Auteur: Chris Morrison (Daily Sceptic, VS).
Vertaling: Martien de Wit.
De gegevens van het U.S. Climate Reference Network (USCRN) zijn afkomstig van een selecte groep van 114 stations in het hele land die specifiek ver verwijderd zijn van stedelijke bebouwing.
Er is al minstens 17 jaar geen temperatuurstijging meer in de Verenigde Staten, volgens de resultaten van een zelden gebruikte dataset die werd ontworpen om alle stedelijke warmteverstoringen te vermijden. De dataset, samengesteld door de Natural Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) in de VS, toont oscillerende temperatuurveranderingen, maar levert heel weinig bewijs dat wijst op een opwarmingstrend. In feite toont bovenstaande grafiek duidelijk dat het in de Verenigde Staten in mei 2022 koeler was dan in mei 2005.
Deze informatie staat in het laatste onderzoek van alle NOAA weerstations, uitgevoerd door de Amerikaanse meteoroloog Anthony Watts. De gegevens zijn afkomstig van een selecte groep van 114 stations in het hele land die zich op een specifieke plaats bevinden: ver weg van stedelijke bebouwing. NOAA is in 2005 begonnen met het zogenaamde U.S. Climate Reference Network (USCRN) en merkte daarbij op dat het streefde naar “superieure nauwkeurigheid en continuïteit op plaatsen waar landgebruik de komende vijf decennia waarschijnlijk geen invloed op zal hebben”. Representatieve foto’s van de weerstations, zoals te zien in dit wetenschappelijke artikel uit 2013, laten zien dat er geen teken is van enige stedelijke ontwikkeling. In zijn laatste overzicht van Amerikaanse ‘Corrupte klimaatstations’ merkt Anthony Watts het bestaan van USCRN op en voegt daaraan toe:
“Het [netwerk] is vrij van lokale warmtevertekeningen door het ontwerp, maar de gegevens die het produceert worden nooit vermeld in maandelijkse of jaarlijkse klimaatrapporten gepubliceerd door NOAA voor publiek gebruik.”
De USCRN-onthullingen vormen het meest recente bewijs dat duidelijk maakt dat de opwarming van de aarde meer dan 20 jaar tot stilstand is gekomen. Lokale temperatuurmetingen door het Britse Met Office laten zien dat de gemiddelde temperatuur in het U.K. in de jaren 2010 is gedaald tot 9,17 °C, vergeleken met de 9,31°C in de jaren 2000. Ondertussen blijven de wereldwijde datasets van NOAA, het Met Office en NASA een aanzienlijke opwarming vertonen sinds 2000, geholpen door regelmatige ‘aanpassingen’ die vooral de recente metingen verhogen en eerdere metingen verlagen. Het resultaat is dat de gegevens van de mondiale oppervlakte steeds minder overeenkomen met de nauwkeurige satelliet- en meteorologische ballongegevens, die beide wijzen op een langdurige pauze van ongeveer 1998-2012 en een huidige pauze die al bijna acht jaar duurt. De enige significante temperatuurstijging tijdens deze periode vond plaats rond 2016 en werd veroorzaakt door een krachtige en natuurlijke El Niño-oscillatie.
Door staten gefinancierde weerdiensten over de hele wereld zijn de laatste jaren steeds meer gepolitiseerd en zij bieden sterke steun aan het ‘command-and-control‘ Net Zero project. Nu de opwarming van de aarde op sterven na dood is, zijn ze zich steeds meer gaan toeleggen op de promotie van wat vroeger ‘slecht’ weer werd genoemd, maar nu is omgedoopt tot ‘extreem‘. Datasets die enige warmte blijven vertonen, worden gebruikt om records te melden en het politieke standpunt te promoten dat eenmalige gebeurtenissen worden veroorzaakt door – door de mens veroorzaakte – klimaatverandering, d.w.z. het verbranden van fossiele brandstoffen. Omdat ze alles hebben ingezet op de opwarming van de aarde is elke suggestie dat de huidige opwarmingsfase, die ontelbare keren in het paleoklimaat is waargenomen, pauzeert of zelfs stopt, een grote klap voor de elitaire geldschieters van het biljoen-dollar Net Zero project. Zonder opwarming verdwijnt de noodzaak van Net Zero en de economische en maatschappelijke verwoesting die dat zal veroorzaken.
Specifieke vermelding van NOAA’s stadswarmtevrije gegevens – die de afwezigheid van binnenlandse opwarming gedurende minstens 17 jaar aantonen – ontbrak in hun recente klimaatrapport van 2021. Noord-Amerika zou het zevende warmste jaar ooit hebben gehad, waarbij negen van de tien warmste jaren sinds 2001 hebben plaatsgevonden.
Deze ‘officiële‘ temperaturen en records in de VS zijn afkomstig van een veel grotere reeks weerstations in het hele land, die bekritiseerd zijn omdat ze een enorme warmte-inbreng hebben omdat ze zich in stedelijke gebieden bevinden. Anthony Watts heeft in het verleden de aandacht gevestigd op dit probleem. Zijn laatste landelijke studie
“volgt op de wijdverspreide corruptie en warmtevertekeningen die in 2009 bij NOAA-stations werden vastgesteld en het probleem van de warmtevertekening is nu nog erger”.
