Door Jan van Friesland.
1. U wilt naar een nieuw tijdperk. Is dat niet overdreven?
Steeds meer mensen maken zich grote zorgen over de snel stijgende energie-armoede, de niet-aflatende stroom van asielimmigranten, de toenemende invloed van de georganiseerde misdaad en de wegsmeltende saamhorigheid. Ze schamen zich ook dood voor het groeiend aantal voedselbanken en daklozen in ons land. En ze zijn het meer dan zat dat de overheid zich overal mee bemoeit, maar niets oplost.
We zijn een land van demonstraties, files en wachtlijsten geworden. Ik ga maar niet de bekende lange rij langs. Wist u overigens dat er nu ook al een wachtlijst is voor aansluiting op ons elektriciteitsnet? Nog niet zo lang geleden hadden we nog een 5-sterren stroomnet. Alles wat we met kennis en hard werken hebben opgebouwd, wordt nu in korte tijd afgebroken. Wat gebeurt er met ons mooie land? Hoe ziet de toekomst eruit?
De bevolking is crisis moe en gelooft er niet meer in dat het ooit nog goed zal komen. Het vertrouwen in Rutte IV is nu zelfs gedaald naar minder dan 20%! Hier en daar wat repareren helpt allang niet meer. We moeten naar een nieuw tijdperk, dat is écht niet overdreven.
De overheid is er niet voor de burger, zoals dat zou moeten, maar de burger is er voor de overheid.
2. Zijn het alleen de kabinetten Rutte, of is er ook iets met de grondslagen van de politiek, de democratie?
Het is niet alleen Mark Rutte; al veel langer is onze democratie in verval geraakt. In een goed functionerende democratie heeft de burger invloed op hoe het land wordt bestuurd. Dat betekent niet alleen invloed op de samenstelling van de regering (via verkiezingen), maar ook invloed op de besluiten van de regering (via referenda). Juist in deze moderne tijd is de invloed van burgers op wat er besloten wordt onmisbaar, omdat zij de enigen zijn die kennis hebben van wat er werkelijk in de samenleving (‘de werkvloer van politici’) gebeurt. In een complexe samenleving is een goedlopende democratie belangrijker dan ooit.
Maar helaas, in plaats gebruik te maken van burgers, zien we juist dat excellente ideeën uit de samenleving door de politiek worden genegeerd en de eigen partijstokpaardjes voorrang krijgen. Voorbeelden zijn hoogwaardige oplossingen van burgers voor de onbetaalbare energietransitie, de dolgedraaide asielimmigratie en de verziekte arbeidsmarkt. Mensen die vanuit hun ervaring met verrassend goede oplossingen komen, worden niet alleen genegeerd, ze worden ook in een kwaad daglicht gesteld en monddood gemaakt. Dat heeft weinig meer met democratie te maken.
Stap voor stap is er een omgekeerde wereld gecreëerd. De overheid is er niet voor de burger, zoals dat zou moeten, maar de burger is er voor de overheid. Die overheid legt burgers steeds meer regels op en laat burgers steeds meer belasting betalen.
Bovendien speelt er op de achtergrond nóg iets. Het lidmaatschap van de EU heeft tot gevolg dat onze regering steeds minder heeft te vertellen. De eigenlijke macht is stap voor stap overgeheveld van Den Haag naar Brussel. We zijn een kleine provincie van een uitdijende EU geworden en onze ministers functioneren steeds meer als zetbazen van een Brusselse toplaag. Hoe vaak horen we onze onderdanige ministers niet zeggen: ‘Dat mag niet van Brussel.’ Wat daarbij meestal vergeten wordt, is dat de Europese Commissie (EC) niet bestaat uit gekozen bewindslieden, maar uit ingehuurde ambtenaren die door ons worden gefinancierd. Het zijn veelal uitgerangeerde politici uit de nationale politiek die zich dik laten betalen. Met democratie heeft het allemaal niets te maken.
