Van een onzer correspondenten.
De Europese Unie is erop gebrand om ons in de elektrische auto te krijgen. Na 2035 mogen er geen autoโs met verbrandingsmotor meer verkocht worden. Sommige landen zijn zelfs wat ambitieuzer dan dat. Op deze manier is het de bedoeling om luchtvervuiling tegen te gaan. Geregeld verblijden we jullie met artikelen over hoeveel nieuwe elektrische autoโs erbij komen. Dankzij een rapport van de European Automobile Manufacturers Association weten we hoeveel elektrische autoโs in Europa er zijn.
Hoeveel zou je denken? 20 procent? 10 procent? 5? Nee,ย van alle autoโs in Europa is slechts 1,8 procent een elektrische auto. Nemen we plug-in hybrides mee, dan stijgt het percentage naar 3,9 procent. Er rijden in Europa 249 miljoen autoโs rond. 248.824.542 om exact te zijn. Reken je IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland mee, dan kom je uit op 294.480.894 autoโs uit.
Gevoelsmatig klinkt dat als een laag percentage elektrische autoโs op de weg. Jarenlang worden EVโs interessant gemaakt door de overheid. In Nederland deed men dat middels incentives zoals bijtellingskorting, vrijstelling van houderschapsbelasting, vrijstelling van BPM, diverse zakelijke regelingen en subsidie op het plaatsen van een laadpaal in je voortuin.
***
Voor het gehele artikel in TopGear, zie hier.
***
Van de week voor mijn werk op stap geweest met een Kia EV6 met enkele reis 650 km, actieradius 582 km, maar bij 5 graden was dit nog maar 335 km. Met een 300 kW lader is het nog te doen tijdens een bakje koffie. Betalen โฌ0,69 per kWh, verbruik van de auto, 4 km op 1 kWh, ofwel voor โฌ3,45 20 km rijden, op een liter diesel 25 km rijden voor โฌ1,60 en geen 2 uur extra tijd om als een zielige ergens aan een laadpaal te hangen of er 15 minuten voor te moeten rijden. De eerste en laatste keer met een EV.
Hoe snel kan het gaan …, op 2 december 2024 werd gemeld dat in de maand november 41,8% meer elektrische auto’s zijn verkocht dan november 2023!
https://www.activlease.nl/informatie/autolease-blog/autoverkopen-november-aandeel-elektrische-autos-en-hybrides-stijgt-flink/#:~:text=Autoverkopen%20november%3A%20aandeel%20elektrische%20auto's%20en%20hybrides%20stijgt%20flink,-02%2D12%2D2024&text=Afgelopen%20november%20zijn%20er%20behoorlijk,ten%20opzichte%20van%20november%202023.
Het ene jaar 2 elektrische auto’s verkopen en het volgende jaar 3 is ook een stijging van 50%.
Zo worden wij door demedia regelmatig op het verkeerde been gezet. Verandering in percentages, zonder de absolute waarden te vermelden is non informatie.
En toch wil ik er geen, die dingen staan nog in de kinderschoenen.
Hoe heet dat gek ding ook alweer, Zoe of zoiets, die kun je niet eens meer laden naast de snelweg.
Een hybride heeft zich wel al bewezen als goed, ook al zou de accu nalaten dan nog heb je geen problemen.
En het verplicht opdringen staat me helemaal niet aan zoals er zovelen over denken.
Daarbij ze hebben er voor gezorgd dat nu menig merk in de problemen zit omdat bijna niets verkocht meer wordt.
Laatst stond er nog een artikel dat die dingen banden vreters zijn, grote milieu vervuilers op dat gebied.
En wie denk dat je blijvend goedkoop kunt laden komt ook bedrogen uit.
Gebruikte benzine auto’s zullen goud waard worden als er geen grote verbeteringen komen aan dit soort hoogspannings auto’s.
Als er ooit een doorbraak komt met waterstof zal dat de toekomst worden.
Testen met vrachtwagens op waterstof hebben zich al bewezen.
Alleen hoe krijg je het spul goedkoop geproduceerd?
