Auteur: Bruce Haedrich,
Vertaling: Jan Smelik.
Van reusachtige lithium-ion accu’s wordt gezegd dat zij het wondermiddel zijn tegen de hopeloze wisselvalligheid van wind- en zonne-energie; ook wordt gezegd dat zij de ruggengraat vormen voor een toekomst met volledig elektrische voertuigen. Geen van beide beweringen doorstaat zelfs maar een oppervlakkig onderzoek. De werkelijke kosten van energieopslag met behulp van lithium-ionbatterijen zijn fenomenaal en zullen nooit de schaal kunnen evenaren die nodig is om de onregelmatige levering van wind- en zonne-energie te compenseren.
De hoge kosten van de nieuwste EV’s, uitgerust met voldoende accucapaciteit om verder te rijden dan de plaatselijke winkels, brengen ze buiten het bereik van iedereen behalve hotshot advocaten en zakenbankiers. Het feit dat voor de materialen die nodig zijn voor lithium-ion accu’s de armste delen van de Derde Wereld moeten worden ontgonnen, lijkt de EV-aficionado niet te deren.
Met een beetje hulp van een accu met de humor en charme van KITT (David Hasselhoff’s hoogst intelligente Trans Am in Knight Rider) schetst Bruce Haedrich de reeks verborgen en ingebedde kosten die een dreigende milieuramp aankondigen, over de hele wereld.
Accu’s door NMC532-X
Toen ik de titel van deze lezing zag, vooral met de foto van het schaars geklede model, kon ik het niet laten om aanwezig te zijn. Het volle auditorium gonsde van de vragen over de toespraak; niemand leek te weten wat hij kon verwachten. De enige hint was een groot aluminium blok dat op een stevige tafel op het podium stond.
Toen de menigte tot rust was gekomen, liep een geleerde uitziende man naar voren en legde zijn hand op het glimmende blok, “Goedenavond,” zei hij, “ik ben hier om NMC532-X voor te stellen,” en hij klopte op het blok, “we noemen hem kortweg NM,” en de man glimlachte trots. “NM is een typische elektrische voertuig (EV) autoaccu in elk opzicht, behalve één; we hebben hem geprogrammeerd om signalen uit te zenden van de interne bewegingen van zijn elektronen bij het opladen, ontladen, en in verschillende andere omstandigheden. We wilden weten hoe het voelt om een accu te zijn. We weten niet hoe het gebeurde, maar NM begon te praten nadat we het programma hadden gedownload.
Ondanks dit vermogen zetten we hem een jaar lang in een auto en vroegen hem toen of hij presentaties over accu’s zou willen geven. Hij stemde er direct mee in op voorwaarde dat hij kon zeggen wat hij wilde. Dat vonden wij prima, en dus geef ik zonder verder oponthoud het woord aan NM,” de man draaide zich om en liep het podium af.
“Goedenavond,” zei NM. Hij had een lichtelijk accent, en als hij sprak, lichtte hij op in verschillende kleuren. “Die brutale vrouw op de feesttent was mijn idee,” zei hij. “Als zij er niet was geweest, samen met ‘naakt’ in de titel, zou ik waarschijnlijk een lege zaal toespreken! Ik heb ze ook ‘schokkend’ laten toevoegen, omdat dat een favoriet woord is onder ons accu’s.” Hij flitste lichtblauw terwijl hij lachte.
“Sorry,” grinnikte NM, waarna hij vervolgde: “Drie dagen geleden, aan het begin van mijn laatste lezing, liepen drie mensen weg. Ik veronderstel dat ze teleurgesteld waren dat er geen dansende meisjes zouden zijn. Maar dit is wat me opviel aan hen. Een droeg een hoorapparaat dat op batterijen werkt, een tikte op zijn mobiele telefoon die op een accu werkt toen hij wegging, en een derde stapte in zijn auto, die niet wilde starten zonder accu. Ik zou willen dat u even nadenkt over uw dag; op hoeveel batterijen of accu’s gebruikt u?”
Hij pauzeerde een volle minuut, zodat wij de tijd hadden om onze batterijen te tellen. Toen ging hij verder, “Nu, het is niet elementair om te vragen, ‘wat is een batterij?’ Ik denk dat Tesla het het beste zei toen ze ons Energy Storage Systems noemden. Dat is belangrijk. Wij maken geen elektriciteit – wij slaan elektriciteit op die elders is geproduceerd, voornamelijk door kolen-, uranium-, aardgascentrales of dieselgeneratoren. Dus om te zeggen dat een EV een zero-emissie voertuig is, gaat helemaal niet op. En aangezien veertig procent van de elektriciteit in de VS wordt opgewekt door kolencentrales, is het logisch dat veertig procent van de EV’s op de weg door kolen worden aangedreven, snap je?”