Watts beschreef de Amerikaanse gegevens over de oppervlaktetemperatuur als ‘fataal gebrekkig’ en ontdekte dat ongeveer 96% van de Amerikaanse temperatuurstations niet voldeden aan wat NOAA zelf als aanvaardbare en niet gecorrumpeerde plaatsingsnormen beschouwde. Watts definieert ‘gecorrumpeerd’ als veroorzaakt door de plaatselijke effecten van verstedelijking, die een warmtevertekening veroorzaken door de nabijheid van asfalt, machines en andere warmteproducerende, warmteverspreidende of warmteaccentuerende objecten. Volgens Watts bleek uit gegevens die niet waren gecorrumpeerd door foutieve plaatsing dat de opwarming in de VS “met bijna de helft was verminderd in vergelijking met alle stations”.
Zoals wij onlangs opmerkten, zijn de atmosfeerwetenschappers professoren William Happer en Richard Lindzen niet onder de indruk van de meer conventionele activiteiten van NOAA en NASA op het gebied van temperatuurmeting. Zij vertelden een Amerikaans overheidsonderzoek dat al tientallen jaren “NASA en NOAA temperatuurgegevens hebben vervalst om te beweren dat de stijgende CO2-niveaus hebben geleid tot het heetste jaar ooit”. Wat zij als valse en gemanipuleerde gegevens aanmerkten, omschreven zij als een “flagrante schending van de wetenschappelijke methode”.
Watts merkt op dat de corruptie van gegevens
“de legitimiteit en de omvang van de officiële consensus over de opwarming van het klimaat op lange termijn in de Verenigde Staten sterk ondermijnt”.
Het gebruik van door stedelijke hitte beïnvloede gegevens is nu een vast onderdeel van de verslaggeving over de zogenaamde klimaatnoodsituatie door zowel het Met Office in het Verenigd Koninkrijk als door de BBC. De vier hoogste temperaturen van rond de 40 °C tijdens de recente hittegolf werden geclaimed door drie luchthavens, waaronder Heathrow, en een meetapparaat in Kew Gardens naast de reusachtige kas met 16.000 ruiten, bekend als het Palm House. Binnen enkele dagen berichtte de BBC dat een groep genaamd World Weather Attribution zei dat de hoge temperaturen “in principe onmogelijk” waren zonder klimaatverandering. Dr. Friederike Otto van het door groene miljardairs gefinancierde Grantham Institute aan het Imperial College beweerde dat de temperaturen tot 4 °C hoger waren als gevolg van de menselijke klimaatverandering.
De BBC trok het vrijwel onmiddellijke oordeel niet in twijfel en meldde dat de academici ‘complexe wiskundige modellen’ hadden gebruikt om tot hun conclusie te komen.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat onomstotelijk aantoont dat het weer bij eenmalige gebeurtenissen verband houdt met de mens die het klimaat zou veranderen door het verbranden van fossiele brandstoffen. De hittegolf in Groot-Brittannië en delen van Europa had een logische meteorologische verklaring waarbij ook de temperaturen aan weerszijden van de plaatselijke gebeurtenis onder het gemiddelde lagen. Dergelijke verklaringen voor ‘extreem‘ weer zijn weinig meer dan meningen en, zo kan men stellen, zeer politieke meningen. En natuurlijk is de 4 °C opwarming die aan de mens wordt toegeschreven tijdens de hittegolf ongeveer het cijfer dat vaak wordt genoemd voor de bijdrage van stadswarmte.
***
Chris Morrison is de milieu-redacteur van de Daily Sceptic.
***
***
Mij benieuwen wat modelleur en Bart er van vinden. Zullen er wel van balen.
Nee die balen daar niet van, hun missie is alles erger maken dan het is, en iedere andere bewering tegen hun geloof de nek omdraaien.
En dat geeft resultaat zoals bij deze mensen met eenrichtingsverkeer, ze zouden hier eens af en toe moeten komen lezen, dat geeft lucht voor hun, net als dit artikel weer.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5337942/klimaatstress-opwarming-aarde-extinction-rebellion-aarde
De trend in de plot +0.35(!) graden per decade. Met een zeer grote onnauwkeurigheid, dat dan weer wel.
Als de dataset de mondiale gemiddelde trend volgt, dan was er in 17 jaar 0.2 C opwarming. Als ik zo na de tijdserie kijk, zou die trend er zo maar in kunnen zitten – al is deze zeer waarschijnlijk door de variabiliteit niet significant.
Bovendien, als er geen trend was, dan zouden de auteurs die toch gewoon in hun grafiek kunnen tekenen?
“Als de dataset de mondiale gemiddelde trend volgt, dan”
Als de Maan van kaas is, dan?
Data zijn gewoon beschikbaar en geven USCRN weer zoals te zien is rechts boven in de grafiek.
De grafiek komt van onderstaande link.
Even “All Months selecteren”
Even op ClimDiv klikken om de blauwe lijn te verwijderen.
https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/national-temperature-index/time-series/anom-tavg/1/0
Even oppassen met deze grafiek, want de verticale schaal gaat met hele graden fahrentheid, terwijl de meeste andere grafieken met tienden graden celcius gaan. Deze is dus verticaal wat gecomprimeerd. Als je dan naar de linkerkant kijkt. Liggen ze daar wat rond de 0F en aan de rechterkant daar wat boven (ongeveer 1F). In het midden is het weer wat lager.
