De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
Het zat er al een tijd aan te komen, maar als het dan werkelijkheid wordt voel je de ergernis pas echt. Vanochtend heb ik het kenteken van onze oudere mini diesel ingetikt om te kijken of wij nog Amsterdam binnen mogen. Als een soort moderne NSB-er kom je er dan achter dat dat je fout bent en je niet meer Amsterdam wordt toegelaten: een zware boete hangt je boven het hoofd. Wil je wel worden toegelaten dan moet je stempels halen. Wij hebben dus sinds 1 januari een foute auto: een auto waar keurig wegenbelasting voor wordt betaald, die keurig verzekerd is, die keurig APK gekeurd is, die winter- en zomerbanden heeft, die vaak de wasserette bezoekt en waarin onze hond zich zo thuis voelt. Wij betalen ook keurig maandelijks milieubelasting. Wonend op het platteland en zonder auto is de reistijd meer dan verdubbeld, tot minimaal 3 uur. Er is door de gemeente Amsterdam een kaart gepubliceerd die aangeeft waar wij niet meer mogen komen: en dan schrik je van de grootte van het afgezette gebied in ‘onze’ hoofdstad. Iedere weldenkende burger snapt dat de waanzin van dit milieu- en klimaatbeleid geen stand kan houden. Wij bezochten nog rond de kerst het schitterende Light-Festival met een bijna geheel verlicht Amsterdam, maar het is onze stad niet meer. En van onze kleine mini blijf je af.
Frans Halsema zong ooit:
‘Mokum, wat maak je me nou
Mokum, wat maak je me nou
Wat maak je me nou voor een puinhoop d’r van
’t Loopt uit de hand en wat doeneme dan
Mokum, wat maak je me nou
Mokum, wat maak je me nou
Kom, hou je gedeisd, geen paniek in de tent
Al sores genoeg, blijf gewoon wat je bent’
Bron:
***
Voor de typisch Amsterdamse kentekencheck, zie hier
***
https://ejbron.wordpress.com/2025/01/05/hopelijk-rijden-er-treinen/
We mogen er best trots op zijn. De luchtvervuiling is met vijftig jaar beleid flink gedaald in de steden. Zie ook in Duitsland. Waar voor de invoering van de milieu stickers nog niemand een klasse 4 sticker had zit nu op iedere nieuwe auto zon sticker. Zonder deze verplichte sticker zou de voorruit leeg gebleven zijn. Nu gaat het ook om co2. Diesel olie is het probleem. Zoals technici weten is de diesel motor de motor die een fossiele brandstof het beste omzet in arbeid. Er blijft dus co2 over. Dat zie je ook in de verbruik cijfers. Na de sjoemeldiesels komen de echte cijfers. Je rijdt dan ongeveer 20 km op een liter. Als je dit vergelijkt met de hybride autos is dit een ramp voor de stad. De hybride autos doen allen minimaal 50 tot 150 km op een liter bezine. Het blijkt ook dat hoe groter en zwaarder de hybride is hoe zuiniger deze is. Elektrische autos zijn natuurlijk helemaal het summum door geen bezine te verbruiken. De zwartgalligen onder ons denken dat er wel eerst elektra moet worden gemaakt uit kolen. Amsterdam heeft ook daar het voortui in genomen te hebben door de hemweg kolen centrale die als laatste nog binnen de gemeente grenzen stond te sluiten.
Maar uiteindelijk gaat het om het klimaat. Na enige tientallen miljarden geïnvesteerd te hebben in klimaat subsidies is nu uit te rekenen dat het in het model vandaag een micro graad minder is opgewarmd dan wanneer we die drastische uitgaven niet gedaan hadden. Het resultaat is buiten te zien aan de sneeuwval.
Ik vraag me altijd af of dat zomaar kan, je betaald wegenbelasting voor op Nederlandse wegen te rijden.
En dan komt iemand met het idee jouw te verbieden om op bepaalde wegen te rijden omdat jouw auto volgens hun niet deugd.
