Kernenergie blijft in de rol van Assepoester in de EU – gasgestookte elektriciteitscentrales zijn technisch niet haalbaar.
Auteur: Edgar L. Gaertner.
Op 2 februari werd de EU-verordening 2020/852, van kracht vanaf 1 januari 2022, bekend als de taxonomie van energiebronnen geclassificeerd als “groen”, eindelijk aangenomen na lang getouwtrek tussen twee groepen EU-lidstaten. Zoals bekend was het belangrijkste twistpunt de vraag of kernenergie, als aantoonbaar ‘schoon’, dat wil zeggen koolstofarme energie vanuit EU-perspectief, zich ook met het groene label mag sieren. Dit is bedoeld om investeringen aan te trekken als onderdeel van de “Green Deal” van de EU.
Zoals verwacht, kwam de sterkste weerstand tegen de vraag van Frankrijk, gesteund door enkele Oost- en Noord-Europese EU-lidstaten, uit Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg, evenals uit Italië en Spanje, waar de “nucleaire uitfasering” al lang wordt overwogen als een onveranderlijke “beslissingssituatie”. Aangezien Duitsland echter afhankelijk zal zijn van gasgestookte elektriciteitscentrales als back-up voor de onstabiele “hernieuwbare energiebronnen” vanwege de “uitfasering van kolen”, waartoe ook is besloten, drong Berlijn er bij hen op aan om gas ook als “groen” te erkennen voor een overgangsperiode, hoewel gas nog steeds niet kan voldoen aan het criterium van maximaal 100 gram CO2-uitstoot per opgewekte kilowattuur.
Zo is het nu bereikte compromis tot stand gekomen. Het zou echter voorbarig zijn om dit te vieren als een overwinning van de rede in het energiebeleid. In het bijzonder waarschuwt Samuel Furfari, een nu gepensioneerde hoge ambtenaar bij het directoraat-generaal Energie van de EU, nucleaire fans om niet te vroeg te juichen. Het EU-parlement zou het compromis met een gewone meerderheid kunnen verwerpen, hoewel dit onwaarschijnlijk wordt geacht.
De drempel ligt iets hoger in de Europese Raad, waar een gekwalificeerde meerderheid van 20 lidstaten nodig is om het compromis te verwerpen. Het compromis geldt in ieder geval slechts voor een overgangsperiode: voor kerncentrales waarvan de bouwvergunning vóór 2045 is verleend en voor kerncentrales die vóór 2040 zijn vernieuwd om hun levensduur te verlengen.
Gascentrales waarvan de bouw is goedgekeurd voor 31 december 2030 mogen 270 gram CO2 per kilowattuur uitstoten in plaats van 100 gram als ze kolencentrales of andere centrales met een hogere CO2-uitstoot vervangen. Tot nu toe hebben de meest geavanceerde gasgestookte elektriciteitscentrales echter slechts 340 g/kWh gehaald. Daarnaast heeft de EU-commissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, vóór kerst 2021 met een richtlijn ervoor gezorgd dat de lidstaten alleen niet-concurrerende “renewables” (wind en zon) mochten subsidiëren. Het blijft dus zo dat de Europese Commissie uiteindelijk alleen beslist waar het energiebeleid heen gaat.
Maar dat is in strijd met artikel 194, lid 2 van het Verdrag van Lissabon, dat onder druk van de toenmalige Franse president, François Mitterand, werd ingevoegd om Frankrijks eigenzinnige benadering van kernenergie grondwettelijk veilig te stellen. Volgens dit artikel kan de Europese Commissie de lidstaten niet voorschrijven welke mix ze gebruiken om in hun energiebehoefte te voorzien. De Fransen kunnen in ieder geval verwijzen naar het Euratom-verdrag van 1957 in hun bevordering van kernenergie, dat wordt beschouwd als een van de oprichtingsverdragen van de Europese Economische Gemeenschap en dus ook van de Europese Unie. Zoals bekend was de visie hierachter om groei en welvaart voor iedereen mogelijk te maken door het leveren van zo goedkoop mogelijke energie in overvloed.
Het was de toenmalige voorzitter van de Europese Commissie, de Franse socialist Jacques Delors, die suggereerde dat elektriciteit ook zou moeten worden opgenomen in de Verdragen van Maastricht over de totstandbrenging van één interne markt van de EU (1992), hoewel de productie ervan in grote elektriciteitscentrales meer van een erkenning van natuurlijke monopolies vereist.
