Ja, absoluut!
Ik heb een hele hoge pet op van Lidewij, jammer dat ze een beetje door de heren van de partij wordt ondergesneeuwd, ze is intelligent, weet écht van de hoed en de rand en heeft bovendien het hart op de goede plek zitten.
Ook hier worden de factcheckers met node gemist. Het programma van Jetten gaf nog 0.000036 graden minder opwarming Nu is het al bijna verdubbeld tot 0.00007 graden. Dit ook nog zonder een prijs te noemen De zeespiegelstijging van de laatste 130 jaar mag dan 1.8 mm per jaar geweest terwijl er nu nieuwe modellen zijn gemaakt die centimeters per jaar geven. De evolutie van het kijken naar afgekoven kippenbouten naar een AI systeem wat zoveel energie verbruikt als een compleet reastaurant is een hele vooruitgang. Ondertussen is ook in de kamer de 97% overeenstemming in tact gebleven. 3% denkt dat klimaatverandering natuurlijk is en de oplossing onhaalbaar en onbetaalbaar is. 97% gelooft in het tegengestelde op alle 3 de punten.
Prima optreden hier in de kamer van mevrouw de Vos. Behalve dit stukje hier is er nog wat beschikbaar met haar aan aanspreken van Hermans die totaal geen weg wist met haar directe vragen. Een zichtbaar verbolgen Thijssen probeerde nog wat te redden, dan wel het een en ander onder mat weg te moffelen maar hier zijn duidelijke dingen gezegd.
Natuurlijk is het allemaal politiek, zodat je niet de impakt krijgt die verstandige overwegingen verdienen, maar het wordt toch maar gezegd.
Luchtvaart kraakt focus van Burgerberaad Klimaat: ’Triest en misleidend’
Yteke de Jong
Amsterdam – De luchtvaartsector is verbolgen over de eenzijdige aanpak van het’ Nationaal Burgerberaad Klimaat (NBK) ten aanzien van vliegen. „Triest en misleidend’.
Het burgerberaad gaat zaterdag van start met 175 geselecteerde anonieme deelnemers en richt zich op minder vliegen, anders eten en minder spullen consumeren. „Het lijkt om één invalshoek te gaan, waarbij de overheid bepaalt wat de burger wel of niet zou mogen. Het is een gemiste kans dat er geen enkele luchtvaartexpert of luchtvaartmaatschappij is uitgenodigd. Het is symbolisch voor de doelredenering naar minder vliegen terwijl er miljarden geïnvesteerd worden in minder hinder en uitstoot van vliegen. Dat dit niet vermeld wordt is triest en misleidend”, zegt Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.
De luchtvaart is goed voor 2 tot 3% van de CO2-uitstoot, de industrie voor 25%, gebouwen voor 17%. Er wordt door het NBK echter niets aan de industrie of gebouwde omgeving gedaan, zo blijkt uit de opdracht door het ministerie van Klimaat en Groene Groei. „Er is al veel in gang gezet wat mensen thuis kunnen doen, zoals isoleren en energiebesparing. Voor de industrie geldt dat hier een flinke klimaatopgave ligt maar erg complex is en er potentieel veel geld voor nodig is”, meldt een woordvoerder van het ministerie over de focus op de relatief beperkte uitstoot van vliegen. Een woordvoerder van het NBK zegt dat de leden alsnog luchtvaartexperts kunnen uitnodigen. Het NBK moet volgens het ministerie komen met een ’onafhankelijk’ advies.
Keuze
In een uitwerking van de opdracht voor het NBK wordt gesproken over minder vliegen en meer treinen en meer fiets in plaats van de auto. „De trein is meestal geen alternatief voor vliegen gezien de reisduur. Ervaring leert dat de overgrote meerderheid van reizigers voor het vliegtuig dan wel auto kiest. Wij zijn van mening dat deze keuze niet moet worden opgelegd door de overheid”, zegt Fruitema.
In een discussiestuk van het Planbureau van de Leefomgeving dat ter voorbereiding van het burgerberaad werd gebruikt, wordt niets gemeld over de toename van de vraag naar vliegen door bijvoorbeeld de bevolkingsgroei van Nederland. Naar verwachting zal het mondiale luchtverkeer in de komende decennia verdubbelen, maar onderzoeken die daar op wijzen zijn niet gebruikt voor het discussiestuk. De vraag rijst wat minder vliegen door Nederlanders in het klimaatvraagstuk zou opleveren, nog los van de economische effecten. Volgens het PBL is het niet ’uitputtend onderzoek, maar een korte inventarisatie van onderzoek’. „Je maakt altijd klimaatbeleid in de veronderstelling dat andere landen ook klimaatbeleid maken. Een hogere vraag past niet bij een kleinere impact”, meldt het PBL.
