
Rotterdam. Foto: Shutterstock.
5 februari 2025
Aan: Aan de ministers van KGG, I&W, Financiën, LVVN en overige leden van het kabinet.
Met grote urgentie vragen wij uw aandacht voor de cruciale positie van de Rotterdamse haven voor
het economisch vestigingsbeleid van Nederland in relatie tot de ambities van uw kabinet. De haven
en de stad Rotterdam vormen een onlosmakelijk geheel. Het haven- en industriecluster is de motor
van de Nederlandse economie; deze motor hapert nu we voor grote transformaties staan. Het is vijf
over twaalf, er zijn nu maatregelen nodig om ervoor te zorgen dat Nederland en de haven van
Rotterdam tot de koplopers van industriële landen blijven behoren. We stellen voor om een
transitiewet te maken in combinatie met een investeringsagenda voor de industrie in Nederland.
Concurrentievermogen loopt terug
Als grootste haven- en industriecluster van Europa bouwt Rotterdam aan onze economische en
duurzame toekomst, Europese energiezekerheid en strategische autonomie. In een tijd van
geopolitieke spanning en de energie- en grondstoffentransitie is het belang van deze cruciale positie
van onschatbare waarde. Een recente enquête in de Rotterdamse haven onder 60 bedrijven laat zien
dat bij meer dan 70% van die bedrijven de investeringen in verduurzaming in Rotterdam in gevaar
zijn. Door een opeenstapeling van problemen rond stikstof, energieprijzen en netcongestie kiezen zij
ervoor om hun investeringen elders te doen.
De internationale concurrentie zit niet stil. We zien dat het concurrentievermogen van de
Nederlandse industrie binnen de EU terugloopt, en ook van de Europese unie als geheel ten opzichte
van de Verenigde Staten en China. Zonder daadkrachtig overheidsbeleid en gerichte maatregelen die
aan een gelijk speelveld voor de Europese industrie bijdragen, dreigen Nederland en daarmee Europa
de vooraanstaande positie in de wereldhaven-economie1 te verliezen.
De Rotterdamse haven heeft een toegevoegde waarde van €23 miljard en biedt de mainport direct werk aan zo’n 141.400 mensen in de regio Rotterdam-Rijnmond. Daarnaast zorgt het ook nog eens indirect voor 111.000 banen en 13,68 miljard toegevoegde waarde met zich mee. (www.havenmonitor.nl).
Wij ondersteunen onze bedrijven bij hun verduurzamingsopgaven en vragen niet voor het eerst om
aandacht hiervoor:
– De brief van Deltalinqs aan de Tweede Kamer (d.d. 9-10-24) waarin staat dat de verduurzaming
van de industrie in de knel komt, terwijl deze juist een derde van de nationale CO2-opgave voor
2030 voor zijn rekening moet nemen.
– De brief die door de Economic Board Zuid-Holland en Deltalinqs aan EU-Commissaris Hoekstra is
gestuurd (d.d.12-12-24), waarin het creëren van marktvraag naar schone industriële Europese
producten door de Europese Commissie centraal stond.
– De gezamenlijke oproep van de havens Antwerpen en Rotterdam van 14 januari jl. aan de
Europese Commissie om stevig te investeren in het concurrentievermogen van de industrie in
Europa.
Aanleiding van deze brief:
Het haven- en industriecomplex van Rotterdam heeft de potentie en de ambitie om zich te
ontwikkelen tot de meest duurzame en concurrerende ter wereld in 2050. Het speelt daarmee een
sleutelrol in de Nederlandse en Europese industriepolitiek van de komende 100 jaar. De provincie
Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam hebben zich met u, via de
samenwerking NOVEX Haven, gecommitteerd aan het toewerken naar deze ambitie. We willen
samen met u komen tot een uitvoerings- en investeringsagenda NOVEX Haven. We moeten
onderstaande knelpunten oplossen om die ambities waar te kunnen maken.
Urgentie en knelpunten
De Nederlandse industrie, en in het bijzonder de industrie in de haven van Rotterdam, staat onder
grote druk door een combinatie van nationale, Europese en mondiale factoren:
• Ongelijk speelveld ten opzichte van onze buurlanden die hun industrie meer ondersteunen en
door nationale koppen op EU-regelgeving.
• Minder mogelijkheden om CO2-uitstoot te verlagen door netcongestie, beperkte infrastructuur
en ruimte.
