Zie Bar Laat 09.10.24 hier (vanaf 04.10).
Naar aanleidng van de verwoestende orkanen, Irma en Milton, in Florida gaan de MSM weer volop op het orgel om ons te waarschuwen voor de klimaatcrisis die ons te wachten staat.
In deze bijdrage plaatst de Amerikaanse klimaatwetenschapper Roy Spencer de recente weersontwikkelingen in Florida in historisch perspectief.
Zware orkanen in Florida 1900 – 2024: wat laten de statistieken zien?
Door Roy Spencer.
Inwoners van Florida hebben waarschijnlijk het gevoel dat ze de afgelopen jaren flink te lijden hebben gehad onder grote orkanen, maar wat laten de gegevens zien?
Het probleem met de menselijke perceptie van zulke dingen is dat de tijdschaal van orkaanactiviteitsfluctuaties vaak langer is dan de menselijke ervaring. Bijvoorbeeld, iemand die in de jaren 50 is geboren, zou zich geen enkele herinnering hebben aan de klappen die Florida in de jaren 40 kreeg van grote orkanen (in totaal 5). Maar ze zouden wel veel herinneringen hebben aan de orkaanrustperiode van de jaren 70 en 80, waarbij elk decennium slechts één grote orkaan Florida trof. Wanneer er dan een toename in orkaaninslagen optreedt, lijkt het hen heel ongewoon en gaan ze ervan uit dat “orkanen erger worden”.
Een ander probleem is dat alle statistieken voor een gebied zo klein als Florida, zelfs over 100+ jaar, behoorlijk ruisig zullen zijn. Landfalling orkanen voor het oosten van de VS zouden een betere maatstaf zijn. En statistieken voor het hele Atlantische bekken zouden nog beter zijn, behalve dat satellietdekking pas in de jaren 70 begon en de orkaanintensiteit in afgelegen gebieden daarvoor slecht gemeten is (of helemaal niet gemeten).
Tot slot zouden tropische cycloonstatistieken voor de gehele tropen het beste zijn (als men probeert te bepalen of klimaatverandering invloed heeft op de intensiteit of frequentie van cyclonen). Maar satellietgegevens voor de wereldwijde tropen zijn, nogmaals, beperkt tot de periode sinds de jaren 70. Wereldwijde tropische cycloongegevens van vóór de jaren 70 zijn op zijn best schetsmatig.
Dus, als we in gedachten houden dat alle trends die we voor Florida zien sterk beïnvloed zullen worden door de ‘gelukstreffer’ en de quasi-willekeurige aard van orkaanpaden (orkanen worden gestuurd door de grootschalige luchtstroom in de mid-troposfeer, laten we zeggen op een hoogte van ongeveer 20.000 voet), wat zijn dan de statistieken over de intensiteit en frequentie van grote orkanen in Florida sinds 1900?
Intensiteit en aantal grote orkanen in Florida
De volgende grafiek toont de intensiteit van grote orkanen (maximale aanhoudende windsnelheid van 100 knopen of meer) die Florida sinds 1900 hebben getroffen, bijgewerkt tot en met de recente (2024) orkaan Helene:
Zoals u kunt zien aan de lineaire trendlijn, is er sinds 1900 geen significante trend meer te zien in de intensiteit van grote orkanen die Florida treffen.
Maar hoe zit het met het aantal orkanen? De volgende grafiek laat zien dat er een zwakke opwaartse trend is in de decadale totalen van grote orkanen die Florida sinds 1900 hebben getroffen:
Houd er rekening mee dat het aantal van 2020 wel eens zou kunnen toenemen, aangezien het einde van het huidige orkaanseizoen (2024) pas halverwege de jaren 2020 is. Hoewel orkaan Milton net is geclassificeerd als een grote orkaan, wordt verwacht dat deze over 2 dagen te maken krijgt met toenemende windshear, dus het is niet duidelijk of deze Florida als een grote orkaan zal treffen, en daarom heb ik deze niet opgenomen in de bovenstaande grafieken.
Een ander kenmerk van de tweede grafiek hierboven laat zien dat een geboren Floridian in de jaren 60 of 70 inderdaad een toename van grote orkanen in Florida zou hebben meegemaakt tijdens zijn leven. Maar zijn eerste paar decennia van persoonlijke ervaring zouden hebben plaatsgevonden tijdens een historische stilte in orkaanactiviteit.
