Van een onzer correspondenten.
Steeds meer hedgefondsen speculeren op koersdalingen van aandelen in zonne-energie en elektrische voertuigen, blijkt uit een analyse van Bloomberg. Ondertussen zijn fossiele brandstoffen onverminderd populair. Slecht nieuws voor de energietransitie is het niet per se, zegt ceo Jacqueline van den Ende van Carbon Equity bij BNR. ‘Dit zijn speculaties voor de korte termijn.
’Voor de groene investeerders is dit een type optimisme als een lachende boer met kiespijn.
De markt van fossiele brandstoffen wordt als veel stabieler gezien.
Deze ontwikkeling heeft volgens haar meerdere oorzaken. In 2020 was er veel enthousiasme voor elektrische voertuigen en zonne-energie. Dat vertaalde zich in hoge waarderingen, en ten dele is er nu een herwaardering van die aandelen.
‘Dat waren misschien onrealistisch hoge verwachtingen’, zegt Van den Ende.
Een andere oorzaak van de afgenomen interesse in deze groene energie, is de rente. Zowel de productie van zonne-energie als van elektrische voertuigen is een kapitaalintensief proces, en als de rente hoog is wordt het minder aantrekkelijk om daarin te investeren.
Waar hedgefondsen shortposities nemen in groene bedrijven, nemen ze juist longposities in de fossiele industrie.
Daarnaast speelt de geopolitieke situatie mee, bijvoorbeeld de Amerikaanse verkiezingen:
‘Het kan nogal uitmaken of we een Republikeinse of Democratische president krijgen.’
En ook de dreigende handelsoorlog met China speelt een rol.
Die oorlog kan de toevoerketen van onderdelen van bijvoorbeeld elektrische auto’s beïnvloeden, zegt Van den Ende monter.
Vooral in landen als India en China is de vraag naar energie nog afhankelijk van fossiele brandstoffen.
Al met al is het een instabiele markt, volgens Van den Ende. Dat staat lijnrecht tegenover de markt van fossiele brandstoffen, die al als veel stabieler wordt gezien, stelt BNR. ‘Overal is een toenemende vraag naar energie. En vooral in landen als India en China is die vraag nog afhankelijk van fossiele brandstoffen.’ Waar hedgefondsen shortposities nemen in groene bedrijven, nemen ze juist longposities in de fossiele industrie.
Geen reden tot zorg, vindt Van den Ende, die benadrukt dat hedgdefondsen speculeren op korte termijn fluctuaties en aandelenprijzen.
‘Op de lange termijn zullen we toch echt over moeten naar elektrificatie en schonere energie.’
Het is een tegenbeweging, zegt Van den Ende, die zich afspeelt op de publieke beurs.
‘Aan de private kant van de markt zie je juist miljardeninvesteringen in een betere energie-infrastructuur, waterstof en batterijtechnologie om energie op te slaan. Ook pensioenfondsen zetten in op investeringen in de energietransitie.’
Het gaat hier volgens haar om een clash tussen korte termijn belangen versus een lange termijn beweging richting een duurzamer energiesysteem.
***
Bron hier.
***
Honderden ‘groene fondsen’ de nek omgedraaid, investeringen nemen af in EU.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10559692/honderden-groene-fondsen-de-nek-omgedraaid-investeringen-nemen-af-in-eu
Sluit aan bij het vorige artikel over hoe engineering werd ingeruild voor financial engineering. ( het einde van de vooruitgang ” )
Het geld wordt niet verdiend met verkopen van stroom, netjes volgens de regels van goed koopmanschap, maar met financiële trucs zoals VPPA’s , CO2 heffingen en nu ‘ short gaan. de eerste klimaatmiljardairs zitten er al aan te komen die vervolgens in de media zullen worden gecelebreerd als ‘ succesvolle zakenmensen” en veracht door de linkse beweging die nota bene de voorwaarden schiep voor ze .
