Van een onzer correspondenten.
Eurocell, een fabrikant van batterijen, heeft zijn oogje op Nederland laten vallen. De Engels/Koreaanse onderneming wil zijn eerste Europese Gigafactory in Nederland bouwen. Het bedrijf geeft aan vergevorderde gesprekken met autoriteiten en de NOM investerings- en ontwikkelingsmaatschappij in Nederland te voeren.
Volgens Eurocell heeft Nederland de ambitie om Europa te leiden in de strijd tegen klimaatverandering. Dat speelt volgens het bedrijf een belangrijke rol om in dat land een fabriek neer te zetten. Het is de bedoeling dat er in 2025 een fabriek staat. De verwachte capaciteit bedraagt meer dan 40 miljoen batterijcellen per jaar. Daartoe gaat Eurocell omgerekend 800 miljoen euro investeren. Eurocell geeft aan dat de investeringspot echter twee miljard euro groot is.
Meer dan 40 miljoen cellen per jaar in Nederlandse Gigafactory
Eurocell is naar eigen zeggen van plan zijn ‘nieuwe Gigafactory in twee fasen te bouwen en al in 2025 de volledige capaciteit te bereiken. De eerste fase zal begin 2023 geavanceerde batterijcellen op grote schaal produceren voor bestaande Europese klanten. De tweede fase, mogelijk op dezelfde locatie, zal tegen 2025 in staat zijn om meer dan 40 miljoen cellen per jaar te produceren.’
De Gigafactory vertegenwoordigt een initiële investering van 800 miljoen euro, oplopend tot twee miljard euro in 2028, zo geeft de onderneming aan. De snelle investering is noodzakelijk om de snelgroeiende markt voor energieopslag in Europa te ondersteunen. Volgens het bedrijf zal de fabriek honderden directe en indirecte banen creëren. Waar in Nederland de fabriek zou moeten komen te staan, is niet bekend gemaakt.
Accufabriek in Europa
Nick Clay, Chief Commercial Officer, Eurocell EMEA:
‘Nederland schetst in zijn klimaatbeleid zijn ambitie om Europa te leiden in de strijd tegen de opwarming van de aarde met een alomvattende strategie om de uitstoot in alle sectoren te verminderen. Met snelle uitbreidingsplannen in Europa wordt Eurocell aangemoedigd door de positieve betrokkenheid die we de afgelopen maanden hebben gehad met zowel de Nederlandse overheid als de NOM-investerings- en ontwikkelingsorganisatie voor Noord-Nederland. Nu we de laatste fase van de besprekingen ingaan, hebben we er vertrouwen in dat we in de nabije toekomst de exacte locatie van onze eerste Europese Gigafactory kunnen bevestigen.’
***
Bron hier.
***
Ik denk op plaatsen waar nu boeren wonen of megastallen staan.
Of mag die schrale zeldzame natuur ineens volgebouwd worden met een mega accu fabriek?
En die strijd tegen klimaatverandering vind plaats in de beurs van de directie en aandeelhouders.
Met de woorden in strijd tegen klimaatverandering mag alles, zullen ze ook compleet co2 neutraal gaan produceren?
Of zou het weer een leugen zijn zoals de meeste co2 neutrale bedrijven.
Mijn energie bedrijf beloofde 20 jaar geleden al groene stroom, maar kwam gewoon vanaf de bruinkool centrales Duitsland.
Eneco zegt ook dat alle stroom die ze verkopen 100% zon en wind is. Maar toch gaat de stroomprijs omhoog vanwege de gasprijs. Toegegeven:lucht is een gas, maar de gasprijs van lucht is sowieso 0.
Sterk!
Eneco liegt 92% ofwel overdrijft 12,5x .
Eneco liegt over de warmtepomp bij Overvecht, de grootste warmtepomp van Nederland, die warmte haalt uit afvalwater.
De warmte zou voldoende zijn om 10.000 of 20.000 huizen van warmte te voorzien volgens een bericht in het Technisch Weekblad van vorige week en voorheen ook op de website van Eneco. De Reclame Code Commissie heeft Eneco geadviseerd dergelijke uitingen niet meer te doen omdat ze niet in overeenstemming met de waarheid zijn.
Volgens een bericht op de AD website van 9 augustus gaat het echter niet om 10.000 of zelfs 20.000 huizen maar slechts 1600 huizen.
1600 huizen zijn waar, de andere 18.400 huizen zijn keihard gelogen!
Overigens is liegen bij dit soort klimaatberichten zeer gebruikelijk.
(Reclame Code Commissie dossier 2022/00025 – CVB.)
Zo’n fabriek kun je alleen maar toelaten als zij ook de afgedankte cellen milieuverantwoord naar de norm van SDG hoogwaardig recyclen. En dat uiteraard zonder subsidies, goedkope grondaankopen etc.
Goede opmerking! Ik zou er aan toe willen voegen: dat alle grondstoffen op een milieu vriendelijke manier worden gewonnen onder menswaardige omstandigheden zonder kinderarbeid.
Ik verwacht dure overheidssubsidies voor grootschalige afvalproductie met blijvende schade – afgaande op eerdere resultaten.
Maar misschien heb ik het mis.
Prachtig verhaal, de investeerders lopen vast warm.