Er wordt hier selectief gewinkeld in de beschikbare data. Dan volgt er een complottheorie dat de weerdiensten met opzet data aanleveren die het doel van de klimaatopwarming ondersteunen. En ja er kunnen best plaatsen zijn die niet warmer werden. Dat heten meetfouten en die moet je dus homogeniseren. Het echte gevaar hierin is dat er partijen zijn die dit soort complottheorieën als hun bedrijfsmodel zijn gaan zien. Gisteravond in de uitzending van op1 werd er door de gasten het er overgehad. Het onderwerp was welliswaar de vermeende corruptie van van Dissel in de corona zaak maar er werd niet nagelaten te vermelden dat de partijen die dit als feit brachten ook complotten promoten rondom klimaat wat juist bestreden moet worden. Ook hier wordt weer geponeerd dat er eigenlijk niets aan de hand is terwijl we afstevenen op een armageddon als we niet zo snel mogelijk afstevenen op een koolstof vrije samenleving. Juist in de steden gelooft men de wetenschap van klimaatverandering. Dat is in de us met de democraten en dat is hier in de universiteit steden. Daar zitten de echte gelovigen en beleidmakers.
Wat het taalgebruik betreft van hoogste temperatuur ooit is hier ook. Ik zie vanmorgen dat er in Groningen een sterkste aardbeving ooit geweest is. Een alles verwoestende aardbeving met een magnitude van 3. Dat is maar 8 punten lager dan een beving van 11 wat een gebied volledig verwoest. De roep voor de onmiddellijke stopzetting van het Groningse gas zal weer aanzwellen.
Er is gelukkig ook positief nieuws. Gisteravond was in alle journaals te zien hoe de resten van de kolencentrale bij Nijmegen werden opgeblazen. Op het terrein komt nu een windmolen met zonnepanelen eromheen zodat de energie voorziening voor de gehele regio weer voor tenminste zestig jaar is veiliggesteld.
“Op het terrein komt nu een windmolen met zonnepanelen eromheen zodat de energie voorziening voor de gehele regio weer voor tenminste zestig jaar is veiliggesteld.”
Lol.
Jps, je mag blij zijn als die windmolens het 15 jaar uithouden. Straks staan ze allemaal stil want dan zijn de grondstoffen op lekker duurzaam terwijl we nog voor 400 jaar kolen hebben.
Ik lach me rot iedereen heeft een houtkachel gekocht of een gaskachel. De ergste vervuiling die je je voor kan stellen is het verbranden van hout. Dat probleem heeft Zwitserland al jaren, rook, fijnstof en andere rotzooi fantastisch die energietransitie wordt uitgevoerd door figuren die niet gehinderd worden door kennis dus politici. Dat is inderdaad een hele verbetering en vooral duurzaam (Sustainability). Er is meer gas, olie en kolen dan grondstoffen op het gebied van de eletrische voorzieningen hooguit 25 jaar.
https://m.youtube.com/watch?v=_YiM7Gf_snQ
Beste Eab die aardbevingswaarden de zgn schaal van Rigter zegt helemaal niets over de eventuele schade. Het zegt alleen maar iets over de energie die vrijkomt daarom pleit ik al jaren om die schaal af te schaffen voor een andere schaal.
De schade bij Kobe was zo groot omdat er liquifaction optrad en de aardbeving vrij ondiep zat. Dit zand was ook aarbevingsgevoelig van wege de korrelverdeling.
De schaal van Richter is logaritmisch met grondtal 10. Dus voor de komma 1 hoger/lager getal is 10x of 1/10x zo zwaar. Het is net als de decibelschaal die velen ook niet helemaal doorgronden laat staan ermee kunnen rekenen.
Die andere schaal is er al en heet de schaal van Mercalli
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Mercalli
Rien E: 1) “1 hoger/lager getal is 10x of 1/10x zo zwaar. ”
Eab: 2) “een beving van 11 wat een gebied volledig verwoest.”
1) 1 hoger is wortel 1000 zo zwaar, dus 31,6 is de factor niet 10.
2) 10 of meer is nooit waargenomen.
Het probleem in Groningen is de ondiepte van de beving en de samenstalling van de bodem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Richter
Bob, Probleem is dat je de sterkte op de schaal van Richter kunt vaststellen met een seismograaf, terwijl je de Mercallischade lokaal moet vaststellen.
Ja Rien dat weet ik maar het zegt niets over de schade. De schade bij 3 kan veel groterzijn dan bij 6.
Leuk die pauze, maar je moet de opwarming tussen twee El Niño’s meten, na élke El Niño is er namelijk een pauze. Je moet jezelf niet voor de gek houden..
De vraag is niet of het wat warmer wordt, de vraag is of er een crisis is die paniekmaatregelen vergt.
Precies.
Jan, jij bent een van de weinigen die het begrijpt, je slaat de spijker op de kop. Omdat we het niet begrijpen dat is ook niet erg, moet je bekijken welke maatregelen er eventueel genomen moeten worden want van paniek is geen sprake, dus als je iets niet weet moet je aan adaptatie doen. Dat doen we overigens al tig duizend jaar maar als er zich incompetente figuren mee gaan bemoeien krijg je de huidige onzinnige maatregelen die €10.000 den gaan kosten en het zgn probleem alleen maar erger gaan maken. Zodra de politiek zich ergens mee gaat bemoeien krijg je alleen maar problemen en nooit optimale oplossingen. Daarbij komt dat al die veranderingen heel langzaam in de tijd gaan dus zich bij uitstek prima lenen voor adaptatie een continue aanpassing de beste en meest goedkope oplossing. Dat we naar andere energievormen moeten zoeken is evident maar zo’n omschakeling moet minstens 100 jaar duren om dit zonder problemen te kunnen doen. Wat ze nu doen is het aller slechtste dat je kunt doen ook voor het milieu.
De opwarming met al hun grafieken en preken zijn al miljoenen keren de wereld ingestuurd, KNMI en consorten hebben het er bijna dagelijks over.
