Groeiende dreiging van branden met lithiumbatterijen op netniveau

Amerika wordt geconfronteerd met een groeiende dreiging van branden met lithiumbatterijen op netniveau. De bouw van enorme batterijreeksen zonder enige zorg voor potentieel catastrofale branden is niet onder controle. Er zijn geen vastgestelde normen om te volgen en lokale vergunningverlenende instanties lijken zich niet bewust te zijn van dit zeer reële gevaar.

Wat volgt is een korte introductie tot het probleem. Bekijk om te beginnen deze foto van een bestaande gridbatterij-array genaamd Desert Sunlight hier.

De batterijen worden gecombineerd met een grote zonne-energiecentrale, omdat dat tot voor kort de enige manier was om de batterijsubsidies te krijgen. Elke lithiumbatterij-eenheid is zo groot als een vrachtwagen of een grote scheepscontainer en er zijn er ruim honderd, met een nominale opslagcapaciteit van 230 MW. Dit is een middelgrote opslagfaciliteit.

Dat deze units spontaan in vlammen kunnen opgaan, is een vaststaand gegeven. De vraag is hoe je deze vernietigende gebeurtenis kunt ontwerpen en voorbereiden?

Om het probleem te schalen, denk aan de volgende gebeurtenis. Een op batterijen werkende trekker met oplegger is onlangs gecrasht en de batterij is verbrand op een snelweg in Californië. Branden met lithiumbatterijen kunnen niet worden geblust, dus deze brandde ongeveer elf uur. Om te voorkomen dat de brand zich zou verspreiden en een bosbrand zou veroorzaken, sproeide de brandweer er continu op met naar verluidt 50.000 gallons water. De snelweg was afgesloten vanwege de giftige dampen van de brand.

Eén van deze grid-scale batterij-eenheden is gemakkelijk 10 tot 20 keer zo groot als die vrachtwagenbatterij. Als het waterverbruik dat nodig is om te voorkomen dat een grid-batterijbrand zich verspreidt, schalen met een omvang van 500.000 tot een miljoen gallons water. De werkelijke hoeveelheid is een technische berekening die moet worden vastgesteld en opgenomen in de ontwerpnormen voor batterijfaciliteiten.

Let wel, we hebben het hier niet over het vuur dat zich verspreidt en een bosbrand veroorzaakt, hoewel dat zeker een zorg is. Het belangrijkste is om te voorkomen dat het de nabijgelegen batterijen in brand steekt. Als dit zou gebeuren, zou de hele faciliteit in vlammen kunnen opgaan met honderd of meer brandende gigantische batterijen. Dat zou echt catastrofaal zijn.

Kijk nu naar de Desert Sunlight-foto en zie dat er geen watertank is. Er zou zoiets moeten zijn als een watertank van een miljoen gallon met een systeem met een hoog volume om dat water naar elke unit in de faciliteit te brengen. Dat is er duidelijk niet.

Er is ook de technische vraag hoe ver deze units uit elkaar moeten staan ​​om het water te laten werken en te voorkomen dat het vuur zich verspreidt. Ik betwijfel of de Desert Sunlight-afstand zelfs maar in de buurt komt van groot genoeg. Het lijkt erop dat er gewoon ruimte is om tussen de units te lopen.

Laten we nu eens kijken naar het toestaan ​​van deze faciliteiten, waar ik nog een voorbeeld heb dat boekdelen spreekt. Dit is een faciliteit die net een vergunning heeft gekregen van de staat Washington. Het is een gecombineerd wind-, zonne- en batterijproject met een voorgestelde opslagcapaciteit van 300 MW, wat aanzienlijk groter is dan Desert Sunlight. Het zou 200 enorme lithiumbatterij-eenheden kunnen hebben. Dat aantal wordt niet bekendgemaakt.

Het project heet Horse Heaven Wind Farm, ondanks de enorme zonne- en batterijcomponenten. De naam, meestal afgekort tot Horse Heaven, is echt ironisch, want het zal geen plek zijn voor paarden. Horse Hell is misschien beter.

De vergunningverlenende instantie is de Washington Energy Facility Site Evaluation Council of kortweg EFSEC. De vergunning heet een Site Certification Agreement of CSA en Horse Heaven heeft er net een gekregen, met een flinke duw van de gouverneur.

Het verbazingwekkende is dat er geen discussie was, of zelfs maar erkenning, van de branddreiging die deze enorme lithium-batterijfaciliteit vormt. De CSA heeft talloze vereisten voor veel problemen, groot en klein, tot aan de faciliteit met water om het stof op de weg laag te houden. Er is niets over het hebben van een miljoen of zo gallons om een ​​catastrofale brand te voorkomen, noch over de impact op het milieu daarvan.

