De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
Als iets de crisis in de energietransitie duidelijk maakt, zijn het wel de ooit bedachte groene milieuzones die in grote steden zouden worden uitgerold. Het kabinet Schoof trekt zijn handen er gelukkig vanaf en de gemeenten mogen nu zelf zoeken naar draagvlak bij hun eigen burgers.
De zones zijn deels ontstaan door het (oorspronkelijk Juinense) wethouder Hekking-effect: groene bestuurders wilden goede sier maken en kwamen daarmee wat graag voor de camera. Daarna is de zaak bestuurlijk aan het rollen gekomen met slogans als ‘koploper zijn’, ‘urgentie’, ‘ambitie’ en ‘het kan alleen in Juinen.’
VVD: Nijmegen amper bereikbaar door groene zone.
Het groene getrappel van bestuurders heeft in de ambtelijke flapover-fase al tot grote bezorgdheid van ondernemers in binnensteden geleid. Dwingende regelgeving zou het midden- en kleinbedrijf in gevaar brengen door de afschakeling van fossiele brandstof: het dieselbusje met Hollandse kazen uit de Beemster zou uiteindelijk bij de gemeentegrens van Amsterdam halt moeten houden. Vervoerders en andere neringdoenden berekenden dat de aanschaf van een elektrische bus of vrachtwagen meer dan 100.000 euro bedroeg en daarmee de elektrocutie voor menig onderneming zou zijn ingeluid. Voor handelslieden droeg de zuurmakende bebording van de zones al het sentiment in zich van: hier wordt gewerkt aan uw terugkeer.
De links-groene malligheid van dit soort maatregelen was aanvankelijk ooit overgeslagen in de hoofden van VVD-ers als Ed Nijpels, die op het hoogtepunt van zijn eigen groene zelfverinnerlijking stelde:
‘Tegelijkertijd weet ik ook dat een psychologische verandering in het hoofd van de mensen heel ingewikkeld is.’
Gelukkig heeft de toorts der verlichting inmiddels een ‘rode’ stad als Nijmegen bereikt. Het is nu warempel de VVD-fractie in de gemeenteraad die, in een heropleving van Hollandse koopmansgeest, de zones ineens niet meer ziet zitten: milieuzones verslechteren de concurrentiepositie van de ondernemers en juist ondernemen in de binnenstad wordt nóg onaantrekkelijker, vooral in samenhang met alle overige anti-ondernemers maatregelen. De binnenstad van Nijmegen wordt steeds moeilijker bereikbaar voor auto’s.
Het vorige kabinet boog zich nog nijver over het ontwerpen van een landelijk verbodsbord. De ooit bedachte ontwerpen zullen een plek krijgen in het Nationaal Museum voor Energietransitie.
***
Dank Jan van Friesland.
Ook hier zal weer gaan gelden: ‘De wal keert het schip’.
Ja, inderdaad een prima move van het huidige kabinet onder het motto: ‘Het is je eigen probleem, dus los het ook maar op’.
In dit soort steden mag je voortaan alleen nog maar linksom de stad in en uit.
Ik als ondernemer ben niet afhankelijk van klanten binnen de milieu zone. Heel jammer voor de mensen die wel op mijn diensten zitten te wachten en binnen de milieu zone terrecht zijn gekomen. Deze mensen krijgen te maken met hele hoge (voorrij) kosten. Als je als ondernemer de berekening maakt is de milieuzone financieel niet haalbaar en als iedereen er met een boog omheen rijd is het snel gedaan met die zones.
Boeiend:
https://www.nucleairforum.be/actualiteit/belgische-elektriciteitsmix-mei-2024
https://www.nucleairforum.be/actualiteit/reactie-op-nieuwe-studie-elia-belgian-nuclear-forum-verheugd-dat-er-eindelijk
Goh, interessant. Komt hoogstwaarschijnlijk door het feit dat een flink deel van de Belgen Franstalig is en dus begrijpen wat er bij hun zuiderburen gebeurt.
En bij de bondgenoten van Rusland gaat het ook al niet goed:
https://www.sfen.org/rgn/
Over Rusland gesproken:
https://www.lindependant.fr/2024/10/06/guerre-en-ukraine-un-chasseur-su-25-ou-un-drone-s-70-okhotnik-la-russie-aurait-detruit-un-de-ses-appareils-en-plein-vol-au-dessus-de-lukraine-12242368.php
Waarom dreint het begrip MH 17 nou zo door mijn kop?