Das ff wat andere koek ; de snelle financiële jongens en meisjes , dan de suffe engineers die vanuit – toen nog – rechtschapenheid , werkten aan het verbeteren van de energievoorziening op basis van het streven naar verhogen van de brandstofefficiëntie. (verlagen van de CO2 uitstoot per eenheid arbeid )
Hét sleutelwoord mensen is ethiek . zonder nomen en waarden is alles van waarde weerloos en dat is het dus.
nu kan Bas weer verder met de implementatie van de nieuwe werkelijkheid zoals beschreven op de pagina van World in data en kan ik iedereen aan raden te beleggen in de energievoorziening .
BNR helpt met adviezen over wanneer te kopen en verkopen. Het leven is een groot feest , al dansend rond het groen Gouden Kalf .
@Bert,
Wat jij noemt ” financial engineering. (het einde van de vooruitgang)” is al zo oud al de beurs, Incl. opties, short gaan, enz. enz.
Ik moest die dingen wat langer en beter onderzoeken voordat ook mij duidelijk werd dat iedereen, ook onze niet op de beurs opererende bevolking, baat heeft bij die mogelijkheden.
Overigens heb ik nooit iemand aangeraden ergens in te beleggen omdat diezelfde opties het moeilijk maken om het rendement van een belegging te voorspellen.
Als de goegemeente het in zijn kop krijgt en veel Shell cs aandelen koopt dan stijgen die de hemel in, en gaan aandelen van heel veel hernieuwbare onderuit….
Bestonden er bij het ontstaan van de beurs ook al subsidies of CfD’s met als doel verlieslatende technologie en investeringen toch door te drukken?
Ook particulieren kunnen meedoen. Ebusco de elektrische bussen bouwer doet vandaag op de beurs 1.79 terwil het een week geleden nog een bodem van 40 cent was. Ondertussen is er een reverse stock split van een factor 5 geweest. Van de 25 eur die je moest betalen voor een aandeel bij de beursgang is er nu nog 35 cent van over. De short gangers hebben prima verdiend. Verder is er weinig in de groene beleggingen voor het publiek te koop. Gaat via private equity wat bv de pensioen fondsen wel namens ons kunnen doen.
Elon musk werd zo rijk dankzij speculatie . Zijn bedrijven waren waardeloos en leden zware verliezen , maar dankzij manipulatie werd de koers steeds verder opgedreven en investeert hij dat geld nu in de nieuwe moneymaker: groene energie. Bill gates met zijn vrienden- club idem dito. ( en maar schelden op die man . )
Jacqueline van den Ende , vast de dochter van Joop , heeft van haar vader geleerd hoe het werkt en werd daarom bij BNR – BN-er -aangenomen om de ‘hernieuwbare economie te verkopen . Samen werkt ze met Remco de Boer, Martien Visser, Olof van de Gaag enz en natuurlijk ‘ onze ‘ Bas aan de implementatie van ‘ hernieuwbare energie ” , mede dankzij de welwillende hulp van groenlinkse politiek ( de Democrats ).
Iedereen gaat ervoor want wat is er mooiere dan snel rijk worden met speculatie op de beurs. Daar kan je met gewoon werken niet tegenop. Principes en ethiek over goed koopmanschap en mooie verhalen over ‘ de vrije markt ‘ verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.
Had ik ooit maar van mijn laatste spaarcentjes aandelen Tesla gekocht , dan was ik nu rijke en hoefde ik me niet mee bezig te houden met de tijd doden op internet .
Wat had mij het kunnen schelen dat de wereld toch wel naar de kloten wordt geholpen door de financiële elite. Al vliegend was ik de wereld over getrokken om te genieten van het leven.
“Wat had mij het kunnen schelen dat de wereld toch wel naar de kloten wordt geholpen”
Nee Bert, zo ben jij niet. Jij kijkt liever ’s ochtends met een trots gevoel in de spiegel dan dat je je prostitueert aan het Grote Geld.
De euforie over elektrische voertuigen is dood. Autofabrikanten schalen hun plannen voor elektrische voertuigen terug of stellen ze uit.