Hij flitste weer blauw. “Einsteins formule, E=MC2, vertelt ons dat er evenveel energie nodig is om een auto van tweeduizend kilo met een benzinemotor een kilometer te verplaatsen als een elektrische auto. De enige vraag is opnieuw, wat produceert de kracht? Nogmaals, die komt niet van de accu; de accu is slechts een opslagmedium, zoals een benzinetank in een auto.”
Hij lichtte rood op toen hij dat zei, en ik voelde dat hij lachte. Toen ging hij verder in blauw en oranje. “Mr. Elkay stelde me voor als NMC532. Als ik de batterij van uw computermuis was, zou Elkay mij voorstellen als AA, als van uw mobiele telefoon als CR2032, enzovoort. Wij batterijen hebben allemaal dezelfde naam, afhankelijk van ons ontwerp. Trouwens, de “X” in mijn naam staat voor “experimenteel”. Er zijn twee soorten batterijen: oplaadbare accu’s en batterijen voor eenmalig gebruik. De meest voorkomende batterijen voor eenmalig gebruik zijn A, AA, AAA, C, D en 9V. Deze droge-cel batterijen gebruiken zink, mangaan, lithium, zilveroxide, of zink en koolstof om elektriciteit chemisch op te slaan. Let wel, ze bevatten allemaal giftige, zware metalen. Oplaadbare accu’s verschillen alleen in hun interne materialen, meestal lithium-ion, nikkel-metaaloxide, en nikkel-cadmium. De Verenigde Staten gebruiken drie miljard van deze twee batterijtypes per jaar, en de meeste worden niet gerecycled; ze belanden op stortplaatsen. Californië is de enige staat die eist dat alle batterijen worden gerecycled. Als u uw kleine, gebruikte batterijen in de vuilnisbak gooit, is dit wat er met ze gebeurt.
Alle batterijen zijn zelfontladend. Dat betekent dat ze, zelfs als ze niet worden gebruikt, kleine hoeveelheden energie lekken. U hebt waarschijnlijk al een zaklamp of twee kapotgemaakt door een oude gescheurde batterij. Wanneer een batterij leegraakt en geen speelgoed of lampje meer van stroom kan voorzien, denk je dat hij leeg is; maar dat is hij niet. Hij blijft kleine hoeveelheden elektriciteit lekken. Naarmate de chemicaliën in de batterij opraken, neemt de druk in het metalen omhulsel van de batterij toe, en uiteindelijk scheurt het. De metalen die er dan nog in zitten, lopen eruit. Het slijm in uw kapotte zaklamp is giftig, net als het slijm dat onvermijdelijk uit elke batterij op een stortplaats zal lekken. Alle batterijen scheuren uiteindelijk; oplaadbare accu’s doen er alleen langer over om op de stortplaats te belanden.
Naast droge celaccu’s zijn er ook natte celaccu’s die worden gebruikt in auto’s, boten en motorfietsen. Het goede daaraan is dat negentig procent ervan wordt gerecycled. Helaas weten we nog niet hoe we batterijen moeten recyclen of hoe we ze op de juiste manier moeten weggooien. Maar dat is niet het enige probleem. Degenen onder u die enthousiast zijn over elektrische auto’s en een groene revolutie, wil ik vragen eens nader te kijken naar accu’s en ook naar windmolens en zonnepanelen. Deze drie technologieën delen wat wij noemen milieuvernietigende ingebedde kosten.”
NM werd roder terwijl hij sprak. “Aan alles wat gefabriceerd wordt, zijn twee kosten verbonden: ingebedde kosten en bedrijfskosten. Ik zal de ingebedde kosten uitleggen met een blikje gebakken bonen als onderwerp. In dit scenario zijn gebakken bonen in de aanbieding, dus je springt in je auto en gaat naar de supermarkt. En ja hoor, daar staan ze op de plank voor 1,75 per blikje. Terwijl je naar de kassa gaat, begin je na te denken over de kosten die in het blik bonen besloten liggen. De eerste kostenpost is de diesel die de boer heeft gebruikt om het veld om te ploegen, de grond te bewerken, de bonen te oogsten en ze naar de voedselverwerker te vervoeren. Niet alleen zijn dieselbrandstof, maar ook de kosten voor het bouwen van de tractoren, maaidorsers en vrachtwagens zijn ingebed in de kosten. Bovendien gebruikt de boer misschien een stikstofmeststof die van aardgas wordt gemaakt.
Dan zijn er nog de energiekosten voor het koken van de bonen, de verwarming van het gebouw, het vervoer van de arbeiders en de betaling van de enorme hoeveelheden elektriciteit die voor de werking van de fabriek worden gebruikt. Het stalen blik waarin de bonen worden bewaard is ook een ingebedde kostenpost. Om het blik te maken moet taconiet worden gewonnen, per schip worden verscheept, het ijzer worden gewonnen, in een kolengestookte hoogoven worden geplaatst en koolstof worden toegevoegd. Dan gaat het terug op een andere vrachtwagen om de bonen naar de kruidenier te brengen. Tel daar de benzinekosten voor uw auto bij op. Maar wacht, kunnen jullie een van de hoogste maar zelden erkende ingebedde kosten raden?” zei NM, en gaf ons toen dertig seconden om te raden. Toen flitste hij met zijn lichten en zei: “Het is de afschrijving op de die je hebt gebruikt om een pond ingeblikte bonen te vervoeren!”
