Van een onzer correspondenten.
De verkoop van nieuwe bestelbusjes is fors toegenomen, maar de verkoop van elektrische busjes steeg niet mee.
Vooral dieselbusjes, waar Utrecht en Amersfoort vanaf willen, waren populair dit jaar.
Vorige week werd bekend dat de Tweede Kamer de invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens wil uitstellen. Veertien gemeenten, waaronder Utrecht en Amersfoort willen ondanks de weerstand van Den Haag de zogeheten zero-emissiezones vanaf de jaarwisseling invoeren, waardoor de zogenaamde meest vervuilende bedrijfswagens niet meer welkom zijn.
Ook bij de bestelauto’s met een benzinemotor was een stijging te zien in registraties, van 44,4 procent. De registraties stegen van 1.090 in 2023 naar 1544 in 2024.
In de eerste negen maanden van het jaar zijn bijna 71.000 bestelbusjes verkocht, volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat is zo’n 32 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Van de verkochte busjes rijden er meer dan 60.000 op diesel.
Volkskrant: ‘Nieuwe dieselbussen stoten nog wel CO₂ uit, maar ook veel minder van de schadelijke stikstofoxiden. Daarmee helpt hun komst dus wel de gemiddelde luchtkwaliteit te verbeteren in steden.’
Het aantal elektrische busjes is ten opzichte van vorig jaar een fractie gedaald maar 7358 busjes. Ook zijn er iets minder hybride varianten verkocht. Vorig jaar was er wel nog sprake van een verdubbeling van het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in Nederland. In de hele Europese Unie nam het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in de eerste negen maanden van dit jaar af, signaleert ACEA. Het marktaandeel is omlaag gegaan van 7,1 procent vorig jaar naar 5,7 procent.
***
Bron o.a. hier.
***
Nog even een paar domme linkjes:)
https://blackout-news.de/aktuelles/milliardenflut-durch-solarfoerderung-deutschlands-energiewende-droht-im-kostenchaos-zu-versinken/
https://blackout-news.de/aktuelles/svolt-beendet-batteriezellproduktion-fuer-e-autos-in-europa-standorte-im-saarland-betroffen/
https://blackout-news.de/aktuelles/us-chemiekonzern-dow-zukunft-der-europa-geschaefte-ungewiss/
Wat krijgen we nu????
https://futurezone.at/science/eisschmelze-arktis-europa-abkuehlung-interglazial/402969632
Oh gelukkig, het is maar een vermoeden he. Ik schrok al.
https://media24.fr/2024/10/24/on-pourrait-nourrir-136-milliards-dhumains-avec-cette-decouverte-scientifique-qui-pourrait-etre-aussi-salutaire-a-lhumanite-que-linvention-des-engrais/
Zo, dat is nog eens wat anders dan die lullige 8 miljard.
Wie leest al deze stukken?
[JA] Duimpje naar boven
[NEE] Duimpje naar beneden
Hoe dom kan je zijn om het zo te benaderen?
Duimpje omhoog betekent: Ik ben het er mee eens.
Duimpje omlaag betekent: Ik ben het er niet mee eens.
Maar dat kan je pas bepalen ALS je het gelezen hebt.
Och. en die duimpjes omlaag kan ik wel raden hoor.
Leden van de Groene Khmer of van het FvD.
Gelet op de duimpjes omlaag bij je stupide opmerking op 16:41 concludeer ik dat er toch een paar het met me eens zijn.
(Of begrijp je de linkjes gewoon niet Cornelia?).
Nou, nog een leuke voor je en nog wel in het Nederlands:
https://www.businessinsider.nl/is-de-aanval-van-de-brics-op-de-dollar-een-meesterzet-of-wanhoopspoging-rusland/
Gelukkig krijgen ze binnenkort weer wat geld binnen:
https://www.businessinsider.nl/google-rusland-boete-2-sextiljoen-hoogste-boete-ooit/
Ik schreef hier onlangs een stukje over nogal wat complicerende factoren die de sceptische beweging ondermijnen.
Kan maar zo gebeuren dat je klimaatscepticus bent in hart en nieren , maar door een andere verraden wordt.
