Nieuwe studie: Broeikasgassen zijn verzadigd en veroorzaken geen opwarming

Door H. Sterling Burnett

In een recente studie gepubliceerd in de Journal of Sustainable Development wijst Michael Simpson van de Universiteit van Sheffield erop dat het doel van het bereiken van een netto nuluitstoot een politiek doel is dat op ondemocratische wijze door de Britse regering is besloten. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd.

In zijn onderzoek gaat Simpson in op de chemie en fysica van broeikasgassen en stelt dat er geen klimatologische reden is om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen tot netto nul. Zelfs als dit doel politiek mogelijk zou zijn, zijn kooldioxide (CO₂), methaan (CH₄) en lachgas (N₂O) verzadigd in de atmosfeer. Als gevolg hiervan, zegt Simpson,

“zal het toevoegen of verwijderen van deze natuurlijk voorkomende gassen aan de atmosfeer weinig verschil maken voor de temperatuur of het klimaat.”

Simpson begint met een uitleg van het proces waarmee de Britse regering het Net Zero Protocol heeft aangenomen en wat dit zou betekenen voor de Britse economie. Hij schrijft:

De economische gevolgen van het nastreven van de Net Zero-aanpak zullen waarschijnlijk verwoestend zijn voor Groot-Brittannië: er wordt geschat dat de kosten van maximaal £1,4 biljoen voor Groot-Brittannië alleen al worden gecompenseerd door potentiële maar twijfelachtige besparingen van £1,1 biljoen.. Volgens de Britse Commissie voor Klimaatverandering vertegenwoordigt dit een nettokost van 321 miljard pond ($385,2 miljard), of een kostprijs van 10 miljard pond per jaar, oplopend tot 50 miljard pond per jaar. Recente rapporten (NESO, 2024) laten duidelijk zien dat Net Zero de kosten-batentest niet doorstaat (Montford, 2024b) en dat het elk Brits huishouden waarschijnlijk £78.000 zal kosten om de elektriciteitsopwekking kooldioxidevrij te maken en £58.000 om het wegvervoer kooldioxidevrij te maken om in 2050 koolstofarm te zijn. De investeringskosten alleen al zullen tegen 2050 £40 miljard per jaar bedragen. Al deze uitgaven, in totaal ongeveer £300.000 per huishouden, zullen worden betaald door belastingbetalers, consumenten en bedrijven of via de staatsschuld voor toekomstige generaties (Sasse, 2021). Dit zal de armsten en meest kwetsbaren in de samenleving het hardst treffen en duizenden ponden per jaar aan de rekeningen van huishoudens toevoegen.

Maar al deze pijn zou Groot-Brittannië of de wereld geen enkel voordeel opleveren. Zoals Simpson in een kort literatuuroverzicht opmerkt, is er geen bewijs dat klimaatverandering een toename van extreme weersomstandigheden veroorzaakt of dergelijke gebeurtenissen verergert, langer of ernstiger maakt. Kortom, er is geen bewijs dat de menselijke uitstoot van broeikasgassen een gevaarlijke klimaatverandering veroorzaakt.

En in feite, zegt Simpson, zou dat niet zo moeten zijn, omdat wetenschappelijke theorieën en experimenten aantonen dat de grote hoeveelheid natuurlijk voorkomende waterdamp in de atmosfeer het stralingsabsorptiebereik van zonnestraling bestrijkt. Extra door de mens veroorzaakte concentraties van broeikasgassen in de atmosfeer veranderen niet significant de hoeveelheid zonnestraling die kan worden geabsorbeerd en opgeslagen. Op dit punt draagt ​​Simpson, net als op andere punten, geen eigen onderzoek bij. In plaats daarvan vat hij het onderzoekswerk samen van wetenschappers als de natuurkundigen Will Happer (Princeton) en Steve Koonin (New York University) en de geoloog Ian Plimer (Universiteit van Melbourne).