NM kreeg een gouden gloed, en ik dacht dat hij misschien knipoogde. Hij zei: “Maar dat blik bonen is niets vergeleken met mij! Ik ben honderden malen gecompliceerder. Mijn ingebedde kosten komen niet alleen in de vorm van energieverbruik; ze komen in de vorm van milieuvernietiging, vervuiling, ziekte, kinderarbeid, en het onvermogen om gerecycleerd te worden.”
Hij pauzeerde, “Ik weeg 500 kilo, en zoals je ziet, heb ik ongeveer de grootte van een reiskoffer.” Aan NM’s lichten was te zien dat hij het meende. “Ik bevat 12 kilo lithium, 33 kilo nikkel, 24 kilo mangaan, 17 kilo kobalt, 110 kilo koper, en 220 kilo aluminium, staal, en plastic. In mij zitten 6.831 individuele lithium-ion cellen. Je zou je zorgen moeten maken over het feit dat al die giftige bestanddelen uit de mijnbouw komen. Om bijvoorbeeld een auto-accu zoals ik te maken, moet je 14.000 kilo pekel verwerken voor het lithium, 17.000 kilo erts voor het kobalt, 2.700 kilo erts voor het nikkel, en 14.000 kilo erts voor het koper. Alles bij elkaar graaf je 270.000 kilo van de aardkorst op voor slechts één enkel batterij.”
Hij liet dat even bezinken en voegde er toen aan toe: “Ik had het daarnet over ziekte en kinderarbeid. Dit is waarom. Achtenzestig procent van ’s werelds kobalt, een belangrijk onderdeel van een batterij, komt uit Congo. Hun mijnen hebben geen controle op vervuiling en er werken kinderen die sterven door het werken met dit giftige materiaal. Moeten we deze zieke kinderen meerekenen als onderdeel van de kosten van het rijden in een elektrische auto?”
Door NM’s rode en oranje licht leek het alsof hij in brand stond. “Tot slot,” zei hij, “wil ik u graag deze gedachten meegeven. Californië bouwt de grootste batterij ter wereld in de buurt van San Francisco, en ze zijn van plan hem van stroom te voorzien met zonnepanelen en windmolens. Ze beweren dat dit het ultieme ‘groene’ project is, maar dat is het niet! Dit bouwproject is een milieuramp aan het worden. Ik zal u vertellen waarom.
Het grootste probleem met zonnepanelen zijn de chemicaliën die nodig zijn om silicaat te verwerken tot het silicium dat in de panelen wordt gebruikt. Om voldoende zuiver silicium te maken, moet het worden bewerkt met zoutzuur, zwavelzuur, salpeterzuur, waterstoffluoride, trichloorethaan, en aceton. Bovendien hebben zij gallium, arsenide, koper-indium-gallium- Di selenide, en cadmium-telluride nodig, die allemaal ook zeer giftig zijn. Siliciumstof is een gevaar voor de arbeiders, en de panelen kunnen niet worden gerecycleerd.
Windmolens zijn het toppunt van ingebedde kosten en milieuverwoesting. Ze wegen elk 1688 ton (het equivalent van 23 huizen) en bevatten 1300 ton beton, 295 ton staal, 48 ton ijzer, 24 ton glasvezel, en de moeilijk te winnen zeldzame aardmetalen neodymium, praseodymium, en dysprosium. Elk blad weegt 3000 kilo en gaat slechts 15 tot 20 jaar mee, waarna het moet worden vervangen. We kunnen gebruikte bladen niet recyclen. Helaas doden zowel zonnepanelen als windmolens vogels, vleermuizen, zeedieren en migrerende insecten.
De lichten van de NM dimden, en hij zei rustig: “Er is misschien een plaats voor deze technologieën, maar je moet verder kijken dan de mythe van de nulemissie. Ik voorspel dat EV’s en windmolens zullen worden verlaten zodra de ingebedde milieukosten van het maken en vervangen ervan duidelijk worden. Ik probeer mijn steentje bij te dragen met deze lezingen. Zoals u ziet, als ik deze lezing “De ingebakken kosten van groen worden” had genoemd, wie zou er dan gekomen zijn? Maar bedankt voor uw aandacht, goedenavond, en veel geluk.”
NM’s lichten gingen uit, en hij was stil, als een gewone batterij.
Er is een hele batterij kinderen nodig om één Tesla batterij te maken.
***
Bron hier.
Inleiding hier.
Vreselijk. Wat een ramp. Een echte milieu ramp. Daar is de oorlog in Rusland niks bij.
