Van een onzer correspondenten.
Christine Theunissen, plv. fraktievoorzitter van de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer was er bij in Glasgow (26) en overwoog eerst nog naar Sharm el Sheikh (27) te gaan. Maar de vliegreis er naar toe vond ze niet kunnen. En omdat er geen alternatieven waren zoals de reis per trein naar Egypte, wilde ze niet aanwezig zijn, vertelde ze op de NPO-radio. De kans is groot dat ze ook niet in Dubai zal verschijnen op klimaattop COP 28. Wie tegen vliegen is, hoort eigenlijk niet in Dubai thuis.
Dubai is gewoonweg de internationale magneet als het gaat om vliegverkeer.
De mislukking van COP27 is al in alle toonaarden bezongen, maar het Waterloo voor de komende klimaattop in de Verenigde Arabische Emiraten ligt ook al op de loer, juist in de keuze voor deze metropool als vergaderstad. Want alles wat Dubai biedt, heeft niets te maken met de vrees voor klimaatverandering, eerder het tegendeel. Dubai is immers het symbool van fossiel aangedreven luchtvervoer en enorme CO2 uitstoot. Want ze vliegen niet op tapijten.
Dubai beschikt over maar liefst drie vliegvelden: Dubai International Airport (DXB) en Al Maktoum International (DWC), voorheen Dubai World Central genoemd. Daarnaast is er ook nog een militair vliegveld, wat ook gebruikt wordt door Australië.
Het vliegveld Dubai International Airport is verreweg de belangrijkste en de afgelopen jaren uitgegroeid tot de top 3 drukste luchthavens ter wereld. Het passagiersverkeer op de belangrijke internationale Dubai Airport is dit jaar in het afgelopen kwartaal voor het eerst teruggekeerd op het niveau van voor de coronapandemie. In het derde kwartaal passeerden ongeveer 18,5 miljoen passagiers Dubai Airports, waarop luchtvaartmaatschappijen als Air France, KLM en Emirates dagelijks meerdere keren per dag rechtstreeks vliegen vanaf Amsterdam en Parijs.
Dat Dubai een van de meest aantrekkelijke ‘vlieghubs’ is, moge blijken uit de plannen van voetbalclub Real Madrid om niet in Madrid zelf, maar in Dubai een thema-park te realiseren. Het pretpark wordt gefinancierd door Dubai Holding, het investeringsfonds van Sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoum, de minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten en ook de emir van Dubai.
Zelf Sharon Dijksma met haar bestuurlijk optimisme over klimaatsteden zal door alle vlieglawaai de vingers in de oren moeten doen.
Dubai is gewoonweg de internationale magneet als het gaat om vliegverkeer. En wie de uitbundige folders van de reisbureaus doorbladert – ‘Groot, groter, grootst: trendsetter in records verbreken’- kan zich niet voorstellen dat hier een Marjan Minnesma met haar gebreide shawl van Drents schapenwol of KNMI-baas van Dorland met overvolle klimaatkoffer zich op hun gemak zullen voelen. Zelf Sharon Dijksma met haar bestuurlijk optimisme over klimaatsteden zal door alle vlieglawaai de vingers in de oren moeten doen.
En omdat ons voorstellingsvermogen tekortschiet, is daarmee ook het imagoprobleem van Dubai bij voorbaat aangegeven. Het heeft de bezorgde internationale klimaatbeweging nu al van zich vervreemd. Het laat ons zien dat het daar gaat om een andere wereld, met andere belangen. Nog los van de mensenrechten en het feit dat Dubai met tienduizenden snorrende camera de stad veilig probeert te houden. Want bijna vergeten: de emiraten zijn een grote olie-exporteur.
***
Niet alleen dat maar het vlees daar op tafel is halal geslacht, vegetarisch is moeilijk omdat het niet in de cultuur past en insecten die eten ze daar niet.
Een gruwel voor gevoelige zieltjes.
Eigenlijk moeten we blij zijn met meer CO2. Van mij mag je zoveel vliegen als wat je kan.