• Door groot ruimtegebrek in de Rotterdamse haven is de schuifruimte nihil. Dit vraagt om keuzes
voor een aantal grote ruimtevragers; de aanlandingen van wind op zee, elektrolyse, opslag van
waterstofdragers, ruimte voor defensie, kernenergie en energie-infrastructuur.
• In de haven kunnen nieuwe initiatieven door onvoldoende stikstofruimte geen natuurvergunning
krijgen. Ook de verleende natuurvergunningen voor bestaande bedrijven en het systeem van
‘intern salderen’ ligt inmiddels stil.
• Op mondiaal niveau zorgen de hoge energieprijzen (o.a. door het wegvallen van gas uit Rusland)
voor veel druk op bedrijven. De EU-elektriciteitsprijzen liggen 2 á 3 maal hoger dan in de VS en de
nettarieven voor bedrijven zijn sinds 2022 verdrievoudigd!
• China en de Verenigde Staten zetten strategisch en snel in op de veranderende marktsituatie.
Onze concrete vragen aan het kabinet:
Het voorbereiden en vaststellen van een uitvoerings- en investeringsagenda voor NOVEX-haven
Rotterdam in 2025, het verder verkennen van een eventuele zeewaartse uitbreiding van de
Maasvlakte en de wederombouw van de bestaande haven moeten we beleidsmatig en financieel
mogelijk maken.
1. Creëer een gelijk speelveld met buurlanden
• Maak investeringen in elektrificatie aantrekkelijk, door de nettarieven gelijk te
trekken met onze buurlanden én door het steunen van elektrificatie;
• Geen nationale CO2-heffing in combinatie met het Europese emissiehandelssysteem,
zodat nieuwe aansprekende initiatieven zoals de Pilot Botlek tot succes kunnen
leiden.
2. Creëer marktvraag naar schone en hernieuwbare energie, zodat na de grootste electrolyser van
de wereld (Shell, Rotterdam) meerdere initiatieven voor productie van schone en hernieuwbare
energie volgen.
3. Investeer in CO2-opslag (Aramis) en -transportinfrastructuur om de industrie te helpen
verduurzamen. Hiervoor zijn onconventionele maatregelen, versnelde procedures en goede
samenwerking met de overheden in België en Duitsland nodig.
4. Los het probleem van de netcongestie op. Van het kabinet vragen wij om de Rotterdamse haven
aan te wijzen als prioritair gebied zodat onorthodoxe (nood)maatregelen zoals versnelde
procedures rond vergunningverlening in gang kunnen worden gezet.
5. Maak nu een plan om de neerslag van stikstof significant te verlagen, zodat natuurherstel kan
plaatsvinden en vergunningverlening weer op gang kan komen. Dit plan is nodig om bestaande
onherroepelijke vergunningen te behouden en de uitgifte van nieuwe vergunningen weer
mogelijk te maken. Geef voorrang aan of maak een uitzonderingspositie voor groene projecten in
de haven die na totstandkoming helpen bij het verlagen van stikstofuitstoot.
Graag gaan wij op korte termijn met u in gesprek over de concrete uitwerking van deze maatregelen.
Met vriendelijke groet,
Arne Weverling
Gedeputeerde provincie Zuid-Holland
Robert Simons
Wethouder gemeente Rotterdam
***
Deze brief is tot stand gekomen in samenspraak met Economic Board Zuid-Holland, Havenbedrijf
Rotterdam en Deltalinqs. Afschrift aan Ministeriële commissie Economie en Natuurherstel.
***
Deze tijd zal herinnerd worden als het Agenda 2030 tijdperk, domme bestuurders bedachten zoveel wetten en regels dat het land er uiteindelijk aan ten onder ging.
Konden ze voorheen nog aan de eisen voldoen door papieren rietjes, 100 km op snelwegen, papieren bakjes voor friet en speciale doppen op weggooiflesjes, nu moeten er grotere stappen gezet worden om aan de uitstoot te voldoen.
Misschien moeten ze dit jaar 50 boten ombouwen tot zeilboot, of de containers met handkarren door het land vervoeren.
Agenda 2030 zal alles kapot maken wat je dierbaar is.
Er is een antwoord uit de usa nog wel. Nee, geen trump. Amish. Geen techniek gebruiken van na de industriële revolutie. Daar ligt ons ideaal van co2 uitstoot en onze visie op de maatschappij.
Co2 hoax, verspreidt door landen die niet meedoen om concurrentie uit te schakelen.