Dit is een gebied waar veel bosbranden voorkomen, dus er zou een aansprakelijkheidsverzekering moeten zijn voor schade aan anderen door een brand. Andere potentiële bronnen van schade zijn enorme hoeveelheden vervuilde waterafvoer en giftige luchtemissies, vooral als de hele faciliteit afbrandt.

Deze verwaarlozing komt ongetwijfeld voort uit de Horse Heaven-applicatie. De app is meer dan 500 pagina’s lang en ik kan slechts één zin vinden over batterijbranden. Begraven in een lange alinea op PDF-pagina 366 lezen we:

“Lithium-ion batterijopslag kan een risico op brand en explosie vormen vanwege de neiging van lithium-ion batterijen om oververhit te raken.”

Deze ene zin verwijst niet eens naar het project. Er staan ​​trouwens maar een paar alinea’s over de batterijfaciliteit in de hele app, die het meestal in algemene termen beschrijven. Er staat niets over het aantal gigantische batterijcontainers of dat het een enorm project op zichzelf is, dat een even grote branddreiging vormt. De app zegt zelfs dat ze deze batterij-eenheden van containerformaat dubbel zouden kunnen bouwen, wat absurd is gezien het risico op een kettingreactie in het hele complex.

Uit de aanvraag kan men gemakkelijk opmaken dat de batterijen niet van belang zijn, en dat lijkt precies te zijn wat er bij de EFSEC is gebeurd.

David Wojick.

Deze systematische verwaarlozing lijkt te zijn wat er in het hele land gebeurt. We hebben dringend een nationale code of standaard nodig die dit probleem behandelt. De National Fire Protection Association zegt dat ze eraan werken, maar het is aan de vergunningverlenende autoriteiten om iets te laten gebeuren.

De groeiende dreiging van grootschalige batterijbranden is een zeer ernstig probleem dat om even serieuze maatregelen vraagt.

***

Bron hier.

***

Door |8 oktober 2024|28 Reacties

28 reacties

  1. Cornelia 8 okt 2024 om 08:13- Antwoorden

    Accu’s zijn bommen, ze moeten altijd in een beschermde omgeving opgeslagen worden.
    EV’s zijn onzinnig, het laden en ontladen gebeurd voor 85% met stroom van conventionele centrales.
    Het laden ontladen heeft een rendement dat nooit wordt meegenomen in het totale rendement van de EV.
    EV’s zijn onnodig zwaar, je rijdt altijd met 6 volwassenen op de achterbank.
    Het is gelukkig dat er niet zoveel rijden, anders zouden we elke dag wel een uitgebrande EV zien.
    De EV van vandaag…. https://www.l1nieuws.nl/112/2767925/elektrische-wagen-boodschappenbezorger-door-vlammen-verwoest

    24
    2
  2. Rien E 8 okt 2024 om 08:43- Antwoorden

    De wonderbatterij bestaat niet. Toegegeven er is een hoop verbeterd sinds “de batterij van bagdad” enkele duizenden jaren geleden en we leren steeds bij maar het wonder blijft tot op heden uit.

    2
    2
  3. Cornelia 8 okt 2024 om 08:48- Antwoorden

    EaB, mee eens, maar vraag eens aan een verzekeringsmaatschappij of ze jouw 40 MW accuruimte willen verzekeren.
    Een ander ding is… het is veiliger, maar de kosten zijn 3 x zo hoog….

    Accu’s worden misschien veiliger, maar de samenstelling van de accu is een chemisch construct dat maar een bepaalde tijd mee gaat.
    Uit voorzorg worden accu’s RUIM voor de tijd vervangen, maar zelfs dat geeft geen vrijwaring tegen ontploffing.

    8
    1
    • Bas 8 okt 2024 om 09:07- Antwoorden

      vraag dan ook eens aan een verzekeringsmaatschappij of ze een kernreactor willen verzekeren.

      Er zijn zeer hoge veiligheidsnormen “maar zelfs dat geeft geen vrijwaring tegen ontploffing”.

      1
      6
  4. Chemical 8 okt 2024 om 09:40- Antwoorden

    De site waar NepEab mee komt aanzetten is een ChatGpt tekst vol met blabla, zonder concreet plan van aanpak. Het gaat er niet om de Duralex batterijtjes zelf te maken maar “To radically transform the way we discover, develop, and design ultra-high-performance, durable, safe, sustainable, and affordable batteries for use in real applications”. Het mag een tijdje duren want het is “a LONG TERM ROADMAP for forward looking battery research”. Maar het is Europees, innovatief en kost een luizige 3,2 miljard euro. Wat kan er nu mis gaan?