John Kerry fears Russia-Ukraine war will distract from climate change
Je kunt het zelf niet verzinnen. Ik ben daar eigenlijk ook bang voor. Er was geen nieuws meer over de helse klimaatsverandering op de NOS sinds de crisis. Het lijkt mij dat ze het ook niet fijn vinden dat het gas nog duurder gaat worden. Het zal niet lang meer duren en dan gaat de gas pijp die door de Oekraine helemaal dicht. Dan blijft er alleen nog maar het gas in Groningen over…..
Interessant artikel dat tot nadenken stemt. Duidelijk is dat er weer eens erg onnadenkend met het voortraject én het afvaltraject van deze zgn. “groene” speeltjes is omgesprongen.
Waarom rijdende accubakken (Tesla’s) niet meer de wasstraat in mogen.
Tesla-rijders hebben het niet gemakkelijk in de Duitse stad Oldenburg. Meerdere tankstations verbieden voertuigen van het merk van Elon Musk de entree uit angst voor defecte auto’s.
Volgens het gerenommeerde Duitse opinieblad Stern komt dat doordat er de afgelopen tijd teveel problemen waren ontstaan met achterkleppen die tijdens het schoonmaken vanzelf open gingen. Vooral oudere voertuigen van het type Model S en X zouden zijn getroffen. Deze auto’s hebben niet de zogenaamde ‘carwash-modus’.
‘Carwash Modus’
De nieuwere Model 3 en Model Y kregen vorig jaar een update, waardoor deze modellen in de regel wel over die update beschikken. De Carwash modus zorgt ervoor dat alle ramen en deuren vergrendeld worden. Ook worden de bewakingsmodus en parkeersensoren uitgeschakeld. Als deze Carwash modus ontbreekt, of niet is ingeschakeld, kan dit leiden tot schade, zoals bijvoorbeeld aan de laadklep of ruitenwissers.
‘Geen borstels en doeken’
Tesla is helemaal niet gek op autowasstraten. Schade veroorzaakt door het wassen valt dan ook niet onder de garantie, aldus Stern. Tesla raadt volgens het opinieblad wassen in een wasstraat met borstels en doeken af en vraagt eigenaren om te kiezen voor ‘contactloze wasstraten’. Als gevolg van de vele schadegevallen hebben met name de wasstraten van de Raiffeisen-tankstations in en om Oldenburg gekozen voor een boycot van alle Tesla’s.
Open klep door aanraken borstels
Dat zou gedaan zijn voor hun eigen veiligheid, want alhoewel klanten er na een wasbeurt zeker van zouden zijn dat het voertuig was afgesloten, zou er in veel gevallen binnendringend water zijn geweest. De boosdoener was in veel gevallen een open klep die waarschijnlijk opensprong bij de aanraking van borstels of doeken. Andere elektrische auto’s zijn nog wel welkom bij de wasstraten. Tesla was niet bereikbaar voor commentaar.
https://www.ad.nl/auto/waarom-teslas-in-deze-duitse-stad-niet-meer-de-wasstraat-in-mogen~a41b4446/
Beetje raar verhaal waar ik verschillende keren wou afhaken.
Maar het verhaal raakt uiteindelijk wel de kern van het probleem, en dat probleem is gigantisch.
Daarbij is iedere vorm van energie omzetting verlies.
Nu de brandstof prijzen op de wereldmarkt door het dak gaan zal deze gehaaste transitie wel op een kleiner pitje gaan draaien.
LG, heeft al aangekondigd te stoppen met zonnepanelen door de steeds hogere grondstofprijzen, panelen worden straks veel te duur en zullen straks alleen nog maar in gesubsidieerde landen als Nederland aan de man gebracht kunnen worden.
Trouwens als de omstandigheden omtrent Ukraiene niet opgelost worden is zo wie zo het hek van de dam.
Oud-minister van Financiën Hoogervorst heeft al gesproken dat we snel terug moeten naar de gulden, en veel rijkere landen ook terug naar hun eigen munt, de schuldenlast van de Europese bank is hoog, en veel zuidelijke landen krijgen hun financiën nog steeds niet op orde en slepen ons mee de afgrond in, kwestie van tijd.
Maar misschien is het daar wel om te doen, een reset, terug naar niks.
Om al deze redenen is het goed dat onze klimaat minister het pad van haalbaar en betaalbaar verlaten heeft. Als we op die weg waren verder gegaan kwamen we nooit op de gewenste transitie. Over de levensduur van accu’s kan ik kort zijn. Ik ben er nog nooit één tegen gekomen van 10 jaar. Met 5 mag je blij zijn. Voor auto’s is dit geen probleem. Met een 4 jarig lease contract heb je altijd een goede accu. De elektrische auto’s zorgen juist voor een jong wagenpark. De gemiddelde leeftijd van een brandstof auto is hier al 11 jaar en diesels zijn het echte probleem. Die blijven maar doorrijden. Daar wordt nu op lokaal niveau door de steden een eind aan gemaakt.