Kan ik dan ook verbieden dat andere mensen hier bij mij de straat inrijden omdat mij hun kop niet aanstaat?
Ik denk dat ze tegen me zeggen je hebt een schroef los zitten.
Daarbij als ieder in een EV zou rijden met hun achterlijk zwaar gewicht waardoor de straten eerder aan vervanging toe zijn, dat mag dan weer wel.
Hopelijk gaan ze ook belasting betalen naar dat gewicht.
En die electrische busjes van 3 4 5 ton zonder lading rijden straks alles kapot, daar zijn binnensteden totaal niet op gemaakt, en denk eens aan het geluid wat binnen dreunt op een klinkerstraat.
Problemen na Problemen stapelen zich op door hun zogenaamde hernieuwbare zooi waarvan het meeste nog in de kinderschoenen staat.
Theo, wegenbelasting vergoedt niet de extra medische kosten en het leed van mensen die dankzij jouw vervuilende auto kanker, enz. hebben gekregen.
Gelukkig kunnen gemeentebesturen die kankerverwekkende emissies van je auto binnen hun gemeente (helaas niet op rijkswegen binnen de gemeente) wel aan banden leggen!
En doen verantwoordelijke gemeentebesturen dat ook!
Graag onderbouwing door onafhankelijke onderzoeken.
Want als je bewering zou kloppen dan was iedereen ondertussen overleden aan die ziekte na 120 jaar autorijden.
JPS,
Beter niet op reageren, die vent wil aandacht, heeft zelf een grote voetprint in zijn leven tot nu toe achter zich van hier tot Tokio en meent ook nog te weten wat voor auto ik rij.
Op fijten wat mensen hem hier vaak voorleggen reageert hij niet op als ze hem niet aanstaan.
En inderdaad er zou geen een vrachtwagen chauffeur zijn pensioen hebben gehaald.
Niet alleen de levensverwachting is minder ook de intelligentie van kinderen wonend langs drukke snelwegen is minder!
https://edition.cnn.com/2019/04/08/health/highways-children-cognition-study/index.html
Niet raar gezien de uitlaatgassen…
Bas, je moet nu niet meer komen met het argument dat auto’s verschrikkelijk vervuilend zijn. er zit geen lood meer in de benzine geen zwavel meer in de diesel. en moderne auto’s hebben een uitstoot die schoner is dan de lucht die ze “inademen” . verder is het van de zotte dat je milieu zones instelt naast een havengebied, zie Antwerpen, Rotterdam Amsterdam.
we weten allemaal en jij ook dat de door de mens veroorzaakte CO2 minder dan 0.04% van het totaal is. zullen we weer eens een beetje normaal gaan doen?
Bas
Nou begrijp ik waaruit je commentaar voortspruit. De gevaarlijke dampen die vanuit een warme stad dank zij UHI uitwaaieren over de buitenwijken en het omringende het platteland. Vergelijkbaar de uitwaaierend kernstraling rondom een kerncentrale.
dankzij jouw vervuilende auto…. heb je feitelijke cijfers over oorzaak en gevolg of klets je liever zomaar een beetje in de ruimte.
Bas
Een mens lijdt het meest van het leed dat hij vreest. Volgens mij krijg je ook kanker van kankeren. Dat veroorzaakt stress en dat is uiterst gevaarlijk.
Alhoewel, leven is en blijft een gevaarlijke bezigheid. Vroeg of laat ga je eraan dood. Eigenlijk maar goed ook. Anders wordt het veel te druk.
@Joop,
Ik heb niet beweerd dat het door stoffen in de benzine of diesel komt. Heb het ook niet gehad over CO2.
De significante gezondheidsschade wordt aangebracht door de stoffen in de uitlaatgassen van auto’s!
Dat zijn vooral stoffen die vanwege de hoge temperaturen en drukken in de motor van de auto ontstaan!
@Peter,
Jammer maar dat begrijp je niet goed.