Domme vragen
1 gelijk speelveld. Nederland is koploper en daar is den Haag trots op.
2 De vraag naar waterstof is zeer beperkt. Die elektrolyser kan alleen werken op de stabiele kolen centrale die er nu naast staat en over een paar jaar dicht moet.
3 De mogelijkheden om co2 op te slaan en de kosten zijn onbeperkt. Co2 van uit de hele wereld kan in Rotterdam worden opgeslagen. Het is een kwestie van goed verkopen in de wereld.
4 Net congestie moet er zijn nu de stabiele kolen centrales wegvallen. Het nu slim om de elektra alleen op het juiste moment te gebruiken. Dat wordt toch iedere dag in een reclame blok verteld .
5 stikstof in de rijnmond. De blauwe heide is er niet in de rijnmond. Het landschap wel. Waar je zestig jaar geleden nog een strand met uitzicht op zee had bij Oostvoorne is na aanleg van de maasvlakten een zandvlakte ontstaan met uitzicht op de zwarte bergen van de kolen overslag. De duinen zijn er nog steeds al staan er nu ongewenste bomen op.
Rotterdam is nu nog een gebied wat zich bezighoudt met het kraken van ruwe olie en het maken van producten uit de fracties.
Politiek is besloten dat het de waterstof hub van Europa wordt. En Sophie kan je vertellen dat in plaats van ruwe olie er ook waterstof verwerkt kan worden in die krakers. Dank zij de circulaire economie die moet komen uit de transitie is de verwerking van ruwe olie niet meer noodzakelijk. Het enige wat rest is sluiting. Zowel XR als de eigenaren van deze industrie zijn het hier roerend over eens.
Ik lees hier alleen maar groene onzin.
Als ze dat allemaal doen zijn ze allang kapot geconcurreerd.
Wat wil je zoveel doen als andere landen werelddelen dat niet doen.
Kijk naar Duitsland wat kapot gaat on hun groene waan en Nederland word steeds meer meegesleurd.
Bedrijven gaan voor de honden, zorg maar eens eerst dat dit niet gebeurd.
Eens hoort het op in luilekkerland.
Er lopen teveel met de neus omhoog heden tot ze struikelen en op hun neus vallen.
Vandaag verkiezingen in mijn ooit zo geliefde Heimat, en volg met gezonde interesse hopende op een monsteroverwinning van het Afd. Mag ik dat hier schrijven mijn waarde medelezers?
Volmondig JA
Dieter, indien AfD tweede wordt, wordt de kleurloze apparatsjik Scholz weer Bundeskanzler. Wil Merz Bundeskanzler worden, dan kan dat alleen met steun van de AfD. Tja, en dat gaat vanwege de Brandmauer niet! Dus wordt het Scholz met steun van het CDU.
Duitsland schaft zichzelf af.
De schijver Akif Pirincci schreef in 2013 al “Das Schlachten hat begonnen”. Het leverde hem veel kritiek op. Zijn uitgever verbande hem en hij werd overal gecancelled. Het links-woke gedachtengoed -van dezelfde mensen die de energietransitie er door douwen- stond kritiek op de islam niet toe. Nu, 12 jaar later schrijft IS: “„Auf zum Schlachten. Worauf wartest du? Die Straßen sind voller Ziele! Überfahre sie!!“
Dieter, ja natuurlijk mag jij dat schrijven man.
We leven hier niet in Rusland he.:)
En wat het daarna ook wordt; altijd beter dan die linkse club die er nu zit.
Ja dat mag u zeggen, sterker ik hoop op precies datzelfde. De verwarde islamieten helpen wat ze kunnen, maar het resultaat zal nog niet daar zijn omdat duitse politici, net als de nederlandse, hun eigen kartelpartijen coute que coute overeind willen houden met hun Brandmauer. CDU/CSU is mi nog erger dan het xxA
Wat dan weer wel raar is dat de ard-teletekst 130 een wat aparte “hamburg-trend” laat zien ipv een duitsland brede peiling, eentje dus waar AfD op 10% en SPD 32% staat, over desinformatie gesproken
In 2013-2014 was de AfD een miniem splinterpartijtje met 2 tot 4 procent van de stemmen, Na het openen van de immigratiesluizen steeg de AfD in de peilingen. Stel dat er nu geen AfD meer zou zijn, zouden dan de problemen in Duitsland met migratie, de-industrialisering, ontdemocratisering, slechte infrastructuren, energiewende en niet integrerende immigranten wel worden opgelost? Is de AfD het probleem, of zijn de reeds genoemde zaken de problemen…?