Ik kom er al niet eens meer, stinksteden als Amsterdam en Utrecht, ze bekijken het maar, al was het maar om de parkeertarieven.
Met familie en kennissen uit die steden maak ik afspraken in vrije gemeentes waar je gewoon nog kunt komen en parkeren.
Prachtig, Cornelia. Uitstekende reactie!
Ze jagen iedereen met een beetje CO2 uitstoot weg en dan…..vertrekken de ondernemers ook. Dan heb je natuurlijk wel straks een schone lege stad.
..
https://www.ad.nl/gouda/molenaar-willem-stopt-vanwege-verplichte-aanschaf-elektrische-bus-ik-ben-geen-multinational-maar-gewoon-iemand-met-een-passie~a930aeeb/
Te lezen via archive.ph
‘Nationaal Museum voor de mislukte Energietransitie’
https://klimaatgek.nl/wordpress/2023/06/15/energietransitie-tot-mislukken-gedoemd/
@Scheffer: Museum? “Nationale Begraafplaats voor de mislukte Energietransitie” lijkt me een betere benaming
Ik ben een voorstander van deze “uitstootvrije zones” … maar alleen als ze ook consequent worden doorgezet. Dus dan ook helemaal niets en niemand die “uitstoot” erin laten, dus ook verboden uit te ademen!
Eens kijken hoe lang de zone dan standhoudt ….
(en jaja, /sarc voordat iemand begint te mopperen)
Erg ouderwets en vaak ook inefficient om, wanneer je wat nodig hebt, het ergens te gaan hálen. Je verrijdt al gauw een €20 brandstof, betaalt €10 perkeergeld en het kost veel tijd. En het product is wegens de inefficiente van het fonomeen ‘winkel’ dikwijls duur.
Leve de webshop.
Dan hierbij een leuke tip (werkt alleen met afstanden tot ~25km): de brommer.
Aangezien de zones (nu nog iig) alleen voor autoverkeer tellen … gratis parkeren, een stuk goedkoper in zowel brandstof als verzekering en onderhoud, veel makkelijker in het stadverkeer en in staat om op zeer korte aftand van de bestemming te geraken.
Webshops zijn leuk, maar ik heb soms behoefte om artikelen eerst te bekijken en vast te houden voor ik ze koop en soms ontdek je tijdens het winkelen leuke dingen die je anders in een gerichte zoekopdracht gemist had … en het sociale aspect natuurlijk, altijd leuk om even een praatje te maken, vooral als vaste klant ergens bent!
Vooral het praatje, even van mening wisselen en lekker (een ander) perspectief krijgen en kunnen geven, dat mis ik teveel. Thuis gaan zitten malen is toch minder ….
Hier mijn reacties op X naar aanleiding van de tweet van Arno Wellens, het orakel : ”Prima, dan ook geen loodgieters, timmermannen en bouwvakkers meer in de grachtengordel. Ga je eigen huis maar repareren. Dat is het gevolg! ”
Geciteerd
NOS ”Kabinet legt zich neer bij de komst van uitstootvrije binnensteden https://ift.tt/BMDQxNU
Bert Pijnse van der Aa; reken maar dat ondernemers zo’n elektrisch busje gaan kopen . Ze hebben geen keus namelijk he. Moeten een gezin onderhouden en hun bedrijfje continueren.
”Ik denk erover de prijs met 150% te verhogen dan Nieuwe Cv ketel, dat is dan €12.000. ‘
Bert Pijnse van der Aa: ”Dat is ook de bedoeling achter deze maatregel . :-) en dan geen CV ketel want dat mag niet meer, maar een hybride warmtepomp -installatie. Betalen ze .
”De gemeente komt met een voorstel ‘ they can’t refuse ” .
Bert Pijnse van der Aa:
Voorbeeld : in de aanbesteding voor personenvervoer in Utrecht won het bedrijf dat akkoord ging met de totale elektrificatie van haar wagenpark.