Dwang
Volgens pilotenvakbond VNV ontbeert het discussiestuk van het PBL ’realiteitszin’ en ’context’. „Om volstrekt onduidelijke redenen wordt het extreme mantra van krimp van economische activiteit en consumptie als blauwdruk gehanteerd om afgedwongen krimp van reizen af te dwingen. Daarbij wordt luchtvaart in één adem genoemd met sectoren die een veelvoud aan uitstoot vertegenwoordigen. Onderzoek heeft al lang aangetoond dat nationale beperkende maatregelen een zeer geringe impact hebben op de uitstootverlaging omdat vliegreizen slechts minimaal vervangen kunnen worden door ander vervoer. Het leidt vooral tot verplaatsing van uitstoot naar het buitenland”, zegt voorman Camiel Verhagen van de VNV.
Schiphol
Uit recent onderzoek van Kennisinstituut van mobiliteit blijkt dat 77% van de Nederlanders wil blijven vliegen en dat het aantal burgers dat minder wil vliegen vanwege het klimaat daalt. Zo was dat in 2023 nog 29%, maar inmiddels is dat gedaald naar 26%. „We zien dat mensen graag willen vliegen. Ook is vliegen belangrijk voor brede welvaart. Wat ons betreft is de inzet dus luchtvaart en luchthavens verduurzamen”, zegt een woordvoerder van Schiphol.
Ook noemt het PBL de optie van vliegen duurder maken, terwijl de prijzen van vliegtickets de afgelopen tijd al fors zijn gestegen, net als de stevig verhoogde vliegtaks. „We hebben al een nationaal burgerberaad, dat zijn de 150 gekozen Tweede Kamerleden namens de hele Nederlandse bevolking”, vindt Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.
Hulde mevrouw de Vos ..
Ja, absoluut!
Ik heb een hele hoge pet op van Lidewij, jammer dat ze een beetje door de heren van de partij wordt ondergesneeuwd, ze is intelligent, weet écht van de hoed en de rand en heeft bovendien het hart op de goede plek zitten.
Loepzuiver!
Verstandig gesproken. Als we dan toch een vrouw als premier willen is dit wellicht een goede kandidaat.
Ook hier worden de factcheckers met node gemist. Het programma van Jetten gaf nog 0.000036 graden minder opwarming Nu is het al bijna verdubbeld tot 0.00007 graden. Dit ook nog zonder een prijs te noemen De zeespiegelstijging van de laatste 130 jaar mag dan 1.8 mm per jaar geweest terwijl er nu nieuwe modellen zijn gemaakt die centimeters per jaar geven. De evolutie van het kijken naar afgekoven kippenbouten naar een AI systeem wat zoveel energie verbruikt als een compleet reastaurant is een hele vooruitgang. Ondertussen is ook in de kamer de 97% overeenstemming in tact gebleven. 3% denkt dat klimaatverandering natuurlijk is en de oplossing onhaalbaar en onbetaalbaar is. 97% gelooft in het tegengestelde op alle 3 de punten.
Prima optreden hier in de kamer van mevrouw de Vos. Behalve dit stukje hier is er nog wat beschikbaar met haar aan aanspreken van Hermans die totaal geen weg wist met haar directe vragen. Een zichtbaar verbolgen Thijssen probeerde nog wat te redden, dan wel het een en ander onder mat weg te moffelen maar hier zijn duidelijke dingen gezegd.
Natuurlijk is het allemaal politiek, zodat je niet de impakt krijgt die verstandige overwegingen verdienen, maar het wordt toch maar gezegd.
Luchtvaart kraakt focus van Burgerberaad Klimaat: ’Triest en misleidend’
Yteke de Jong
Amsterdam – De luchtvaartsector is verbolgen over de eenzijdige aanpak van het’ Nationaal Burgerberaad Klimaat (NBK) ten aanzien van vliegen. „Triest en misleidend’.