* Autofabrikanten van Ford Motor en General Motors tot Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover en Aston Martin schalen hun plannen voor elektrische voertuigen terug of stellen ze uit.
* Hoewel de consumentenvraag naar elektrische voertuigen niet is uitgekomen zoals leidinggevenden hadden verwacht, wordt nog steeds voorspeld dat de verkoop van deze voertuigen in de komende jaren zal toenemen.
* Een brede terugkeer naar een meer gemengd aanbod van voertuigen — met series van op gas aangedreven voertuigen naast hybrides en volledig elektrische opties — veronderstelt een volledig elektrische toekomst in een veel langzamer tempo en vestigt de aandacht op (over) ambitieuze EV-doelen die voor de komende jaren zijn gesteld.
https://www.cnbc.com/2024/03/13/ev-euphoria-is-dead-automakers-trumpet-consumer-choice-in-us.html
Europese Unie ligt nu nog hardnekkig op ramkoers met de marktontwikkelingen nu de grote investeerders die de elektriciteitssector en EV-productiesector de rug toe keren.
Elektriciteitsbedrijven vrezen dat de EU op het punt staat te zwichten voor de druk van de industrie en de vermindering van de emissies van auto’s zal versoepelen, aangezien Oostenrijk, België, Ierland en Nederland de Europese Commissie vragen om te helpen bij het elektrificeren van bedrijfswagenparken.
Een EU-push voor elektrische voertuigen zal de auto-industrie van het blok niet existentieel bedreigen, zo heeft de elektriciteitssector maandag (7 oktober) aan leden van het Europees Parlement verteld in een briefing.
De (‘Klimaat’) tegenlobby verzet zich tegen pogingen om CO2-emissielimieten te verzwakken waarvan autofabrikanten zeggen dat ze onmogelijk te halen zijn, terwijl Europarlementariërs zich voorbereiden om een ”crisis” te bespreken waarmee de automobielsector te maken heeft in een debat op dinsdag.
“Hoewel deze toegenomen zorgen begrijpelijk zijn met de huidige tegenwind op de markt en de toenemende buitenlandse concurrentie, is de beleidsfocus ten onrechte verschoven naar het mogelijk versoepelen van de regelgeving inzake CO2-normen voor auto’s en bestelwagens”, schreef de branchevereniging Eurelectric in een briefingnota die naar Europarlementariërs werd gestuurd en die door Euronews is ingezien.
Brussel streeft ernaar om benzine- en dieselauto’s volledig uit te faseren in een poging om klimaatverandering te beperken. Als onderdeel van dat plan moet de wettelijke limiet voor CO2-uitstoot van auto’s volgend jaar met bijna een vijfde dalen tot onder de 94 gram per kilometer. De auto-industrie zegt dat ze deze deadline niet kan halen vanwege een daling in de verkoop van elektrische auto’s.
De European Automobile Manufacturers Association (ACEA), gesteund door de centrumrechtse Europese Volkspartij, heeft opgeroepen tot een niet nader gespecificeerde noodhulp voor de aanzienlijke boetes die autofabrikanten, die vijf jaar de tijd hadden om zich voor te bereiden op de nieuwe limieten, nu krijgen.
Ze willen dat een regelgevend onderzoek wordt vervroegd naar begin volgend jaar, in plaats van de huidige geplande datum van 2026.
https://www.euronews.com/my-europe/2024/10/07/brussels-urged-not-to-u-turn-on-car-co2-limits-amid-industry-crisis
En waar, wanneer mag je je auto opladen?
Het net zit nu al vol.
Opladen kan inmiddels zo ongeveer overal!
Het net zit op enkele plaatsen “vol”, maar dan nog kan het…
Dat “vol” is betrekkelijk, slaat op bedrijven die veel (meer) stroom willen gaan produceren of consumeren.
Bas, David bedoelt niet waar hij zíjn auto kan opladen, maar wel waar iedereen zijn auto kan opladen als het binnenkort zo ver is dat iedereen in een EV moet rijden.