H. Sterling-Burnett.

In plaats van eenvoudigweg te vertrouwen op autoriteit op dit punt, gaat Simpson ook gedetailleerd door de ‘ideale gaswet’, waarbij hij wiskundig aantoont waarom extra broeikasgassen niet de klimaateffecten kunnen hebben die het IPCC eraan toeschrijft. Omdat broeikasgassen er niet voor zorgen dat de temperatuur stijgt of het weer verslechtert, kunnen ze geen klimaatcrisis veroorzaken die de overheid zou moeten aanpakken. Hieruit trekt Simpson de conclusie:

De enorme kosten die gepaard gaan met de implementatie van het beleid en het feit dat het onwaarschijnlijk is dat de gemiddelde mondiale oppervlaktetemperatuur van de lucht zal dalen, pleiten tegen de implementatie van Net Zero , ongeacht of Net Zero volledig is geïmplementeerd en wereldwijd zal worden uitgerold. Daarom faalt Net Zero voor de kosten-batentest. Het aanbevolen beleid is om Net Zero te verlaten en niets te doen aan de zogenaamde “broeikasgassen”.

***

Bronnen: regering van IndiaCO₂-wetenschap

Link: https://heartland.org/opinion/climate-change-weekly-529-bad- estimates-of-solar-activity-and-temperatures-undermine-climate-change-projections/ (Derde rapport).

***

Door |26 december 2024|66 Reacties

66 reacties

  1. Bert Pijnse van der Aa 26 dec 2024 om 09:10- Antwoorden

    als Net zero niet zou zijn ingegeven door door het nobele streven van Corporate bedrijven om de planeet te redden, wat zou het dan wél zijn ?

    17
    3
    • Bert Pijnse van der Aa 26 dec 2024 om 10:16- Antwoorden

      Gisteren werd Desi Bouterse dood afgeleverd bij zijn huis, waarmee een einde kwam aan zijn tijdperk, 40 jaar na de Decembermoorden. Over een paar weken zal hij vergeten zijn . ( mensen vergeten heel snel )

      Hopelijk zal het tijdperk van het klimaatverhaal ten einde komen, als Trump doet wat hij aangekondigd heeft; als de
      media zullen stoppen met het verspreiden van de dagelijkse klimaatporno en uitgeverijen zullen stoppen met een eindeloze stroom van artikelen en mensen , net als die man van 100 jaar zei in het interview in de Volkskrant , zullen zeggen : ”allemaal onzin joh ” .

      Wel ben ik benieuwd naar wat het nieuwe verhaal zal worden want verhalen- zo u weet- waren altijd al de drijvende kracht doorheen de geschiedenis van de mens. Zonder verhaal geen cultuur. Misschien dat het verbod op het maken van een kampvuur wel wordt opgeheven zodat het weer vertelt kan worden .

      11
      1
      • Bert Pijnse van der Aa 26 dec 2024 om 17:23

        @ Cornelia ; dat zou zomaar ’s het ‘nieuwe verhaal’ kunnen worden, voorzover het dat al niet is.

        Oude wijn in nieuwe zakken , waar ‘ we’ weer decennia mee vooruit zullen kunnen .

        1
        0
    • Bas 26 dec 2024 om 12:23- Antwoorden

      Net zero is ingegeven door de wetenschappers die onderzoek hebben gedaan naar het klimaat en artikelen in wetenschappelijke bladen hebben gepubliceerd.

      Trump kan dat niet stoppen omdat het gebaseerd is op waarnemingen / feiten. Ik schat dat sommige dictators dat alleen tijdelijk kunnen.

      1
      28
      • Bert Pijnse van der Aa 26 dec 2024 om 13:08

        Als de klimaathoax ten einde is, dan kunnen die nep-wetenschappers de muur behangen met hun peer gereviewde onzin .

        Dat hebben we nog maar twee wetten nodig : die van Rudolf Clausius en die van ‘vraag en aanbod’. en kunnen al die geleerde kwakzalvers een uitkering aanvragen.

        Ik kijk er zo naar uit.

        22
        1
      • Peter van Beurden 26 dec 2024 om 15:16

        Bas
        Zoals gewoonlijk ben je met ‘De wetenschappers” weer eens behoorlijk aan het kersenplukken. Ben je met ook maar één van de andersdenkende wetenschappers ook maar ooit in debat geweest?

        Nee, natuurlijk niet, want die zien je na al je alarmisme over tal van andere zaken niet meer hangen.
        Gewoon gewogen en te licht bevonden.

