Van een onzer correspondenten.
Ik heb jarenlang bij Philips gewerkt. Al in de jaren tachtig moesten televisies en andere consumentenproducten aan zeer strenge brandveiligheidsnormen voldoen. Ze moesten en moeten onbrandbare en brandvertragende onderdelen bevatten. Als er in ons land elk jaar tientallen of zelfs honderden tv’s in onze huizen, hotels, bedrijven, kroegen, boten en caravans spontaan in brand zouden vliegen, zou het land te klein zijn – en Philips in grote problemen. Iedereen vond en vindt die strenge brandveiligheidsnormen volkomen logisch en terecht.
Wereldwijd vliegen er van de 40 miljoen elektrische auto’s elk jaar zo’n 4000 spontaan in brand.
Hoe kan het dan zijn dat een consumentenproduct dat met meerdere volwassenen, kinderen en baby’s over de weg kan razen in de verste verte niet aan dergelijke normen voldoet? Waarom subsidieert de overheid nota bene een product waarvan jaarlijks 1 op de 10.000 exemplaren spontaan in brand vliegt, en zelfs zo brandgevaarlijk blijkt dat de brandweer ze net als in Amerika niet meer in onze goed beveiligde parkeergarages toestaat? We worden in een vliegtuig al jaren gewaarschuwd voor mobieltjes die te warm worden, en dat gaat nog om heel kleine batterijen. Een elektrische auto heeft ruwweg 5000 keer zoveel batterijcapaciteit aan boord als een mobieltje. Zie het gehele artikel van Maarten van Andel in Wynia’s Week hier.
***
Bron hier.
***
Verderop in het originele artikel kom “Tesla-schaamte” ter sprake; men wil liever van elektrische auto af vanwege een persoon dan om veiligheid….
Weet u overigens wie opdracht gaf tot maken van Volkswagen en wie die opdracht uitvoerde?
https://www.bd.nl/auto/ontslag-bij-mercedes-leidde-tot-het-succes-van-het-70-jarige-porsche-br~ac66a33e/125097766/
Om het even compleet te maken, weet u wie feitelijk aan de wieg van de kever stond:
Niet Ferdinand Porsche, maar de Joodse ingenieur Josef Ganz moet de eer krijgen voor het ontwerp van de VW Kever. De nazi’s stalen zijn uitvindingen, Ganz vluchtte en stierf berooid en roemloos. Volkswagen ontkent de Joodse wortels van de auto nog altijd
Het “trollen-duimpje” heeft vast een argument om dit te ontzenuwen? Ik ben benieuwd
Vier vrienden overlijden in brandende Tesla nadat deuren niet open gaan.
https://laatstenieuws.nl/auto/vier-vrienden-overlijden-in-brandende-tesla-nadat-deuren-niet-open-gaan
Net op het nieuws.
Vanwege het 100% windstroomcontract van de NS heeft deze aangekondigd 80% van de treinen direct stil te leggen, voor de komenden 14 dagen,
Dit na alarmerend advies van het KNMI.
Minister van Groene Groei heeft geen Groene energie meer.
Openbare laadpalen zijn ook direct afgesloten.
Alleen gebruik eigen zonnepanelen-stroom is nog toegestaan voor de uw Tesla.
Als ik het goed verstaan heb.
De huilie-huilie minister is nog aan het bijkomen vd oorwassing gisteren, hield ze het trouwens droog??
Een vreselijk verhaal. Ik denk dat het niet alleen een risico van elektrische auto’s is, ook in benzineauto’s zit tegenwoordig heel veel elektronica.
Oplossing zijn deuren die ook gewoon mechanisch geopend kunnen worden.
Het risico van spontaan ontbrandende elektrische auto’s lijkt onderschat te zijn, met alle risico’s van dien. De zelfontbranding zal denk ik aan gevolg zijn van beschadigingen aan de batterij of productiefouten.
Waarschijnlijk begint het met een zelfontlading in de batterij, die steeds sneller gaat. Dat moet je kunnen meten. Als de zelfontlading boven een bepaald niveau komt zou er een alarm af moeten gaan. Of het alarm gaat af als de temperatuur in de batterij stijgt.
Overigens ben ik geen groot voorstander van elektrische auto’s, het kost veel (schaarste) grondstoffen. Als je zelf de meeste stroom op kunt wekken kan ik me voorstellen dat het een netto voordeel heeft.
Oeps, spelfout gemaakt in mijn naam.
Je kunt het ook meten, het is eenvoudig om bij een beginnende sluiting in een cel een alarm te laten gaan, je hebt in ieder geval ruim 0,024 seconden om uit te stappen…
Ik heb 5 zonnepanelen maar het loopt bij ons nog allemaal op lood accus/
ik durf die lithium niet in huis te halen…
Als eens geïnformeerd naar zout-accu’s?