Waarom in 1900 beginnen?
Er is reden om aan te nemen dat het aantal en/of de intensiteit van grote orkanen die Florida begin 1900 troffen, is onderschat, wat de trends in de bovenstaande grafieken in opwaartse richting zou beïnvloeden, wat ten onrechte een toename van de activiteit op de lange termijn suggereert. Ten eerste woonden er in 1900 vrijwel geen mensen in Florida . De bevolking van Miami bedroeg in 1896 444 personen. De intensiteit van een orkaan is gebaseerd op de maximale aanhoudende windsnelheid van 1 minuut, die gewoonlijk een heel klein gebied bestrijkt. Zelfs met mensen die nu een groot deel van de kustlijn van Florida bewonen, is het zeldzaam dat een kustanemometer de intensiteit meet die het National Hurricane Center aan een orkaan geeft, omdat die winden zo’n klein gebied bestrijken. Dus hoe zou het ooit bekend kunnen zijn hoe intens sommige orkanen begin 1900 waren?
Bewijs voor langdurige orkaanschommelingen die niets te maken hebben met de watertemperatuur
Moderne bezorgdheid richt zich op de mogelijkheid dat warme zeeoppervlaktetemperaturen door opwarming van de aarde, veroorzaakt door antropogene CO2-uitstoot, orkanen sterker of frequenter maken. Maar studies van kustlagunesedimenten langs de Golfkust en het Caribisch gebied, afgezet door catastrofale orkaanlandingen, laten grote schommelingen in activiteit zien op eeuwen- tot millenniumtijdschalen, zelfs bij afwezigheid van de ongewoon warme zeeoppervlaktetemperaturen die vandaag worden gemeten. (Voorbeeld hier.)
We moeten ook niet vergeten dat de VS nog niet zo lang geleden een “ongekende” droogte van 11 jaar doormaakte in grote orkanen. Dat heeft een grote impact op onze perceptie van wat “normaal” is. Toen de rustperiode 9 jaar had bereikt, ontdekte een NASA-studie dat zo’n gebeurtenis 1 op de 177 jaar voorkwam. Als ik me goed herinner, werd dat verhoogd naar 1 op de 250 jaar toen de rustperiode 11 jaar bereikte.
Het punt is dat er een enorme hoeveelheid natuurlijke decadale- tot honderdjarige tijdschaalvariabiliteit is in orkaanactiviteit in Florida (of elke andere orkaangevoelige staat).
Maar met toenemende aantallen mensen die denken dat de overheid op de een of andere manier invloed heeft op orkaanactiviteit (ik zie dit veel op Twitter), betwijfel ik of feitelijke gegevens veel invloed zullen hebben op die mensen.
En nu ik bijna 70 jaar op deze aarde ben, heb ik een langetermijnafname opgemerkt in kritisch denken over weer, klimaat en causaliteit.
Ik betwijfel of die trend binnenkort zal veranderen.
De grafiek met het aantal ‘landfalls’. In Florida is wel erg misleidend. Voor de statistiek van de 2020’s is nog 5 jaar te gaan, we zijn nog niet eens op de helft. En inmiddels weten we dat hurricane Milton categorie 3 had tijdens de landfall, die ontbreekt nog.
Hurricanes worden afgemeten aan de (maximale) windkracht die gemeten is. Voor schade is niet alleen de windkracht maar ook de regenval van belang. Die neemt waarschijnlijk sneller toe, maar helaas ontbreek hier de statistiek.
Dat is waarschijnlijk misleidende toekomstige helaas ‘angst-weer-verspreiding’, Vreeken?
Iets warmer (zee)water betekent meer verdamping = meer regenval.
Dat zouden we in NL dus ook moeten hebben?
Alles begint met goede statistiek, Scheffer. Daarna kun je pas oordelen.
“Alles begint met goede statistiek, Scheffer. Daarna kun je pas oordelen.”
Probeer dat de bende van Nivel wijs te maken.
Daar heb je gelijk in Bas, het heeft dit jaar nauwelijks geregend in Nederland.
De enige grafiek die een hockeystick laat zien is die van de klimaatwaanzin.
