Van een onzer correspondenten.
De Europese fabrikanten van auto’s en bestelwagens roepen via hun koepelorganisatie ACEA de EU-besluitvormers op om voor het einde van het jaar duidelijkheid te scheppen voor banen en investeringen. Dit, naar eigen zeggen, om de groene transitie te ondersteunen in plaats van te belemmeren en om onnodige schade aan het concurrentievermogen van Europa te voorkomen. Dit schrijft aftersalesmagazine.nl
De Europese industrie wil zich blijven inzetten voor de doelstelling van de EU om in 2050 klimaatneutraal te zijn en voor de overgang naar emissievrije mobiliteit. Maar omdat de nieuwe CO2-emissiegrenswaarden voor auto’s en bestelwagens in 2025 van kracht worden, zijn alleen de autofabrikanten verantwoordelijk voor de schadelijke gevolgen als de doelstellingen niet worden gehaald.
16 miljard euro verliezen.
Luca de Meo, voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) en CEO van Renault Group:
‘Zonder een duidelijke politieke verklaring van de Europese Commissie tegen het einde van 2024, zoals ook aangedrongen door de Duitse, Franse, Italiaanse en andere Europese regeringen, loopt de auto-industrie het risico om tot 16 miljard euro aan investeringscapaciteit te verliezen door boetes te betalen, de productie te verminderen, te poolen met buitenlandse concurrenten of elektrische voertuigen met verlies te verkopen.’
De verkoop van elektrische auto’s stagneert en kloof is te groot om op tijd te dichten.
Wachten op de start van de Strategische Dialoog van de Commissie over de toekomst van de auto-industrie of op de herziening van de CO2-wetgeving in 2026 is geen optie, hoe welkom en noodzakelijk beide ook zijn. Fabrikanten hebben nu duidelijkheid nodig om de laatste hand te leggen aan nalevingsstrategieën, het maken van poolingregelingen en andere bepalingen voor 2025.’
In tegenstelling tot vier jaar geleden vereist het halen van de strengere CO2-reductiedoelstellingen dit keer een naadloos samenspel van factoren binnen en buiten de directe invloed van fabrikanten. Regelgeving en het aanbod van auto’s alleen zijn niet genoeg; de overgang moet ook door de markt worden gestuurd. De verkoop van elektrische auto’s stagneert momenteel echter op een marktaandeel van ongeveer 13 procent, oftewel 10 procentpunten onder het niveau waar het moet zijn, en deze kloof is te groot om op tijd te dichten. Een tijdige en ondubbelzinnige steunverklaring op dit moment van de overgang is van cruciaal belang om het concurrentievermogen en de werkgelegenheid in de hele waardeketen veilig te stellen.
Onomkeerbare schade
‘In een goed werkend systeem zou het betalen van boetes de uitzondering moeten zijn, niet de standaard. En het vermijden van boetes moet gebaseerd zijn op een gezonde economie, niet op het toebrengen van schade’, aldus De Meo. ‘ACEA-leden hebben €250 miljard toegezegd voor de overgang naar groene mobiliteit en net als iedereen willen we dat dit slaagt. Helaas moeten we eerlijk vaststellen dat de overgang niet volgens plan verloopt en dat vasthouden aan juridische starheid leidt tot mogelijk onomkeerbare schade. Wettelijke flexibiliteit daarentegen zal de investeringen op gang houden en de overgang op schema houden.’
De huidige besproken opties voor verlichting van de nalevingslasten, zoals geleidelijke invoering of meerjarige gemiddelde naleving, veranderen niets aan de CO2-doelstellingen of de algemene klimaatambities van de EU, maar pakken marktrealiteiten aan waar fabrikanten geen invloed op hebben – handelsspanningen, stijgende productiekosten, trage groei van de laadinfrastructuur en afnemende aankoopsubsidies. Deze opties zijn ook al bekend in de EU-wetgeving (bijvoorbeeld voor zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens en bussen) en worden gebruikt in andere vooraanstaande rechtsgebieden met CO2-reductiewetgeving.
***
Bron hier.