Wat een herhaling, wat een misleiding, wat een propaganda, wat een misselijkmakende informatie om mensen angst aan te jagen.
En ze blijven het maar herhalen tot in de treuren.
Waarom doen ze dat?
De pot verwijd de ketel dat die zwart ziet.
Moet verwijt zijn.
Was trouwens voor een trol, maar die is weer weg zie ik.
Bedriegers en geboefte opsporen is notoir moeilijk, die lopen niet met hun daden te koop. Maar bedrog van overheden en hun instanties opsporen is nagenoeg helemaal ondoenlijk. Weliswaar is er een gezegde, boeven moet je met boeven vangen, Maar dat geldt niet als ze de zelfde baas hebben.
Je kunt de data voor deze grafiek downloaden van de U.S. Climate Reference Network (USCRN) website. Om de ruis te doen verdwijnen, heb ik eventjes de gemiddelden over wat langer periodes berekend:
Het gemiddelde voor 2007-2011 is -0,47°C
Het gemiddelde voor 2012-2016 is +0,63°C
Het gemiddelde voor 2017-2021 is +0,73°C
Of:
Het gemiddelde voor 2006-2013 is -0,57°C
Het gemiddelde voor 2014-2021 is +0,73°C
Hoezo, het warmt niet op in de VS in de afgelopen 17 jaar?
@Datacruncher Die opwarming van de laatste zeven jaar is niet significant, kijk je ook even naar de standaardafwijkingen?
Opwarming correleert en neemt toe met toenemende verstedelijking en meer verstedelijking leidt logischerwijze tot CO2 toename. Nu zou zo maar iemand een correlatie kunnen zien tussen opwarming en CO2 toename of sterker nog; kunnen beweren dat meer CO2 leidt tot opwarming. Persoonlijk vind ik de verklaring van de pastafaria sterker: opwarming wordt veroorzaakt door de afname van het aantal piraten.
Opwarming valt tegenwoordig onder ‘de wens is de vader van de gedachte’.
Er is helemaal geen globale opwarming.
Deze data set van de US bewijst dit. Hier in ZA is de temperatuur ook niet veranderd, over de laatste 40 jaar.
Het ijs in Antarctica is hetzelfde gebleven sinds 1977.
Er is wel degelijk lokaal opwarming. De sat. data sets meten alrtijd ‘gemiddeld’ en daar ligt het gevaar dat je de werkelijkheid van de opwarming niet raak ziet.
https://www.climategate.nl/2022/08/mondiale-opwarming-hoe-en-waar/
Neerslag in de Oostenrijkse Alpen
Is ook al 140 jaar(!) onveranderd
Wat is er intussen met de CO2 concentratie gebeurd?
Wah?
CO2 heeft er niks mee te maken….dus.
Als je goede data hebt, over meer als 100 jaar, kom je daar wel gauw achter.
Als je naar het oerwoud in bv Brazilie kijkt dan is de concentratie van de CO2 ‘smorgens tig duizend ppm om 12:00 uur is dat weer aardig afenomen en iedereen leeft nog lang en gelukkig. CO2 is helemaal geen broeikasgas. In 90% van de tijd voor onze tijd was het warmer en zat er veel meer CO2 in de lucht tot wel 7000 ppm oh ja waterdamp dat is een echt broeikasgas zit ongeveer 30000 ppm in de lucht. Hahaha CO2 ca 420 ppm1,4% van de waterdamp. Laat me niet schater lachen.
Persoonlijk vraag ik me af of we wel de satellieten kunnen vertrouwen tot op +/- 0.5K en dit is precies de opwarming die we meten zinds 1979.
Honderd jaar terug was er ook al sprake van het smelten van ijs op de noordpool….
http://wattsupwiththat.com/2008/03/16/you-ask-i-provide-november-2nd-1922-arctic-ocean-getting-warm-seals-vanish-and-icebergs-melt/
De opwarming is niet globaal….
https://breadonthewater.co.za/2022/03/08/who-or-what-turned-up-the-heat/
Ik weet niet waar we over kibbelen. Zelfs als het warmer wordt, is dat beter want dat maakt de aarde groener. Toch?
Henry, ben je weer terug op je honk. Je was ook nog even in Engeland zag ik. Ik zat in Stroe op je te wachten maar ben je niet tegengekomen, jammer. Ik heb ca 3 jaar geleden kontakt gehad met mannen van NASA die wat van diesatellieten naar de maan en weer terug hebben geschoten. Ik had een vraag over die nivo metingen van die oceanen dat ik daar zo mijn twijfels over had. Dat bleek ook wel ze vertelde me dat de resolutie van hun apparatuur veel te laag was en ze hadden last van scatter door de golven. Die nauwkeurigheden kan je ook op het land niet eens halen. Trouwens die nivo’s zijn alleen belangrijk voor langs de kusten midden op een oceaan is mi zinloos.
Ik heb ook zo mijn bedenkingen over de nauwkeurigheden van de temperatuur want dit zijn ook allerlei indirecte metingen die allemaal gecorrigeerd moeten worden dat lijkt mij een hele ingewikkelde bedoeling. Je komt onderweg allemaal verstoringen tegen net zoals die nivometingen en welke temperatuur meet je dan? Kortom het klinkt allemaal wel interessant maar hoe weet je dat het goed is. Nu vergelijken ze dat wel met die balonmetingen maar dat is volgens mij ook bedrog want in het begin zaten daar verschillen tussen en later niet meer maw de resultaten zijn volgens mij wetenschappelijk gemasseerd, ik vond dat heel vreemd.
