobben.
Tja, als je zo bang bent voor alles wat ook maar op welke wijze je gezondheid kan beïnvloeden, is een optie om alles wat ook maar ten nadele van je gezondheid is, te verbieden. Leve de armoede dan??
U mag/kunt zelf invullen wat allemaal verboden dient te worden vanwege gevaarzetting voor het leven.
Leven is een avontuur en geen modelberekening, dus leef en ga ergens anders zeuren om niets.
Stoere taal van onze groene maniakken maar wat zou er gebeuren bij een bezorg en klusstaking, als we er niet in mogen dan gaan we toch niet of tegen een dubbel tarief.