@Jacqueline,
Zie mijn link hierboven. Als je de moeite neemt dan vind je veel meer!
Het is de reden dat huizen bouwen vlak naast snelwegen wordt afgeraden door de EU.
De klimaatmars van xr tussen Utrecht en Arnhem heeft last van de kou. Gisteren maar 30 deelnemers vertrokken en door de sneeuw zijn de cijfers voor vandaag nog somberder.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/dertig-mensen-bij-eerste-dag-klimaatmars-is-extinction-rebellion-het-momentum-kwijt~b9b8eb81/
De sneeuw zorgt ook voor problemen op Schiphol waar honderden vluchten naar het middenlandse zee gebied vertraging oplopen.
Foutje , van Arnhem naar den Haag.
Dat was het lichtpuntje dat ik een paar dagen geleden al signaleerde.
Ach straks het gas voor de helft voor de prijs en dan kan iedereen weer vollop stoken.
Alleen denk ik dat dit voor ons niet opgaat.
https://www.rtvnoord.nl/economie/1252927/energieprijzen-gaan-weer-omhoog-maar-er-gloort-hoop-in-2029-zal-de-gasprijs-gehalveerd-zijn
Het is onbegrijpelijk dat een stad even mag bepalen wie er wel en niet mag rijden. Hier in Frankrijk is het overigens hetzelfde al gaat men nog niet zo ver om te zeggen dat straks alleen EV’s de stad in mogen.
Gelet op de mentaliteit van de Fransen, Gele Hesjes, stakingen om niets enz. zou dat ook niet echt goed vallen.
En altijd maar de domme bek vol over discriminatie. Discriminatie is voor mij ook het ontzeggen van de toegang tot de stad aan mensen van buiten de stad die even nog geen ‘schone’ auto hebben kunnen of willen aanschaffen.
De huidige regering heet uitgesproken daar iets aan te willen doen. Kom op jongens en meisjes; aan de slag want die lieverkoekjes bakken zich niet vanzelf.
Het is logisch dat door de inwoners van een stad, gekozen besturen kunnen bepalen wat er gebeurd in hun stad.
“Discriminatie is voor mij ook het ontzeggen van de toegang tot de stad aan mensen van buiten de stad…”
Dat formuleer je verkeerd. De stad mag niet discrimineren. Ik vermoed ook in France niet.
Lof dat gemeenten in France zich ook bewust is geworden van de gezondheidsgevolgen van oude auto’s….
“Het is logisch…..”. Is het dan ook logisch dat door de inwoners van een land (b.v. Nederland) , gekozen bestuurders kunnen bepalen wat er gebeurt (ja Bas, een “t”) in hun land? Zo ja, waarom wordt die bestuurders dan zoveel door de strot geduwd door buitenlandse instellingen?
Yvonne, Ja het is logisch.
“waarom wordt die bestuurders dan zoveel door de strot geduwd door buitenlandse instellingen?”
Daar kiezen ze voor omdat dat NL groter voordeel oplevert dan nadeel.
Veelal is dat omdat in de EU veel besloten kan worden via een meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
We kunnen natuurlijk ook uit de EU stappen maar dat kost erg veel welvaart, zoals is gebleken na de uitstap van UK.
Die uitstap heeft de Engelsen veel welvaart gekost! Zelfs duidelijk zichtbaar voor de ervaren reiziger zoals ik…
Mijn dank voor je correctie van mijn nederlands.
Amsterdam schafte nog 37 diesel vuilniswagens net voor de nieuwe regels ingaan. https://www.autoblog.nl/nieuws/amsterdam-koopt-37-diesel-vuilniswagens-voordat-milieuregels-ingaan-3512311. Logisch toch?
Hypocriet met je ‘ervaren reiziger’. Je enorme footprint zal je bedoelen.