Maar nergens staat vermeldt waar ze de grondstoffen vandaan halen.
Bij mijn weten heeft de Europese Unie geen of zeer weinig wingebieden voor deze grondstoffen van accu’s, die zijn namelijk allemaal in handen van China of Rusland.
Nu kan het zijn dat ze het van Rusland of China gaan kopen, maar met de huidige oorlog van de NAVO tegen Rusland lopen ze misschien al vooruit op een overwinning van de NAVO?
@Cornelia , onlangs was er een item op tv over de opening van een gigantische dagbouwmmijn in Portugal.
Autovisie is een volledig ‘gekocht’ media bedrijf dat enkel nog elektrische auto’s propageert en uit de reacties op facebook blijkt dat het werkt.
Ik weet wel dat het allemal niet uitkan, maar toch gebeurt het.
Je zou je eens af moeten vragen wat mensen bezield om een EV te kopen.
Het enige wat ik me kan verzinnen is subsidie.
Of zullen ze van avontuur houden, geen idee, maar zenuwslopend op naar de volgende laadpaal en hopen dat die vrij is lijkt me niks.
Als ik zo een ding voor niks zou krijgen werd hij gelijk ingeruild voor een badstof exemplaar waar ik geen zware accu’s hoef mee te slepen wat ook nog met regelmaat in de fik vliegt.
De EV zorgt ook voor rekening rijden, als je wegenbelasting voor zo een ding zou moeten betalen wil geen mens hem meer hebben.
Transitie is subsidie, subsidie is geld af trommelen van diegenen die er geen gebruik van maken.
Accu’s produceren is het grootste milieu delict samenvallend met het energietransitie / klimaatbeleid, laten we vooral eerlijk blijven en dus de milieuproblemen blijven benoemen.
Eerder hadden we de politieke drive en komst van meerdere datacenters in Nederland alle draaiend op ‘100% hernieuwbare’ energiebronnen, een ‘duurzaam’ sprookje annex politieke leugen!
We kunnen de aanzienlijke sociale en ecologische kosten van al deze batterijproductie niet gemakkelijk negeren. In een tijd waarin overheden taxonomieën voor duurzame financiering invoeren, moeten de negatieve effecten van batterijproductie volledig in overweging worden genomen.
Terwijl EV’s op de weg een netto-negatieve impact hebben op de CO2-uitstoot, is hun productie CO2-intensief.
Terwijl EV’s op de weg een netto-negatieve impact hebben op de CO2-uitstoot, is hun productie CO2-intensief. Uit onderzoek van Berylls Strategy Advisors bleek dat de fabricage van een batterij van een elektrische auto met een gewicht van 500 kg 74% meer koolstofdioxide uitstoot dan de productie van een conventionele auto in Duitsland.
Het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research schat dat een EV-auto uit het middensegment met een batterij van 40 kilowattuur (kWh) die in 2019 in Duitsland is gekocht, 52.000 km zou moeten rijden voordat de uitstoot tijdens de levensduur onder die van vergelijkbare diesel- of benzinevoertuigen zou komen. . Voor luxe EV’s met grote accu’s (120kWh) loopt dat op tot 230.000km.
Bij een grondige en kritische Milieu Effect Rapportage (MER) zal blijken dat dergelijk sterk vervuilende omvangrijke accu-productie niet in Nederland thuishoort.
https://www.investmentmonitor.ai/comment/batteries-are-bad-for-the-environment
Advies : wel goede brandverzekering afsluiten, een ongeluk zit in een klein hoekje
Om Duitsland 1 week van stroom te voorzien zijn 300 wereldwijde jaarproducties van accu’s nodig , las ik eens.
100 miljoen aan accu’s kan in Nederland 30 seconden de stroom leveren.
David Dirkse
Duur is het wel zo’n accu. Maar een schroef/boormachine op accu’s is toch wel handig en een zaklamp op accu’s is ook wel handiger dan een knijpkat. Maar om nu een auto uit te rusten met een accupakket van 700 kg, daar zit toch wel een maar aan.
Nadeel van een accu is dat zo’n boormachine met een snoer het na 20 jaar nog gewoon doet.
Na vijf jaar zijn de meeste accu’s van boormachines wel versleten, en na 10 jaar kun je waarschijnlijk geen eens meer een andere krijgen omdat ze elk jaar veranderen.
Er zullen misschien ooit afspraken komen over de maat van de cellen, maar voorlopig nog niet, elk merk/ toestel heeft zijn eigen accupakket.
Mooie platte daken hebben die gebouwen. Daar kunnen of zonnecellen op liggen, of een groene weide. Met die laatste optie kan de boer gewoon zijn werk blijven doen op de plek waar eerst zijn land lag en nu gebouwen staan.
https://twitter.com/WijnandHijkoop/status/1561206548164186112
nog nooit van snoeien gehoord?
Niet doen. Als over vijftien jaar de electrische auto manie is uitgewoed, omdat a) er niet voldoende grondstoffen zijn om de nodige aantallen te maken en b) de intrinsieke voordelen van een vloeistof als energiedrager zo overduidelijk zullen zijn dat de benzinemotor een triomfantelijke terugkeer zal maken, dan hebben we zo’n witte olifant niet nodig.