De situatie heeft veel weggekregen van die welke we kennen van de DDR.
Onlangs keek ik de film ”der Turm ” over het leven in de DDR . Mijn conclusie aan het eind was dat de huidige situatie in Nl in Nl daar veel op lijkt.
Zo’n buurman als AF , die werkt voor de Stasi , daar moest je ver weg van blijven. Anders eindigde je in het gevang en mocht je niet meer studeren, zoals de zoon van de succesvolle Chirurg overkwam die zelf ook uit zijn functie werd gezet.
Nou wordt ie boos hoor.
Zo’n buurman als AF , die werkt voor de Stasi…
Het is nog erger, hij is zo dom dat hij zelfs dát niet in de gaten heeft. De man die met de VVD gierend op zijn eigen ondergang stemt.
Eerlijk gezegd lees ik nooit een bijdrage van ‘m waarvan ik denk dat het hout snijdt.
Hij komt hier echt alleen om te zieken en te klieren, daar krijgt het mannetje een stijve van.
Hij is superslim, want hij gaat in Frankrijk wonen want dat is goedkoper….om vervolgens te gaan opscheppen dat die Fransen het zo goed voor elkaar hebben, hij ziet in zijn resort waarschijnlijk nooit de armoede waar Fransen in leven.
Nee, het lijkt mij een akelig dom heerschap die zichzelf heel geweldig vindt, op een of andere manier komt hij niet over, dat zal niet alleen bij Nederlanders zijn.
Veel contact met de Fransen heeft hij volgens mij ook niet, anders kwam hij ons niet zo vaak vervelen met bij elkaar geraapte linkjes.
Bert, ik ben per 1 april 2008 met pensioen gegaan maar dat is je kennelijk totaal ontgaan.
Of denk je dat ik vanuit Frankrijk nog steeds bij de Nederlandse overheid werk op mijn 78-ste?
En Bert, ik heb het al eens geschreven. Je kunt mensen in 2 groepen verdelen. In de eerste groep zitten degenen die mij niet boos willen maken en in de tweede groep de mensen die dat helemaal
niet kunnen.
Nee, jij kan me dus echt niet boos maken hoor.
Tja, en dan die Stasi Bert, die is ergens in 1990 opgeheven terwijl ze met alle macht probeerden hun dossiers door de schredder te halen.
Wat wel bestaat is de FSB die gewoon dezelfde terreur uitoefent tegen de bevolking in Rusland zoals de Stasi in de DDR, de KGB in de USSR en de en de Gestapo in Nazi-Duitsland.
Na WOII zijn er in West-Duitsland duizenden voormalige Gestapomedewerkers berecht en veroordeeld. In de DDR werden die gewoon ingelijfd in de Stasi waar de Russen met hun KGB de lakens uitdeelden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Federalnaja_sloezjba_bezopasnosti
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stasi
Tja, ik kan het weer niet laten he; de taalnazi uithangen Cornelia.
Neem nou even dit zinnetje:
‘Eerlijk gezegd lees ik nooit een bijdrage van ‘m waarvan ik denk dat het hout snijdt’.
Hier geef je dus toe dat er bijdragen van mij zijn die hout snijden maar dat je die niet leest.
Maar hoe weet je dan dat ze hout snijden?
Los van dit alles; Hoe ziek moet je overigens zijn om in je onmacht mensen te beschuldigen van te werken voor de Stasi?
Dan heb je toch echt niets meer in te brengen.
Nog snel een diesel kopen voordat het helemaal niet meer kan….
Kijken hoe lang die dictatuur gaat werken.
De macht ligt bij de chauffeur, rook die steden uit, ga er nu al niet meer naar al die steden waar jullie straks niet meer gewenst zijn
Ik voorspel dat na 14 dagen komen ze smeken om hun alsjeblieft te komen bevoorraden.
De vrachtwagens en bussen hebben zoveel macht dat ze het zelf nog niet eens beseffen.
Heren chauffeurs gooi jullie bij elkaar en blokkeer de steden, laat jullie je niet onnodig op kosten jagen door een stelletje groene idioten met hun waanzin ideeën want hier houd het echt niet op ze gaan verder en verder.