In Brussel heerst er dus helemaal een omgekeerde wereld. We hebben in Den Haag weinig te vertellen, maar in Brussel weten ze zelfs niet dat we bestaan. Met alle respect voor de weinige uitstekende parlementsleden die er nog zijn, maar onze democratie is een peperdure poppenkast geworden.
3. U wilt een zakenkabinet. Hoe ziet u dat voor zich?
We zitten in Den Haag met bewindslieden die zich laten leiden door partijbelangen en – door een gênant gebrek aan kennis – zich laten adviseren door dubieuze organisaties. Resultaat is dat als ze dan eindelijk een beslissing nemen, die niet alleen steevast te laat is maar ook meestal steevast verkeerd. Zo zijn in de afgelopen decennia de opeenstapeling van ontsporingen ontstaan. Hoe komen we daaruit?
Als we deze politieke nachtmerrie achter ons willen laten en op een voortvarende manier orde op zaken willen stellen, kan dat alleen maar worden uitgevoerd door een kabinet met kennis van zaken, een zogenaamd ‘zakenkabinet’. Zo’n zakenkabinet functioneert als een herstel- en vernieuwingskabinet. Het bestaat uit een team van collegiale projectministers met een hoog probleemoplossend vermogen en een grote daadkracht, eigenschappen die we nu zo hard missen. Teamleider is de minister-president. In mijn nieuwe boek wordt een concreet voorbeeld gegeven hoe zo’n kabinet er uit kan zien.
Verwacht mag worden dat de velen die nu profiteren van het bestaande politieke circus (beroepspolitici, onderzoekbureaus, adviescommissies, lobbyisten) met eindeloze verhalen zullen komen waarom het allemaal niet kan. Natuurlijk willen zij hun mooie posities niet kwijt, maar mijn advies is om daar niet naar te luisteren! Zij zijn het die er een zootje van hebben gemaakt!
4. Eerder was Oud-Minister Veerman (CDA) ook al een pleitbezorger daarvan. Waarom is de tijd daar nu rijp voor?
Ja, een zakenkabinet is zeker niet nieuw en in mei 2021 stelde ook oud-minister Veerman dat voor, met als doel een cultuurverandering in de Haagse politiek. Een goed punt van Veerman, maar het gaat zeker niet alleen om een zakenkabinet. In het bestaande systeem zijn bewindslieden uitvoerders van een in beton gegoten regeerakkoord. Daar krijg je echt geen topbestuurders voor. Er moet tegelijkertijd veel meer gebeuren.
De rode draad in het boek is dat het sterke verval in onze democratie alleen maar hersteld kan worden als we bereid zijn om naar het totale plaatje te kijken. Immers, in de moderne samenleving hangt alles aan elkaar. Vandaar dat mijn hervormingsvoorstellen worden gedragen door een netwerk van samenhangende veranderingen. Tezamen vormen ze de grootste hervorming van ons land sinds Thorbecke. Het zakenkabinet gaat die historische hervorming leiden.
Wat de politiek nu doet, is burgers willens en wetens met ondeugdelijke modellen voor de gek houden. Onze universiteiten weigeren een open debat hierover te voeren.
5. Het klimaatdebat zit muurvast door verkeerde percepties van veel onkundige politici. Hoe doorbreek je dat?
Het klimaatdebat kunnen we vlot trekken door ook dat debat onderdeel te maken van een groter geheel. Als we dat doen, kunnen we de absurditeit van het huidige klimaatbeleid nog beter zichtbaar maken. Als we goed kijken naar de werkwijze van de overheid, dan zien we dat in alle beleidsvelden de aanpak dezelfde is. Er wordt door een overheidsinstituut, zoals het RIVM, een rekenmodel gemaakt. Dat model claimt de werkelijkheid weer te geven.