Degenen die in de gemeentes buiten de grote steden wonen, in Nederland en in Frankrijk, mogen wel meebetalen aan de enorme kosten die bijvoorbeeld in die grote steden worden veroorzaakt door de problemen met kansenparels om maar eens wat te noemen, of meebetalen aan de universiteiten in die grote steden waar het linkse rapalje voor miljoenen euro schade aanrichten met hun ‘solidariteit’ met die arme Palestijnen of het hinderen van het verkeer zoals XR idioten dat doen, verkeer dat vrijwel geheel bestaat uit hardwerkende mensen.
Man, wat ben jij toch een buitengewone engnek geworden zeg. Zum Kotzen.
https://blackout-news.de/aktuelles/reaktivierung-deutscher-kernkraftwerke-herausforderungen-und-moeglichkeiten/
In dit artikel worden veel bezwaren opgesomd die naar mijn mening echter uitdagingen zijn.
Allereerst is het voor mij volkomen onduidelijk dat je alles eerst zou moeten afbreken om weer opnieuw te kunnen beginnen.
Als onverhoopt de dikke diesel uit mijn SUV van 2006 het compleet begeeft, bijvoorbeeld omdat alle olie is weggelopen, dan koop ik gewoon een nieuwe motor en laat die inbouwen.
Welnu, bij het weer in gebruik nemen van die stilgelegde KC’s heb je meteen de mogelijkheid om te moderniseren door bijvoorbeeld de analoge systemen te vervangen, iets dat ook nodig zou zijn geweest als de centrales door waren blijven draaien.
Maar heel vel van de infrastructuur is gewoon herbruikbaar.
Degenen in de top van RWE, uiteraard daar gekomen op last van de Groene Khmer, moet z.s.m. ontslagen worden na de verkiezingen in februari.
Och, er zijn natuurlijk ook lichtpuntjes he, want dankzij wind en zon kennen de Duitsers het begrip ‘Dunkelflaute’ alleen nog uit oude knipselkranten:
https://blackout-news.de/aktuelles/die-naechste-dunkelflaute-droht-leag-aktiviert-die-letzten-verfuegbaren-kohlekraftwerke/
“Baas, er is een probleem met dit of dat.”‘
“Nee Johan, we hebben een uitdaging!”
“Nee baas, we hebben een probleem. De uitdaging bestaat er in dat we het oplossen.”‘
“Ja ja, en noem me geen baas. Alleen honden hebben bazen.”
” Dan weet u hoe ik me voel. Verder nog iets?”
Jullie snappen dat mijn ster in de ambtelijke organisaties waarin ik werkte niet tot wasdom is gekomen.
Heel mooi geformuleerd van het CDU!
Zo houden ze stemmen vast en weten ze zeker dat er geen enkele kerncentrale opnieuw opgestart gaat worden!
(wat overigens vlgs mij allang niet meer kan binnen een redelijke termijn tegen acceptabele kosten).
Net als het uitkopen van boeren op kosten van de schatkist (zijn wij allen) is het verbieden van auto’s een vorm van kapitaalvernietiging. Alleen gaat dat laatste rechtstreeks uit de portemonnee van de eigenaar; een dure BMW heeft bijvoorbeeld straks alleen nog schrootwaarde.
Dit komt nog boven op de steeds duurder(en schaarser) wordende energie en de greep die gedaan wordt in de kas van de pensioenfondsen om ‘groengemaakte’ doelen te realiseren. Het uitblijven van rendement van dat soort investeringen is niet moeilijk te voorspellen. Zie ook het faillissement van de Noorse accufabriek.
Over verdienmodel gesproken : https://www.telegraaf.nl/financieel/2146771554/klimaatactivist-faiza-37-verraste-met-overstap-van-greenpeace-naar-kpmg-geen-vingertje-meer-wijzen
Ik heb het gelezen Rien. Uiteindelijk vallen ze allen voor het geld.
Ach Jan toch, ik had een elektrische vouwfiets te koop gezet op Marktplaats en er kwam een Amsterdammer helemaal naar mij toe gereden om hem op te halen. Hij was enigszins slecht ter been.