Ik heb ook twee gel batterijen maar die lopen toch ook op lood?
Maar gepraat van de duivel. Er woedt een hele grote brand bij een batterijen fabriek. Ik zal het even opzoeken.
Dit lijkt mij na een hevige brand bij een batterijen fabriek in USA , ik neem aan weereens vanwege lithium….
https://wattsupwiththat.com/2025/01/17/massive-fire-engulfs-moss-landing-battery-plant-triggers-evacuations/
Ik lees nu dat er daar duizende lithium batterijen daar in opslag zijn…..
Dat vuur houdt dus voorlopig nog niet op….
Lithium staat als element naast Natrium in het PS. Natrium brand al spontaan als het met water in aanraking komt. Ik neem aan dat alle brandblussers nu wel al weten hoe om een lithium brand te stoppen.
Waar CO2 al niet goed voor is….
Mocht je plaats genoeg hebben ;
thuisbatterijnederland.nl/zoutwater-thuisbatterij
Eventueel gecombineerd met een kleinere lithium batterij?
heel verstandig
ja. ik ben bang voor lithium na een brand die ik zag gebeuren langs de hoofdweg waar de blussers het allemaal gewoon lieten liggen om maar te wachten tot alles uitgebrand was.
Ik heb ook al gehoord van een EV in DL vlakbij waar mijn zoon woont die spontaan in de brand vloog terwijl er nog een kind voor een klein ogenblik in de auto alleen was gelaten. Gelukkig niemand bezeerd. Crazy.
Btreffende de mobiele foon is de battery veel kleiner en kan het gevaar makkelijker geneutraliseerd worden – denk ik.
EW Simon Rozendaal over de milieuschade door EV’s ….
Elektrische auto’s worden geprezen als milieuvriendelijk alternatief, maar dat beeld vertoont barsten. De groene revolutie laat wereldwijd diepe sporen na en brengt grote milieuschade met zich mee, schrijft Simon Rozendaal.
Veertien steden hebben dit jaar een ‘emissievrije zone’ ingesteld. Wethouders, niet zelden uit linkse of groene hoek, lieten zich trots fotograferen bij borden waarop staat dat sommige busjes, vrachtwagens en personenauto’s hun stad niet meer in mogen.
‘Emissievrij’ betekent in dit geval dat auto’s die worden voortgestuwd door de verbranding van benzine of diesel plaats moeten maken voor auto’s die op elektriciteit lopen. Die hebben een groen aura.
Lees ook: Waarom de elektrische auto maar niet populair wordt… ( https://www.ewmagazine.nl/economie/achtergrond/2024/04/waarom-de-elektrische-auto-maar-niet-populair-wordt-1410413/ )
Mede daarom zijn geheel of gedeeltelijk elektrische auto’s de afgelopen jaren bevoordeeld met subsidies en privileges. Als gevolg daarvan bereikte Nederland eind november de mijlpaal van 10 procent stekkerauto’s. Was die stimulans terecht? Hoe duurzaam en milieuvriendelijk is de elektrische auto?
Zoals u weet, ben ik de vleesgeworden nuance. En dus begin ik met de vele voordelen van elektrische auto’s, zoals minder onderdelen, minder onderhoud en sportief optrekken bij het stoplicht. Ook zit er onder een (volledig) elektrische auto geen uitlaat. Maar die staat wel ergens anders, namelijk bij de fabrieken waar stroom wordt opgewekt. Uit hun schoorsteen komt fijnstof en stikstof plus CO2, dat geen echte luchtvervuiling is (planten groeien er beter door) maar omdat het medeoorzaak is van klimaatverandering wel zo wordt gezien.
Waarom zijn elektrische auto’s slecht voor het milieu?
Hoe groen een elektrische auto is, hangt af van hoe en waar de stroom wordt opgewekt. Voor Duitse elektriciteit was in 2024 349 gram CO2 per kilowattuur nodig, voor Franse (bovenal uit kerncentrales) maar 19. Een Franse Tesla is dus achttienmaal zo duurzaam als een Duitse. De extra stroom voor die van ons komt grotendeels uit gascentrales, rekende energiedeskundige Martien Visser eens voor, dus zit een vaderlandse stekkerauto tussen een schone Fransman en een vieze Duitser in.
En dan nu de waslijst van nadelen, veroorzaakt door de achilleshiel van de elektrische auto: de batterij. Die maakt de auto 10.000 tot 20.000 euro duurder, is zwaar (door bandenslijtage komt een kwart meer fijnstof in de lucht) en doet het slecht als het koud is. Er zit weinig pit in: 1 kilo fossiele brandstof bevat evenveel energie als 60 kilo batterij. ‘Elektrische mobiliteit op batterijen is een fysisch inferieur concept,’ schreef Maarten van Andel (chemicus, net als ik) op Wynia’s Week. ‘Batterijen zitten vol met zeldzame, giftige chemicaliën en veroorzaken voor en na gebruik enorme milieuschade.’