Ik geloof er ook helemaal niets van.
Bob.
Terug in Zuid-Afrika ja.
Engeland, Schotland en NL zijn mooi voor vakantie maar is mij toch iets te koud. Hier is het nu wel weer erg warm maar dat vind ik toch niet zo erg als die kou. Ik spring hier gewoon in het water als het erg warm is.
Ik heb nooit gehoord wat de absolute fout is van RSS en UAH en dat geeft mij twijfels. Maar mijn eigen meting in 2015 gaf mij ook plus 0.12 of 0.13 K/ decennium dus tot daar vertrouw ik er nog wel op. Maar ik kreeg toen wel sterk de indruk dat de opwarming in 2015 ten einde liep. Al mijn grafieken liepen naar beneden.
Volgens mij is de grote kou op pad.
Stroe is waar?
Ik vertrouw ook de Spencer data niet meer.
Welke rol speelt CO2 in de uiteindelijke berekening/omzetting van de satellietdata?
Duimpje down weet kennelijk precies hoe en wat, dus gaarne uitleg hoe het zit.
Co2 speelt geen rol in de omzetting van de satelliettemperaturen.
Er wordt gemeten aan zuurstof.
Hans, hoe werkt dat dan. Welke zuurstof is dat. Je stuurt een signaal naar beneden wat krijg je dan terug. Hebben al die verschillende temperaturen daar dan geen invloed op. Die hoogte tov het aardoppervlak is ook voor de verschillende satellieten anders en varieert van ca 38.000 tot ca 600 km. Luchtdrukverschillen, wolkendek, terugkaatsen zon op wolkendek, snelheid satelliet, andere bewegingen van de satelliet, aardmagnetism en verstoringingen door de zon, kortom ik vraag met af hoe dit allemaal gecompenseerd wordt. Verschillen in landmassa NH meer land dan SH. Het lijkt mij dat de temperatuur van de oceanen een grote invloed hebben. Kan je dat uitleggen of een linkje. Daarbij vind ik dat er wel een hele grote waarde gehecht wordt aan deze tempmetingen terwijl er pas sinds 1979 gemeten wordt. Ik vraag me af of die metingen wel een toegevoegde waarden hebben. We gaan dus metingen die pas 43 jaar zo gemeten worden extrapoleren over ca 100 jaar mi complete onzin. Net zoals die nivometingen van de oceanen. De massa van de aarde is niet homogeen verdeeld. Onder India vaar je in een dal van ca. 100 m diep, hoe bepalen die satellieten dat? Water staat niet waterpas dat is ook nog een bijkomend probleem.
Kortom wat zeggen al die metingen en welke toegevoegde waarde moet je daar aan toekennen.
Ook Scafetta toont wederom het ongelijk van de alarmisten.
https://dailysceptic.org/2022/10/08/satellite-temperature-data-show-almost-all-climate-model-forecasts-over-the-last-40-years-were-wrong
“In feite toont bovenstaande grafiek duidelijk dat het in de Verenigde Staten in mei 2022 koeler was dan in mei 2005.” schrijft Chris Morrison. Hiermee meent de auteur een overtuigend argument te hebben om te beweren dat er “al minstens 17 jaar geen opwarming is in de VS”.
Om dit hard te maken gebruikt de auteur een trucje: de eerste maand van de grafiek geeft inderdaad een hogere temperatuur aan dan de laatste; alleen is dit niet de temperatuur van mei maar wel van januari 2005.
Wie naar de originele grafiek met de USCRN-data gaat, kan zelf vaststellen dat die aangeeft dat de temperatuur voor mei 2005 -1.55 °F was en deze in mei 2022 0,38°F, dus het was in mei 2022 1,93°F warmer dan in mei 2005 wat overeenkomt met 1,05°C.
https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/national-temperature-index/time-series/anom-tavg/1/0
Uiteraard zegt echter de vergelijking in temperatuur tussen twee geïsoleerd maanden niet veel over klimaatopwarming of –afkoeling.
Wie de originele USCRN-grafiek wat aandachtiger bekijkt, kan niet anders dan vaststellen dat het aantal maanden met een positief anomalie-getal in bijvoorbeeld de eerste vijf jaar heel wat kleiner is dan dat van de laatste vijf jaar. Op zich al een aanwijzing dat er geen sprake is van het stilvallen van de opwarming in de weergegeven periode (2005-2022).
De grafiek met de jaar-gemiddelde anomalie op basis van USCRN-data geeft dit duidelijk aan.
https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/national-temperature-index/time-series/anom-tavg/ann/12
Wie met deze temperatuurgegevens zelf een grafiek opmaakt en dan een trendlijn toevoegt ziet dit duidelijk: al 17 jaar een duidelijke verdere opwarming in de VS.
De gemiddelde temperatuuranomalie voor de eerste acht jaar uit die periode was 0.09 °F, die voor de laatste acht jaar 0.73, dat is dus een toename met 0.64°F of 0,36°C over die korte periode.
En dat op basis van de 114 stations die, zoals de auteur zelf zegt “specifiek ver verwijderd zijn van stedelijke bebouwing.”