Ik bood hem een kop koffie aan want zo’n kans krijg je maar zelden, een echte Amsterdammer op bezoek! Een glas en een plas het is toch het minste nietwaar.
Ik veronderstelde dat hij wel trots zou zijn op zijn stad en stelde de neutrale vraag hoe of het hem beviel in ‘zijn’ stad. Amsterdammers zijn radde praters en deze meneer ging er eens goed voor zitten. Onderwerp na onderwerp kwam aan de orde. De huren van zijn huisje uit 1901, zijn stookkosten, de kosten van het levensonderhoud, het stadsbestuur en de overwegend idiote beslissingen die ze namen. En dat alles zonder dat er maar iets van inspraak was. Alles wordt zomaar over de schutting gegooid, zei hij en dat alleen nog maar tijdens de eerste kop koffie. Gelukkig was hij nog vitaal genoeg om overwerk te verrichten en dan ontving hij een warme maaltijd van zijn baas..
Hij eindigde met een verhaal over de vuilverbranding in zijn stad. 200.000 ton afval ontving die jaarlijks uit Italië met vrachtauto’s om nog meer verwarming te kunnen leveren aan de gemeenschap. Vier miljoen liter diesel kostte dat jaarlijks maar was het was slechts tijdelijk. Alles wat Groen Links voor de voeten werd geworpen noemden ze gemakshalve maar ’tijdelijk’, vertelde hij, het wonder ‘waterstof’ hanteerden ze vaker dan een bouwvakker de kitspuit. Mijn bezoeker zelf had van oude zware bioscoopgordijnen één lang gordijn gemaakt waarmee hij zijn hele woonkamer rondom kon afsluiten en de tocht kon keren. Via België (tanken!) keerde hij terug naar huis. Nu had hij tenminste een goedkope vouwfiets gekocht om mee naar zijn auto te rijden, die soms ver van zijn huis diende te worden geparkeerd.
Wat doe je dan ook in Amsterdam? Grote steden zou je moeten bannen. Wegwezen, er is niets wat het begerenswaardige platteland of de Provincie niet heeft.
Dat roepen grote steden zoals Utrecht, Amsterdam en de gehele verhollandste Westen toch op zich af?
Lang leven het platteland, met name Limburg. Eten goedkoper, veel en vooral ruimte, gezonde lucht, gezellige Limburgers dus Bourgondisch en huizen betaalbaar. Zo dat moest er ff uit. Morgen weer werken.
Dieter, onder Rotterdammers klinkt het wel eens: ‘Amsterdam, daar komt nog geen goede hond vandaan’.
Natuurlijk, ik ben opgegroeid in Rotterdam en het is nog steeds ‘mijn stad’ omdat ik nog steeds trots ben op de manier waarop die stad na de oorlog weer is overeind gekrabbeld en de economische kurk werd waar Nederland nog steeds op drijft.
Weggegaan in 1974 wegens werk en zo en hoopvol weer teruggekeerd in 1998.
Wat viel dat tegen man. Hele delen van de stad waar ik vroeger zonder angst midden in de nacht doorheen fietste op weg naar huis en waar ik nu met een peloton gewapende mariniers om me heen me nog niet veilig zou voelen.
In 2008 kon ik met vervroegd pensioen en 3 dagen na mijn afscheid zaten we al in Zuid-Frankrijk op het platteland.
Oh oh oh, wat buitengewoon vreemd toch dat de PVV zo groot is geworden. Echt onbegrijpelijk, althans als je in je linksgroene bubbeltje blijft zitten met oogkleppen op.
Ik kan me er niets bij voorstellen, maar mocht ik (wij) gedwongen zijn om wat voor reden dan ook terug te moeten keren naar Nederland dan bel ik jou of Theo om me te helpen zoeken naar een plek bij jullie in de buurt.
Geniet er van Dieter. Wij doen dat in ieder geval iedere dag hier.
Ha Anthony,
wat een leuke reactie van je. Ik heb sterk het vermoeden dat het jou goed bevalt in Frankrijk. Ik ben benieuwd waar je precies woont.