Mogelijk gemaakt door corrupte wetenschappers, media én politiek.
Massa psychose doet de rest.
Cornelia,
Er zijn meer grafieken die een hockeystick laten zien…
Er zijn meer grafieken die een hockeystick laten zien…
Je hebt gelijk Basje.
Goud en bitcoin, maar ook het wantrouwen in onze “regering”
Al die agenda punten ondermijnen het vertrouwen steeds verder, hoe meer wind, zon, klimaatwaanzin, woke, migranten, hoe meer het wantrouwen stijgt.
Dat is inderdaad ook een hockeystick.
Bas
Je bedoelt de grafiek over je afkalvende rekenkundige bekwaamheden?
Ik heb nog nooit zo”n lullig hokeystickje gezien, moet je hier kijken het is niet meer dan een lucifer stokje:
https://climateataglance.com/wp-content/uploads/2024/02/holocene-temperature-marcott-2013-1.png
Bron site: https://climateataglance.com/climate-at-a-glance-tornadoes/
“Hurricanes worden afgemeten aan de (maximale) windkracht die gemeten is”
Amerikanen meten maar 1 minuut (maximale) windkracht, de rest van de wereld gebruikt de WMO definitie van 10 minuten.
Misschien overdrijven ze daardoor de wind een beetje.
Bart, hurricanes zijn totaal ongevaarlijk, tenzij je toevallig net op het pad van de hurricane woont.
Welnu, nog niet eens heel lang geleden woonden er 100.000 mensen in Florida, tegenwoordig 22 miljoen die bijna allemaal op 100 m van het strand willen wonen.
Dit zou het enige juiste antwoord moeten zijn. Hoewel hurricanes niet elk jaar aan land komen, kan je redelijk inschatten waar een wat grotere kans is waar ze aan land komen. Als je daar woningen gaat plaatsen die niet tegen die wind kunnen heb je een probleem. Net zoals wij in Nederland dijken hebben, want eens in de honderd jaar komt er door toeval een hevige storm langs.
Laat ik nu een heel ander grafiekje gevonden hebben, hier nemen ze juist in kracht af:
https://climateataglance.com/wp-content/uploads/2020/03/violent-tornadoes-1970-2020-F3_V2.png
https://climateataglance.com/climate-at-a-glance-tornadoes/
Op basis van deze grafiek zou ik zeggen dat het klimaat zich prima hersteld nu de orkanen in kracht toenemen.
wie het weet mag het zeggen.
Ik had Roy spencer al gevolgd op Facebook inclusief prachtige plaatjes . Ook de voorspelde windsnelheden waren zwaar overtrokken zo blijkt uit zijn bevindingen .
Wat betreft de afname van kritisch denken denk ik eerder dat die helemaal niet meer bestaat bij het algemenen publiek dat dagelijks wordt gebombardeerd met media -informatie. Men kan argumenteren wat men wil, maar het algemene publiek zal niet meer luisteren, mede ook omdat de sceptische wereld enkel tegenstrijdige berichten afgeeft en verdeeld is .
Bijzonder fenomeen vind ik ook dat bepaalde wezenlijke en essentiële informatie wordt genegeerd.
Ik ben wel blij dat Roy Spencer een aanhanger van Trump lijkt te zijn, want je moet er toch niet aan denken dat Kamala Harris President van Amerika wordt en de globale financiële elite verder kan met haar plannen. De verkiezingen in november zullen dan ook cruciaal zijn voor de het verloop van de wereldgeschiedenis.
= bazuingeschal.
Over dat kritisch denken staat een heel mooi artikel in Gezond Verstand; “De hermetisch afgesloten verpakking van de werkelijkheid.”
Jouw ondenkbare president gaat er komen met een ruime overwinning omdat Trump seniel aan het worden is.
Kamala, de eerste vrouw!!!
Trump is geenszins seniel, heeft meerdere testen gedaan en die waren negatief.
Harris en Biden daarentegen hebben beide duidelijk laten zien, zonder test, dat wel te zijn.
Helaas voor u is Trump verre van seniel
“Kamala, de eerste vrouw!!!”
Een rib uit je lijf.