NOAA geeft nog steeds de twee datasets weer, deze van het “oude” netwerk, nml. Clime Div, dat door de auteur onbetrouwbaar genoemd wordt, omdat het teveel zou beïnvloed worden door het warmte-eilandefeect van de grote steden, en het nieuwe, sinds 2005 in gebruik genomen netwerk, USCRN, waar de auteur naar verwijst. Wie echter de grafieken van NOAA bekijkt, die het resultaat van beide meet-netwerken weergeven, kan zelf vaststellen dat er nauwelijks verschil zit tussen beide resultaten.
https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/national-temperature-index/time-series/anom-tavg/1/0
p19
Surprisingly, NOAA, NCDC, and NCEI do not use or cite the high-quality temperature data produced by the
USCRN in any public reports.(42) Instead, they use nClimDiv data, which contains all of the poorly sited USHCN
stations, in addition to thousands of other stations that likely have the same set of station siting problems.
NOAA / NCDC claims they then “adjust” the nClimDiv data to closely match the data from the USCRN. This
“Band-Aid” approach does little to address problems that have been identified, and instead creates a dataset rife
with multitudes of adjustments that may or may not fairly represent long-term temperature trends. Moreover,
this approach does not address problems with individual station records, such as heat sink effects and biased
temperature readings.
Furthermore, adjusting the nClimDiv data to closely match the data from the USCRN only affects 17 years of
data, failing to address any data produced before USCRN became operational in 2005. This means all of the
temperature data showing climate warming in the 20th century was not adjusted in the same manner as data
gathered after 2005, creating a disjointed U.S. climate dataset.
Ironically, monthly data from the USCRN in Figure 14 show significantly oscillating temperature changes, with
little to indicate a warming trend from 2005 to 2022. In fact, the graphic clearly shows the United States to be
cooler in May 2022 compared to January 2005.(43)
https://www.heartland.org/_template-assets/documents/publications/2022_Surface_Station_Report.pdf
Sorry voor rare zinsafbrekingen maar met kopiëren tekst vanuit pdf en plakken in reactiescherm valt niet te controleren hoe uiteindelijke tekst eruit gaat zien. Heb voetnoten tussen aanhalingstekens geplaatst.
Voetnoten tussen (haken) pffff
Verder nog even belang p18
NOAA and its subordinate agencies clearly went to great lengths to defend the quality of the USHCN network.
However, NOAA abruptly stopped using the USHCN dataset in 2014, switching to a new dataset called “nClimDiv.”(40)
Zie verder pdf.
Langzaam komen er scheurtjes in de fundering.
Theo dan hadden ze meer wapening moeten toepassen.
De anomalie-data van USCRN en Clim Div komen zo goed als overeen; soms ligt het ene iets hoger, soms de andere, maar het verschil is telkens klein. Dat wil dus zeggen dat deze verschillen voor het berekenen van klimaatopwarming of -afkoeling geen rol spelen, aangezien het dan gaat over gemiddelden over langere termijnen.Vaststellingen zoals deze van Heratland over het verschil tussen de temperatuur in januari 2005 en mei 2022 zijn, als het over klimaatopwarming gaat, dom. Betekent immers even weinig als het feit dat het in de VS in augustus 2022 1,62°F of 0,9°C warmer was dan in augustus 2005.
Jan Corne, nogmaals de pdf lezen graag. ClimDiv is ter vervanging van én is slinks aangepast aan USCRN.
En dat mei 2005 koeler is dan januari 2005 vind ik iig opmerkelijk…
Sorry, vermoeidheid slaat toe, mei 2022 koeler dan januari 2005.
Duimpje down is zo zielig…
Waarheid is a bitch…
Op basis van één enkele overstroming weten velen al te melden dat er klimaatsverandering is. Om tot die conclusie te zijn gekomen, hadden ze geen periode van van 17 jaar nodig.
23:21 “Sorry, vermoeidheid slaat toe, mei 2022 koeler dan januari 2005.”
Het is een anomalie grafiek niet een absolute temperatuurgrafiek.
Het is dus helemaal niet koeler in mei 2022 t.o.v. januarie 2005 alleen toevallig koeler dan “normaal” in mei.
Een jaar in de grafiek pikken en vergelijken is überhaupt zinloos omdat je de lange trend moet bepalen en de “fluctuatie/ standaarddeviatie”.
Het gaat hierom (voetnoot 40):
The USCRN serves, as its name and original intent imply, as a reference network for operational estimates of national-scale temperature. NCDC builds its current operational contiguous U.S. (CONUS) temperature from a divisional dataset based on 5-km resolution gridded temperature data. This dataset, called nClimDiv, replaced the previous operational dataset, the U.S. Historical Climatology Network (USHCN), in March 2014. Compared to USHCN, nClimDiv uses a much larger set of stations—over 10,000—and a different computational approach known as climatologically aided interpolation, which helps address topographic variability. However, nClimDiv preserves USHCN’s groundbreaking methods to detect and correct station biases brought on by changes to the station network over time.
https://web.archive.org/web/20140713082743/https:/www.ncdc.noaa.gov/news/ncdc-introduces-national-temperature-index-page
Lo, het is een opmerking van Anthony Watts zelf; ik neem aan dat hij wel weet hoe anomalieën werken.
Verder is grafiek 14 vanaf startpunt in 2005 t/m afsluiten rapport, dus hoezo pikken?
“het is een opmerking van Anthony Watts zelf; ik neem aan dat hij wel weet hoe anomalieën werken.”
Je hebt gelijk dat er onjuiste dingen “vermeld” worden door o.a. Antony Watts.
1) In het rapport staat:
“In fact, the graphic clearly shows the United States to be cooler in May 2022 compared to January 2005.
In het artikel van Chris Morrison staat:
“In fact, the above graph clearly shows the United States to be cooler in May 2022 compared to May 2005.”
