De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

Al te vrolijk klimaatalarmisme drong zich vanochtend in mijn oor, toen ik naar mijn favoriete radioprogramma Vroege Vogels luisterde. Tussen de vele vogelgeluiden door – dit keer was het een prachtige reportage met een onderzoeker naar uilen – waren daar ook weer de repeterende schelle tonen van de Hilversumse zorgen om het klimaat. Vanochtend deed men verslag van het bezoek van twee NIOZ-wetenschappers uit Texel naar een IJburgse lagere school te Amsterdam. Aan kinderen werd daar het ‘CO2-probleem’ uitgelegd en er werden manieren gedemonstreerd, door middel van proefjes, hoe de toch kwaadaardige CO2 uit de lucht kon worden gehaald. De kinderen waren dol enthousiast en in hun jeugdige, nog niet uitontwikkelende breintjes, zocht deze eenzijdige voorstelling van zaken een plek. Het onderwerp werd in de klas niet kritisch behandeld, er was geen tegengeluid over een andere wetenschappelijk opvatting: dat toename van CO2 juist een zegen is voor mens en planeet. Het zou de kinderen hebben moeten verbazen.

Eppo Bruins: minister van Zeer Bijzonder Onderwijs.

Eerder vroeg Climategate.nl aandacht voor deze eenzijdige benadering richting kinderen. Dr. Tom van Yperen van het Nederlands Jeugdinstituut maakte een ommezwaai en schreef:

‘Niet iedereen denkt hetzelfde over de klimaatontwikkeling. Voor kinderen en jongeren is het belangrijk kennis te maken met verschillende opvattingen, ook als je het op punten niet met elkaar eens bent. Zaak is hen te leren hoe je in de samenleving op een goede manier omgaat met verschillen in opvattingen. In de kennismaking met andere opvattingen kun je er soms achter komen dat je een aantal cruciale ideeën met elkaar deelt.’

Tot nu is dit allemaal aan dovemansoren gezegd.

Jan van Friesland.

Zou alarmistisch klimaatonderwijs niet de status moeten krijgen van bijzonder onderwijs, waarin ook religie en ongefundeerde maatschappij-opvatting een vrije plek kunnen hebben? Het past immers in het rijtje: dat de mens ineens geschapen is, dat Allah moet worden aanbeden, dat Christus – zonder tussenkomst van een man- uit de schoot van Maria is gekomen en dat de aarde het niet redt als we niet al die CO2 moleculen – miljoenen kinderen met een symbolisch schepnetje – proberen te verzamelen en op een of andere manier weg te doen?

En zou een kamerlid daar niet eens wat pittige vragen over kunnen stellen aan onze Minister van Onderwijs (en overtuigd christen) Eppo Bruins? Hopelijk krijgen we dan een vervolg op hoe het ooit begon met deze minister van Zeer Bijzonder Onderwijs:.

***

***