De hoofdrolspeler in al die rekenmodellen is een kwaadaardige emissiebron die bestreden moet worden. Voorts is er een overdrachtsalgoritme dat de depositie van de emissie uitrekent bij een aantal relevante ontvangers. Die depositiewaarden in het ontvanggebied moeten onder een wettelijke grenswaarde liggen. Zo niet, dan gaat de overheid in het brongebied wettelijke maatregelen nemen (‘mitigatie’). Bekende voorbeelden zijn lawaaigrenzen rondom Schiphol, stikstofgrenzen in natuurgebieden en CO2-grenzen in de atmosfeer.
Het probleem is dat makers van rekenmodellen alle uitkomsten kunnen maken die gewenst zijn in het voorgenomen overheidsbeleid. In alle bovengenoemde beleidsgebieden laten metingen overduidelijk zien dat die modellen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Toch blijft de overheid vasthouden aan die foute modellen en worden de metingen weggemoffeld. Het verontrustende is dat de overheid ‘de smaak te pakken heeft’ en dit in alle beleidsgebieden wil gaan toepassen.
Ik heb mijn hele wetenschappelijke leven veel onderzoek gedaan in het valideren van rekenmodellen. Met mijn publicaties heb ik bewindslieden, volksvertegenwoordigers en ambtenaren voortdurend gewaarschuwd voor het toepassen van rekenmodellen in ingewikkelde situaties. Mijn advies was en is dat de enige juiste oplossing bij complexe problemen luidt: ‘investeer in een meetnetwerk van hoge kwaliteit’. Maar meten is niet populair bij politici. Wat de politiek nu doet, is burgers willens en wetens met ondeugdelijke modellen voor de gek houden. Onze universiteiten weigeren een open debat hierover te voeren.’
Ondertussen zijn we ook nog bezig ons elektriciteitsnet op te blazen.
6. Hoe betrouwbaar is onze energievoorziening op dit moment?
Een oudhollands spreekwoord zegt: ‘Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.’ Maar dat heeft de politiek wel gedaan met onze energievoorziening. Ver voor de boycot van Russisch gas was het al een ‘doodzonde’ te investeren in fossiele brandstoffen. Echter, daar stond geen adequate vervanger tegenover. Geen verrassing dat de gevolgen inmiddels dramatisch zijn.
Ondertussen zijn we ook nog bezig ons elektriciteitsnet op te blazen. Dat zit als volgt. Ons elektriciteitsnet kan vrijwel geen energie opslaan. Wat erin komt van de stroomleveranciers, moet er vrijwel gelijk weer uit naar de stroomgebruikers. Leveranciers dienen zich dus voortdurend aan te passen aan de vraag! Dat ging altijd voortreffelijk, maar ook daar heeft de overheid een rotzooi van gemaakt. Die heeft de afgelopen jaren steeds meer onvoorspelbare aanbieders aan ons stroomnet gehangen. Zonnepanelen en windmolens zijn voorbeelden van zulke volledig onvoorspelbare stroomleveranciers. Hoe meer van die bronnen, hoe groter de problemen voor het net. Toch blijft er overheidssubsidie stromen naar energiebronnen die het net instabieler te maken.
Maar ik zeg u: het wordt in de toekomst nóg erger. Wat de Brusselse bestuurders nu willen doen – ons dwingen allemaal elektrisch te gaan rijden – zal de chaos op ons stroomnet compleet maken. Dat is snel uitgelegd. De gemiddelde opslagcapaciteit per elektrische auto is 50 kWh. Als we rekenen met 10 miljoen Nederlandse auto’s, hebben die een totale opslagcapaciteit van 10 miljoen x 50 kWh = 500 miljoen kWh. Die 500 miljoen kWh aan onvoorspelbare vraag moeten nu van Brussel óók aan ons net worden gehangen. Dus krijgen we te maken met sterke pieken en dalen aan de aanbodkant én sterke pieken en dalen aan de vraagkant. Met die bizarre combinatie blazen we gegarandeerd ons hele elektriciteitsnet op.