Vgls overlevering in het oude testament was Eva de eerste vrouw en haar achternaam was niet Jinek
@JPS, Rien,
Is het bij jullie nog niet doorgedrongen dat Trump gaat liegen zodra hij meent dat het hem iets beter uitkomt?
Beetje naïef van jou om te denken dat er politici zijn die niet liegen!
De eerste vrouw was Eva, en dat was heel lang geleden.
Bas
Ik dacht dat die EVA heette. Kamela is in de ogen van Amerikanen met enig verstand een windbuil gebleken. En dus kun jij daar over meepraten.
Zal mij aan m”n r#$troesten als ik maar met rust wordt gelaten.
Ach ach, Bas verabsoluteert weer eens een enkel kenmerk tot een groot inzicht. Het is toch droevig om te zien dat een capabel intellect kan vervallen tot haatdragend tribalisme en niet ziet dat dat de wortel van alle menselijke kwaad op de wereld is. Rekenaar wordt monster. Een echte Aspergertrek. Gebruik je verstand Bas: wie bevoordeelt en wie benadeelt de politiek van Harris of Trump. En wil je dat die richting groter wordt. Dan bevoordeelt Harris de ambtelijke macht en Trump de ondernemer. Deepstate wint met Harris. Lijkt mij niet gezond als je daar de evenwichten kent. Zoveel goeds produceren die ambtenaren daar niet. En dat een gestoorde intellectueel dan alleen naar het uiterlijk van een omhooggevallen neprechter kijkt geeft aan hoe ver we nog afzitten van een gezonde wereld. Trump is niet hét medicijn tegen de deepstate maar een paardenmiddel. Een laatste kans. Komt hij met zijn erectie voor de tv aanzetten als inzicht.
Vellinga, ik weet tot op heden niet waar je wel veel van af weet, afgezien van het feit dat je goed bent in het opzoeken van moeilijke woorden in de DSM IV, maar van de rechterlijke macht snap je werkelijk geen hol.
Ik bedoel, als je iemand die een zeer belangrijke functie heeft bekleed bij het OM een neprechter noemt, dan ben je best wel een beetje dom. (Vrij naar Maxima).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamala_Harris
“ ..warme zeeoppervlaktetemperaturen door opwarming van de aarde, ..”.
In Eike las ik dat de oceanen juist sterk afkoelen:
https://eike-klima-energie.eu/2024/08/31/ozeane-der-erde-kuehlen-sich-rasant-ab-und-wissenschaftler-haben-noch-keinen-von-der-partei-anerkannten-grund-dafuer-gefunden/
Wie?
Ik zit zelf te bedenken:
Meer zon => meer verdamping => meer opstijgende vochtige lucht.
Sinds 24 sept zitten we weer boven 2023 en dus op een dag record.
Op 27 sept is het NOAA centrum in North Carolina onder water gelopen, de werknemers zijn nu thuis modder aan het scheppen.
Geen updates na 26 sept.
https://climatereanalyzer.org/clim/sst_daily/?dm_id=world2
Een dikke duimen verhaal oftewel onzin.
Graag verklaring want dat is een goede gewoonte in discussies. Die intimiderende oordelen zijn we nu al gepasseerd als toevoeging. Zeg dan niets. Ik ben geen Bashater dus dit is oprecht bedoeld. Ik lees je altijd graag maar dit is nietszeggend.
Omdat ?
Zie ook briefje van Jan : https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-laurens-dassen-4/
Gisteren op radio 1 Milton orkaan wordt de sterkste in 1000 jaar!!! Hadden de Seminole-indianen in Florida al meteo-stations dan?
Milton: windkracht 3…
Veel gedoe van angsthazen om niets.
Nee, het was bij het aan langskomen een orkaan van de derde categorie (windsnelheid Max. 178-208 km/hr), dat is net iets meer dan windkracht 3.
Maar Tampa had het geluk dat de orkaan wat zuidelijker aan land kwam dan eerder was voorspeld. Daardoor was er veel meer aflandige wind en minder aanlandige wind. Dat scheelt heel veel voor de hoogste waterstand.
https://www.weather.gov/mfl/saffirsimpson
… bij het aan land komen
Als ik nou zoals een god van boven naar beneden kijk, dan zie ik dat de mensen nooit tevereden met het weer…
De Dust Bowl droogte 1932-1939 was een van de grootste natuur rampen van de twintigste eeuw waar ook ter wereld. 3.000.000 mensen verlieten hun boerderijen op de Great Plains tijdens de droogte en van hen migreerde een groot gedeelte naar andere staten, bijna allemaal naar het westen. Het betreffende gebied wordt op dit moment gerekend als de grootste graanschuur van de wereld.