Het burgerberaad gaat zaterdag van start met 175 geselecteerde anonieme deelnemers en richt zich op minder vliegen, anders eten en minder spullen consumeren. „Het lijkt om één invalshoek te gaan, waarbij de overheid bepaalt wat de burger wel of niet zou mogen. Het is een gemiste kans dat er geen enkele luchtvaartexpert of luchtvaartmaatschappij is uitgenodigd. Het is symbolisch voor de doelredenering naar minder vliegen terwijl er miljarden geïnvesteerd worden in minder hinder en uitstoot van vliegen. Dat dit niet vermeld wordt is triest en misleidend”, zegt Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.
De luchtvaart is goed voor 2 tot 3% van de CO2-uitstoot, de industrie voor 25%, gebouwen voor 17%. Er wordt door het NBK echter niets aan de industrie of gebouwde omgeving gedaan, zo blijkt uit de opdracht door het ministerie van Klimaat en Groene Groei. „Er is al veel in gang gezet wat mensen thuis kunnen doen, zoals isoleren en energiebesparing. Voor de industrie geldt dat hier een flinke klimaatopgave ligt maar erg complex is en er potentieel veel geld voor nodig is”, meldt een woordvoerder van het ministerie over de focus op de relatief beperkte uitstoot van vliegen. Een woordvoerder van het NBK zegt dat de leden alsnog luchtvaartexperts kunnen uitnodigen. Het NBK moet volgens het ministerie komen met een ’onafhankelijk’ advies.
Keuze
In een uitwerking van de opdracht voor het NBK wordt gesproken over minder vliegen en meer treinen en meer fiets in plaats van de auto. „De trein is meestal geen alternatief voor vliegen gezien de reisduur. Ervaring leert dat de overgrote meerderheid van reizigers voor het vliegtuig dan wel auto kiest. Wij zijn van mening dat deze keuze niet moet worden opgelegd door de overheid”, zegt Fruitema.
In een discussiestuk van het Planbureau van de Leefomgeving dat ter voorbereiding van het burgerberaad werd gebruikt, wordt niets gemeld over de toename van de vraag naar vliegen door bijvoorbeeld de bevolkingsgroei van Nederland. Naar verwachting zal het mondiale luchtverkeer in de komende decennia verdubbelen, maar onderzoeken die daar op wijzen zijn niet gebruikt voor het discussiestuk. De vraag rijst wat minder vliegen door Nederlanders in het klimaatvraagstuk zou opleveren, nog los van de economische effecten. Volgens het PBL is het niet ’uitputtend onderzoek, maar een korte inventarisatie van onderzoek’. „Je maakt altijd klimaatbeleid in de veronderstelling dat andere landen ook klimaatbeleid maken. Een hogere vraag past niet bij een kleinere impact”, meldt het PBL.
Dwang
Volgens pilotenvakbond VNV ontbeert het discussiestuk van het PBL ’realiteitszin’ en ’context’. „Om volstrekt onduidelijke redenen wordt het extreme mantra van krimp van economische activiteit en consumptie als blauwdruk gehanteerd om afgedwongen krimp van reizen af te dwingen. Daarbij wordt luchtvaart in één adem genoemd met sectoren die een veelvoud aan uitstoot vertegenwoordigen. Onderzoek heeft al lang aangetoond dat nationale beperkende maatregelen een zeer geringe impact hebben op de uitstootverlaging omdat vliegreizen slechts minimaal vervangen kunnen worden door ander vervoer. Het leidt vooral tot verplaatsing van uitstoot naar het buitenland”, zegt voorman Camiel Verhagen van de VNV.
Schiphol
Uit recent onderzoek van Kennisinstituut van mobiliteit blijkt dat 77% van de Nederlanders wil blijven vliegen en dat het aantal burgers dat minder wil vliegen vanwege het klimaat daalt. Zo was dat in 2023 nog 29%, maar inmiddels is dat gedaald naar 26%. „We zien dat mensen graag willen vliegen. Ook is vliegen belangrijk voor brede welvaart. Wat ons betreft is de inzet dus luchtvaart en luchthavens verduurzamen”, zegt een woordvoerder van Schiphol.
Ook noemt het PBL de optie van vliegen duurder maken, terwijl de prijzen van vliegtickets de afgelopen tijd al fors zijn gestegen, net als de stevig verhoogde vliegtaks. „We hebben al een nationaal burgerberaad, dat zijn de 150 gekozen Tweede Kamerleden namens de hele Nederlandse bevolking”, vindt Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.
Eindelijk een pluspunt voor FvD. Ik heb al eerder vastgesteld voor FvD imago dat Baudet beter aan de kant kan.