    3
    0
  5. Scheffer 8 okt 2024 om 10:04- Antwoorden

    Lithium: link tussen de Russische veroveringsoorlog (‘speciale operatie’) in Oekraïne en de transitie naar schone energie

    Lithium is een cruciaal element voor de transitie naar schone energie. De crisis in Oekraïne beperkt de toegang tot een grote wereldwijde bron van lithium, maar kan ook de katalysator zijn voor innovatieve oplossingen in eigen land.

    Toen de oorlog in Oekraïne eind februari begon, ontstond er een humanitaire crisis – en ook een energiecrisis. Europa is sterk afhankelijk van Russische energie en haalt 40% van zijn olie en aardgas uit het binnenvallende land. Sommigen zagen de oorlog als een wake-up call voor wereldwijde energiezekerheid en een broodnodige impuls voor de ontwikkeling van schone energie. Duitsland, de grootste Europese klant van Rusland, tekent zelfs al contracten met nieuwe olieleveranciers en heeft $ 216 miljard toegezegd aan investeringen in hernieuwbare energie om zijn afhankelijkheid te verminderen. Hoewel het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen de meeste aandacht in de media heeft gekregen, wordt er minder vaak gesproken over hoe de oorlog de mogelijkheid van de wereld beïnvloedt om op een economisch haalbare manier over te stappen op schone energie.

    Volgens voorlopige schattingen geloven onderzoekers dat Oekraïne een schatkamer is van lithium, met ongeveer 500.000 ton van het “niet-hernieuwbare mineraal dat hernieuwbare energie mogelijk maakt.” Lithium is vrijwel onvervangbaar geworden in batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) vanwege de efficiënte energieopslag per gewichtseenheid. De explosieve groei van de wereldwijde vraag naar lithium wordt geschat op 400% tot 4.000% in de komende jaren. De vraag zal het aanbod overtreffen en zonder meer investeringen in mijnbouwcapaciteit zouden de kosten onbetaalbaar kunnen worden voor de adoptie van EV’s. De droom van Elon Musk om prijzen te verlagen om nieuwe klanten aan te trekken, werd al verpletterd toen Tesla een prijsverhoging van meer dan $ 2.370 aankondigde voor zijn Model Y-voertuig kort nadat de crisis begon.

    Lithium is voorwaardelijk voor een succesvolle toekomst met schone energie. Het verlies van toegang tot een van de grootste potentiële bronnen van lithiumoxide ter wereld heeft geleid tot zorgen over het vermogen van de wereld om de kloof in aanbod te dichten. Wat we nu nodig hebben, is een grotere focus op binnenlandse lithiumwinning, vooral omdat landen zich realiseren hoe groot het risico is van geïnternationaliseerde wereldwijde energievoorziening. Maar in de Verenigde Staten is lithiumwinning bijvoorbeeld een uiterst omstreden onderwerp. Ironisch genoeg veroorzaakt traditionele lithiumwinning aanzienlijke schade aan het milieu, verontreinigt het lokale grondwater en doodt het mogelijk bedreigde diersoorten.

    Er bestaan ​​milieuvriendelijkere bronnen van lithium. Ten eerste kan lithium worden gerecycled. Batterijrecyclingprogramma’s die zijn ingesteld door de regering-Biden, kunnen de behoefte van het land aan lithium met 25% verminderen. Bestaande geothermische energiecentrales onder meren in Californië zouden een andere bron van lithium kunnen zijn, omdat ze stoom vrijgeven die verzadigd is met lithium en die kan worden gewonnen met apparaten die scrubbers worden genoemd, waardoor tegelijkertijd groene energie en lithium worden geproduceerd. Terwijl de gouverneur van Californië, Gavin Newsom, onlangs zei dat lithiumproductie uit de Salton Sea de regio het “Saoedi-Arabië van lithium” zou kunnen maken. Het project bevindt zich nog maar in de verkennende fase en niemand weet of het mogelijk zal zijn om de beloofde niveaus van winning te halen.