Elektrische auto’s zorgen voor veel milieuschade
In 2022 toonde het NOS Journaal een reportage, gemaakt door correspondent Mustafa Marghadi, van hoe het Indonesische eiland Sulawesi wordt vernietigd voor het nikkel in de batterijen. Er is een half miljoen hectare regenwoud gekapt voor een immense nikkelmijn, die vervuild en warm afvalwater loost waardoor de visvangst is ingestort.
Onlangs deed Bram Vermeulen iets dergelijks in Nieuw-Caledonië – een Franse kolonie ten oosten van Australië – en berichtte daarover voor de VPRO-televisie en de Volkskrant. De kop in de krant was ondubbelzinnig. ‘Groene revolutie? In Nieuw-Caledonië kleurt de aarde rood door de nikkelwinning.’
Zelfs Volvo grijpt terug naar benzinemotor: wat is hier aan de hand?
Een milieuactivist: ‘Koop geen elektrische auto. De groene revolutie is misschien een goede zaak als je alleen maar naar het eindresultaat kijkt, namelijk minder uitstoot dan met fossiele brandstoffen. Maar deze industrie vernietigt complete bergen en de biodiversiteit. We zullen onze eilanden verliezen en wij blijven achter met de gaten in onze bergen.’ De natuurschade en milieuvervuiling gingen zelfs een ingenieur van het mijnbedrijf te ver. ‘Elektrisch rijden? Nee, ik ben niet overtuigd. Als je echt het milieu wilt sparen, kun je beter gaan lopen.’
Verder lezen onder abonnementsdrempel
https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2025/01/elektrische-autos-milieuschade-1444582/
De brand is de nieuwe batterij opslag bij een electrische centrale. Er staat ook een oude gascentrales naast die is niet aktief en wordt afgebroken. Het is een zeer grote installatie. Ze weten niet wat te doen blussen kan niet. De oorzaak heeft niets met bosbranden te maken.
Hier live te volgen https://www.youtube.com/live/JNXiFvuQjuU?si=d_fQ5yssBUzVtDst
Die verdienen ze nooit meer terug. :D
Waarschijnlijk geven ze de (Chinese) software de schuld.
Nou Bas ad bak men wil niet luisteren naar uw (welgemeende) raad : https://ejbron.wordpress.com/2025/01/17/onderzoek-interesse-in-atoomkracht-neemt-sterk-toe-meer-dan-veertig-landen-zijn-van-plan-de-kernenergie-uit-te-breiden/
Geen paniek. De Nederlandse gasvoorraad was op 15 januari jl. nog een volle 47%.
En nu maar hopen dat het een warme winter blijft…
agsi.gie.eu/data-overview/NL
Nou defensie is wel compleet de weg kwijt hoor, eerst alle (antieke) materialen aan oekraine weggeven en nu : we gaan elektrisch, hopelijk is het verlengsnoer lang genoeg./sarc off
https://www.geenstijl.nl/5180989/defensie-klimaatneutraal
Als je over de duivel spreekt …
https://www.breitbart.com/politics/2025/01/17/evacuations-road-closures-begin-as-fire-engulfs-worlds-largest-battery-plant-in-california/
ik heb het ook al gezien…
Dit lijkt naar een groot ongeluk.
https://wattsupwiththat.com/2025/01/17/massive-fire-engulfs-moss-landing-battery-plant-triggers-evacuations/
Het is meer de schaamte waar ze vanaf willen er kan ook genoeg mis gaan met een brandstof auto. Alles kan gevaarlijk zijn als je het wil maar stagnatie brengt niks met zich mee zoals innovatie.
Natuurlijk kan een brandstofauto in de fik vliegen.
Maar hij is wel snel te blussen en over het algemeen komt er weinig giftig gas vrij.
Als je er snel bij bent lukt het soms zelfs met een 1 kilogram blusser doeltreffend te blussen.
Bij een electrische kun je beter grote afstand nemen van de brand.
Dat moet dan in de toekomst uitmonden in een batterij van max 60 kg die naast niet brandbaar, gemaakt van ruim voorradige mineralen (het gaat tenslotte over een wagenpark van ca 5 miljard auto’s) ook nog eens hoogwaardig recyclebaar en binnen 3 á 5 minuten opgeladen moet kunnen worden én voldoende kracht moet kunnen leveren om een caravan van enig formaat door de bergen en een heel lang vals plat moet kunnen slepen.
Wat er is er op de aarde ruim voorhanden. Wordt het dan toch waterstofgel?
In dat geval wel even zoeken naar een ruim voorhanden alternatief voor het platina in de brandstofcel.