De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

Als iets de crisis in de energietransitie duidelijk maakt, zijn het wel de ooit bedachte groene milieuzones die in grote steden zouden worden uitgerold. Het kabinet Schoof trekt zijn handen er gelukkig vanaf en de gemeenten mogen nu zelf zoeken naar draagvlak bij hun eigen burgers.

De zones zijn deels ontstaan door het (oorspronkelijk Juinense) wethouder Hekking-effect: groene bestuurders wilden goede sier maken en kwamen daarmee wat graag voor de camera. Daarna is de zaak bestuurlijk aan het rollen gekomen met slogans als ‘koploper zijn’, ‘urgentie’, ‘ambitie’ en ‘het kan alleen in Juinen.’

VVD: Nijmegen amper bereikbaar door groene zone.

Het groene getrappel van bestuurders heeft in de ambtelijke flapover-fase al tot grote bezorgdheid van ondernemers in binnensteden geleid. Dwingende regelgeving zou het midden- en kleinbedrijf in gevaar brengen door de afschakeling van fossiele brandstof: het dieselbusje met Hollandse kazen uit de Beemster zou uiteindelijk bij de gemeentegrens van Amsterdam halt moeten houden. Vervoerders en andere neringdoenden berekenden dat de aanschaf van een elektrische bus of vrachtwagen meer dan 100.000 euro bedroeg en daarmee de elektrocutie voor menig onderneming zou zijn ingeluid. Voor handelslieden droeg de zuurmakende bebording van de zones al het sentiment in zich van: hier wordt gewerkt aan uw terugkeer.

De links-groene malligheid van dit soort maatregelen was aanvankelijk ooit overgeslagen in de hoofden van VVD-ers als Ed Nijpels, die op het hoogtepunt van zijn eigen groene zelfverinnerlijking stelde:

‘Tegelijkertijd weet ik ook dat een psychologische verandering in het hoofd van de mensen heel ingewikkeld is.’

Jan van Friesland.

Gelukkig heeft de toorts der verlichting inmiddels een ‘rode’ stad als Nijmegen bereikt. Het is nu warempel de VVD-fractie in de gemeenteraad die, in een heropleving van Hollandse koopmansgeest, de zones ineens niet meer ziet zitten: milieuzones verslechteren de concurrentiepositie van de ondernemers en juist ondernemen in de binnenstad wordt nóg onaantrekkelijker, vooral in samenhang met alle overige anti-ondernemers maatregelen. De binnenstad van Nijmegen wordt steeds moeilijker bereikbaar voor auto’s.

Het vorige kabinet boog zich nog nijver over het ontwerpen van een landelijk verbodsbord. De ooit bedachte ontwerpen zullen een plek krijgen in het Nationaal Museum voor Energietransitie.

***