Het is misschien goed om weer eens te kijken wat ik over de Gleissberg cyclus heb geschreven. Klik op mijn naam. Die duurt zo ca. 86 jaar en de ‘droogte’ period die ik voorspelde is inderdaad wel in 2018 begonnen. Dat klopt wel met de lezingen van neerslag op de hogere breedte graden, ook in NL.
2018 en 2019 waren aardig droog en regenval was over het algemeen maar zuinig in de jaren erna. Toch is het geen groot drama geworden met een tekort aan voedsel. Ik denk echt dat dit te danken is aan meer CO2. Het is nu vrij algemeen bekend dat met meer CO2 in de lucht, onze planten meer weerstand hebben tegen droogte.
Goed. We zijn nu bijna in 2025. Dus de GB droogte is nu wel al voorbij. We hebben een paar flinke stormen al gehad. Het regent weer pijpenstelen. Ik voorspel dus nu 7 jaren van nattigheid. ‘Vette’ jaren, dus.
Maar we leven niet in Egypte ten tijde van Jozef, de onderkoning. De mensen worden niet eens blij van mijn voorspelling van een aantal vette jaren. In tegendeel, ze worden hysterisch. Bij ‘bar laat’ denken en geloven ze echt dat de mensheid het weer in hun eigen hand hebben.
Ik moet er gewoon heel hard om lachen. Hysterisch. Misschien is dat ook maar het beste om te doen.
@Henry,
Iets dichter bij de realiteit mag ook.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/2023-maakt-een-einde-aan-reeks-droge-jaren
Henry, zit alvast ėėn koud jaar aan te komen (?):
https://eike-klima-energie.eu/2024/10/08/schwaechster-polarwirbel-seit-40-jahren-und-das-potential-fuer-einen-kalten-winter/
Interessant.
Kans lijk goed op grote kou (voor jullie). 2012 was bijna een elfsteden tocht en we weten dat een dergelijke kans maar eens elke 11 of 12 jaar komt.
Elk jaar opnieuw zijn er sensatieblaadjes die een koude winder of zelfs een horrorwinter voorspellen. Er komt weinig van terecht.
Een bericht van de knmi die helaas wat minder door de msm verspreid werd. Waarin het knmi dat het broeikaseffect toch minder sterk is dan verwacht
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/mist-en-nevel-zijn-de-afgelopen-30-jaar-sterk-afgenomen
Trump is geenszins seniel, heeft meerdere testen gedaan en die waren negatief.
Ik hou niet zo van de man en kan me ook geen enkele test voorstellen waar hij wél positief zou testten..
Nou ja, misschien een SOA test.
Die is zich al een hele tijd volslagen belachelijk aan het maken, met zijn hondjes en poesjes op de bbq. in Springfield.
Maar goed, of nu hij of Harris wint, enige invloed op het klimaat valt niet te verwachten.
Door hem niet omdat hij zich van duurzaamheid en energiebesparing toch niets aan trekt,
door haar niet omdat wat ze ook zal proberen het toch niets uit zal halen.
Want er zit geen knopje aan het klimaar die je harder of zachter kan zetten.
Dus gebruik je geld beter dan aan dit soort onzin als klimaat uit te geven.
De eerste test “geen oorlog gestart” is wel door hem gewonnen dus laten we het beste hopen
En jij denkt dat de uitslag van die Trump testen niet al van tevoren vaststond?
Zo dom is hij niet.
Ik ruik een complot-denker, noch viel Spass
Ach Bas., politiek is echt je kopje thee niet. Teveel variabelen en intuïtie is bij Aspergers afwezig. Doe waar je goed in bent: anti-kernenergie en dat fanatiek bijhouden met kennis van zaken. Krijgen wij hier van die heerlijke puzzels om achter de achtergehouden kennis te komen.
https://www.fr.de/wirtschaft/diese-nation-hat-fossile-energietraeger-bereits-abgeschafft-sie-ist-in-der-stromerzeugung-schon-fast-klimaneutral-zr-93347091.html
In Slowakije zijn ze nu ook totaal de weg kwijt he Bas? LOL.