Wat werd aangekondigd als “liberalisering” van de Europese elektriciteitsmarkt bleef in werkelijkheid beperkt tot het openstellen van de markt voor nieuwe aanbieders, die vaak helemaal geen eigen opwekkingscapaciteit hadden, maar eerder alleen maar op het aanbod van de oude topleveranciers (voorheen voornamelijk in staatsbedrijven of bedrijven die eigendom zijn van lokale autoriteiten) parasiteren.
Vooral de Fransen klagen daar vandaag over. Hun voormalige staatsmonopolie, Électricité de France (EdF), waarvan de aandelen nog steeds voor 84 procent in handen zijn van de Franse staat, beschikt momenteel over het grootste nucleaire park ter wereld, niet met behulp van staatssubsidies, maar met de (gematigde) elektriciteitsprijs gegenereerd eigen vermogen en internationale obligaties opgebouwd uit eigen middelen.
Dit ging zo ver dat de Franse staat, die na de verloren Indochina, Suez en Algerijnse oorlogen niet ver van faillissement was, tijdelijk de betere kredietwaardigheid van EdF als garantie gebruikte om zichzelf op de internationale kapitaalmarkt te kunnen helpen. De groeispurt na het einde van de opstand van mei 1968, die bijna tot het einde van de 20e eeuw duurde en in de Franse bedrijfsjournalistiek nog steeds wordt geprezen als de “Trente Glorieuses” (de 30 glorieuze jaren), werd grotendeels op krediet gefinancierd, hetgeen een van de redenen voor het huidige hoge niveau van de Franse staatsschuld is.
Vandaag de dag moet EdF niet alleen zorgen voor landelijke elektriciteitsvoorziening tegen door de staat gecontroleerde lage prijzen, maar ook, in overeenstemming met de vermeende markteconomische eisen van de Brusselse bureaucratie, ook een deel van zijn elektriciteit verkopen, die nog steeds goedkoop wordt opgewekt met kernenergie, aan concurrenten die zelf geen elektriciteit produceren tegen belachelijke prijzen (€ 46,3 per MWh)
Dit vermindert natuurlijk zijn vermogen om de nucleaire renaissance waartoe in Frankrijk is besloten uit eigen middelen te financieren. Of en in welke mate EdF het ontbrekende kapitaal op de internationale kapitaalmarkten kan aantrekken, hangt af van hoe de mastodonten van de wereldwijde financiële sector daarover oordelen.
Te beginnen met BlackRock, de grootste investeringsmaatschappij ter wereld, die meer dan $ 10 biljoen aan beleggersactiva beheert. Net als zijn belangrijkste concurrenten, zet BlackRock zich in voor een “groene” agenda en probeert het ook op te leggen aan de bedrijven die het ondersteunt met kapitaalinjecties. Zo slaagde BlackRock er bij oliemaatschappij ExxonMobile in om drie bestuurszetels te vullen met managers die Blackrock de voorkeur gaf..
Men mag niet vergeten dat het de grote financieringsmaatschappijen waren die eind jaren tachtig in New York het “klimaatbeleid” lanceerden, want zodra CO2 wordt uitgeroepen tot de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering, lijken de rendementsvooruitzichten van “duurzame” investeringen precies berekenbaar.
BlackRock heeft zich tot nu toe vrij flexibel getoond ten aanzien van kernenergie. In Duitsland spreekt BlackRock investeerders aan als onderdeel van het “Green and Sustainable Finance Cluster Germany” tegen investeringen in kern- en gascentrales.
In buurland Frankrijk sluit Blackrock dat niet uit. President Emmanuel Macron heeft als ex-investeringsbankier waarschijnlijk met vertegenwoordigers van de financiële sector gesproken voordat hij de wedergeboorte van kernenergie aankondigde. Aangezien de toonaangevende fondsaanbieders nauw samenwerken met “groene” NGO’s zoals “Fridays for Future” en anderen, kan dit echter snel veranderen.
Weersafhankelijke en dus willekeurig afhankelijke “hernieuwbare energiebronnen”, die een bodemloze put blijken te zijn vanwege de noodzaak van talrijke extra investeringen in back-up- en opslagfaciliteiten, zijn waarschijnlijk aantrekkelijker voor managers in de financiële sector dan echt duurzame investeringen in kerncentrales, waarvoor in eerste instantie miljarden euro’s nodig zijn, maar daarna 60 jaar 24 uur per dag betrouwbare elektriciteit leveren.
***
Bron hier.
Zo zie je maar weer.
Ook de Green Deal, uiteindelijk beslissen de gigantische investering maatschappijen zoals BlackRock over ons.
En dan altijd het gezegde van de overgangsperiode, welke overgangsperiode en waarnaar?
Alles wazig, het enige duidelijke is verarming, het geld wat uitstaat bij de burgers is hun een doorn in het oog van regeringen en EU.