        9
        1
      • Bas 26 dec 2024 om 16:01

        @Bert,
        Na kerstmis dagen in herfstachtig ben ik er nog meer van overtuigd geraakt dat die wetenschappers (wat jij noemt nep-wetenschappers) gelijk hebben!

        @Peter,
        Heb geen enkel gedegen onderzoek kunnen vinden die de algemeen geaccepteerde opwarming hypothese ontkracht.
        We eindeloos veel ongegronde beweringen (=fantasieën)…
        Vaak bij elkaar geraapte brokjes info die geen of te weinig samenhang hebben.

        0
        9
      • Cornelia 26 dec 2024 om 17:12

        De klimaathoax is ten einde.
        Met de digitale identiteit en CBCD hebben ze het klimaat niet meer nodig om het volk de juist koers te laten varen.
        Nu komt er een CO2 budget dus klimaat of niet, je zult het gewoon niet kunnen betalen.
        Trump heeft met Elon Musk en Peter Thiel, directe access tot automatisering en een wereldwijd network, en directe link naar de CIA die de gegevens gaat inspecteren.
        Het klimaatverhaal is niet meer overeind te houden, dus nu kont de ware dictatuur.

        7
        0
      • nico 26 dec 2024 om 17:24

        Juist ja, maar de onderzoeken en feiten van de wetenschappers die wat anders vinden worden niet gepubliceerd.

        2
        0
  2. Theo 26 dec 2024 om 09:19- Antwoorden

    Ik heb het hier vaker geschreven, netto 0 is onzin.
    Co2 arm is de toekomst en dat was in eerste instantie ook de bedoeling.

    Ze hebben de techniek verstoord door de schuld van de politiek, bewust of onbewust.

    Zou men door zuinige apparaat de co2 stijging kunnen stoppen waarvan ik overtuigd ben dat dit gaat dan komt er een nieuw evenwicht, en met dat evenwicht moeten ze maar tevreden zijn.
    Er van uitgaande dat co2 volledig voor rekening komt voor dat het wat warmer is.

    De transitie is alleen al uit geldelijk oogpunt niet haalbaar op korte termijn, zuinige technieken wel want daar waren ze al ver mee.

    Daarbij de economie hoeft niet op deze manier als nu gaande is gesloopt te worden met massa ontslagen.

    Maar af en toe bekruipt me het gevoel dat je straks van goede huize moet komen om alle vaste lasten nog te kunnen betalen.

    Zie Duitsland voorbeeldland hoeveel ze al de stroom en gas hebben afgesloten, ze moeten zich schamen.

    36
    2
    • Kanaloa01 26 dec 2024 om 12:56- Antwoorden

      Pear revieuwd onderzoek heeft uitgewezen dat de mens nog geen 5% van de Co2 uitstoot veroorzaakt, Oceanen, vulkaanuitbarstingen boven en onder water, moerassen, enz veroorzaken de overige 95%. Een mens, u dus ook, stoot per jaar ongeveer 400Kg co2 uit. Is dit een reden om uw uitstoot te voorkomen? Komt nog bij dat Co2 vermeerdering volgt op een warmere periode, het is niet de oorzaak van opwarming.(Onderzoek ijskernen) Komt nog bij dat het percentage Co2 ongeveer 0,04% is, minder dan 0,0175 en alles op aarde is dood. Toch maar stoppen met die C02 bangmakerij? C02 was een boosdoener volgens politieke onbenullen, daarna Stikstof en ik verzeker u dat als iedereen gaat inzien dat we beetgenomen worden, zuurstof de volgende boosdoener zal worden. Kortom het bestuurlijke tuig weet niet van ophouden met angstzaaien onder de bevolking.(het onnozele deel)

      18
      3
      • Gerard 26 dec 2024 om 20:23

        “C02 was een boosdoener volgens politieke onbenullen”, dat niet alleen, het is nog met opzet gedaan door de macht achter de schijnbare macht. Datzelfde geldt voor het rapport van Rome, dreiging van een nieuwe ijstijd (1972) gat in de ozonlaag (dat een jaarlijks terugkerend verschijnsel is dat al lang voor de koelkast bestond) zure regen die Waldsterben en dooie meren zou veroorzaken, overbevolking (die er nooit geweest is, er is plek zat, zeker als we ophouden met oorlog voeren en alles volplempen met zonnepanelen en windmolens) en het bedrieglijke COVID-verhaal waar een stevige griep ineens een pandemie genoemd werd. Het gaat maar door, wie het niet door heeft trapt er elke keer weer in. Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk met je slotzin.

