Door Bas Obladen.

Klimaatverandering is geen uitzondering maar de norm, of er nu wel of geen mensen op deze planeet aanwezig zijn. Onze invloed is nihil want de temperatuur op aarde wordt door andere fenomenen bepaald die volkomen natuurlijk zijn en niet door ons beïnvloed kunnen worden, ook al zou de concentratie CO2 toenemen tot 7000 PPM.

Een aardig gedachte-experiment

Bij het ontbreken van waterdamp in de lucht is het kleine beetje CO2 (420 ppm ofwel 0,042%) nauwelijks in staat om de warmte na het ondergaan van de Zon vast te houden. Het praktische voorbeeld doet zich voor in de woestijn (de lucht bevat nauwelijks waterdamp, ijzer roest er praktisch ook niet, maar wel CO2), waar het overdag zo’n 45°C kan zijn en de temperatuur ’s avonds al vlot onder 0°C kan worden. Het vasthouden van warmte werkt dus niet door de afwezigheid van vocht in de atmosfeer en de aanwezigheid van CO2 heeft ook geen effect.

Vergeleken met andere broeikasgassen blijft waterdamp slechts kort in de atmosfeer voordat het condenseert. Als de lucht verzadigd is met vocht zal het overschot aan waterdamp condenseren en binnen een week uitregenen. Warmere lucht kan meer vocht vasthouden. De toename van waterdamp in de atmosfeer draagt dus op die manier bij aan nog meer opwarming: het versterkt het broeikasgaseffect.

Vergelijking CO2-concentratie met onderzeeër en ISS lab

In een onderzeeër is de bovengrens van de CO2-concentratie 8000 ppm en die in het ISS lab 5000 ppm. Daar wonen, leven en werken mensen die nog springlevend zijn als ze eruit stappen.

Dit zegt genoeg, afbeelding van NASA engineers die o.a. Apollo project deden.

 

Grafiek 1: Niets aan de hand als O2-concentratie boven de 15% blijft.

In een groot deel voor onze tijd was het veel warmer en zat er veel meer CO2 in de lucht tot wel 7000 ppm. (Grafiek 2).

Grafiek 2: Temperatuur en CO2-concentratie vanaf 600 miljoen jaar geleden tot heden. (0 = 2000)

Uitbarsting Hunga Tonga

Als we het over een broeikasgas hebben dan is waterdamp ca. 7000 ppm of meer, een echt broeikasgas. De uitbarsting van de Hunga Tonga vulkaan heeft een gigantische hoeveelheid water in de atmosfeer geslingerd die tot waterdamp is gevormd wat een behoorlijk broeikaseffect zal geven, dus zal de temperatuur op aarde stijgen. Al onze zgn. klimaatmaatregelen zijn in luttele seconden te niet gedaan. Dus zijn er duizenden miljarden Euro verspild zonder enig resultaat.

Uitbarsting Pinatubo

Na de uitbarsting van de Pinatubo is de gemiddelde temperatuur op aarde gedaald met zo’n 0,5 °C en de afbraak van ozon, door SO2, versnelde aanzienlijk. Ozon was ook zo’n probleem, ook hier zien we weer dat de natuur het zelf opgelost. Hieruit wordt duidelijk dat we beter meteen kunnen stoppen met geld te steken in energietransitie en de zgn. CO2-besparing.

Er is nog veel onbekend over het klimaat. Kijk maar eens naar de volgende video, Earth from Space,

 

Zeeniveau: stijging is stabiel, zonder versnelling

Langs de Nederlandse kust wordt al tientallen jaren gemeten hieruit blijkt nog steeds dat er geen versnelling plaatsvindt en de jaarlijkse stijging is ca. 1,8 mm/jaar, d.w.z 18 cm per eeuw, niet iets om je zorgen over te maken.

Onze dijken zijn berekend op een golf die eens in de 10.000 jaar voorkomt. Zandvoort aan zee is dan ook nog steeds een buitengewone prettige badplaats om te vertoeven.

Waarom kan de zeespiegel ook dalen?

In sommige gebieden op deze aarde zal de zeespiegel dalen. Op andere plaatsen zal deze stijgen. Dat ligt aan de plaats op aarde en andere fenomenen. De massa van de aarde is niet homogeen verdeeld. Waarom kan de zeespiegel ook dalen wanneer ijskappen smelten? Bert Vermeersen van de TU Delft legt het in deze video uit.

 

Nederland daalt

In Nederland hebben wij last van bodemdaling. Dat heeft dus niets met het stijgen van de zeespiegel te maken. Afhankelijk van de plaats is dit 1-10 mm/jaar. Vroeger heeft er een pakket ijs van ca. 3-4 kilometer op onze grond gelegen waardoor de grond onder dat pakket ijs zakt en daarbuiten omhoog komt. In vaktermen noemen we dat een oppersing.

De groenige kleur is het ijs ca 3-4 km dik. De grond daaronder wordt naar beneden gedrukt door het gewicht, gele kleur. Die grond moet ergens naartoe. De grond gaat naar beneden en wordt op de volgende laag omhoog gedrukt, de pijltjes, dan wordt de grond naast het ijspakket omhoog gedrukt, dat noemen we een oppersing, Dat zijn de kleine groene gebieden aan weerszijden. Bij smelten wordt de grond onder het ijspakket ontlast en veert weer terug.

Nederland ligt in het gebied van de groene oppervlakken die door ontspanning van de grond weer gaan zakken, helaas voor ons land!

Grafiek 4: Bron: Hessel Voortman. Geen versnelling te zien, gewoon lineair.

