Van een onzer correspondenten.
Op onderstaande video-opname is het ontstaan van een brand te zien die op vrijdag 29 april j.l. een elektrische RATP-bus volledig in de as legde. De bus vloog binnen enkele seconden in brand. Het incident veroorzaakte geen gewonden. Op de beelden zien we een kleine explosie op het dak van de bus, waar de batterijen zich bevinden, gevolgd door enorme vlammen die zich razendsnel verspreidden.
Het betreft een 100% elektrisch voertuig, van de Bolloré Bluebus 5SE serie. Op 4 april brandde ook een bus af van dit type. Inmiddels heeft de RATP besloten om de 149 elektrische bussen van Bolloré tijdelijk uit de roulatie te nemen.
Hoewel volgens de ANWB elektrische auto’s niet brandgevaarlijker zijn, is een elektrische autobrand wel moeilijker te blussen:
‘Problemen treden op wanneer er sprake is van een defect en de warmteontwikkeling kan leiden tot brand. Deze kans op brand is zeer klein, maar een elektrische auto brandt anders dan een conventionele auto en is lastiger te blussen. Dat komt door de lithium-accu’s van een elektrische auto. De afzonderlijke accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het lijken alsof een autobrand geblust is, maar kan de auto iets later vanzelf weer in brand vliegen. Het kan tot wel 24 uur duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.’ Bron: anwb.nl.
Steeds meer Verenigingen van Eigenaren van wooncomplexen zijn daarom bezorgd over het brandgevaar dat het opladen van elektrische auto’s in de parkeergarage met zich meebrengt, zo meldt Beveiligingsnieuws.nl
Een brand in een elektrische auto is amper te blussen en het is uiterst moeilijk om het brandende voertuig de garage uit te slepen.
Als de brand lang blijft woeden, kan de staalconstructie van de flat verzwakken, waarna het gebouw instort. Al eerder werd geopperd om elektrische auto’s alleen bij de ingang van de garage te parkeren, maar naarmate er steeds meer komen, wordt dat praktisch onmogelijk. Bovendien is meestal al bij de oplevering bepaald welke bewoner welke parkeerplaats heeft.
CNBC:
‘Elektrische voertuigen bieden een pad naar een groenere toekomst, maar ze kunnen vooral gevaarlijk zijn als ze vlam vatten. Hoewel autobranden niets nieuws zijn en autobranden met verbrandingsmotoren ook een probleem vormen, zijn branden met lithium-ionbatterijen extreem vluchtig en moeilijk te blussen. En er zijn maar weinig middelen die brandweerlieden dan ten dienste staan.’
Een twitteraar vroeg zich af waarom de batterijen op het dak van de Parijse bus in de hete zon waren geplaatst.
***
Als je even zoekt op internet zul je zien dat die dingen met de bosjes in de fik vliegen.
https://www.expaturm.com/german-lifestyle/electric-buses-fire-danger/?amp=1
Ook electrische vliegtuigen en waterstof crashen geregeld.
Er ligt toch ook een schip met een paar duizend auto’s onderzee bij de Azoren, de batterijenbrand was niet te blussen.
Niet zo goed voor de prachtige populatie walvissen en dolfijnen daar. Hoor je de natuurfreaks van Greenpeace niet over, te druk met bedrijfje pesten en domme dingen zeggen in praatgroepjes.
Ik mis de berichtgeving over (geen) slachtoffers?
“Het incident veroorzaakte geen gewonden.”
In de eerste alinea
Zijn slachtoffers dan niet zeer gewenst in het nieuwe normaal?
Scary. Ik denk dat ik die bussen ga vermijden.
Nu ik zo na denk over die uitgebrande boot die bij de Azoren, die naar ik begrepen heb bewust is afgezonken. Zo’n schip is toch een mooie partij grondstoffen daar weten ze in India op dat scheepskerkhof strand wel weg mee. Vreemd.
Rene, een gebluste Li-Ion accu kan na b.v. 24 uur weer vanzelf ontbranden.
De beste remedie daartegen is geheel onderdompelen in water.
Dat hebben ze met dat schip bij de Azoren gedaan……
Geen slachtoffers; bus leek mij buiten bedrijf?! Indien er mensen in gezeten hadden en in aanmerking genomen de ultra korte tijd dat de energie explosie om zich heen sloeg, hadden zeker alle passagiers zwaar gewond zo niet dood geweest moeten zijn.
Neem een stopwatch en meet de tijd van begin tot inferno. 15 seconden. Als er passagiers waren geweest had niemand een schijn van kans om te ontsnappen.
Zou u uw kinderen door zo’n bus later rijden?
Niet meteen dramatiseren. In België op lijn 380 rijdt al jaren een elektrische bus. Nadeel is dat deze slechts 1 shift mee kan en je dus 2 elektrische bussen moet aankopen om 1 diesel te vervangen. Welke trouwens meer dan 10 jaar meegaan bij het openbaar vervoer. Wat de levensduur van een elektrische wagen is kan men nu nog niet zeggen. Dit lijkt men vaak in de berekeningen te vergeten. Het zou kunnen dat die elektrische bussen slijtage hebben waardoor vroeg of laat het in brand schiet. Gelukkig geen passagiers of batterijen in/onder de bus, op enkele seconden heb je een ware inferno, levensgevaarlijk die dingen. Het effect van het weer op elektrische voertuigen weet men ook niet. Zoals zovelen staat mijn wagen altijd buiten, ’s nachts vriestemperaturen, in de zomer kan je op de motorkap een ei bakken. Na 15 jaar doet deze wagen het nog altijd zonder pannes. Laten we hopen dat die elektrische ondingen een flop worden.