        0
        0
    • Bas 26 dec 2024 om 14:40- Antwoorden

      @Theo,
      Met net zero wordt volgens mij bedoeld dat wij mensen geen CO2 uitstoten vanwege onze activiteiten (reizen, verwarmen, enz.).
      Niet dat wij de CO2 uitstoot van de natuur moeten compenseren.

      1
      14
    • nico 26 dec 2024 om 17:31- Antwoorden

      De door de mens veroorzaakte co2 uitstoot heeft de concentratie in de lucht met 0,01% verhoogt (als dat waar is) de lucht bevat 1,2%waterdamp. Co2 maakt dan 0,8% van het broeikasgas uit. 8/1000 deel is dan als het waar is door de mens veroorzaakt.

      3
      1
  3. Modelleur 26 dec 2024 om 10:00- Antwoorden

    De titel zegt: “Nieuwe studie”. De tekst zegt: “Op dit punt draagt ​​Simpson, net als op andere punten, geen eigen onderzoek bij.”

    Een tekst met zulke tegenstrijdigheden is niet serieus opgesteld en kan dus direct de prullenbak in.

    3
    28
    • Bas 26 dec 2024 om 14:41- Antwoorden

      Daar heb je helemaal gelijk in!

      2
      12
  4. Rudi 26 dec 2024 om 10:09- Antwoorden

    Wat is er reeds ontkracht?
    Kan je dat staven?

    15
    3
  5. Lo 26 dec 2024 om 10:21- Antwoorden

    “De Britse regering was democratisch verkozen en dat beleid is democratisch uitgewerkt.”

    Theresa May had 13.636.648 stemmen met 317 zetels en de DUP 292.316 stemmen met 10 zetels.
    Samen 13.928.964 en minstens 16.466.262 kiezers tegen haar.
    De Liberal Democrates hadden met 2.371.861 stemmen dus 7,4% van de kiezers slechts 12 zetels.

    Dankzij het wonderbaarlijke districtenstelsel had ze toch 327 zetels terwijl 326 net een meerderheid gaf.

    Om een of andere merkwaardige reden had ze geen steun van de bevolking.

    Misschien wel omdat een duidelijke meerderheid van de kiezers haar niet gekozen hadden.

    10
    4
  6. Gerard 26 dec 2024 om 10:57- Antwoorden

    Er is helemaal nergens democratie. Wat zo genoemd wordt is slechts een dekmantel voor de maffia die zich regering laat noemen. Jammer dat het slechts weinigen gegeven is dit te doorzien.

    17
    3
    • Peter van Beurden 26 dec 2024 om 15:26- Antwoorden

      Gerard
      De enige echte maffia is het financiële stelsel van grote vermogensbeheerders die dit allemaal aansturen. De rest hangt aan touwtjes en kunnen alleen “veranderingen” doorvoeren die het gezicht van de democratie in schijn ophouden. Ook Trump zal dat lot beschoren zijn. De neocons in zijn voorgedragen kabinet hebben de leidsels in opdracht van de vermogensbeheerders in handen. Degenen die voorgedragen zijn en niet gewenst zullen geen goedkeuring krijgen zitting te nemen. Al spring je hoog al spring je laag, de centen die regeren. (Naar Frederik van Eeden)

      8
      1
      • Gerard 26 dec 2024 om 20:25

        Mee eens. Maar eens kijken of we een manier van leven kunne vinden die gebaseerd is op ruilhandel in een sociale structuur.

        0
        0
  7. Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 11:08- Antwoorden

    M
    agv de ideale gas wet breidt de extra 0.01% CO2 sinds begin van de eeuw zich in alle richtingen evenredig uit; er zijn wetenschappers zoals mijzelf die menen dat die ‘extra 0.01% niet eens door de mens komt maar door de extra reacties die meer warmte in de oceanen veroorzaken; maar dit terzijde gelaten.