Gisteren reed ik door een oude wijk in Den Helder, maar daar kon zo ongeveer nergens opgeladen worden. Oh, en in een nieuwe wijk in Schagen was het ook spaarzaam. Misschien met je je ideologische roze zonnepaneelbril afzetten als je ergens komt?
Kramakkel Enkhuizer almanak proza.
“‘Op de lange termijn zullen we toch echt over moeten naar elektrificatie en schonere energie.’”
Op de lange termijn? Maar het is toch al jaren vijf voor twaalf en warmt de wereld niet sneller op dan de rest van de wereld?
Trouwens de afgelopen vijftig jaar zijn industrie en verkeer een stuk schoner geworden en is er heel wat geëlektrificeerd zonder de hedendaagse net zero wanen van het groene proletariaat .
Ook al is het al jaren bekend dat koken op aardgas ruwweg een duizendtal extra doden in NL betekent (vanwege de verbrandingsgassen in je huis), dan nog heeft het mij een jaar discussie met mijn ega gekost voordat zij akkoord ging met een inductie kookplaat…
Wij mensen zijn nu eenmaal niet in staat om snel af te stappen van vastgeroeste ideeën.
Dus kost de overgang naar hernieuwbare ons tientallen jaren (vaak tot een nieuwe generatie de scepter overneemt) ondanks de reclame en allerlei stimuleringsregelingen…
iedereen snapt dat je je partner niet dood voor het gasfornuis wilt vinden.
Heb je eega wel voorgerekend hoeveel langer ze nu leeft?
De ‘klimaat’-transitie bereikt betere haalbaarheid door de uitbreiding van de elektrificatie en die van de schonere energie gelijk te laten lopen / synchroniseren met de productiestart van de 4 nieuw te plannen kerncentrales in Nederland.
De miljarden investeringen tot nu toe in ‘hernieuwbaar’ annex ‘klimaat’-transitie hebben geen enkel positief effect opgeleverd of zal enige toekomstig meetbaar ‘klimaatwinst’ opleveren, zoals voormalig minister Jetten dat zo kundig formuleerde (0,000036 grC ‘klimaatwinst).
Op dit moment is het kenmerkend de stagnatie van chaos-transitie van ’transitie-professor’ / Urgenda-ideoloog Jan Rotmans,
Je kan het zien aan alle ‘klimaat’-transitie ideologisch aangedreven ‘groene’ initiatieven en aan de achterblijvende randvoorwaardelijke factoren (elektriciteitsnet / stikstof beperkingen), gevolg ……de kikkers (= beleggers / investeerders) springen uit de ‘klimaat’-kruiwagen.
Alleen al die opmerking van Jetten had voldoende moeten zijn om hem met een grote schop onder zijn achterwerk de Kamer uit te trappen. Welk bedrijf zou miljarden investeren met een rendement van 0,000036?? Alleen in de politiek kun je je dit soort stupide gedachtes veroorloven als zijnde serieus denkwerk. Nimmer moet je mensen werk laten doen waar ze niets van af weten of voor gestudeerd hebben, maar ja als minister ben je niet aansprakelijk te stellen voor hetgeen je de maatschappij en burgers aandoet. Daarom vervolgen we in dit land dan ook mensen met een andere afwijkende mening, want die hebben niet de beschikking over een heel ambtenaren apparaat of juridische back up. De mens, levende in de laatste seconde van de ruim vier miljard jaar van het aardse ontstaan, blijkt dus de grootste zeurkous op aarde te zijn, totaal niets kunnen of willen leren uit of van zijn eigen geschiedenis. Het gezonde verstand komt vanzelf bovendrijven.
‘Het gezonde verstand komt vanzelf bovendrijven’….. wrakhout ook
Energetisch is dit beter: lever (waterstof) gas aan huizen. Wek plaatselijk stroom op (met brandstofcellen) en gebruik de 50% afvalwarmte voor verwarming.
Mini WKK. Minimaliseer de stroomlevering.
Verbindt windmolens en zonnepanelen nooit direct met het net. Maak ter plekke waterstof, opslagprobleem automatisch opgelost.