***
Als sinds 2019 ruim bekend….’Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond’
https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/
Groeiende scepsis over e-mobiliteit…
TÜV 2024: Volgens het onderzoek bestaat er ook scepsis als het gaat om elektromobiliteit. Een kleine meerderheid acht het tamelijk of zeer onwaarschijnlijk dat hun volgende auto een batterijaandrijving zal hebben. Hun aandeel is niet veranderd ten opzichte van hetzelfde onderzoek van twee jaar eerder. De belangrijkste redenen voor de terughoudendheid zijn de hoge aanschafkosten en zorgen over een te kort assortiment. TÜV vroeg de deelnemers ook naar de geplande uitfasering van verbrandingsmotoren in de EU. Vanaf 2035 mogen er binnen de Europese Unie geen nieuwe auto’s meer worden geregistreerd die op fossiele diesel of benzine rijden. Volgens het onderzoek wijst 55 procent van de ondervraagden deze maatregel af.
‘ACEA-leden hebben €250 miljard toegezegd voor de overgang naar groene mobiliteit en net als iedereen willen we dat dit slaagt.”
Waar zouden zij die 250 miljard vandaan halen? Uit prijsverhogingen, CO2 subsidies of uitgespaarde belasting. Misschien en entre nous met Christne Lagarde?
Pensioenpotten? Die fondsen geven tenslotte graag andermans geld weg t.b.v. groene kansen.
Europa blijft op alle fronten druk doende haar eigen graf te graven. Haar? Of is Europa intussen ook woke.
Ons continent is vernoemd naar de dame die volgens de mythologie door de Griekse god Zeus verleid werd. Hij veranderde zichzelf in een stier en zij klom op zijn rug, waarna ze samen de oversteek maakten. Dus inderdaad, Europa is vrouwelijk.
Dit is de EU ten voeten uit. De boetes voor ongehoorzame consumenten zijn zo hoog dat de autoindustrie nog verder in moeilijkheden komt. In de door linksen zo gewenste globalisering is onze industrie al kansarm door torenhoge Europese energieprijzen en lonen en onrealistische vakbonden. Nu willen linkse politici ook nog de zogenaamde “fossiele subsidies” beëindigen, met andere woorden: de industrie moet ook nog eens accijnzen gaan betalen. Het tekort aan arbeiders slaat binnenkort om naar massa-werkeloosheid.
Het zal net zo gaan als met de woningen, onbetaalbaar wordt het.
De belasting voordelen van de EV verdwijnen al gedeeltelijk volgend jaar en de jaren erna, dus waarom een een EV? geen kip zal er nog interesse in hebben.
Tel daarbij nog eens op dat laden net zoveel kost als brandstof nou dan weet je toch al genoeg.
Maar natuurlijk met grote dictatuur willen ze toch dat je EV gaat rijden door belastingen op brandstof auto’s te verhogen, en toch zal men voor de brandstofauto blijven gaan tot alle problemen zijn opgelost die aan zo een ding kleven.
Word de nieuwe brandstofauto toch verboden dan worden de 2dehandjes goud waard, en je kunt ze heel lang op de weg houden, zeker voor iemand die een beetje handig is.
Maar ik vrees dat Brussel en ook onze regering mee gaat in het versneld kapot maken van deze tak, eigenlijk maken ze alles kapot wat met CO2 te maken heeft, van industrie tot onbetaalbare toestanden met van het gas af gaan.
Het spaargeld van de burger staat ook al ter discussie dus mij verwonderd niets meer.
Vroeger konden ze je je zo maar land onteigenen ook al had je het nodig, dus waarom nu niet je bezittingen, kwestie van tijd.
Cornelia zou zeggen alles volgens plan.
Nou, mooi dat die duidelijkheid er niet komt. Zoals kakkerlakken kruipen ze allemaal naar alle hoeken snel weg.
Hier bij ons zijn ze nog ver weg van dit (onzinnige) utopia van de EU. Er is hier nauwelijks genoeg stroom voor persoonlijk gebruik, laat staan voor EV’s. Er zijn nergens laadpalen dus is het onderwerp niet eens aan de orde.
In ieder geval: een gezegend alvast eene Kerst allemaal en een gelukkig nieuw jaar. Kerstkaartje: klik op mijn naam. Hulde en dank aan Hans Labohm voor zijn harde werk dit jaar. Ik kan me indenken hoeveel tijd hij hier elke dag aan besteedt om ons te informeren. Ongelofelijk.