De data uit de grafiek geeft voor USCRN:
2005 jan +1,06 F
2005 mei -1,55 F
2022 mei +1,08 F
Kortom, op geen enkele mannier van lezen is mei 2022 kouder, dus Watts zit feitelijk gewoon fout.
Als je Mei-Mei vergelijkt is de opwarming 2,63 F
Jan Corne geeft op 9 okt 2022 om 19:37
“2005 -1.55 °F was en deze in mei 2022 0,38°F, dus het was in mei 2022 1,93°F warmer dan in mei 2005 wat overeenkomt met 1,05°C.”
Hij heeft een aflees foutje gemaakt door mrt 2022 + 0,38 F te lezen als mei 2022.
Kortom allemaal kleine foutjes, verschrijvingen, mogelijk verkeerde citaten, etc. etc.
Het doet er allemaal niks toe, door een andere maand te nemen krijg je een andere uitslag.
De hele exersitie is zeer twijfelachtig. (nutteloos)
In Mei 2022 geeft voor
ClimDiv anomalie + 0,87 F
USCRN anomalie + 1,08 F
Moet ik nu constateren dat kennelijk de USCRN meer opwarming geeft dan ClimDiv en dat dus alles in het rapport niet klopt?
Misschien wel, ik zie nog steeds het basis argument niet dat USCRN beter zou zijn dan ClimDiv.
Dat de grafiek in jan 2005 begint komt omdat vanaf toen de USCRN data kennelijk gemaakt zijn.
Watts zou ook jan 2006 als begin kunnen kiezen, toen was de anomalie + 6,57 F dus een enorme afkoeling nadien, of Jan 2004 toen was de ClimDiv -2,01 F, dus een nog sterkere opwarming.
Het heeft allemaal, volgens mij, geen nut.
Lo, in principe is het allemaal geleuter want die aarde bestaat al 4,7 miljard jaar en heeft zonder dat er mensen bestonden al vele ontwikkelingen door gemaakt met CO2 gehalltes van ca 200 tot wel 7000 ppm. Het enige dat er gebeurt is dat er een paar psychopaten rondlopen die het narratief moeten blijven verkondigen vanwege het verdienmodel en de subsidies voor de instituten. Het schrijnende is echter dat er blijkbaar ook zoveel “wetenschappers” meelopers zijn vanwege hun hebzucht zonder enige ruggengraat als lemmings achter deze “hoax” aanlopen de zgn slippedragers van de wetenschap. Als de tijden weer keren moeten deze figuren “ kalt gestellt” worden. De mens die deze aarde even ter beschikking krijgt, max 100 jaar, denkt dat ze alles begrijpen en dat alles maakbaar is terwijl die aarde al blootgesteld is geweest aan hele grote veranderingen en nog steeds leeft. Ja en dat nog minstens 4,7 miljard jaar zal doen.
Alleen met de huidige psychopaten in regeringen zal de mens dat bij lange na niet halen. Die aarde gaat gewoon door en wij als mens zullen alleen aan adaptatie moeten doen omdat we er heel weinig van begrijpen maar dat is geen schande. Zolang je deze adaptatie aan mensen met een gezond boerenverstand overlaat zoals, boeren en ingenieurs gaat het goed maar als de politiek zich daar mee gaat bemoeien, krijgen we zelf distructie omdat deze figuren helemaal geil worden van macht. Helaas voor die figuren zijn er andere dingen die veel belangrijker zijn daar kom je met 7 talen spreken niet erg ver mee. Als je ook de arrogantie en minachting van politici over heel de wereld ziet tov het zgn klootjes volk dat is niet te begrijpen. Want zoals ook een keer tegen mijn grote baas zei, wij houden het langer zonder jou uit dan jij zonder ons, werd hij heel boos. We hebben daarna 1 jaar zonder grote baas gewerkt en het werk ging een stuk beter.
Hetzelfde geldt voor een land wij houden het langer uit zonder regering dan een regering zonder ons dat moeten ze ook goed in hun oren knopen en dat gaan wij bewijzen ook. Ik kan er niet op wachten.
Anne, aangezien ClimeDiv al tientallen jaren bestond voordat in 2005 USCRN ook ingevoerd werd, is het wat bizar ter stellen dat ” ClimDiv er gekomen is ter vervanging van én slinks is aangepast aan USCRN.”
Kijkt men los van de geïsoleerde maand-anomalieën (waar het verschil tussen beide al erg klein is”, maar neemt men de gemiddelde van de anomalieën per jaar van 2005 to en met 2021 dan krijgt men voor ClimDiv 0,345 e,n voor USCRN 0,334°F, wat wil zeggen dat het verschil tussen beide qua gemiddelde voor die 17 jaar amper 0,011°F of 0,006°C bedraagt.
Hierdoor is het duidelijk dat wat de auteur ons door zijn artikel wil doen geloven niet klopt. Als hij o.a. Anthony Watts citeert met “Het [USCRN-netwerk] is vrij van lokale warmtevertekeningen door het ontwerp, maar de gegevens die het produceert worden nooit vermeld in maandelijkse of jaarlijkse klimaatrapporten gepubliceerd door NOAA voor publiek gebruik.”, dan wordt dat tegengesproken door het feit dat iedereen, zoals ik, die USCRN-data vrij kan raadplegen op de website van NOAA.
Jan Corne, het zijn gewoon de feiten, ClimDiv is nieuw per 2014.
