Van een onzer correspondenten.
Wegvallende subsidies, aangepaste CO2-tabellen en wegenbelasting voor elektrische auto’s: de auto is ook volgend jaar voor de schatkist van de Nederlandse overheid een belangrijke inkomstenbron. Dit gaat er volgend jaar veranderen. AD bracht het in kaart.
Ooit was de prijs van de auto de basis, maar tegenwoordig is de bpm geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot: Bpm fors omhoog
Bpm is de afkorting voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Je betaalt die bij aanschaf van een nieuwe auto of bij het importeren van een gebruikte auto. Ooit was de prijs van de auto de basis, maar tegenwoordig is de bpm geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot. CO2 is een structureel onderdeel van de verbranding van benzine. Hoe zuiniger je auto, hoe minder CO2 hij uitstoot. Dit jaar zijn auto’s die 0 gram CO2 uitstoten nog vrijgesteld van bpm. Dat zijn volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof.
Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor geldt een starttarief van 440 euro. Daarboven geldt een bedrag per gram CO2 per kilometer, dat exponentieel oploopt in vijf schijven. Volgend jaar komt er een nieuwe vaste voet (starttarief) van 667 euro voor de bpm. Die geldt dan voor het eerst ook voor elektrische auto’s.
Voor benzine- en dieselauto’s loopt de bpm bovenop die 667 euro snel op. De gram-tabellen worden namelijk elk jaar aangepast aan de steeds zuiniger rijdende auto’s, maar in de praktijk is daar de rek wel uit. Zo zit een Kia Picanto van krap 23.000 euro tegenwoordig al op 4400 euro bpm, terwijl dat toch een kleine, zuinige auto is, schrijft het AD.
Sinds de komst van de plug-in hybride auto worden we geconfronteerd met fictieve fabrieksopgaves van de CO2-emissie. Het daadwerkelijke verbruik van een plug-in hybride (PHEV) is immers volledig afhankelijk van de gebruiker. Hoe vaak staat zo’n auto aan de laadpaal en hoe vaak wordt er op benzine gereden? De CO2-uitstoot kan in theorie 0 zijn, als er alleen mee op stroom wordt gereden. Maar het kan net zo goed het tienvoudige van de theoretische waarde zijn, als er simpelweg nooit wordt opgeladen.
Alles is dus mogelijk, en juist dat maakt het vrijwel onmogelijk om tot een redelijke officiële CO2-uitstoot te komen voor zo’n Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De huidige meting was behoorlijk arbitrair en leidde tot rare scores als 39 g CO2/km. De meting wordt nu aangepast en vanaf 1 januari gelden nieuwe regels. De ‘papieren’ uitstoot van een plug-in gaat daardoor fors omhoog, ook al verandert er niets aan de auto’s in kwestie.
Ook wegenbelasting voor elektrische auto’s
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), kortweg vaak wegenbelasting genoemd, is afhankelijk van het gewicht van de auto. En er zijn aparte categorieën voor benzine- en dieselauto’s. Elektrische auto’s (EV’s) waren tot nu toe vrijgesteld van de mrb, maar daar komt in 2025 verandering in. Wel geldt dan nog een korting van 75 procent, omdat (schonere) elektrische auto’s zwaarder zijn dan vergelijkbare modellen met een brandstofmotor.
Vervolgens zou de korting vanaf 2026 omlaag gaan naar 40 procent, maar het kabinet heeft dat op het laatste moment aangepast naar 25 procent omdat de korting de staatskas anders toch wel erg veel geld zou gaan kosten. Vanaf 2030 geldt ook voor elektrische auto’s het volledige tarief. Vanwege hun hoge gewicht ga je dan dus meer betalen voor je elektrische auto dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Aankoopsubsidie EV houdt op te bestaan
De inmiddels welbekende Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) komt volgend jaar te vervallen. De nieuwe regering ziet er geen brood meer in om kopers van een nieuwe of gebruikte elektrische auto te belonen met subsidie. Bovendien is de subsidiepot voor nieuwe EV’s voor dit jaar al leeg. Voor elektrische occasions is er nog wel geld. Om precies te zijn kun je tot vrijdag 27 december om 12.00 uur nog 2000 euro subsidie aanvragen als je deze maand nog een gebruikte EV koopt.
***
Zie voor het gehele, uitgebreide artikel (niet achter betaalmuur) in het AD hier.
***
De EV is het ideologische politieke speerpunt van de duurzaam chaotische / effectloze EU ‘klimaat’-transitie.
Klimaatverandering blijft…….
…..en de EV is zeer nodig als thuisbatterij voor de gesubsidieerde bezitters van zonnepanelen (worden betaald door niet-zonnepaneel bezitters), omdat het ‘hernieuwbare’ elektranet komende 10 jaar onvoldoende capaciteit gaat bieden en black-outs als gevolg onvermijdelijk zijn.