Artikel gaat over achterblijvende verkoopcijfersen ontrekt zich aan de meer ernstige en meer kwalijke conclusies van grotere milieuvervuiling door EVE’s t.o.v. ICE’s
(‘schadelijke’ vervuiling door CO2 / fossiele brandstoffen wordt door huidige ‘groene’ en linkse politiek bewust schromelijk overdreven en geeft daardoor een scheef beeld over de ICE’s)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
De AUTOBANDEN milieuvervuiling door EV’s :
Hoe zwaarder het voertuig, hoe meer fijnstof de banden uitstoten. Dat betekent dat elektrische voertuigen, die ongeveer 30 procent meer wegen dan benzineslurpers, ergere boosdoeners zijn als het gaat om bandenvervuiling. De accu’s van elektrische voertuigen zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van hun extra gewicht.
De BATTERIJEN lithium milieuvervuiling van EV’s :
De milieu-impact van batterijproductie, batterijen geimporteerd uit India en China bevatten een combinatie van lithium, kobalt en nikkel. Momenteel heeft India niet genoeg lithiumreserves om batterijen te produceren en is het daarom afhankelijk van de import van lithium-ionbatterijen uit China.
Het delven van deze materialen heeft echter hoge milieukosten, een factor die het EV-productieproces onvermijdelijk energie-intensiever maakt dan dat van een ICE-voertuig. De milieu-impact van batterijproductie komt voort uit de giftige dampen die vrijkomen tijdens het delvingsproces en het waterintensieve karakter van de activiteit.
De COBALT milieuvervuiling door EV’s
Op het meest basale niveau worden EV-batterijen opgeladen en ontladen door de stroom lithiumionen tussen de anode (positief geladen) en de kathode (negatief geladen). De kathodes bevatten nikkel en spelen een rol bij het leveren van een hoge energiedichtheid, waardoor het voertuig verder kan rijden. Kobalt in de kathodes zorgt ervoor dat ze niet snel oververhit raken of vlam vatten en helpt de levensduur van batterijen te verlengen.
>>>>>> Een rapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) merkt op dat een typische EV-batterij 8 kilogram (18 pond) lithium, 35 kilogram mangaan en 6-12 kilogram kobalt nodig heeft. <<<<<
Scheffer, vandaag begint in Frankrijk de vakantie en gaan velen op weg naar de wintersportgebieden.
Op de A75 staat het vast vanwege de sneeuw tussen Clermont-Ferrand en de brug bij Millau.
Ik ben benieuwd hoe het de Tesla adepten zal vergaan daar.
Zag gisteren een reclame op de Tv voor een of andere EV die volgens de reclame een bereik van iets van 650 km zou hebben. Hilarisch is dat die EV door een besneeuwd landschap rijdt.
Ja, 650 km; a me hoela.
https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/bcy8eq/an_electric_car_towing_a_gas_generator_and_then/
Och, wie had dat nou ooit kunnen bedenken he?:
https://blackout-news.de/aktuelles/windkraft-in-bedraengnis-dunkelflauten-treiben-betreiber-in-finanzielle-krise/
https://blackout-news.de/aktuelles/hohe-energiekosten-fuehren-zum-bruch-der-regierung-in-norwegen/
Het wachten is nu weer op het gezever van Bas.
Daar kan die niet op zeveren, dat is harde werkelijkheid.
Daarbij hij heeft vrij vandaag van zijn propaganda baas.
Langzaam bij beetje brokkelt alles af, wie had dat nou gedacht van Noorwegen zo een goed geregeld land met eigen munt.
Sssst! Maak hem nou niet wakker!
DOGE schoolbussen
https://youtu.be/KgGWFxw7kng?si=dtf-OsWqAuzotiOi
Mijn dochter heeft zo’n duur ding, een hele grote. Elektrische auto bedoel ik.
Hij rijdt heerlijk, dat moet ik zeggen. Maar;
– Ze hebben reeds een vermogen aan banden uitgegeven, niet alleen slijtage, maar vooral stoeprandjes nekken de banden omdat hij zo zwaar is.
– ’s Winters neemt de accucapaciteit gigantisch af. Ga niet naar het buitenland want dat kost
hoteluitgaven om ergens die accu opgeladen te krijgen.
– De waarde neemt snel af, dealers weten niet van inruilers af te komen.
– Je kunt wel parkeren met zo’n bakbeest, dikwijls echter kun je er dan niet uit, of in.
– Sommige parkeergarages mag je niet in, te brandgevaarlijk!
Gelukkig hebben ze een zwembad, gaat hij in de fik, dan rij je hem er zo in.
Maar ik blijf erbij, voor rondjes rondom de kerk is het een heerlijke auto!.