    Het broeikas effect is blijkbaar alleen relevant in de eerste 3 km van de atmosfeer, waar het nog betekenisvol kan zijn voor de gevoels temperatuur.

    De gemiddelde hoeveelheid water damp (g) in die eerste drie km is ca. 1.0 %. Zelfs als het broeikas effect van CO2 net zo groot is als dat van waterdamp – wat aantoonbaar ook al niet waar is – dan kan die extra 0.01% CO2 dus niet meer als 1/100 effect hebben op de gemiddelde temperatuur. Als deze gemiddelde temperatuur 14 zou zijn, dan is het dus 14/100 = 0.14C

    Dat is de dan het maximum. In der waarheid kan ik bewijzen dat het niks is.

    18
    5
    • Frans Galjee 26 dec 2024 om 11:33- Antwoorden

      “er zijn wetenschappers zoals mijzelf..”

      Lol.

      4
      5
      • Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 12:36

        Zegt FG:
        En mijn bescheidenheid belet mij te melden – dat ik bij ECN betrokken ben geweest…..
        LOL

        8
        3
    • Modelleur 26 dec 2024 om 12:06- Antwoorden

      “er zijn wetenschappers zoals mijzelf die menen dat die ‘extra 0.01% niet eens door de mens komt ”

      Op meninkjes zit niemand te wachten. Op deze site loopt er nog één zonderling rond die hetzelfde meent. Wetenschappelijke publicaties die het meninkje onderbouwen zijn niet te vinden.

      4
      18
      • Modelleur 26 dec 2024 om 13:00

        Helaas Henry, dat is geen peer-reviewed wetenschappelijke publicatie.

        Probeer het nog eens.

        3
        14
      • Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 13:09

        peer review = vriendjes politiek = ellendige ideeen moeten door het gewone volk worden ge-accepteerd

        13
        3
      • Modelleur 26 dec 2024 om 14:00

        Ja, je wilt je eigen positie promoten.

        1
        10
      • Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 14:21

        Ik heb geen positie. Ik heb mijn eigen gedachtegoed die voortkomen uit opleiding (OLAN, UNISA) en ervaring als laboratorium manager. Het lijkt mij dat Endersbee en ik en nog iemand hier uiteindelijk alleen staan tegen de hele wereld. Er is gewoon niemand die de chemie van het zeewater goed begrijpt. Ik zeg ook niet alles te weten. Daarom heb ik al een paar keer gezegd: zet nou een keer een grote container (bv. die je voor vervoer naar China gebruikt) voor driekwart vol met zeewater. Terwijl je de druk op 1 atm. houdt, varieer je de temperatuur van het water en meet je het CO2 gehalte boven het water. Laat me ff weten als je niet precies krijgt wat Endersbee ook kreeg. Hoe moeilijk is dat nou?

        10
        3
      • Modelleur 26 dec 2024 om 14:31

        Ik ben het eens met de vrijwel perfecte (T,CO2) correlatie van Endersbee, zonder temporal delay van 800 jaar.

        4
        5
      • Johan van Leeuwen 26 dec 2024 om 15:32

        Uit of in je prullenbak?

        2
        1
      • Peter van Beurden 26 dec 2024 om 15:32

        Modelleur
        Het lijkt me moeilijk te ontkennen dat zij steeds vissen in dezelfde vijver met klimaatpeerreviewers waarin ook de ruif met subsidies zich bevindt.

        3
        2
      • nico 26 dec 2024 om 17:36

        Gewoon scheikunde middelbare school:

        https://nl.wikipedia.org/wiki/Diwaterstofcarbonaat

        1
        0
      • Dirk Visser 26 dec 2024 om 18:53

        Henry,
        Wat het artikel van Endersbee betreft: hij verwisselt oorzaak en gevolg. Omdraaiing van zijn lineaire fit geeft:
        x= y/143.6 – 2.33. Dat komt overeen met TCR van 1.8 K. Wat in zeer hoge mate minder irreëel is dan zijn 143.6 ppm/K. Zijn artikel is van nul en gener waarde.

        2
        0
      • Dirk Visser 26 dec 2024 om 19:23

        Henry,

        Er is gewoon niemand die de chemie van het zeewater goed begrijpt.