Laat dat EV-speerpunt nu wegvallen…
De verkoop van elektrische auto’s stort in. Dit is waarom……
Elektrisch rijden zou de toekomst worden.
De Europese Unie wilde zelfs de verkoop van brandstofauto’s helemaal verbieden vanaf 2030, maar heeft dat plan inmiddels al vijf jaar moeten uitstellen.
Hoe komt het dat de eens zo populaire stekkerauto het toch aflegt tegen de benzine- en dieselauto?
Elektrische auto wordt steeds minder verkocht – ondanks dalende prijzen….
https://cultuurondervuur.nl/artikelen/verkoop-van-elektrische-autos-stort-in-dit-is-waarom
Scheffer, het wachten is nu op de reactie van Bas.
Kan hij meteen even hier op reageren:
https://blackout-news.de/aktuelles/neue-dokumente-bestaetigen-habecks-vertuschung-und-manipulation-beim-atomausstieg/
Trouwens, voor Cornelia heb ik ook nog een mooie:
https://blackout-news.de/aktuelles/katastrophenschutz-chef-ruft-zu-vorsorge-fuer-langanhaltende-stromausfaelle-auf/
Ik begrijp niet zo goed wat er zo mooi aan is, heb je het wel gelezen? Of knip en plak je maar wat?
Jij hebt het dus zeker niet gelezen en zo wel in ieder geval niet begrepen, hetgeen te verwachten was.
Of is het weer de bekende selectieve woordblindheid van je Cornelia:
Nicht nur physische Angriffe bedrohen die Infrastruktur, sondern auch Cyberattacken. Die NATO hat kürzlich beschlossen, die Abwehr von Cyberangriffen zu verstärken. Russland, China und andere Staaten setzen auf digitale Sabotage, um Schwachstellen auszunutzen.
Russische Hacker haben 2015 gezeigt, wie verwundbar Stromnetze sind. Damals fiel in der Ukraine der Strom für Hunderttausende aus. Solche Angriffe könnten auch Deutschland treffen. Deshalb müssen kritische Infrastrukturen besser geschützt werden.
“‘Tijd voor mijn klassieker voor alle azijnpissers en factcheckers. Toename van oppervlakte ijs Groenland, gemeten via surface mass balance, is gelijk aan 30 jarig gemiddelde, ondanks ‘warmste jaar ooit’”
… lezen we in een kadertje boven dit artikel. De tekst is afkomstig van Ferdinand Meeus, een bekende klimaat charlatan. Hij vertelt onware verhalen over klimaatverandering. Door sommige mensen wordt dat interessant gevonden. Meeus verdient daarmee aan lezingen en optredens in het schnabbel circuit.
Zou hij het echt niet begrijpen of doet hij het erom? Op Groenland en Antarctica kan de netto vorming van ijs berekend worden met de Surface Mass Balance. Die is altijd positief (of het moet wel erg warm worden). Smelt van ijs vindt vooral langs de randen plaats langs de randen en een beetje aan de onderkant van de ijskap.
De SMB blijft op Groenland door de jaren heen min of meer gelijk. Door de opwarming valt er meer sneeuw, maar een deel daarvan smelt weer weg. Het massaverlies langs de randen neemt toe. Daardoor verliest Groenland ijsmassa. De hoeveelheden per jaar verschillen sterk. Vorig smeltseizoen (t/m 31 augustus) was relatief gunstig met een massaverlies vin 80 Gigaton. Er is wel een grote foutmarge.
https://www.weerwoord.be/m/3164810
ik zie geen letter over welke soort ijs het is, chocolade of vanille. Aardbeien zou ook lekker zijn. Ik zind ijs op z’n best als het een beetje beging te smelten trouwens.
Beste Bart,
De verschillende statistieken laten helaas verschillende resultaten zien, en de grafieken die men van de meetdata maakt worden door de alarmisten zodanig weergegeven dat het allemaal zo erg mogelijk lijkt.
Hoe dan ook, zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben… Ik maak me meer zorgen over overbevolking en atoombommen dan over het klimaat.
En dan is er zoals altijd het grootkapitaal… dat nu woekerwinsten maakt op elektriciteit dankzij een met opzet veroorzaakte schaarste.
Het spreekwoordelijke worst is bijna opgegeten en het lekkere is dan weg. Goh wat komt dat toch bekent voor. De Roverheid is goed in het voorhouden van worsten, zoals EV’s, Zonnepanelen, warmtepompen enz.
En iedere keer trappen de schapen hier weer in. Uiteindelijk gaat he hun meer geld kosten dan het opleverd. Tja hoe blind kun je zijn als je dit niet ziet.