    De oorlog in Oekraïne heeft een zeldzaam ‘beleidsvenster’ gecreëerd waarin wetgevers en het publiek eerder aandacht en steun zullen besteden aan wetgeving die gericht is op energieonafhankelijkheid. Gezien de immense politieke patstelling in het Congres die vaak uitgebreide pakketten voor schone energie heeft geblokkeerd, zouden wetgevers van deze gelegenheid gebruik moeten maken om onderzoek en ontwikkeling voor binnenlandse lithiumwinning te financieren, met speciale aandacht voor projecten met een lage impact op het milieu. In de woorden van Rahm Emanuel, voormalig stafchef van het Witte Huis, “je wilt nooit dat een ernstige crisis verloren gaat.”

    https://kleinmanenergy.upenn.edu/commentary/blog/lithium-the-link-between-the-ukraine-war-and-the-clean-energy-transition/

    3
    3
  6. EaB 8 okt 2024 om 10:46- Antwoorden

    Je kan je inderdaad afvragen of grote accus in een bosgebied verstandig zijn. Hiervoor is de thuisaccu. Ieder huis wordt dan voorzien van een dikke accu om de netcongestie tegen te gaan. De bewoners kunnen nu zelf hun accu kast in de gaten houden. Net als in een noodstroom systeem worden de accus iedere vijf jaar vervangen om de veiligheid te garanderen. Mocht de verkoop geen storm lopen dan is koppel verkoop van een elektrische aansluiting en een werkende thuisacu een oplossing. Het moeten natuurlijk wel hele vette thuisaccus worden want je moet toch echt in de donkere maanden de warmtepomp laten draaien op eigen opgewekte stroom. Dat hoeft helemaal niet in de meterkast. Onder het huis kan een energie kelder komen. Enige tientallen kubieke meters zullen wel volstaan. Zo laat de energie transitie zien dat we goedkoop en veilig ons van energie kunnen laten voorzien.

    6
    3
    • Cornelia 8 okt 2024 om 11:11- Antwoorden

      Knettergek om een accu thuis neer te zetten, ja misschien in een aparte ruimte los van het huis. Ik heb er genoeg uitgebrand gezien om dat nooit te doen!
      Je was wel gek om zo’n explosieve installatie in huis te halen. Zeker als de fabrikanten elkaar gaan beconcurreren voor de goedkoopste oplossing.
      In de industrie bestaan extreem strenge regels voor accu ruimtes en no-break installaties, daar wordt thuis niet eens naar gekeken.
      Enig idee hoe je huis er aan toe is na het ontbranden van een volle 3,5 kWh installatie?
      Ik kan je een ding verzekeren, dat wil je niet, en zodra de eerste huizen afgebrand zijn zullen er ook problemen ontstaan met de verzekering, net als met parkeergarages nu al het geval is.
      Overigens worden brandende EV’s en accu opslag buiten de Google zoekresultaten gehouden. Dat geeft al aan dat men er alles aan doet om de gevaren onder de pet te houden. Als je een bericht leest van een brandende EV kun je dat na een tijdje niet meer terugvinden.
      Dat is ook een vorm van censuur op de ongemakkelijke waarheid.

      15
      0
      • Johan D. 8 okt 2024 om 11:48

        Telegraaf: “Brussel moet zich bemoeien met de vergroening van het wagenpark van bedrijven. Die oproep doet PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) in een brief aan de Europese Commissie. (…) De PVV moest in het verleden niets hebben van groene dwangmaatregelen, maar nu zoekt PVV-staatssecretaris Jansen dus toenadering tot zo’n beetje de drie groenste ministers van Europa. Ook in Den Haag is de bewindsman opvallend groen bezig.”

        Nothing really changes…

        Volgens mij was er iemand op dit forum die dit al voorspelde: Cornelia!

        9
        0
    • Henk van der Veen 8 okt 2024 om 11:11- Antwoorden

      Jeroen.nl heeft uitgerekend dat zijn eigen thuisaccu een terugverdientijd van 67 jaar heeft.

      6
      0
      • Johan D. 8 okt 2024 om 11:38

        De gemiddelde leeftijd van de Nederlander is 81,5 jaar. Geef iedere NL’er bij zijn geboorte een thuisaccu en dan kan hij/zij er de laatste 14,5 jaar gratis gebruik van maken.
        Oh wacht, de gemiddelde thuisacculeeftijd is 15 jaar. Nou, geef dan bij geboorte 5 accu’s mee. Dan zijn de laatste jaren van accugebruik ook gratis.
        Ik had klimaat-/milieudeskundige moeten worden…

        6
        0
      • Ronnie 8 okt 2024 om 12:28

        Zo oud wordt die accu en dat huis waar de accu aan zit niet, want dan is alles al afgefikt.

        2
        0
    • nico 8 okt 2024 om 11:29- Antwoorden

      Jee wat een goed idee, internetkabeltje eraan zodat de boel op afstand tot ontploffing gebracht kan worden..