Als niet zoveel geld bij de burgers uitstond dan was de EU al failliet met hun geld bij drukken, wij burgers zorgen dat de rotzooi wat hun maken overeind blijft.
Ja Theo, zoals altijd is het: Follow the Money! Zei mijn vader al en ik dacht altijd, jong en ideologisch, nee! Terug naar een ruilhandel zal niet lukken en de opkomende landen in Azië en Indië en Africa hebben anderen zorgen dan de Green Deal. Voor hen is er maar een vraag, overleven en wat de volgende dag gebeurt en niet over 5 of 10 jaar! Wat Europa betreft ben ik nogal pessimistisch. Naar overstap op kenniseconomie produceren wij hier niets meer en worden steeds meer afhankelijk van Azië! Timmermans, Rutte, Kaag enz. zal het worst wezen, ze redden alleen maar hun eigen hachje!
Het verhaal van de Taxonomie binnen de energietransitie is voor mij hét bewijs van hoe een verhaal binnen de kortste keren een geheel eigen leven gaat leiden en voor je het weet de discussie is aangeland in de bekende babylonische spraakverwarring . Dankzij berichtgeving in de media .
Ondertussen belegt het groengewassen ABP in het omhakken van Finse en Zweedse bossen ten behoeve van de productie van biobrandstoffen. ( Neste Oil en Shell )
de lessWatts Post 26-04-2021: EU adviseert investeerders om in ‘bio’ massa te gaan investeren omdat: ‘gas en kernenergie niet duurzaam zijn ‘. Zo staat te lezen in een publicatie van het WNF, dat zelf aan de wieg stond van ‘bio’ massa. ”EU- klimaat-taxonomie brengt natuur in gevaar- WNF verzet zich tegen slotakte ”: https://www.wwf.eu/?uNewsID=3106966
( inmiddels loopt er een WNF -campagne om de bossen te redden die ze onlangs ter dood veroordeelden )
Er hoeft niet gerekend te worden op particuliere investeringen in kernenergie. De projecten lopen te lang. Permanente wijzigen van veiligheid eisen. Gereguleerde verkoop en claims achteraf schrikken iedere investeerder wel af. Zon en wind daarentegen zijn wel heel aantrekkelijk. Realisatie is in een paar jaar bekeken. Overheid medewerking is bijna overal gegarandeerd. Voorrang op het net bij verkoop. Alle claims van sceptici over aansluiten en backup kosten liggen bij een ander. Je kan dan de installatie zelf een beperkte tijd exploiteren of nog beter binnen drie jaar verkopen. Investeerders zitten niet te wachten op wispelturige overheden die je eerst een centrale laten bouwen en dan binnen een paar jaar hem weer verbieden. Dan maar een nutsvoorziening op lange termijn met publiek geld. Investeren op lange termijn doe je alleen als je zekerheid hebt op de condities. Die zijn met het klimaatbeleid ver te zoeken.
Europese Unie wordt steeds meer een knellende dwangbuis, gedreven door negatieve uitwerkende dwalende ideologieen en zinloze compromissen.
‘Wordt tijd dat Europese Unie zich niet meer met vrijheid van energiebronnen bemoeit.
Terugkeren naar een uitsluitend handelsverdrag tussen staten is als een verlossing van het neo-marxistische en groene Europese juk te beschouwen.
@ hr scheffer , en bedenk daarbij dat het Laurens jan Brinckhorst van D66 die er verantwoordelijk voor was en die Jan Terlouw trouw bleef .
Van uw FvD- vrienden vandaag bij de inbox. ;-) ” Ons financiële systeem loopt op zijn einde. De euro heeft een onoverzichtelijke financiële puinhoop gebracht. Ook het kabinet lijkt die realiteit te omarmen, nu het vrolijk meedoet aan het laten oplopen van de staatsschuld. De bom staat op barsten.
Pepijn van Houwelingen waarschuwt voor de gevolgen van het financiële wanbeleid en wijst naar de enige uitweg: NEXIT.”
NEXIT! Liever gisteren dan vandaag.
@ Arjan
Idd NEXIT.
https://www.ongehoordnederland.nl/het-antwoord-op-de-green-deal-is-nexit/
Alle overheden hebben moeite met hun grenzen. Het is cultuurdwang.
Wie wat kan doet iets. Wie niets kan schuift het in termen van verboden naar een overheid.
De EU kent haar plaats niet en is er op valse gronden verschenen.
En nu doen ze maar wat en zien wel.
Feitelijk hebben ze geen gezag en zijn door het ontbreken van een gezamenlijke cultuur ook nog niet in staat tot macht.