Laat die zogenaamde Bas toch links liggen, verspilde moeite.
Ik volg de reacties op artikelen op Climategate al jaren. Wat mij steeds meer opvalt is dat de comments steeds meer gaan over andere onderwerpen, zoals Eva de eerste vrouw etc.
Rechtse mensen hebben altijd een groot inlevend gevoel met hun medemens. Dat is mooi aan ze.
Neem nou deze ‘orkaan studie’. Vrienden van mij die nog steeds niet terug kunnen naar hun gedeeltelijk verwoest huis daar ergens bij Tampa, krijgen bij vrienden deze post onder ogen.
Ok het valt wel mee dus…. En opgelucht beginnen ze te geloven in een ‘terugreis’ naar hun gedeeltelijk verwoeste gebied. Nog een paar weken zonder stroom en nog een jaar of twee voordat alle schade hersteld zal zijn..
Ondertussen zijn ze helaas niet meer verzekerd (verzekerbaar), want de mededeling van de verzekeraar viel naast deze ‘gedegen orkaan studie’ op de deurmat….
Wat is het geval…
1. De schade van orkaan Helene, die twee weken voor orkaan Milton toesloeg, wordt geschat op $225 tot $250 miljard. Het schadecijfer van $160 tot $180 miljard voor orkaan Milton is apart van de schade van Helene. Beide orkanen samen hebben echter een gecombineerde schade van bijna $400 miljard veroorzaakt. Deze enorme economische verliezen hebben een aanzienlijk effect op de economie van de Verenigde Staten, goed voor bijna 2% van het totale BBP van het land(
Met andere woorden, het schadebedrag van $160-180 miljard voor Milton is niet accumulatief en staat los van de schade die Helene aanrichtte. Het gecombineerde effect van beide stormen is dus enorm, maar de bedragen voor elke orkaan worden apart geschat.
En dus nemen verzekeraars maatregelen.
2. Het is momenteel steeds moeilijker om verzekeringen af te sluiten in Florida. Verschillende verzekeringsmaatschappijen trekken zich terug of verhogen hun premies aanzienlijk. Huiseigenaren moeite hebben om betaalbare verzekeringen te vinden, of überhaupt een polis kunnen afsluiten. Veel verzekeraars in Florida vertrouwen op herverzekeraars om de risico’s te spreiden. Door de toegenomen schade en risico’s worden ook herverzekeringen duurder, wat direct invloed heeft op de kosten die worden doorgerekend aan de consument.
Als laatste redmiddel bestaat er een ‘overheidsprogramma, Het Citizens Property Insurance Corporation, een door de overheid gesteund programma dat als laatste redmiddel fungeert voor huiseigenaren die geen andere verzekering kunnen krijgen. Maar helaas het programma wordt overvraagd door de enorme toestroom van ‘nieuwe klanten’, waardoor de spoeling ‘dun wordt’ en slechts een kleine gedeelte van de kosten van stormschade worden nog gedekt.
Door de toename van risico’s en claims worden de premies binnen het programma verhoogd, wat veel klanten in een moeilijke financiële positie brengt. Tegelijkertijd kan het programma zelf onvoldoende reserves hebben om de kosten van toekomstige rampen te dekken zonder steun van de overheid of de verhoging van belastingen. Als Citizens niet in staat is om alle claims te betalen, kan dit op termijn een groot financieel risico vormen voor de staat Florida, aangezien het programma door de overheid wordt gesteund.
Nou dat bent u weer op de hoogte. Statistieken van Spencer kunnen uw huis niet vernielen… een storm en overstromingen wel.
Je hebt gelijk , een orkaan is erg.
Nooit zo bij stil gestaan.
Ik heb geen verstand van verzekeren maar , voor zover ik weet, bestaat er geen enkele verzekerings maatschappij ter wereld, waar dan ook, die schade als gevolg van natuurrampen vergoedt.