Je mag dat schrijven, maat je misschien word je dan binnenkort van je bed gelicht.
https://youtube.com/watch?v=vHPMF5L-fo4
Johan D.
Het probleem is dat wie wind zaait, storm zal oogsten, De wegkijkende politiek wenst niet te zien waar het overgrote deel van de autochtone bevolking mee worstelt. Zo worden hardlopers doodlopers en de democratie een dictatuur.
Gevolg van de vervreemding van de bestuurlijke bovenlaag. Helaas doet zich dat in vrijwel elk westers georiënteerd land voor. Daarom wordt er top down bestuurd en struikelen we inmiddels over de partijen die het hoofdzakelijk druk hebben met het zichzelf in de kijker spelen i.p.v. de echte problemen op te lossen.
Gezien de benoeming van de problemen in de Rotterdamse haven is het daar niet veel anders. Men blijft een volkomen wrak systeem omarmen omdat er inmiddels een groot deel van het bedrijfsleven vanaf hangt. We hebben ons veelvuldig in eigen voet geschoten met het wrakke systeem dat we “hernieuwbare schone energie” zijn gaan noemen.
Ja mag je zeggen.
Alles is beter hoop ik dan dat ze nu hebben.
En als ook nog de brandstof zo duur word als gepland krijgen velen het helemaal voor hun kiezen.
De gewone Duitsers hebben financiële ruimte nodig net als hier ook, een land gaat naar de haaien als er alleen maar stropdas figuren rond lopen met wilde ondoordachte ideeën.
Vroeger een product met made in Germany er op dan wist je over het algemeen dat het kwaliteit was.
Nu koopt men Chinese spullen, met TUV goedgekeurd er op.
Je gelooft toch zeker niet dat het huidige niveau van ons landsbestuur problemen van dit niveau aankan?
Kijk nu toch eens naar een willekeurige vergadering van de tweede kamer of luister toch eens naar wat Schoof presenteert of naar de grijze plaat van machteloze Wilders. Dan vallen toch de schellen van je ogen.
Over een kapotte lantaarnpaal hebben ze het hier en de stikstofdeken van Jetten. De kosten voor de kolfkamer ten behoeve van de zwangere burgerberaadvrouwtjes schijnen ook belangrijk te zijn.
Op de winkel passen kunnen ze nog niet eens. Het ambtenarenallooi regeert!
Zo belangrijk is de haven niet in de ogen van Den Haag.
Ze accepteren immers inferieur beveiligingsbeleid rond de Borssele kerncentrale terwijl duidelijk is dat er grote kans is dat die bij een calamiteit (historisch 1% kans in 50jaar) tot zodanige verspreiding van radio-actieve straling kan leiden dat de hele Botlek mot worden afgesloten.
Natuurlijk beweren betrokken autoriteiten het tegendeel over hun veiligheidsbeleid.
Dij de enige onafhankelijke meting (de Europese stresstest) bleek echter dat Borssele de onveiligste was van de 148 onderzochte Europese kerncentrales in 17 landen.
Kan je nagaan hoe geweldig veilig die andere 147 zijn!
Er is altijd een onveiligste, slechte omheining.
Super onafhankelijk die de Europese stresstest.
Und so sprach Stochasticus Hassebas.
Bas
Heb jij je onvolprezen diensten in Borsele nog niet aangeboden? Jij zou je met je kennis van de gevaren van kernenergie vast nuttig kunnen maken. Of ben je toch een van de beste stuurlui die aan wal blijven staan?
Ja die Bas, altijd weer humoristies in zijn onbegrensde “wijsheid”.
Niet om het een of ander maar, kan er iets gedaan worden aan die achterlijke spam berichten op iedere Facebook post van jullie. Ze lijken te komen van jullie eigen account. Rapporteren lijkt te helpen maar het gaat maar door. Er zijn trouwens een behoorlijk aantal fake climategate pagina’s op Facebook.
Ja niet leuk om te horen hoe mijn geliefde geboortestad afglijdt. Het ging altijd redelijk goed ondanks dat de PvdA jarenlang aan het roer stond tot de opkomst van Pim. Na VVD en wederom PvdA nu een CU burgemeesteres. Het kan verkeren maar die d666-ers verzieken veel landelijk, provinciaal en gemeentelijk.
D66 is dat een dodelijke ziekte?