De Europesche democratie is volgens de heersende definitie geen democratie: daarvoor moet het parlement de regering kunnen wegsturen.
De EU is klankbordgroep. Energietafel.
De EU werkt als actiegroep. Sommigen geven haar gezag, anderen juist niet.
Alleen de handelsverdragen hebben gezag. De rest is vertroebeling.
Feitelijk helemaal geen EU dus.
De EU is een pseudo-democratie. Het EU-parlement heeft geen recht van initiatief. Het mag wel voorstellen doen, maar die moeten door de Commissie worden goedgekeurd. Het Parlement kan de regering (de Commissie) niet naar huis sturen.
Er zal nooit een Nexit komen, ook niet als de hele Nederlandse bevolking dat zou willen. De Euro-landen zitten op alle niveaus dusdanig in elkaar verstrengeld, dat ontrafelen niet meer mogelijk is. Daar hebben ze goed voor gezorgd!
In ieder geval zou bij een Nexit de hele EU in elkaar storten wat enorme financiële chaos op wereldniveau zou veroorzaken. Geen politicus wil dat op zijn geweten hebben. Ook Wilders niet.
Ondertussen gaat het EU-circus gewoon door. Op 20 november 2013 heeft het voltallige EP een resolutie aangenomen: “Het Europees Parlement zou efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker zijn als het op één plek gevestigd is”.
Heeft iemand er nog iets van vernomen? Nee, de maandelijkse verhuizingen tissen Brussel en Straatsburg en vice versa gaan gewoon door. U en mij dwingen ze in korte tijd in een auto die bij overtredingen automatisch boetes gaat uitdelen, maar zelf kunnen ze helemaal NIKS.
Het zou al een stuk schelen indien de EU-ambtenaren verplicht zouden worden om de verhuizingen tussen beide steden alleen nog met elektrische vervoer te mogen uitvoeren. Het is een afstand van slechts 430 km, dus dat kan gemakkelijk met een elektrische vrachtwagen. Toch?
Johan D.
Na de Coronaperiode kan inmiddels wel duidelijk zijn dat de hele club van Europese ambtenaren het beste permanent thuis kan werken. Die zijn allemaal royaal gehuisvest en hebben vast wel een kamertje dat daarvoor wordt gebruikt. Dan zijn we van veel kosten en extra loon verhogende emolumenten af. Als dat dan geïmplementeerd is kan het ook snel verder worden afgebouwd.
En kan Nederland met goede handelsverdragen zijn rol spelen. Meer lokaal aanbesteden en een eigen lokale energievoorziening op poten zetten. Het kom ooit stedelijk, dat zal ook zeker nu kunnen. Met een netwerk van kleine centrales kun je uitstekend uit de voeten lijkt me. Dat groter, groter, doet ons anders nog eens de das om.
”Gascentrales waarvan de bouw is goedgekeurd voor 31 december 2030 mogen 270 gram CO2 per kilowattuur uitstoten in plaats van 100 gram als ze kolencentrales of andere centrales met een hogere CO2-uitstoot vervangen. ”
Daarvoor is het CCS verhaal bedacht als ‘oplossing’ . lees ‘de grote zwendel ‘ http://bureaulesswatts.nl/de-lesswatts-post-15/
Onze bestuurders hebben geen flauw idee van waar ze mee bezig zijn en het graaikapitaal maakt daar volop gebruik van.
Middelen worden doelen, het goede wordt fout en het foute wordt goed. Inhoud en kennis zijn de vijanden.
Gisteren het verachtelijk geblaat van één van onze bekende vrouwelijke topeconomen aangehoord. Over inflatie. Het ging alleen over de symptomen en hoe die te bestrijden.
Beslist geen compensatie van lonen en uitkeringen. Die compensatie geeft weer nieuwe prijsstijgingen. Hoe durft dit krankzinnige wijf dit te beweren? De rekening van het astronomisch aantal bijgedrukte Euro’s wordt eenvoudigweg bij de werkmensen en armen neergelegd.
Het systeem is mijzelf overigens goed gezind. Omdat ik 40 jaar geleden een huis kon kopen zijn mijn vaste lasten negatief. De waardestijging van mijn woning is meer dan hetgeen energie en verzekeringen kosten. De mensen die niet in staat zijn een woning te kopen hebben het nakijken. Ze betalen hoge huren voor -in de achterstandswijken- krotten uit de 50-er jaren.
In de media goed uitleggen hoe deze toch wel heel bizarre misstand heeft kunnen ontstaan gaat niet lukken. Als deze econome had uitgelegd wat er werkelijk aan de hand is dan was dit het einde van haar carrière.