Nogmaals, toelichting op ClimDiv door NOAA
h ttps://web.archive.org/web/20141016213902/http://www.ncdc.noaa.gov/news/transitioning-gridded-climate-divisional-dataset
h ttps://web.archive.org/web/20140713082743/https:/www.ncdc.noaa.gov/news/ncdc-introduces-national-temperature-index-page
De trend in USCRN is 0.35(!) graden per decade (met een grote onzekerheidsmarge). Wie zaait hier nu paniek?
https://www.climategate.nl/2022/08/tenminste-17-jaar-geen-opwarming-in-de-vs-volgens-een-zelden-geraadpleegde-niet-stedelijke-database-die-vrij-is-van-verstorende-warmtebronnen/comment-page-1/#comment-2421058
“nClimDiv is pas ingevoerd in 2014.” Klopt, maar de temperatuurdata sinds het begin van de metingen in de VS werden herberekend volgens de nieuwe grid-indeling van nClimDiv en worden weergegeven onder de noemer ClimDiv vanaf januari 1895.
USCRN, met slechts 114 meetstations, werd ingevoerd in 2005, o.a. om de invloed van stedelijke hitte-eilanden uit te sluiten. Voor vergelijkingen met temperaturen van vóór 2005 moet men dus beroep doen op de ClimDiv-gegevens
“ClimDiv is ter vervanging van USCRN.” Klopt niet aangezien NOAA beide temperatuurdata naast elkaar weergeeft op hun website.
“ClimDiv is slinks aangepast aan USRN.” Nergens wordt dit aangetoond. ClimDiv gebruikt een uitgebreider netwerk van meetstations dan de 114 die in USCRN weerhouden zijn. De vergelijking van de evolutie van gemiddelde temperatuur in de VS van 2005 tot 2022 toont dat dit verschil in aantal en ligging van de meetstations weinig invloed heeft. De temperatuurgrafieken van de gemiddelde VS-temperatuur volgens beide systemen tonen een bijna gelijk verloop. Wat betekent dat de invloed van de hitte-eilanden wel invloed zal hebben op de evolutie van de temperatuur rondom deze plaatsen, maar geen invloed heeft op de evolutie van de gemiddelde temperatuur voor de hele VS sinds 2005.
Dat er al 17 jaar geen opwarming is in de VS, zoals het artikel ons wil doen geloven, wordt tegengesproken door de gegevens van de USCRN-grafiek die de auteur ons zelf presenteert. Het gemiddelde van de laatste acht jaar uit de periode 2005-2021 lag 0,35°C hoger dan dat van de eerste acht jaar. Wat zou neerkomen op een opwarming met 0,35°C per decade.
En ook als is 17 jaar qua conclusies over klimaatverandering kort, toch ontkracht dit voldoende de stelling van de auteur.
Nogmaals:
Surprisingly, NOAA, NCDC, and NCEI do not use or cite the high-quality temperature data produced by the USCRN in any public reports. Instead, they use nClimDiv data, which contains all of the poorly sited USHCN stations, in addition to thousands of other stations that likely have the same set of station siting problems.
NOAA / NCDC claims they then “adjust” the nClimDiv data to closely match the data from the USCRN.
En wat betreft opwarming moet je de conclusies uit het rapport nog even lezen:
It is important to note Watts and his fellow authors found a slight warming trend when examining temperature data from unperturbed stations, which cleaved closely to the findings of the University of Alabama-Huntsville’s satellite-derived temperature record. This warming trend, however, is approximately half the claimed rate of increase promoted by many in the climate science community.
USCRN was created for the purpose of accurately measuring climatic temperature trends, yet is not being utilized as such. While the state-of-the-art and professionally operated network has only 17 years of data, it represents an uncontaminated climatic record, and should therefore be given preeminence in official reports. The currently utilized nClimDiv data, however, has been adjusted to USCRN data post-2005, but contains no adjustments prior to 2005. This may very well be why warming trends are present in the nClimDiv data. Despite NOAA’s assertions to the contrary, climatic temperature increases as measured by nClimDiv cannot be effectively isolated from potential confounds such as heat sinks, urbanization, WWTPs, population growth, and other factors.
En knoop vooral dit in je hoofd:
The currently utilized nClimDiv data, however, has been adjusted to USCRN data post-2005, but contains no adjustments prior to 2005.
1/ 17 jaar is te kort om een trend aan te tonen omdat de jaar-tot-jaar variatie te groot is.
2/ USCRN is niet een “zelden genoemde” database, maar een recentere referentie dataset
3/ De verschillen tussen de “stadswarmte-vrije” USCRN en de veel grotere ClimDiv is minimaal. Het effect van steden op temperatuurtends is minimaal.
4/ De VS is ongeveer 2% van het totale aardoppervlak. Wat je daar meent te kunnen concluderen, heeft niets te maken met eventuele conclusies over globale temperatuurveranderingen.
Frank
Dat is het juist, he. Er is geen mondiale opwarming.
https://www.climategate.nl/2022/08/mondiale-opwarming-hoe-en-waar/
Dat betekent dat CO2 niet de oorzaak kan zijn.
Henry, ik beweer helemaal niet dat er geen mondiale opwarming zou zijn. Hadcrut, HAdSSST, UAH,… Het toont allemaal een mondiale opwarming, in het bijzonder vanaf 1980.
Ja. Ja.
Gemiddeldes geven altijd een verkeerd beeld, he.
https://www.climategate.nl/2021/11/een-ongemakkelijke-waarheid-2/
I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Studying this information So i’m glad to express that I’ve a very good uncanny feeling I found out just what I needed. I most surely will make sure to do not put out of your mind this website and give it a look regularly.
I’m so happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the random misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this best doc.