Beter: weg met die windparken en zonnepanelen. Maak waterstof (of methanol) in kerncentrales.
@Scheffer,
Die nieuwe kerncentrales gaan er niet komen omdat ze veel te duur worden en de bouwtijd ~20jaar is (tenzij we een krakkemikkig exemplaar accepteren met veel risico op ongevallen).
– De sinds 2012 in aanbouw zijnde UK kerncentrale (officieel nu sinds 2018, eigenlijk al sinds 2008 omdat toen de bouwgrond werd gekocht, in 2012 omdat er toen al zo’n duizend mensen op de bouwplaats aan het werk waren), krijgt een gegarandeerde minimum prijs (UK govt garantie) voor alle geproduceerde elektriciteit van nu 15,5cent/KWh voor alle geproduceerde stroom.
Jaarlijks te indexeren tot 2066 met de CPI (Consumenten Prijsinflatie Index). De gemiddelde CPI was 2,9% (jaarlijks gemeten over de laatste 13jaar).
– De garantieprijzen voor stroom middels wind & zon variëren van 3,5cent tot 7 cent/KWh. En die garanties duren maar 5 tot 10jaar, en worden niet aangepast met de inflatie….
Dus een gigantisch verschil in kosten zoals overigens Lazard ook al stelt (Lazard is de autoriteit als het over dit soort zaken gaat)
De bouwtijd van de UK kerncentrale gaat 15-21jaar worden…
Tegen de tijd dat onze eerste nieuwe kerncentrale klaar is, hebben we het elektriciteitsdeel van de energie transitie (alle stroom middels hernieuwbare) al voltooid. Gelukkig want daarmee zijn we veel goedkoper uit.
@Bas. Dat is steevast de denkfout: innovatie vergeten. Straks rollen de MSR’s als broodjes van de band en deels ondergronds geïnstalleerd
hebben ze een kleine voetafdruk, dus maximaal ruimte voor natuur.
Hoogpanningsleidingen vrijwel overbodig want neergezet dicht bij de gebruiker.
Dag en nacht, zomer en winter betrouwbare power: stroom en warmte.
Je kunt alleen bezwaar hebben tegen deze technologie als je een verborgen agenda hebt
zoals bestrijding van het kapitalisme, vernietiging van de industriële productie dus welvaartvermindering.
Zeg het maar.
Er is een alternatief en dat heet kernenergie. En dat dan mbv thorium.
Pieter, volkomen juist en je staat niet alleen:
https://www.sfen.org/rgn/soudures-serious-game-patrimoine-decouvrez-les-prix-sfen-de-2024/
https://www.sfen.org/rgn/petits-reacteurs-nucleaires-sur-le-territoire-quelles-attentes-des-citoyens/
https://www.sfen.org/rgn/et-a-15-h-54-le-coeur-de-lepr-se-mit-a-battre/
https://www.sfen.org/rgn/world-energy-outlook-2024-les-energies-bas-carbone-dont-le-nucleaire-en-plein-essor/
Merk op dat ook uit dit overzicht blijkt dat wereldwijd kernergie in absolute zin toeneemt, net als olie, kolen en gas.
En dan:
https://blackout-news.de/aktuelles/drastischer-einbruch-beim-absatz-neuer-heizungen/
China heeft nabij de Gobi woestijn al sinds 2023 een experiment lopen met kernreactor die deels op thorium moet gaan lopen.
Geen enkel bericht over vorderingen. Weet jij er iets van?
Overigens is een thorium reactor veel moeilijker dan velen denken.
Vooral omdat thorium niet splijtbaar is en via 2 overgangen eerst moet worden omgezet in U233.
Het kwartje begint te vallen bij Jacqueline, maar wel heel heel langzaam.
Worden de koersen van die wind & zon bedrijven eindelijk wat gezonder / reëler
Ik verwijs wederom naar ‘Asterix de Galli|er’ met ‘Obelix&Co’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Obelix_%26_Co.