Veroorzaakt door een activistische sekte van religieuze ‘duurzame’ klimaat-zelfkastijders, hun overtuiging is dat iedereen er dus ook maar onder moet lijden.
Zo dat is Bart (of zo) weer die ons recht in de leer probeert te houden . Zelf kan ik niets zinnigs zeggen over het ijs van Groenland, omdat dit mijn professie niet betreft en er ook eigenlijk niet mee zit. De wereld is nu eenmaal verandelijk.
Wel hoort Bart bij een groep die op een ongeloofkijk absolute wijze aan ideeen houdt waarvan ik er wel enkele kan beoordelen als geofysicus en die bevallen mij niet echt. Wat mij daaraan ook zeker niet bevalt is de wijze waarop hun kijk op de gang van zaken als enige waarheid wordt gebracht met technieken als uitsluiting, demonisering, vervalsen van informatie en niet te vergeten het misbruiken van andermans naam.
Een eigen mening en het uiten ervan wordt tot in de hoogsten regionen fanatiek bestreden door mensen die zelf niet veel anders dan politiek kennis en natuurlijk relaties hebben. Dit zag ik onlangs op een youtube filmpje waarop drie Groenlinks of zo dames een andersdenkende en niet aanwezige persoon van een andere partij beschuldigden van desinformatie. Goed het is natuurlijk politiek en daar gelden ander wetten , maar toch.
Ik rijd die oude dieselbak van mij wel rot. Dat is me na 600.000 km nog niet gelukt.
Niets mis mee Ronnie. Zo eenduidig zit de wereld meestal niet in elkaar:
https://www.verkeerskunde.nl/artikel/bart-somers-diesel-nodig-om-klimaatdoelen-te-realiseren
Tja, mooi, maar er hoeven helemaal geen klimaatdoelen gehaald te worden.
EV’s stoten minstens net zoveel, zo niet meer CO2 uit als brandstofauto’s, alleen op een andere plek.
Een grotere doodsteek voor de EV is nauwelijks denkbaar.
Wie nu nog elektrisch gaat rijden is knettergek.
Maar wie ziet dat autorijden niet meer voor iedereen is?
De auto wordt uit de steden geweerd, op naar de 15 minuten getto’s.
Ik ga al jarenlang niet meer binnensteden in met auto…. dus via P&R en met OV. Echter deze exorbitante beperking raakt vooral hard het MKB en ZZP. Mijn gegronde twijfel / ik weet bijna zeker of de ideolgische linkse klimaat activisten / destructieven daar enig respect voor kunnen opbrengen. NEE dus.
Daar kom je weer aan met ideologische linkse klimaat activisten.
Dit zijn allemaal GLOBALISTEN, globalisten willen één wereldregering, bij voorkeur de VN.
Het WEF biedt praktische ondersteuning voor de weg – Agenda 2030 – naar deze wereldregering.
Het is NIET links en Rechts, het is GLOBALISTEN vs ANTI GLOBALISTEN.
Voor jou info, ALLE PARTIJEN IN NEDERLAND VOLGEN HET GLOBALISME.
Er is maar één antiglobalistische partij in ons land dat is het FvD.
Denken dat groen links of D66 deze regels invoert is contra productief!
De VVD, en alle andere partijen zijn het ook 100% met deze agenda eens.
Stop met die links rechts onzin!
”Melken van de heilige koe” is een eufemisme voor de auto als economische entiteit. Inderdaad, dat was al vanaf het begin van de komst van automobielen dé drijvende kracht van de economie.
Vrijwel de gehele economie namelijk is gebaseerd op ‘ mobiliteit ‘ : van de auto- industrie tot aan wegenbouw , tot aan verzekeringsbedrijven en de de ANWB enz enz .
Vliegen werd een tweede belangrijke economische entiteit , dankzij welke de toeristen-industrie kon ontstaan en nu moet de energietransitie – waarin de Otto en dieselmotor van
Rudolf Diesel : die zijn motor bouwde op basis van zijn kennis over de Carnot cyclus, worden vervangen door computers op wielen die voortdurend data genereren om de nieuwe economische entiteit van de energietransitie mogelijk te maken, namelijk de industrie die elke persoon van seconde tot seconde kan volgen . Van het symbool van vrijheid, dat de auto was, wordt het EV nu het symbool van onderdrukking en repressie. ( 1984 ) Ps. De dieselmotor van Rudolf Diesel was de aanleiding voor het uitbreken van WO 1 . ( hij werd vermoord )
Lees op dit platform mijn artikel ‘ economie op z’n jan boeren fluitjes er nog’s op na .
BPM gebaseerd op uitstoot Co2? Dan zou elke dieselrijder geld toe moeten krijgen want Co2 is vergroening dus positief. Dus worden we met zijn allen gestraft omdat we de aarde vergroenen?, beetje omgekeerde denkwijze??