Bert Pijnse van der Aa: @RoB_Roos .Het energetisch optimum en de schoonste verbranding werd reeds decennia geleden bereikt. Het probleem van bestuurders is dat ze hielpen dit alles te laten gebeuren omdat ze de materie niet begrijpen ( willen ) Sorry , want ik vind je een aardige vent . https://bertpijnsevanderaa.nl/entropie/
Bert Pijnse van der Aa : de gehele wereld liet zich de praatjes aanleunen van Timmermans & Co en nu is het te laat . huilie huilie .
Goed stuk, alleen werd de eerste stoommachine gebouwd door Thomas newcomen in 1712.
De hele insteek van gemeenten ging oorspronkelijk in 2017/2018 over minder fijnstof en roetuitstoot.
Gelukkig zorgen elektrische auto’s voor meer fijnstof en roetuitstoot is door de moderne diesels niet erg relevant meer.
Kijk, we wisten dit al natuurlijk.
Maar het blijft leuk nieuws:
https://nieuwrechts.nl/100217-zweden-zet-in-op-nieuwe-kerncentrales-bouw-vanaf-2026
Vraagje:
IKEA is altijd goed geweest met bouwpakketten. Zouden die ook een leuk bouwpakket voor een SMR kunnen maken?
Ik weet al een leuke naam voor zo’n pakket, Reub Jeutte.
En verder:
https://futurezone.at/netzpolitik/elektroauto-china-teurer-eu-strafzoelle-abstimmung-deutschland/402958475
Mooi. De Europese EV’s werden al bijna niet verkocht want TE DUUR en nu gaan ook de Chinese EV’s onderuit.
Krijg nou wat:
https://www.spiegel.de/auto/sigmar-gabriel-spd-geisselt-verbrenner-aus-und-lobt-umweltbilanz-des-diesel-a-2b40ee17-a4bc-46ef-9ee7-f2ae69c5a441
Als ze zelfs bij de SPD in Duitsland gaan draaien, dan kan het wel eens hard gaan met die Energiewende.
Tja, die Sigmar Gabriel kijkt natuurlijk ook iedere dag op die mooie site:
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
en ziet iedere dag de enorme import van atoomstroom vanuit Frankrijk.
Het is weer windkracht 6 op de Noordzee. Gemini draait op vermogen. Hier bij Zuid Holland ongeveer op half vermogen, op het land pakweg op een kwart vermogen. De zon gaat onder. Een kleine rekenkundige inschatting….
Deze nacht zal zo’n 20% van de benodigde elektriciteit ‘groen’ zijn.
Oftewel zo’n 3% van onze energiebehoefte.
Beseffen dat de elektriciteit voor elektrische auto’s extra moet worden opgewekt en dit dus de meest vieze stroom is gaat de groenrode wappen niet lukken.
Deze reactie had ik bij een vorig onderwerp geplaatst, maar de artikelentrein dendert door, dus geen reacties en daarom hier in de herhaling:
Twee interessante opmerkingen uit het rapport HyWay27 (waarop de Gasunie zich baseert):
– De huidige vraag naar waterstof is ~180 PJ.
– voor de productie van 1 PJ groene waterstof per jaar zijn op het ogenblik ~10 offshore windmolens nodig of ~300 voetbalvelden vol zonnepanelen.
Dus om aan de huidige vraag aan waterstof te moeten voldoen, zijn er 54.000 voetbalvelden met zonnepanelen nodig. De grootte van een KNVB-goedgekeurd voetbalveld varieert van 6.400 m² tot 7.140 m² (~ 0,67 km2). In totaal zo’n 36.000 km2. Iets meer dan een derde van het oppervlakte van de Veluwe. Voor de huidige behoefte wel te verstaan.
Of 1.800 zeewindmolens.
“Say no more…”
PS: Laat svp even weten of ik het goed berekend heb.
langs de A9 schiet het al lekker op met die 54.000 voetbalvelden hoor . en onlangs reed ik langs de A15 waar ook al een groot deel ligt en dan verder alle andere locaties en daken schiet het al aardig op denk ik .
Laten we er nu eens omdenken en ervan uitgaan dat het hele land vol komt te liggen met zonnepanelen .
Dat het zou stoppen dachten we namelijk ook al bij de eerste windmolen bij Medemblik waar Rijkman Groeninck mee binnenliep .