Dat ze maar eens eerst bewijzen dat hun EV rommel voordelen heeft.
In de kop “Onderzoeker Rob de Vos over zonuren in De Bilt vanaf 1901”
Dit is een leuk nuchter stuk wetenschap waar je wel een enorme fantast voor moet zijn om de CO2 een rol in te laten spelen. Maar ja dat soort charlatans hebben we hier wel helaas.
Na afschaffen verplichte warmtepompen, afschaffen verplicht van het gas af, afschaffen teruglevering zonne-energie, etc…., gaat ook de uitstootvrije zones in de steden afgeschaft. De ‘verplichte’ elektrische auto is een te vroege politieke invoering, wachten op kernenergie en op schoner / beter batterijtechnologie is beter voor iedereen inclusief milieu en ondernemersklimaat.
Vorig jaar bedrijfsbus vervangen kost 35 K bereik ongeveer 600 km wij rijden ongeveer 175 km per dag
Zelfde bus elektrisch kost 58k bereik ongeveer 120 km
Hoe dan ???
Het gaat hard in de UK In 2030 is alle elektriciteit duurzaam opgewekt door zon en wind. Daar gaat heel veel voor worden gebouwd. Een verveelvouding van windmolens en zonneparken en het landschap vol zetten met transportleidingen. De regering gaat er dan ook voor zorgen dat er geen bezwaar meer tegen kan worden gemaakt. De NIMBY figuren gaan aangepakt worden. Hier zie je het resultaat van het brise kiesstelsel. Met een derde van de stemmen is er een tweederde meerheid gehaald. Een partij gevuld met trouwe klimaatgelovigen zorgen voor een eenduidig beleid. De presentatie van het beleid vandaag is dan ook een klinkende overwinning voor DE wetenschap en DE democratie.
https://businessam.be/nucleaire-heropleving-wegversperringen-zweden/
Tja, dat krijg je dus als je te lang je laat ringeloren door de Groene Khmer.
Natuurlijk gaan die kerncentrales er komen op den duur, maar dat zal nog best wel veel moeite kosten.
Hoe anders ging het in Frankrijk. In 2015 moest volgens de socialist Hollande het aandeel kern worden teruggeschroefd van ruim 70 % naar 50 %.
In 2017 zag Macron in hoe fout dat was en gooide resoluut het roer om. En nog duurde het tot medio 2023 om de schade te herstellen.
Maar goed, Frankrijk kan nu weer iedere dag veel geld verdienen met de export van atoomstroom en dan vooral naar de Groene Heilstaat Duitsland.
En elders zijn ze ok verstandig bezig:
https://www.sfen.org/rgn/la-republique-tcheque-gele-laccord-nucleaire-avec-le-coreen-khnp/
Uitstel dus en absoluut geen afstel want de Tjechen hebben verdomd goed in de gaten dat kernenergie de enige betrouwbare oplossing is.
Het is jammer dat die elektrificatie niet lukt. Het zou meer dan mooi zijn wanneer alle bussen, vrachtwagens, auto’s en vooral die herieschoppende motorfietsen elektrisch zouden zijn. Geen vervuiling, geen lawaai. Maar helaas, bulten problemen. Te weinig stroom, te weinig actieradius, lastig opladen, geen aanhanger kunnen trekken, heel erg duur en ga zo maar door. Gewoon onhaalbaar. En een verhaal als dit schreef ik ook 5 jaar terug al.
Maar wel heel jammer dat het gedoemd is te mislukken. En niet alleen vanwege de kapitaalvernietiging, vooral vanwege de voorlopig doorgaande vervuiling en herrie.
De voordelen is het lawaai en de vervuiling, de nadelen passen nauwelijks op een A-4 tje.
Inderdaad onhaalbaar, daarom alleen al gaat elektrisch rijden nooit wat worden.
Mijn buren kopen er desondanks tóch een, onbegrijpelijk dat je als particulier elektrisch gaat rijden.
Ze laden thuis op, want een abonnement op een service is veel duurder.
Ik heb maar gezegd dat het wel lekker rijdt. :)
Als een kind zo blij…