        De chemie van het zeewater is uitstekend bekend. Afhankelijk van de hoeveelheid meespelende factoren kan de beschrijving veelomvattend zijn.
        Maar voor het temperatuurafhankelijke CO2-evenwicht tussen atmosfeer en (zee)water doet dat niet ter zake, er is hooguit het geringe effect van ionsterkte. Uit talloze onderzoeken en metingen volgt ~16 ppm/K. Trek geen onnodige mystificerende rookgordijnen op.

        3
        0
      • Henry in Zuid-Afrika 26 dec 2024 om 20:38

        Dirk
        Antwoord is onderaan terecht gekomen.

        0
        0
  8. Bas 26 dec 2024 om 12:00- Antwoorden

    Alleen CH heeft een echte democratie en die heeft ook besloten om de CO2 uitstoot aan te pakken.

    1
    13
  9. Snappie 26 dec 2024 om 12:52- Antwoorden

    Volgens het knmi komt de klimaatverandering door de metingen van de windrichtingen.
    Mildere winters en hogere temperaturen doordat zij aantonen dat de wind nu procentueel
    Meer uit het zuidwesten komt en minder uit het noordoosten.
    Nu probleem opgelost. Niks meer investeren in klimaat nonsens.
    Tenzij ze een nieuwe windmolen kunnen ontwerpen die opnieuw een frisse wind kan doen waaien.
    Gezien de huidige fake boodschap van klimaat is dat broodnodig.

    Co2 beleid is idem aan corona beleid en voor volgend jaar staat de seers pandemie gepland
    Fakers en hysterie
    Kijk naar het verdrag van Parijs er worden een paar krenten uit de pap gegeten en de rest wordt vergeten
    Kijk naar het verdrag van Dublin ook daar worden alleen de punten uitgelicht die de politiek goed uitkomt
    De rest in de verdragen is fake en wordt vergeten om te handhaven en uit tevoeren.

    8
    3
    • Modelleur 26 dec 2024 om 13:02- Antwoorden

      Snappie snapt er niet veel van

      2
      12
  10. Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 13:15- Antwoorden

    Ik zie dat de ENSO meter nu wel al helemaal in La Nina staat. Water temperatuur meer als 0.7K gedaald. Misschien dat Bas in Januarie lekker kan schaatsen.

    6
    2
    • Modelleur 26 dec 2024 om 13:23- Antwoorden

      Ik wilde Lo’s Kerst niet verpesten, maar nu heb jij dat alsnog gedaan.

      3
      4
  11. Svalbard 26 dec 2024 om 14:10- Antwoorden

    CO² is gelijkmatig verspreid in de atmosfeer, het houdt zich niet aan landsgrenzen. Dus of je nu in de tropen bent of in de woestijn of hier, maakt niets uit. Maar kijk eens naar waterdamp! In Indonesië heerst een zeer warm klimaat met een zeer hoge luchtvochtigheid. Het is er het hele jaar ongeveer 32°, en door de hoge luchtvochtigheid voelt het benauwd warm aan. Maar in de nacht koelt het nauwelijks af. En ik spreek uit ervaring, omdat ik er zo vaak kom, dat ik de tel kwijt ben geraakt.
    Nu de woestijn, ik hier spreek ik uit ervaring. Overdag zeer warm, maar niet benauwd warm, omdat de lucht nauwelijks vocht bevat. In de nacht koelt het daar echter sterk af, eveneens door de droge lucht! Conclusie: in de tropen zoals b.v. Indonesië weinig verschil in temperatuur tussen dag en nacht. In de gortdroge woestijn grote verschillen in temperatuur tussen dag en nacht.
    Waterdamp is een sterk broeikasgas, en daarbij valt de invloed van CO² volledig in het niet!

    11
    2
    • Bas 26 dec 2024 om 15:10- Antwoorden

      Je hebt het over korte termijn effecten c.q. het weer.
      Klimaat is echter lange termijn, tientallen jaren….

      3
      8
      • Peter van Beurden 26 dec 2024 om 15:41

        Bas
        En jij dacht echt dat de tropen en de woestijnen binnenkort stuivertje wisselen. Wat een onbenul.