Het is dus aan de overheid en hulp uit de samenleving om mensen die getroffen zijn, te helpen. Wat helpt in America is, dat mensen daar rampspoed omzetten in daadkracht , zoals het hoort. Heeft iets te maken met het celebreren van ”VRIJHEID ”. Iets waarvan de linkse rakkers de bevolkingen graag willen ontdoen . Met verzekeringen bijvoorbeeld , waarmee ze vastgeklonken worden aan het financiële systeem.
Een mooi voorbeeld van waar dat goed en slecht werkte, waren Nederland en België , waarbij de slachtoffers in België na een jaar nog geen hulp hadden ontvangen van de overheid .
Gelukkig dat de verkiezingen ervoor zorgden dat de Gouverneurs zalvende woorden spraken over de federale hulp van Biden en gebruikmaakten van de situatie om de verkiezingen te beïnvloeden .
Waar verzekeringsbedrijven – als significant onderdeel van de globale financiële elite – wél zeer bedreven in zijn is het verspreiden van angstporno om ons crises aan te praten die opgelost dienen te worden en wel nu op straffe van …. Nou ?
Als het nu gaat om een pandemie of natuurramp staan ze vooraan om mensen angst aan te jagen met redactionele artikelen – gratis publiciteit – all over the world, verzorgd door het andere onderdeel van de globale financiële elite , namelijk de media in handen van slechts enkele – met democratische leiders gelieerde – wereldleiders ( Barack Obama ) – media tycoons en Corporate bedrijven. ( Dassault ) .
Uit de media weten we nu over allerlei crises die ons bedreigen, verspreid weer door legers van volgelingen , verenigd in linkse partijen , die opdracht hebben ‘rechts aan te vallen .
Als je ze negeert heb je nergens last van. ( Nou, totdat ze beginnen op te pakken, hetgeen realiteit is inmiddels weer ) Realiseer je dat het pas echt crisis is als je midden in de sahara strandt met je auto, de batterij van je smartphone leeg is en het water op.
“Het is momenteel steeds moeilijker om verzekeringen af te sluiten in Florida.”
In Nederland dekt de verzekering overstroming door dijkdoorbraken niet.
Misschien is Noordoost Frankrijk wel de veiligste plek op aarde.
Ik heb Spencer nooit over Noordoost Frankrijk gehoord.
Oeps, was daar niet juist al veel schade door een beetje regen?
Gelukkig woont daar bijna niemand.
Ik begrijp ook dat als het een geval is van een “Act of God” er geen enkele verzekering is die uitbetaalt. Dat is ironsich, eigenlijk. Want waar verzeker je jezelf dan wel voor?
Lo, misschien appels en peren, maar toch.
In de loop van dit jaar zijn er nogal wat overstromingen geweest in Noordoost Frankrijk. In de reportages daarover kwam steeds naar voren dat er werd gewacht op de inspecteurs van de verzekeringen voor het vaststellen van de schade.
Het ging hier doorgaans om het buiten de oevers treden van de diverse rivieren door extreme regen val en niet zo zeer om dijkdoorbraken.
Ik heb er mijn verzekering nog eens op nagekeken, maar Groupama verzekert wel degelijk schade door natuurrampen en exceptionele klimaatomstandigheden.
Of dat ook werkelijk het geval is hoop ik nooit te weten te komen uiteraard.
Ed Zuiderwijk 11 okt 2024 om 11:14
De eerste vrouw was Eva, en dat was heel lang geleden.
Sorry mensen, maar volgens de Talmoed was Lillith de eerste vrouw naast Adam, maar als jullie liever Eva hebben, prima hoor.
Klopt
MaxX
Misschien begrijpelijk vertaald als de Eerste Vrouw van Adam? Tenslotte was het diens rib. Ach, sprookjes moet je niet verstoren.
Peter, we waren er allemaal niet bij dus laten we het voor wat het is/was.
Ik begrijp dat we een verkeerde Modelleur hierop bezoek hadden. Ik had deze reactie voor hem geschreven. Zonde om dat te laten verpieteren…
Ik heb wel eens een keer op een bepaalde plek op de wereld met goede data voor maxima die terug gingen naar 1943 of 1944 naar de snelheid van verandering in temperatuur gekeken in K per jaar. Wonderbaarlijk genoeg, toen ik de data punten mooi had verbonden, kreeg ik een sinus functie, met als beste golf lengte 86.5 jaar. Maar stel je nu die bepaalde sinus golf voor. Zie je het voor je? In die functie zijn er 2 punten waar de spoed van de verandering van temperatuur (in K/jaar) stilstaat. Dat is dan de tijd van droogte: er is niet veel wat het weer aanjaagt. Stel je dus nu voor dat we voorbij het draaipunt zijn. De droogte tijd is voorbij. De spoed van de verandering (het is nu toename) in temperatuur neemt nu het snelste toe. Het weer is nu op zijn ‘beste’. Awesome. Als ik die Milton van boven bekijk.