Anecdotisch tegenvoorbeeld: de loodgel accu’s voor de huishoudelijke elektriciteitsvoporziening aan boord van mijn boot heb ik pas vorige zomer hoeven te vervangen, (twee stuks 12 V G140 accu’s van 140 Ah). Dat waren de originele accu’s uit 2010, elf jaar dus. Moet ik wel bij aantekenen dat ze al die jaren maar licht gebruikt zijn en er een goed laadmanagementsysteem achter zit.
Ik heb recent de accu van onze Laguna uit 2007 vervangen. De eerste accu, er zit een sticker op. Ik heb de accu nagemeten (volledig opladen, daarna ontladen tot 11 Volt en weer helemaal opladen) en de accu heeft nog 80% van de gespecificeerde capaciteit. Hij wordt nu gebruikt in het backupsysteem (regelmatig stroomuitval op het Franse platteland, de langste tot nu toe 25 uur) van onze 2 vriezer en koelkast en opgeladen uit 7 zonnepanelen die de rest van de tijd mijn boiler vullen.
Eab, diesels zijn helemaal geen probleem de huidige diesel is schoner dan een Tesla over de levensduur. Het omslagpunt ligt bij 217.000 km dan is de batterij van de Tesla al aan vervanging toe en wat doen we met de oude zie de link hieronder bij Bert interessant artikel dat is de realiteit.
Weet wat het domme is dat een politiek probleem noooooit een probleem oplost maar alleen maar meerdere problemen creeert omdat ze het probleem steeds maar voor zich uitschuiven en als het dan van de tafel valt dan is het opgelost, simpel toch dat is het briljante denkraam van politici.
Het onderschrift bij de lessWatts Post luidt : ”de energietransitie is een orgie van verspilling en uitputting van ( natuurlijke ) bronnen ” . ( culminerend in een epische berg afval waarop de toekomstige generatie zal leven )
Eerder schreef ik hier eens : ” Net zoals een vrouw niet een ‘beetje zwanger’ kan zijn, kan er ook niet een ‘ beetje energietransitie’ bestaan, maar dat kan wél bleek uit de reacties toen.
Ondanks de weerzin van de energietransitie: die leidt tot regelrechte destructie van de planeet en contrair is zelfs aan het doel dat wordt gesteld, stribbelt de mens blijmoedig door.
De meeste mensen hebben zonnepanelen want je bent een dief van je eigen portemonnee als je ze niet hebt he. Ook al vallen de chinezen dood neer en kleurt de Gele rivier Gifgroen van al de hierboven genoemde zooi die erin geloosd wordt . En dat Oeigoerse slaven ze maken, is zelfs voor Burgemeester Dijksma van Utrecht, die gisteren nog haar excuses aanbood in verband met het slaven verleden, ineens geen probleem meer; tegelijkertijd lopen de groene campagnes voor een ‘circulaire’ economie. Als de prijzen aan de pomp straks wellicht de 3 euro gaan aantikken en een kWutje kunstmatig op een kwartje wordt gehouden volgens plan, dan denk ik dat de meest fervente tegenstander als eerste een EV aanschaft. Daarna lyrisch over haar gaat schrijven en alle hierboven genoemde bedenkingen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.
Op Facebook overheersen inmiddels de autoblogs – inclusief Top gear – waarin enkel nog de EV wordt gepromoot. Eerder schreef ik al over Shell, dat in GB 50.000 laadpalen plaatst met het Duitse bedrijf Unbricity en in Australie de bouw van een super batterij aankondigde , een dag na haar ‘ veroordeling ‘ in de zaak , aangespannen door Milieu Defensie.
Het bedrijfsleven en de politiek kennen geen moraal. http://bureaulesswatts.nl/the-day-after/ ( leek me een toepasselijke titel vandaag )
Congo, kinderarbeid en je elektrische auto !!!
Kinderarbeid, giftige lekken: de prijs die we zouden kunnen betalen voor een ‘groene’ toekomst!
Gebruik de deelhulpmiddelen die u vindt via de deelknop bovenaan of aan de zijkant van artikelen. Het kopiëren van artikelen om met anderen te delen is een schending van de T&C’s en het auteursrechtbeleid van FT.com.
Kongolo Mashimango Reagen bracht zijn dagen door met het dragen van zakken van 25 kg kobalt uit kleine mijnen in een zuidelijke hoek van de Democratische Republiek Congo, die zo rijk is aan mineralen dat er slechts enkele meters onder het oppervlak grote afzettingen te vinden zijn.
Tekst markeren
Die dagen in Kolwezi begonnen om 5 uur ’s ochtends en ongelukken waren heel gewoon toen tunnels die met de hand in de felrode aarde waren gegraven, instortten. Mijnwerkers dronken bier, whisky en rookten om de dag door te komen, herinnert hij zich. Zijn oom verkocht het kobalt – een cruciaal metaal voor batterijen van elektrische auto’s – aan lokale handelaren die bekend staan als négociants, en Kongolo ontving gratis voedsel en accommodatie als zijn betaling.