      5
      0
  7. Lo 8 okt 2024 om 11:25- Antwoorden

    https://nos.nl/artikel/2539973-knmi-waarschuwt-voor-onstuimige-donderdag-door-afgezwaaide-orkaan-kirk

    Een echte orkaan die ons als storm gaat bedreigen?
    Moet ik dagen binnen blijven?
    Rijdt de trien en bus niet meer?

    Er komt helemaal niks van, KNMI was vergeten dat je niet 4 dagen van tevoren de loop van zo’n storm kan voorspellen.
    Waarschijnlijk in werkelijkheid windkracht 3 met een enkel buitje.

    Gelukkig weten ze wel dat het weer in 2100 heel gevaarlijk wordt…

    13
    0
    • Johan D. 8 okt 2024 om 11:41- Antwoorden

      Code Geel: Alles blijft heel.
      Code Oranje: Vluchten kan je.
      Code Rood: Als de dood.

      Houd dus de codes in de gaten!

      7
      0
    • Modelleur 8 okt 2024 om 12:37- Antwoorden

      Kirk trekt vermoedelijker iets zuidelijker langs dan de mondiale weermodellen (niet gedraaid op het KNMI) enkele dagen geleden aangaven.

      In het zuiden van het land is er nog altijd een niet verwaarloosbare kans op meer dan 25 mm neerslag. Zo dramatisch als in Florida zal het hier niet worden. Houd Frankrijk maar in de gaten.

      0
      0
      • Lo 8 okt 2024 om 12:49

        “(niet gedraaid op het KNMI)”

        De expertpluim geeft in De Bilt 24 mm t/m 23 okt en volgens het klimaatdashboard daarna nog 300 mm t/m 30 nov.

        Je kan beter vanmiddag nog snel Sinterklaas inkopen gaan doen wat volgens het KNMI moet je anders naar de winkel gaan zwemmen.

        P.s.
        Die 24 mm wordt niks en die 300 mm daarna is helmaal onzin, (wel erg wetenschappelijk).

        1
        0
      • Henk van der Veen 8 okt 2024 om 13:54

        Klinkt Niet Meer Integer! Dat zijn toch die frauduleuze homogenisators?

        0
        0
  8. Cornelia 8 okt 2024 om 11:40- Antwoorden

    Het nieuwe rijden 2024…. https://t.me/vmHumor/202158

    9
    0
  9. Pieter 8 okt 2024 om 11:41- Antwoorden

    Wat een zegen die energie transitie.Het kan niet snelgenoeg gaan.

    2
    0
  10. Chris Schoneveld 8 okt 2024 om 14:48- Antwoorden

    Opslagcapaciteit van 230 MW schrijft David Wojick. Je kan vermogen niet opslaan net zo goed als het 500 HP vermogen van een Ferrari niet kan opslaan. Zoals velen die over energie schrijven niet eetrn wat het verschil is tussen capaciteit en vermogen. David heeft het wasrschijnlijk over 230 MWh.

    2
    0
  11. nico 8 okt 2024 om 16:14- Antwoorden

    Ik ga weer eens even rekenen:

    Een m3 lucht weegt 1,29 kg/m3 om dit 1 graad te verhogen hebben we 718(soortelijke warmte) x 1,29kg=926 joule nodig. Ondanks de bewering dat lucht langgolvige warmtestraling zou doorlaten.

    Een m3 CO2 weegt 1,97 kg daar heeft de mens (naar zeggen) 0,01% aan toegevoegd dat wordt dan 1,97 x 0,01% x 650(soortelijke warmte)=0,12805 joule voor nodig.

    Omdat de co2 door oxidatie is ontstaan moeten we de gebruikte zuurstof van de lucht af trekken, dat is 0,01% x 650(soortelijke warmte) x 1,43kg=0,09295 joule
    Die trekken we van de co2 af dan is het netto rendement van de opgenomen warmte 0,0351 joule/m3.

    0,0036 % van die van de lucht.

    ‘k weet het niet maar 1 wolk die overwaait en je vindt net zoiets. Boeiend is wel het verhaal dat CO2 een soort wonderspul is die langgolvige straling tegenhoud die door de zuurstof en stikstof zo doorgelaten wordt.

    Een andere grap is dat bij de spectrum meting het nul nivo niet meegenomen wordt, alleen de specterale resonatiepiek wordt in de grafieken weergegeven , wat volgens mij ook een onjuiste weergave is, dat is namelijk een fractie van de energie die omgezet wordt naar kinetische energie van zowel lucht, ofwel de zuurstof en stikstof moleculen. anders zou daar geen soortelijke warmte voor bestaan.

    0
    0

Geef een reactie