Van een onzer correspondenten.

Op onderstaande video-opname is het ontstaan van een brand te zien die op vrijdag 29 april j.l. een elektrische RATP-bus volledig in de as legde. De bus vloog binnen enkele seconden in brand. Het incident veroorzaakte geen gewonden. Op de beelden zien we een kleine explosie op het dak van de bus, waar de batterijen zich bevinden, gevolgd door enorme vlammen die zich razendsnel verspreidden.

 

 

Het betreft een 100% elektrisch voertuig, van de Bolloré Bluebus 5SE serie. Op 4 april brandde ook een bus af van dit type. Inmiddels heeft de RATP besloten om de 149 elektrische bussen van Bolloré tijdelijk uit de roulatie te nemen.

Hoewel volgens de ANWB elektrische auto’s niet brandgevaarlijker zijn, is een elektrische autobrand wel moeilijker te blussen:

‘Problemen treden op wanneer er sprake is van een defect en de warmteontwikkeling kan leiden tot brand. Deze kans op brand is zeer klein, maar een elektrische auto brandt anders dan een conventionele auto en is lastiger te blussen. Dat komt door de lithium-accu’s van een elektrische auto. De afzonderlijke accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het lijken alsof een autobrand geblust is, maar kan de auto iets later vanzelf weer in brand vliegen. Het kan tot wel 24 uur duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.’ Bron: anwb.nl.

Steeds meer Verenigingen van Eigenaren van wooncomplexen zijn daarom bezorgd over het brandgevaar dat het opladen van elektrische auto’s in de parkeergarage met zich meebrengt, zo meldt Beveiligingsnieuws.nl

Een brand in een elektrische auto is amper te blussen en het is uiterst moeilijk om het brandende voertuig de garage uit te slepen.

Als de brand lang blijft woeden, kan de staalconstructie van de flat verzwakken, waarna het gebouw instort. Al eerder werd geopperd om elektrische auto’s alleen bij de ingang van de garage te parkeren, maar naarmate er steeds meer komen, wordt dat praktisch onmogelijk. Bovendien is meestal al bij de oplevering bepaald welke bewoner welke parkeerplaats heeft.

CNBC:

‘Elektrische voertuigen bieden een pad naar een groenere toekomst, maar ze kunnen vooral gevaarlijk zijn als ze vlam vatten. Hoewel autobranden niets nieuws zijn en autobranden met verbrandingsmotoren ook een probleem vormen, zijn branden met lithium-ionbatterijen extreem vluchtig en moeilijk te blussen. En er zijn maar weinig middelen die brandweerlieden dan ten dienste staan.’

Een twitteraar vroeg zich af waarom de batterijen op het dak van de Parijse bus in de hete zon waren geplaatst.

***