“Het was heel vermoeiend, heel moeilijk”, zegt hij, terwijl hij aan de rand van een geïmproviseerd voetbalveld bij een school in Kolwezi in het zuidoosten van de DRC staat. “Ik heb te veel instortingen gezien. Ik heb kinderen zien sterven in de mijnen.” De 17-jarige ontsnapte uit de mijnen en gaat nu naar de school met de hulp van Good Shepherd, een katholieke liefdadigheidsinstelling.
Al meer dan tien jaar wordt de wereldwijde digitale revolutie mogelijk gemaakt door plaatsen als Kolwezi, een mijnstadje bezaaid met kleine Chinese casino’s en vervaagde Belgische koloniale bungalows. ‘S Werelds grootste mijnbouwbedrijven werken samen met mijnwerkers die met de hand koper en kobalt uit de aarde graven met weinig of geen veiligheidsbescherming.
Gebruik de deelhulpmiddelen die u vindt via de deelknop bovenaan of aan de zijkant van artikelen. Het kopiëren van artikelen om met anderen te delen is een schending van de T&C’s en het auteursrechtbeleid van FT.com. E-mail license@ft.com om extra rechten te kopen. Abonnees kunnen maximaal 10 of 20 artikelen per maand delen met behulp van de cadeauartikelservice. Meer informatie is te vinden op https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/c6909812-9ce4-11e9-9c06-a4640c9feebb
Terwijl het grootste deel van Congo’s kobalt afkomstig is van grote mijnsites waar gesteente door vrachtwagens wordt opgegraven uit de bodem van diepe putten, is een groeiend aandeel afkomstig van naar schatting 150.000 “ambachtelijke” of informele mijnwerkers die met de hand graven in Kolwezi. De ongereguleerde praktijk tekent steeds vaker bij kinderen zoals Kongolo. En vorig jaar was het goed voor naar schatting 30 procent van Congo’s kobalt – het land mijnen meer dan 70 procent van het wereldwijde totaal – volgens Gecamines, Congo’s staatsmijnbouwbedrijf.
De dominantie van Congo vormt een groeiend dilemma voor autofabrikanten en degenen in de toeleveringsketen, omdat ze willen voldoen aan een snelle toename van de vraag naar elektrische voertuigen en batterijen. Als ze de omstandigheden ter plaatse proberen te verbeteren, worden ze geconfronteerd met een reeks extra risico’s, van de dreiging van corruptie tot het monitoren en handhaven van maatregelen om sterfgevallen door informele mijnbouw en de aanwezigheid van kinderen op deze locaties te voorkomen. En hoewel fabrikanten het zich niet kunnen veroorloven om Congo te negeren, moeten ze ook weten dat niet-traceerbaar metaal – van deze informele mijnwerkers – via raffinaderijen in China in de wereldwijde toeleveringsketen lekt en terechtkomt in batterijen, auto’s en smartphones die in het westen worden verkocht.
Mede dankzij de hoge kobaltprijzen in 2018 vindt veel van deze activiteit nu plaats op de locaties van de grote mijnbouwgroepen, waaronder het in Zwitserland gevestigde Glencore en het in Hong Kong genoteerde China Molybdeen, dat zich uitbreidt over grote delen van grensdorpen. In juni kwamen 43 informele mijnwerkers om toen een deel van een mijn instortte in de grootste mijn van Glencore buiten Kolwezi. De staatsautoriteiten stuurden het leger naar de locatie, evenals de gigantische koper- en kobaltmijn van China Moly, 90 km oostwaarts in Tenke Fungurume, om tot 10.000 informele mijnwerkers die op verboden terrein waren te verwijderen.
Verder lezen: https://www.ft.com/content/c6909812-9ce4-11e9-9c06-a4640c9feebb
https://www.zdf.de/dokumentation/zdfinfo-doku/saubere-autos-schmutzige-batterien-kobaltabbau-im-kongo–100.html
Helemaal waar natuurlijk, de boodschap uit het artikel.
Wil je een autootje dat onze leefomgeving minimaal belast inclusief grondstoffen en derving ervan, dan is een kleine lichte auto met moderne dieselmotor koning. Buitengewoon zuinig, buitengewoon schoon.
Massaal EV maken is idioot. Maar ja, dit is waar de groenen en de klimaatridders op aangestuurd hebben.
Een heel leesbaar en nuttig verhaal. Ik ben er een beetje stil van. Hopelijk gaat deze informatie veel verder.
Van onze klimaat minister verwacht ik om meerdere redenen geen belangstelling. Niks van dit artikel komt in zijn kraam te pas.
Ik heb recent ergens gelezen dat alle accu’s op de hele wereld in staat zijn om de wereld gedurende 1 minuut van energie te voorzien.
Als we 10x zoveel accu’s produceren wordt dat 10 minuten, allemaal peanuts.