        6
        2
    • PP de Groot 26 dec 2024 om 15:10- Antwoorden

      Klopt helemaal.
      Een paar weken terug liep ik rond 20.00 even in mijn tuin. Het was een graad of 6 en zwaar bewolkt. Om 23.00 liep ik nog en rondje buiten en nu was het helder. De thermometer wees 0 graden Celsius aan en het gras begon al wit te worden in het maanlicht.

      Conclusie: de waterdamp boven me hield enorm veel stralingswarmte vast. Toen die weg was begon er een afkoeling waartegen die inmiddels vermaledijde CO2 zó weinig vermocht dat buitenlucht en bodem in minder dan 3 uur zo’n 6 graden in temperatuur zakten.
      Waterdamp is een broeikasgas van formaat. CO2 vrijwel niet.

      11
      1
    • Modelleur 26 dec 2024 om 15:27- Antwoorden

      Tja, maar als de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer niet verandert verandert het klimaat t.g.v. verandering in waterdamp niet.

      2
      8
      • Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 15:45

        Er is een enorme variatie in het gehalte van waterdamp in de lucht. Dat kan varieren van 5- 6% vlak aan zee tot omtrent niks in de woestijn. Ik heb een grafiek die aanduidt dat het gemiddelde in de eerste 3km vd atmosfeer over de hele aarde km ongeveer 1% is.

        3
        2
      • Modelleur 26 dec 2024 om 15:57

        Dat zei ik niet Henry

        0
        3
  12. Henry in Zuid Afrika 26 dec 2024 om 15:59- Antwoorden

    M
    Nou zeg je:
    Ik ben het eens met de vrijwel perfecte (T,CO2) correlatie van Endersbee, zonder temporal delay van 800 jaar.

    Ik verval in herhaling. Wat er lang geleden is gebeurd kun je echt niet van proxies naar het heden brengen, want je kent alle parameters gewoon niet. Ik persoonlijk ben er zeker van dat er voor de grote zondvloeden – die goed gedocumenteerd zijn in verscheidene delen van de wereld (vraag mij) – er een hele andere atmosferische druk was. Dat verandert natuurlijk alles.

    Doe de toets. Om de druk op precies 1 atm te houden kun je wat water uit de container laten gaan als je het water gaat verwarmen. Als ik een beetje geld had zou ik de toets zelf doen.

    4
    1
    • Modelleur 26 dec 2024 om 18:52- Antwoorden

      Totaal irrelevante reactie

      0
      2
  13. PP de Groot 26 dec 2024 om 16:01- Antwoorden

    Pas hoorde ik dat CO2 net het beetje warmte toevoegt wat de atmofeer er toe brengt zo veel waterdamp op te nemen dat de hele planeet aan het opwarmen slaat. “CO2 versoort de balans meneer”, werd me toegevoegd.

    Ik kan ook zo’n verhaal verzinnen:
    Een tijdje terug stond ik tijdens een storm aan de rand van een bos. Het waaide zó hard dat de bomen kraakten en de dode takken eraf vielen. Maar er ging geen boom om.
    Totdat ik een ventilator aanzette! Die gaf de wind nét dat beetje extra kracht wat nodig was en de bomen gingen om, de één na de ander.

    5
    0
  14. Henry in Zuid-Afrika 26 dec 2024 om 16:58- Antwoorden

    Ik zit nog even te denken. Om de test goed representatief te maken moet je het monster van zeewater ergens bij de evenaar nemen.Maar dat is niet zo moeilijk. Je vraagt gewoon de transporteerder om de lege container van Azië eerst 3 keer te spoelen en daarna voor 3/4 te vullen met water vd evenaar.

    3
    0
  15. Henry in Zuid-Afrika 26 dec 2024 om 20:36- Antwoorden

    Dirk

    Ion sterkte is wat wel een verschil maakt. Jij bent samen met Ferdinand op het verkeerde pad. Je kunt de proxies vh verleden niet gebruiken want je kent de parameters van toendertijd helemaal niet.
    Als je denkt dat ik de zaken door elkaar gooi, waarom doe je gewoon die toets niet? Is het moeilijk om te begrijpen welke resultaten ik wil zien?
    Ik denk bijna dat elke leek hier begrijpt war ik zoek…

    0
    0

Geef een reactie