Theo, aan alle kanten wordt aan de groene droom geknabbeld maar er zal zeker verzet zijn vanuit de belanghebbenden die nu een dikke boterham verdienen aan de groene waanzin.
De een na de andere fabrikant van EV’s stopt er mee en af en toe gaan ze zelfs kapot zoals VW. En de onverkoopbare voorraden aan EV’s worden steeds groter.
Nu steeds meer bekend wordt over de leugenachtige praktijken rondom de Atomausstieg in Duitsland, die zeker zijn invloed zal hebben op de komende verkiezingen in Duitsland, zal het verzet van de belastingbetaler toenemen.
En uiteindelijk is dat de enige factor die van belang is, althans in democratische landen.
Positief zijn de plannen van Trump om uit Parijs 2015 te stappen en de positieve aandacht voor kernenergie op de COP29:
https://www.nucleairnederland.nl/nl/nieuwsbericht/kernenergie-in-de-schijnwerpers-tijdens-cop29/
De recente peilingen in Belgie kunnen volgens mij ook van toepassing worden verklaard voor heel het vrije en democratische westen:
https://www.nucleairforum.be/opiniepeiling-kernenergie-politiek-2024
Het grote probleem met de bouw van kerncentrales is de tijd die er mee gemoeid is.
Zelfs als je alle tegenwerking om zeep weet te helpen duurt het nog altijd een jaar of 7 tot 10 voordat zo’n ding draait terwijl een molentje of paneeltje binnen enkele weken/maanden aan het net hangt.
Als Bas beweert dat het aandeel ‘kern’ in de opwek van stroom aan het teruglopen is, heeft hij volkomen gelijk als je puur
naar de procenten kijkt.
Wat de gluiperd altijd ‘vergeet’ is dat de bouw van nieuwe KC’s veel langzamer gaat dan het neerplempen van molentjes en paneeltjes.
Hier vlakbij is in een half jaar tijd een gigantisch veld met zonnepanelen uit de grond gestampt en aan het net gehangen.
Daar moet wel bij worden opgemerkt dat die panelen zich op een meter of 5 boven de grond bevinden om te voldoen aan de eis dat minimaal 95% van de grond effectief kan worden gebruikt voor landbouw en dat de molentjes die daar nu nog vlakbij staan aan het eind van hun levenscyclus zijn en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer vervangen zullen worden na afbraak als gevolg van de huidige regels over de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid voor het plaatsen van molentjes.
En die tegenwerking richt zich niet alleen op KC’s. Ook allerlei plannen voor gaswinning bijvoorbeeld worden getorpedeerd omdat allerlei, nota bene met belastinggeld gesubsidieerde ranzige en vooral ondemocratische clubjes zoals Green Peace enz., er kennelijk in slagen om via de rechter plannen te dwarsbomen.
En ook de invloed van de gemeenteraad van Schubbekutteveen op de landelijke energievoorziening is schandalig en moet z.s.m. om zeep worden geholpen.
Diesel is schoner dan benzine waterstof zit in de grond en kan gemaakt worden. Bouw kerncentrales ipv windmolens
En auto s Met conventionele motoren kunnen omgebouwd worden naar waterstof net al naar aardgas of lng
De harde kern van miltante clubjes en groen-linksers is nogal gecharmeerd van de Verelendungstheorie van weledele filosoof Karl Marx. Dus niet globalisme is hun drijfveer, maar dat juist de modale middengroepen het slecht en ellendig krijgen, waarbij ze er dan vanuit gaan dat hen dat macht oplevert. Als deze mensen er ooit achter komen, dat hen deze ellende met opzet is aangedaan, dan hopen ze dat er uit de oproeren, die zouden ontstaan een chaos ontstaat die lijkt op anarchie. In het heden komt dit nu zelfs bijna kinderlijk over, maar de miltante clubjes hebben gemeen, dat ze een zeer naïef mensbeeld hanteren, gebaseerd op psychologie van de koude grond, waarbij er daarnaast niet met deze humorloze harken valt te praten in hun streven naar de overwinning van het eigen gelijk.
Vrolijk kerstmis
In het kader van minder CO2 is het hele EV-gebeuren sowieso gerommel in de marge.
Kijk de documentaire “Over Bevolking” van de Vpro, uitzending 23-12-2024, dan wordt dat duidelijk.