Een Terrapower SMR levert 350 MW gedurende 24 uur per dag en heeft een gesmolten zout opslagtank om gedurende 5,5 uur het vermogen op te voeren tot 500 MW (peak shaving). Kijk, daar heb je wat aan.
Ton,
Als de totale lithiumvoorraad omgezet wordt in accu’s, dan kunnen die accu’s de wereld ongeveer 6 uur van energie voorzien.
De wereldvoorraad Lithium is 53 miljoen ton. Volgens Herman Damveld van het Technisch Weekblad ruim voldoende.
https://www.technischweekblad.nl/opinie-analyse/voorraad-lithium-voor-batterijen-ruim-voldoende
Maar helaas… 53 miljoen ton verdeeld over 8 miljard mensen is 6,6 kg voor ieder mens op aarde. Voor eeuwig en altijd dus.
Met 63 kg per Tesla komen we dus niet ver.
Ook het terugwinnen van Lithium uit accu’s die hun kracht hebben verloren valt tegen. In theorie kan het, maar het is voor zover ik weet nog nooit gebeurd.
Lithium is bovendien de annode, en de oplaadkracht van de batterij neemt af omdat het Lithium in de accu corrodeert. Dit bemoeilijkt het terugwinproces.
https://www.wastenet.nl/accu-recycling-waarom-het-loont-en-wat-er-beter-kan/
Oekraine, vreselijk wat daar gebeurt, maar het maakt zaken wel helder.
In Belgie is de strijd losgebarsten om de sluiting van de laatste kerncentrales. Alleen de groenen willen nog aan dit plan vasthouden.
Duitsland, och, wat moet je daar nog over zeggen, nou ja, eentje dan. De Duitse auto-industrie wil voorlopig af van het plan om in 2035 te stoppen met verbrandingsmotoren.
Nederland, wel 60 miljard voor totaal krankzinnige klimaat- en stikstofplannen, maar Jan L.l de belastingbetaler kan zijn energierekening niet meer betalen. Kaagje doet er het zwijgen toe. Waar blijven GL en de PvdA nu de gewone man in de knel komt?
Welk geitenpaadje zal Rutte nu weer uit zijn mouw toveren, of ziet hij nu eindelijk een mogelijkheid om zich te ontdoen van D66?
Frankrijk.
Gisteravond een uur lang het journaal op TF1.
Ultra linkse Melanchon heeft geen goed woord over voor Poetin die hij als rechtse reactionair bestempelt, was te verwachten.
Maar dan Eric Zemmour, de held van Baudet. In de meest scherpe bewoordingen veroordeelde hij Poetin.
Marine le Pen, de heldin van Wilders, grote bewondering voor de vasthoudendheid van Macron om tot het laatste moment (en eigenlijk nog steeds) te proberen om langs diplomatieke weg de zaak op te lossen.
Prijzen aan de pomp voorlopig stabiel.
Nederland, op naar de stembus. LOL
Stond nu ook in een Nederlandse krant.
Macron heeft de gasprijzen bevroren op het niveau van oktober 2021 om de gewone Fransman niet in de problemen te laten komen. Tja, een echte linkse volksheld die man.
In tegenstelling tot Jetten weet hij het verschil tussen CO2 en stikstof wel degelijk.
Laatst heeft hij nog geprobeerd om een glas champagne te drinken met stikstofbubbels i.p.v. CO2-bubbels. Hij vond het maar niets.
Laatst heeft hij nog geprobeerd om een glas champagne te drinken met stikstofbubbels i.p.v. CO2-bubbels. Hij vond het maar niets.
Ik kan je geen schaterlachende smiley geven. :)
Was het toevallig niet deze champagne?
https://www.nu.nl/algemeen/6186197/voedsel-en-warenautoriteit-waarschuwt-voor-drugs-mdma-in-champagneflessen.html
Anthony, “Nederland, wel 60 miljard voor totaal krankzinnige klimaat- en stikstofplannen”.
Deze 60 miljard is slechts een klein deel van de totale kosten die met deze megalomane ‘klimaataanpak’ zijn gemoeid. Volstrekt absurd en zonder feitelijk klimaateffect. Het is bijna misdadige politiek.
Zeer goed artikel dat aangeeft wat ik al jaren aan mijn leerlingen verkondig. De ‘groene’ economie is een nieuwe manier om de mens nog meer te laten consumeren, terwijl dit net aan banden moet worden gelegd. Daarnaast hekel ik ook steeds het feit dat de energietransities gezien worden als milieubeleid terwijl ze het milieu genadeloos vernietigen.
Als milieutechnoloog leerde ik in de jaren ‘90 dat duurzaamheid de doorsnede is van 3 pijlers: economische, sociale en ecologische principes. De duurzame energie komt aan geen enkele pijler tegemoet wegens duur, sociaal onaanvaardbaar (gezondheid, kinderarbeid, moderne slavernij) en voor de ecosystemen rampzalig (mijnbouw, uitputting grondstoffen).