En even de grens overwippen heeft ook zo zijn voordelen.
Amsterdam heeft veel uiterst interessante faciliteiten – bezienswaardigheden!
Zeker Bas, de Wallen, de plekken waar je goed drugs kan scoren enz.
https://ejbron.wordpress.com/2025/01/05/europa-de-val-van-het-heilige-hernieuwbare-rijk/
En France ziet inmiddels ook dat meer dure kerncentrales dom zijn omdat dat te hoge stroomkosten (grotendeels te betalen door de belastingbetaler) oplevert, dus zijn ze voorzichtig begonnen om Dld te volgen….
Beste Bas.
Je bent echt de meest optimistische mens op deze blog die ik ken. De wind molens veranderen het weer omdat het de wind stopt waar het had moeten zijn. Om te bewijzen dat Hij God is, deed Jezus het ook ….en ¹toen veranderde het weer ook echt. De storm hield op
Zonne energie werkt niet als er geen zon is , zoals bv. In NL….
‘dus zijn ze voorzichtig begonnen om Dld te volgen’.
Hoe dan Bas?
En waag het niet om met iets te komen dat ouder is dan uit 2024.
Bas, ik mag dat uiteraard wel om de volgende reden; dit besluit is in 2023 al genomen met een meerderheid van 75% in het parlement:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/frankrijk-wil-niet-inschikken-in-plannen-voor-uitbreiding-kerncentrales~bad82263/
https://www.nucleairnederland.nl/nl/nieuwsbericht/frankrijk-gaat-meer-dan-de-geplande-zes-nieuwe-kerncentrales-bouwen-2/
Ook dit plan gaat nu gewoon door en wellicht blijft het daar niet bij.
https://www.nlinfrankrijk.nl/actueel/nieuws/2024/11/06/is-edfs-ambitie-om-de-epr2-in-6-maanden-te-bouwen-realistisch
Lijkt grootspraak, maar:
‘Daarentegen verwijst de DINN naar het succes van het Messmer-plan uit 1974, waarbij EDF 26 reactoren bouwde met een gemiddelde bouwtijd van zeven jaar’.
Waarschuwing; de kop van het artikel heeft het over 6 maanden maar dat moet uiteraard 6 jaar zijn, 70 maanden dus.
Foute vertaling van het oorspronkelijke artikel in het Frans.
Waar blijft je bewijs van je ronduit belachelijke stelling Bas?
Laat me raden; het is weer gewoon wishful thinking van je, as usual.
AnthonyF
Bas komt vast met iets uit zijn gedroomde toekomst waarin alles gratis is. Wél eerst je salaris inleveren natuurlijk. Daarna is alles gratis. Zelfs de bindende adviezen.
Ik heb vandaag nog een interessante ontdekking gedaan. Ik weet nu waar veel van de mensgemaakte CO2 naar toe verdwijnt….
Geloof mij Het regent gewoon op ons neer …wie had dat nou niet kunnen bedenken.
Je zal maar in de binnenstad wonen met een lekke dakgoot.
Voorrij kosten €1200 ? Daar krijg je geheid een warm gevoel van.
Tja, dat mooie plaatje bovenaan zal wel weer realiteit worden. Grote duwkarren vol materiaal en gereedschap waarmee urenlang gesjouwd moet worden voordat je bij je klant bent.
PP de Groot
Alles terug naar de middeleeuwen. De molen doet het zware werk en iedereen moet op zijn beurt wachten als de wind waait.
Ik zie me in gedachten nog lopen als jongen van 14 achter een tweewielige kar vol met houten steigerpalen manoeuvrerend naar de andere kant van de stad waar mijn vader en karwei had. Ja het kon. Maar moet je dat vandaag de dag nog willen?
Zijn verkeersbeperkende maatregelen in strijd met de universele rechten van de mens? Zoja dan heb je als automobilist een leuke stok om mee te meppen. Krijgt Halsema het ook eens warm om het op te lossen.