LikeMeat.

Van een onzer correspondenten.

LikeMeat, de producent van vegetarische vleesvervangers heeft de samenwerking met Voice of Holland-coach Ali B opgezegd, na alle commotie deze week. Niet dat B. zelf aan de lopende band staat om de vegetarische producten in te pakken,

Het ging om de verbinding van zijn persoon aan een duurzaamheidsimago. Supermarkten haalden de Mocro-Flavour vega kipstukjes na de incidenten direct uit de schappen.

Duurzaamheid past niet meer bij Ali B. Zo snel kan het gaan.

Duurzaamheid en klimaatneutraliteit zijn als imago grillige fenomenen. Waar aan de ene kant Shell er alles aan doet om voor groot publiek zo klimaatneutraal mogelijk te zijn – er staan zelfs geen kloeke pompstations maar heuse windmolens op hun website – doet het ABP de aandelen Shell met een groot klimaatgebaar van de hand. Shell zou toch nog veel te fossiel zijn en dat past niet bij een duurzaam CO2-vrij pensioen.

Imago’s zijn in beweging en maatschappelijke opinies kunnen kantelen. Het is daarbij de vraag of ‘C02-klimaatneutraliteit’ wat eerder een hele belangrijke waarde was, dat ook in de toekomst zal blijven. Uit een onlangs gehouden onderzoek blijkt dat het klimaatrealisme toeneemt: veel meer mensen kijken naar de kosten en naar het nut van de opgeklopte klimaatdoelen. Zie hier.

Heetten burgers – ook wetenschappelijke onderzoekers van vooraanstaande universiteiten – tot voor kort klimaatontkenners, inmiddels is ook hier een duidelijke kentering: er is een andere maatschappelijke visie op klimaat en CO2 reductie aan het ontstaan, wetenschappelijk onderbouwd. Climategate.nl, bescheiden als zij is, heeft zeer hoge bezoekercijfers.

Het protest onder 23.000 alumni en burgers die zich keerden tegen TUD-eredoctor Frans Timmermans en zijn ongefundeerde klimaatplannen, is daar ook een uiting van.

Laten we hopen dat koffie speciaalzaak Simon Lévelt niet lijdt onder een omslag in het denken over CO2 reductie, want hun product is excellent. Hun koffie kreeg deze week wel het felbegeerde ‘Climate Neutral’-certificaat en zal aan de muur een bijzondere plek krijgen. Nu wil het bedrijf nog wat graag met CO2-reductie worden geassocieerd, maar of dat in de toekomst zo blijft is zeer de vraag. Veel meer C02 is namelijk heel goed, ook voor de koffieplant. CO2 is dé coach voor betere prestaties.

***