Nou is er een ding wat je goed moet begrijpen: zonder ‘weer’ (d.i. een verschil in temperatuur en druk tussen de evenaar en de polen), was het leven zoals het nu op de verschillende wereld delen is, niet mogelijk geweest. Want daar komt het ‘broeikas’ effect vandaan (klik op mijn naam).
Henry, heb ik ook al een keer geprobeerd, maar het zijn verschillende sinussen, bv zonneactiviteit ca 11 jaar, de nutatie van de aarde 18,6 jaar, de precessie 23000 jaar en waarschijnlijk ook de stand van jupiter, de zogenaamde Milanković-parameters. Mijn vermoeden is als je een fourier synthese toepast dat je deze golfbeweging kan extrapoleren ui een lange termijn temparatuurs curve van de aarde. Op de pieken zullen er amplitudes samenvallen waardoor de temperatuur hoger wordt.
Ik keek naar maxima omdat ik denk/vind dat dat een goede proxy is voor ‘energy in”
Maar de meeste mensen kijken niet eens naar maxima en minima…
Sorry. Klik werkte niet.Probeer hier.
Wetenschappers: orkaan Milton erger door klimaatverandering
De orkaan Milton die deze week voor verwoesting zorgde in de Amerikaanse staat Florida is erger geworden door klimaatverandering, concluderen wetenschappers van de World Weather Association (WWA). De regenval zou daardoor 20 tot 30 procent groter zijn geweest en de wind 10 procent harder waaien dan wanneer er geen door mensen veroorzaakte klimaatverandering zou zijn geweest.
Volgens de WWA is de kans op een orkaan zoals Milton in het huidige klimaat twee keer zo groot. Die analyse zou in lijn zijn met eerdere bevindingen van de wetenschappers. Na de doorkomst van orkaan Helene, die twee weken geleden ook over Florida trok, kwam de WWA met een soortgelijke conclusie.
Milton heeft aan zeker zestien mensen het leven gekost. Volgens de gouverneur Ron DeSantis is de schade aanzienlijk, maar is het “worstcasescenario” niet uitgekomen. (ANP)
uit het artikel : DE AGW-HYPOTHESE HOEFT NIET BEWEZEN TE WORDEN
Onlangs had ik een pittige discussie met Helga van Leur op Linked In. Helga van Leur is weervrouw en ambassadeur van ‘weer en klimaat, duurzaamheid & gedrag’ en verbonden aan de Wageningen Universiteit. Voor weermensen werd de energietransitie een nieuwe markt. Op basis van hun expertise en autoriteit kunnen bedrijven zich onderscheiden met hun producten of diensten of bepalen verzekeraars de hoogte van de premie. ( en die moet altijd omhoog natuurlijk in verband met de voorspelde overstromingen en andere rampen agv de ‘ opwarming’)
Mijn gepeperde reactie op haar statement ontlokte de bekende retoriek, zoals die gebruikelijk is bij bestuurders en verkopers van de energietransitie, voorzien van de term ‘we’, waarmee ze suggereren dat hetgeen ze vertellen algemeen wordt gedeeld en kritiek niet wordt geaccepteerd. ” ( wat dus klopt . )
Ja. Er zijn altijd mensen die het ‘beter’ weten als jij/ons.
Mensen die “we” gebruiken zijn geen wetenschappers. Derzulken noem ik altijd meerderheidsfetishisten. Goed voor beslissingen, nietszeggend voor waarheid. Het mens had presentatiekwaliteiten. Meer niet. Niet meer op reageren.
De Link: Bron hier werkt niet (meer) …..
De link naar Spencer:
https://www.drroyspencer.com/2024/10/florida-major-hurricanes-1900-2024-what-do-the-statistics-show/