De oplossing van elk product levenscyclus analyses (LCA) opstellen.
Zo jammer dat Modelleur en andere types hier nooit wat van vinden. Maar misschien valt het buiten hun modellenwerk.
Ook wel een nadeeltje van zo’n plastic accu wagen, ze zijn zo maar 750 kg zwaarder, je rijdt eigenlijk altijd met 7 onzichtbare passagiers rond, die 750 kg zorgt ook voor een enorm gewicht, daar zijn dikke remmen voor nodig, maar die zijn er gewoon, het probleem is een ongecontroleerde stop, een aanrijding dus, en nu komt de aap pas goed uit de mouw, omdat het een plastic geheel is met een zeer zwaar frame, zodra je met zo’n plastic auto tegen iets oprijdt barst de buitenkant als een eierschaal open, dan blijf je evenwel dankzij dat zware frame beschermd, maar in de meeste gevallen zijn de kosten voor reparatie zo hoog dat de auto total-loss wordt verklaard. Een totaal lege accu kan alleen door de fabriek worden herinitialisierend, dat kost 7800 euro!
Zoek voor het gemak ook eens op hoe lang een reparatie duurt, een barst in het spatbord, een deur die niet goed sluit.
Je zult versteld staan.
Eigen schuld dikke bult, wie koopt zo een electrobak ook, voor dat geld krijg je heel wat beters met een echte motor er in.
Trouwens bijna alle EV’s hebben een voorkant als een boot, nog niet veel mooie modellen gezien, maar goed dat is smaak.
https://www.autoblog.nl/nieuws/man-blaast-tesla-model-s-uit-onvrede-op-2961893
“Maar wacht, kunnen jullie een van de hoogste maar zelden erkende ingebedde kosten raden?” zei NM, en gaf ons toen dertig seconden om te raden. Toen flitste hij met zijn lichten en zei: “Het is de afschrijving op de die je hebt gebruikt om een pond ingeblikte bonen te vervoeren!”
Het bleef een raadsel, dus ik zocht het op in het Engelstalige artikel – het is de afschrijving op de AUTO die je hebt gebruikt om de bonen te vervoeren (“the depreciation on the 5000 pound car”).
Onderaan deze versie van dit artikel https://andrewtobias.com/debunking-the-debunkers/ wordt tegengeprutteld, en opgesomd wat er niet zou kloppen aan het verhaal.
Al met al zijn er heel veel aspecten die je moet “beprijzen”, waardoor het bepalen van de totale kosten alle kanten uit getrokken kan worden. Bijv. hoeveel kost klimaatverandering? (welke klimaatverandering?).
Het besparen op cq. minder/niet gebruiken van grondstoffen is altijd het goedkoopste.
Einsteins formule zegt dat niet. Hij bedoelt waarschijnlijk kracht maal weg..
Verder een goed verhaal – vandalisme is het.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de negatieve kanten van lithium batterijen voor e-auto’s nooit gecommuniceerd worden, maar hier was hij dan toch eindelijk. Waarvoor dank. De conclusie ik (al jaren geleden) getrokken heb: Elektrische auto’s, windmolens en glazen weilanden, dat is niet de oplossing. Verre van dat.
Wat is dan wel de oplossing? Synthetische brandstoffen geproduceerd m.b.v. kernenergie en CO2 uit de lucht, dat is de oplossing. De auto-industrie zou die e-auto gekte moeten verlaten en in plaats daarvan, zich concentreren op hoog-rendement verbrandingsmotoren zoals superzuinige diesels of hybride auto’s met Stirlingmotoren (1500 km rijden op een enkele tankbeurt). En de overheid moet als de sodemieter grote kerncentrales gaan bouwen, waarmee we synthetische brandstoffen kunnen produceren voor die zuinige verbrandingsmotoren.
Dan is een mega-uitbreiding van het stroomnet helemaal niet nodig, kunnen al die glazen weilanden en 300 meter hoge gehaktmolens op de schroot, en kunnen we gewoon na 5 minuten tanken weer doorrijden, gebruik makende van de vandaag bestaande brandstof-infrastructuur. Helemaal CO2 neutraal. In plaats van een half uur aan de lader te staan met die loodzware en achterlijk dure elektrische bak.
En oh ja, ga me hier nu niet vertellen dat een hybride auto ook een accu heeft. Die accu is slechts een fractie in capaciteit van die enorme accu in die e-bak.
En als we dan toch bezig zijn, kan iemand mij ook eens vertellen waarom die e-bakken van nul tot 100 km/h moeten kunnen scheuren in drie seconden? Wat is DAAR nou zo milieubewust aan?
Waarom rusten we die e-auto’s niet uit met 50PK motoren (66kW), daar kom je ook prima mee van A naar B? Oh wacht even, dan wordt die auto zo sloom. Zelfs voor D66 en GL stemmers. Het moet kennelijk wel leuk blijven, ook voor de windmolenaanbidders!