Volgens mijn verschillende berekeningen, met de relevante zonnecyclus, van 2013/2014 tot 2037, zijn we min of meer waar we waren van 1927 tot 1950. Het betekent dat we nu midden in de dust bowl droogte zitten. Dat was een ongekende ramp in de dertiger jaren. Hoewel het nu zeker droger is, is het op de hogere breedtegraden blijkbaar niet zo erg als we het hadden tijdens de droogtes in de dertiger jaren.
Het betekent dat Happer en zij gelijk hebben, als ze zeggen dat meer CO2 ook het effect heeft dat planten en gewassen droogtebestendiger worden.
Wat een zegen is meer CO2. Maar ja. De duivel is met hen die zeggen dat CO2 een demon is.
Wat slechte winters betreft, voor hen die willen gaan schaatsen, is het nog onmogelijk om te zeggen wat er gaat gebeuren vanwege meer vulkanische activiteit.
Henry,
“Wat een zegen is meer CO2. Maar ja. De duivel is met hen die zeggen dat CO2 een demon is.”.
Nou ja, als je bedenkt dat uit de benzinemotor continue plus minus 110 gram (= ongeveer 60 liter gas) CO2 per kilometer stroomt, terwijl er 2 maal zoveel vrije zuurstof uit de atmosfeer weggenomen (gebonden) wordt, dus ongeveer 220 gram oftwel 120 liter, schat ik, en als je bedenkt dat er bij veel steden miljoenen auto’s per dag passeren op kleine afstand, dan lijkt het mij toch niet helemaal gezond. Het is bekend dat mensen dan wat korter leven, langs die wegen.
Ja, voor de plantjes is het wel goed, maar mensen zijn geen plantjes. Die mensen hebben frisse lucht met genoeg zuurstof nodig en geen vervuilde lucht met weinig zuurstof. Dat dus wel.
Dus zo bezien zou ik zeggen, laten we maar rustig aandoen met die verbrandingsmotoren. Logisch toch?
Wie de boze is en hoe te herkennen, lezen we toch in de Schrift?
Antisoof
Dat argument houdt helaas geen water. Meer CO2 zorgt voor meer groen en dat zorgt weer voor meer zuurstof. Zelfs de oceanen produceren nu al meer zuurstof als vroeger omdat ze ook groener worden.
De gezondheids schade waar jij naar verwijst heeft te maken stof deeltjes. Dat kan en wordt bestreden door de uitlaatgassen te filteren. Maar ik weet uit eigen ervaring dat vervanging van die filters (als ze verzadigd zijn) nogal duur is en in veel gevallen worden die dingen dan gewoon uitgegooid zodat de auto weer ‘goed’ kan lopen. Moter afstelling is ook belangrijk. Elke auto of vrachtwagen die je ziet die zwarte rook heeft, heeft feitelijk een mankement, m.a.w roet = veel stof deeltjes…. Er zouden eigenlijk boetes moeten komen voor een auto of vrachtwagen met zwarte roet in de uitlaat.
Die Christine Theunissen zal wel weer behoorlijk scoren met haar deuggedrag.
Het is toch wel ongelofelijk brutaal hoe die Klimaat Oplichterij opereert, heel Dubai is toch opgezet met olie/gasgeld. Je weet wel olie/gas waar toch die ellendige C02 uit komt. Ze nemen zelfs al niet eens meer de moeite om er een, een beetje goed verhaal van te maken. lijkt Rome wel in zestiende eeuw, je kreeg toen wel een fijne reactie.
Dinsdag ga ik horen hoe men Haarlem van het gas af wil krijgen. Het gaat ook over zinnige dingen als isoleren. Heb een goed geisoleerd huis , maar geen energiecertificaat, dat zal binnenkort ook wel verplicht worden op de een of andere manier. Zal wel klimaat hardliners tegenkomen, nooit een zinnig weerwoord maar wel vals kijken.
Het doet hier eigenlijk niet ter zake , maar mijn echtgenote vroeg zich af waarom die Afriye en die Akwasi niet mee gaan met dat slavernij excuus uitstapje. Hun Ghanese voorouders hebben toch hun familie en buren verkocht. Bijdehand typetje heb ik in huis.
Ik vraag me af als ze zou gaan wat dan in vredesnaam haar bijdrage aan het geheel zou zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de overige 29999 deelnemers maar dat terzijde.