De beste en goedkoopste oplossing

De beste oplossing is gas uit Groningen naar de huishoudens en bedrijven die echt niet buiten gas kunnen. Gas aanvullend uit Rusland importeren, het schoonste en goedkoopste gas dat er is. Het Amerikaanse gas wordt nu voor 4x de wereldprijs geïmporteerd.

Voorts twaalf Thorium MSR KC’s bouwen in iedere provincie één zo dicht mogelijk bij de elektriciteitsvraag, dus weinig transportverliezen. Daarnaast twee langs de kust die zowel elektriciteit leveren en als ontziltingsinstallatie water uit zee kunnen omvormen tot drinkwater dat geïnundeerd kan worden in de inundatiegebieden in de duinen.

Auto’s op LPG het meest milieuvriendelijk

Auto’s op LPG laten rijden is schoner dan een Tesla. De motoren kunnen gewoon benzinemotoren blijven en de LPG-infrastructuur is al aanwezig bij de huidige benzinetations. Hiermee wordt bereikt dat er geen kapitaal vernietigd wordt, de transitie kan sneller er zullen geen 50-100 duizend mensen ontslagen moeten worden en de staat geen €75-100/jaar miljard aan inkomsten verliest aan belastingen en accijnzen. Zie hier.

Daarbij wordt er minder fijnstof geproduceerd dan bij e-auto;s, minder slijtage van de wegen betere brandveiligheid, etc, etc. Kortom een win-win situatie. E-auto’s is trekken aan een dood paard. Over 5 jaar is er geen koper meer. Andere metalen zijn ook het probleem zoals, kobalt, zilver, etc.

 

Honderden nieuwe mijnen zijn nodig voor de vraag. Gemiddelde bouwtijd mijn=16 jaar

Bron hier.

Vrachtauto’s kunnen ook gewoon op diesel blijven rijden, de huidige techniek is een schone techniek. De auto op LPG is de meest milieuvriendelijke oplossing.

Alle windparken en zonnepanelen waren niet nodig geweest. De totale kosten voor dit voorstel bedragen ongeveer € 100 miljard en Nederland hoeft dan niet jaren open te liggen voor de aanpassing van het elektriciteitsnet dat nu met een factor 2 of meer uitgebreid moet worden.

Waterstof is geen optie

H2, waterstof, is ook geen optie. Omdat waterstof niet bestaat in de natuur moet deze gemaakt worden en onder hele hoge druk worden opgeslagen, ca. 700 bar. Daar dient in een brandstofcel weer elektriciteit van gemaakt te worden. D.w.z, je stopt er 100% in en er komt ca. 25% terug. Daarom is het veel te duur.

Bovendien is het levensgevaarlijk. Auto’s op H2 worden dan ook in parkeergarages geweerd vanwege het hoge explosiegevaar. Daarnaast hebben we ook nog het probleem van de pijpleidingen die te maken krijgen met waterstofverbrossing.

CCS (Carbon Capture and Storage)

CCS kost alleen maar geld en is totaal ongeschikt waarvoor men het denkt te gebruiken.

Er zijn 30 landen met een totale uitstoot van 89%, waar Nederland dus niet bij zit met 0,32%, (zie grafiek 5). De resterende 188 landen stoten dus 11% uit waaronder Nederland. Als die 30 landen ca. 12,3% besparen, hebben ze de besparing van die 188 landen al behaald.

Nederland heeft in 1990 en 2023 resp. 165 en 123MTn uitgestoten, d.w.z, een besparing van 25,5%. De Nederlandse jaarlijkse (2023) CO2-uitstoot (123 MjT) is gelijk aan 3,36 dagen CO2-uitstoot van China (13.260 MjT). We kunnen ons geld beter besteden aan andere dingen in ons eigen land.

Grafiek 5: Nederland stoot slechts 0,32% van de mondiale emissies van CO2 uit.

Een besluit van de overheid moet aan twee eisen voldoen, het moet doelmatig en doeltreffend zijn, geen van de maatregelen genomen voor de zgn. “Greendeal” voldoen aan deze eisen.

Conclusie

Er is niets mis met het ‘klimaat’. De eigenschap van het ‘klimaat’ is dat het verandert of er wel of geen mensen op deze aarde wonen. Dat doet het al meer dan 4,7 miljard jaar. Of wij als mens het ook zo lang zullen uithouden is de vraag.

Als CO2 een probleem zou zijn dan is de beste en goedkoopste oplossing adaptatie. Dat doen we al meer dan 2000 jaar. Aangezien de veranderingen niet abrupt zijn, hebben we alle tijd om ons aan te passen aan de veranderde situatie.

Als een transitie nodig zou zijn, moet die over meer dan 100 jaar te worden uitgesmeerd en dient ervoor worden gezorgd dat de bevolking daar zo min mogelijk schade van ondervindt. Dus vooral geen kapitaalvernietiging, zoals dat nu wel gebeurt. De besluiten die genomen zijn, zijn buitenproportioneel.

***

Over de auteur

Bas Opladen

Bas Obladen heeft een achtergrond in civiele techniek. Hij heeft diverse functies bekleed binnen Ballast Nedam (offshore), de laatste 10 jaar als hoofd van de afdeling Kennis & Kunde met name op het gebied van Research & Development.

Voorts was hij senior Adviseur Strukton Civiel (onderdeel van de Strukton Groep).

Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan, deelgenomen aan diverse onderzoeken en colleges gegeven op het gebied van betontechniek, funderingstechniek, (boor) tunneltechniek en ondergronds bouwen.

Hij was lid van diverse commissies binnen COB en CUR, zoals StuFib, Stutech, Stumico, Stubeco, Grondmechanica Nederland, en was bestuurslid van de KiVi-NIRIA afdeling TTOW (Tunnel Techniek en Ondergrondse Werken).

***