Van een onzer correspondenten.

Het stroomnet zit vol, en dat gaan we merken ook, schrijft het AD. Al is het maar omdat een op de drie straten straks open moet en het laden van de elektrische auto lastiger wordt. Wat valt daar nog aan te doen?

AD: 530 extra transformatorhuisjes

Den Haag kleurt vuurrood op kaarten van netbeheerders Tennet en Stedin. Het heeft nog even geduurd, maar nu zijn ook de grote stroomverbruikers in de stad de klos. Omdat het Haagse elektriciteitsnet vol zit, krijgen nieuwe hotels, zwembaden of supermarkten geen aansluiting meer. Ze komen voorlopig niet verder dan de wachtlijst.

Huishoudens en kleine bedrijven worden ontzien, roepen de netbeheerders en de gemeenten in koor. Maar dat betekent nog niet dat de inwoners van Den Haag helemaal geen last gaan krijgen van het volle elektriciteitsnet in stad en land. Sterker, van de operatie om het stroomnet uit te breiden en te verzwaren zullen de meesten wel wat merken.

Een op de drie straten gaat open

Een op de drie straten moeten opengebroken worden om nieuwe elektriciteitskabels aan te kunnen leggen, zo verwachten Den Haag en de netbeheerders. Niet alleen hier, maar in heel het land. Voor de uitbreiding van het Haagse stroomnet komen er alleen al in Den Haag twee hoofdverdeelstations (per stuk een voetbalveld), tien middelgrote stroomstations voor de voeding van de wijken en maar liefst 530 extra transformatorhuisjes bij. U kent ze wel: de rechthoekige huisjes ter grootte van een parkeerplek met de waarschuwing ‘levensgevaarlijk –hoogspanning’ erop.

De stroomcrisis treft een voorhoede van de verduurzaming: afknijpen stroom laadpalen.

En dan hebben we het dus nog niet over de kilometers kabel die ondergronds van de stroomstations naar de nieuwe trafohuisjes gaan lopen en van de nieuwe trafohuisjes naar de woningen. Vandaar dat het stadsbestuur schat dat waarschijnlijk een op de drie straten opengebroken moet worden, voordat de stroomvoorziening in 2035 weer op orde zal kunnen zijn.

Een ander ongemak van de stroomcrisis treft een voorhoede van de verduurzaming. In steden als Utrecht en Rotterdam knijpen ze tussen 16.00 uur en 21.00 uur de stroom af bij de publieke laadpalen voor elektrische auto’s. In de uren dat het elektriciteitsgebruik het hoogst is, duurt het dan een stuk langer om je elektrische auto op te laden.

***

Voor het gehele artikel in het AD, zie hier.

***