Daarom doe ik hier maar weer eens mijn verhaal op Climategate. Voor een heel klein clubje oprecht bezorgde wereldburgers. In het besef dat de grote massa niet wil en niet kan.
WH, ik denk dat onze bestuurder heel erg goed weten waar ze mee bezig zijn. Ze zijn namelijk aan het slopen. Uiteraard met een bordje er bij waarop staat: Hier wordt gebouwd.
Meer dan een miljoen mensen zitten te springen om een betaalbare woning (een eerste levensbehoefte!), maar groenslinks en de democratten66 in de instituties en ngo’s hebben woningbouw onmogelijk gemaakt met hun stikstofidioterie. Ze zijn welverantwoordelijk voor het tekort van een miljoen woningen (en dan heb ik het alleen nog over de woningen), maar zitten te huilie-huilie bibberen wanneer iemand voorstelt ze middels een tribunaal ter verantwoording te roepen.
Okay, dat laatste gaat mij ook te ver (ik ben geen FVD-aanhanger, integendeel). En ik moet een beetje PC blijven hahaha.
Waarom verontschuldigt u zich voor de fvd, vraag ik mij af. Ok de bewoordingen zijn soms hard maar wel broodnodig. Als iedereen op iedereen blijft wachten verandert er nooit wat. Maar blijkbaar heeft de “framing” door msm en npo zijn uitwerking bij u niet gemist.
WH
Reken maar dat ze je straks als woningbezitter weten te vinden via box 3. Zolang rupsje nooitgenoeg de scepter zwaait en uit ideologische slecht of niet onderbouwde plannen met ons belastinggeld blijft smijten om bewezen rommel te financieren, zal het alleen maar erger worden.
Zeker als je dan ook nog iemand met 0 kennis van zaken en alleen een vlotte babbel, de staatsportemonnee laat beheren. Met één pennenstreek is er wel weer een procentje bij getoverd om die staatsportemonnee te vullen. Over dat feestje ging het toch steeds. Niet voor de onze, maar voor die van de staat die wij weliswaar vullen maar waar we vervolgens af moeten blijven.
zo zien we maar weer hoe foutieve uitgangspunten leiden tot oeverloze flauwekul.
Kolencentrales zijn de groenst mogelijke energiebronnen simpelweg omdat ze het meeste CO2 aan de natuur teruggeven.
Zonneparken zijn het minst groen. Eén kolen (gas,kern) centrale vervangt 120km2 panelen waaronder geen boom kan groeien.
Kernenergie is zeer groen vanwege de kleine voetafdruk. Maximaal ruimte voor natuur.
Ik ken het woord taxonomie uitsluitend als soortenindeling in de biologie.
Wordt onze taal weer eens misbruikt om verwarring te zaaien?
Paul
Een van de wat ruimere omschrijvingen.
“Taxonomie is de wetenschap van het indelen van individuen of objecten in groepen (taxa, enkelvoud taxon). Met de term taxonomie kan zowel de methode worden bedoeld die bij het indelen wordt toegepast, als de hiërarchische ordening die het resultaat ervan is. Synoniem voor taxonomie zijn systematiek en classificatie”.
Ik kan alleen maar constateren dat de groene idioten de macht in het land hebben overgenomen en ieder zich zomaar bij die onzin allemaal maar neerlegt.
Wat telt meer, dat burgers een dak boven hun hoofd krijgen, of moet het zeldzaam plantje voorrang krijgen wat er vroeger niet eens was?
Wat leven we heden toch in een idiote tijd.
‘Bouwprojecten krijgen weer geen vergunning door stikstof’
https://nos.nl/index.php/artikel/2417266-bouwprojecten-krijgen-weer-geen-vergunning-door-stikstof
Burgers die voor massale instroom zorgen moeten geen dak. Oorzaak en gevolg. Vrijheid heeft een prijs.
Bovendien is het een dakje.
Uitvreters en landverraders horen geen dak. Vroeger niet, nooit.
Mijn zus haar dochter woont nog steeds thuis. Zolderverdieping. Maar haar man stemt altijd links.
Heb ik ze laten inzien dat links toch echter eerder op zolder hoorde. Dus ruilen.
Nog gebeurd ook. Iedereen tevreden.
Sorry Theo. Hard hé van mij.
Nee niet hard, ik heb niets op met gelukzoekers, en buitenlandse criminelen gingen wat mij betreft richting waar ze vandaan komen en nooit meer terug.
Vanaf dat bepaalde buitenlanders boven Nederlanders gaan wat betreft huiszoekende, vul zelf maar in.
Hard he.