Johan, ik ben niet van plan om je berekening te controleren maar dat hoeft ook niet omdat ons rekenwonder Bas dat natuurlijk gaat doen :)
Uiteraard NAAT hij mij eerst heeft uitgelegd welke relevante informatie er op mijn mooie linkje staat; je weet wel:
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
NADAT
“PS: Laat svp even weten of ik het goed berekend heb.”
Nederland is 40.000 km2 dus je 36.000 km2 kan niet goed zijn.
6700 m2 is niet 0,67 km2 maar 0,0067 km2 * 54.000= 361 km2.
De Veluwe is slechts 900 km2 dus ook daar klopt iets nog niet precies genoeg, n.l. 20% verschil..
Je 1 PJ >> 300 voetbalvelden staat inderdaad op pagina 37 in het rapport
P.s.
Het IJsselmeer is 1100 km2.
Markermeer is 900 km2
Ideetje?
Lo, drie redenen waarom ik ooit van 3 VWO naar 3 HAVO moest: Wiskunde en Frans…
Ik heb hectares verwisseld met km2. Vanwege mijn cijferblindheid was de opmerking om het svp te controleren! Met dank aan jou.
Maar als we de gehele energiebehoefte van Nederland door waterstof willen laten voorzien, denk ik dat de 36.000 km2 wel in de buurt komt. ;)
6.400 m2 is niet hetzelfde als 0,64 km2
54.000 voetbalvelden is 324 km2, ofwel 18 km lang en 18 km breed.
De Veluwe is ongeveer 900 km2, dus dat het daar 1/3 van is klopt dan weer wel.
Die milieuzones zijn tekenend voor het economische en financiële onbenul van de groene brigade.
De leeftijd van het wagenpark is ~ 15 jaar, en de eisen voor nieuwe voertuigen worden steeds strenger. M.a.w. over 15 jaar voldoen bijna alle auto’s aan de nieuw-eisen van vandaag.
Ondertussen wordt immense kapitaalvernietiging veroorzaakt om het proces een beetje te vervroegen.
Ik woon in tilburg ben 69 en heb een klrin buurt winkeltje
Ik zou nog een jaar of 3 door willen gaan
Contact met mensen is erg belangrijk
Ik heb een klein bestel autootje op gas
Maar ondanks een recente gas keuring zecht rdw klasse 4
Tilburg krijgt van af 2025 een zero zone
Dus moet ik de auto weg down om dat ik net 100 meter binnen de ring woon en werk
Ben invalide en kan niet ver lopen
Heb een invalide kaart
Maar ik heb geen aanpassing in mijn auto
Dus er zit niets anders op dat auto verkopen en een oude vervuilende auto voor een zacht prijsje te vinden
Geld voor een goede auto is er niet
Heel erg
Tilburg heeft weer war
Nog even voor ‘omdenkenden’
Zero emmissiesone, dan daar eerst de houtkachels en openhaarden, bbq en vuurkorven verbieden, net als roken diesel of stookoliebranders en eigenlijk ook aardgas saneren en als dat gelukt is laten we dan eens naar de verkeersbewegingen kijken want in de nu voorbedachte regeling zit je nog met een heel aantal uitdagingen voordat het uitvoerbaar wordt
Brandweerauto mag die wel ?
Ziekenauto?
Taxi op fosiel?
Huisartsbezoek?
Huishoudelijke hulp?
Thuishulp?
Postbode?
Hovenier?
Marktkoopman?
Winkelier?
Etc. Etc, etc
Ach, heb er nauwelijks last van.
Vrienden die in steden wonen komen liever bij ons, ook landelijk en ruim wonend, geen last van buren, want ver weg. Dan dat we in de stad iets doen, altijd herrie, milieu zones voor de elite (elektrische auto is onbetaalbaar voor de gewone man). Altijd moet er iemand zeiken over iets wat je doet etc.
Dus tja, kom toch nauwelijks in de stad.
Bestellen doe ik bij webshops, binnenstad is sowieso niet zo interessant. In elke stad zijn de winkels hetzelfde
Beetje erg dom van ondernemers. Dit zit er al tientallen jaren aan te komen, een bus lease elektrische is nauwelijks duurder als diesel. Als je dan nu nog steeds de verleerde keuze gemaakt heb,, ben je een beetje dom. Ondernemersrisico heet dat