Nog een laatste opmerking hierover. Het concept ‘Energy Return On Investment’ (EROI) is een krachtige maat om keuzen te maken in energiebeleid: ‘Hoeveel energie moet ik er eerst in stoppen om een bepaalde hoeveel energie aan het eind eruit te halen: ‘EROI = energie-uit/ energie-in’. Er zijn kolossale verschillen. Enkele algemeen geaccepteerde getallen:
Kernenergie 75, Fossiele brandstoffen 30, Windturbines (incl. back-up) 4 en Zonnepanelen (incl. back-up) 1.5. Kijken we ook naar het economische plaatje, dan is een EROI kleiner dan 7 verliesgevend, hetgeen betekent dat er bij windturbines en zonnepanelen permanent subsidies bij moeten. Dan hebben we het nog niet over de milieuschade.
7. U spreekt over een verstikkende bureaucratie in Nederland. Hoe komen we daarvan af?
Kijkend naar de bestuurlijke chaos, is het overduidelijk dat doorgaan met het plakken van Rutte-pleisters allang geen oplossing meer is. Dat wordt al kabinettenlang gedaan. Het heeft geleid tot een absurd ingewikkelde regelgeving (‘pleisters op pleisters op pleisters’), waar niemand meer een touw aan vast kan knopen. Het gevolg van al die zelfgemaakte ingewikkeldheid is dat er steeds meer bureaucratische banen worden gecreëerd.
In mijn nieuwe boek wordt onderscheid gemaakt tussen rondpompbanen (RP-banen) en gebakkenluchtbanen (GL-banen). Het aantal RP’ers en GL’ers is in onze economie ondertussen opgelopen tot ca. 3 miljoen. Wist u dat als we in ons land wat voor elkaar willen krijgen (denk bijvoorbeeld aan de woningbouw), dat niet lukt door de bestaande regelgeving? En die regelgeving wordt steeds erger!
Maar er is hoop. Ik kom met een frontale aanval op de verstikkende bureaucratie. De basis van het massale de-bureaucratiseringsplan is verrassend eenvoudig en wordt gerealiseerd door de invoering van het Brede Basis Inkomen (BBI). Daarmee vaag ik in één klap alle RP- en GL-banen weg. In mijn boek leg ik met talloze voorbeelden uit dat met het BBI drie problemen tegelijk worden opgelost: 1) verhoging van de bestaanszekerheid, 2) verhoging van de zorgkwaliteit en 3) verhoging van de arbeidsproductiviteit. Werken wordt weer lonend en het plezier op de werkvloer neemt meer toe.
Rutte IV is de greep op de ontwikkelingen volkomen kwijt.
8. Onze maatschappij vraagt om technische oplossingen, van zeg ingenieurs, maar geven wij ze wel genoeg credit?
In de afgelopen eeuwen is veel geloof en bijgeloof vervangen door rationele denkkracht (‘Verlichting’). Centraal in die revolutie stond het concept ‘Van meten naar weten’. In het bedenken, ontwerpen en maken van de daarvoor vereiste apparatuur speelden de ingenieurs van toen een onmisbare rol. Die rol is in de technologie-intensieve samenleving van nu alleen maar belangrijker geworden.
Zoals ik zojuist heb uitgelegd, moeten we helaas constateren dat het aantal RP- en GL-banen spectaculair is toegenomen, maar dat de hoeveelheid jongeren die voor een technische baan kiest sterk is achtergebleven. Dat heeft grote negatieve gevolgen voor ons land.
Denk bijvoorbeeld aan ons 5-sterren stroomnetwerk van vroeger. Dat werd ontworpen, gebouwd en onderhouden door topingenieurs. Die zijn nu steeds moeilijker te vinden en wat er nu met onze stroomvoorziening gebeurt: die verloedering zou vroeger ondenkbaar zijn geweest.
9. U maakt zich zorgen over de jongeren. Waarom?
De jeugd is onze toekomst. Jongeren moeten daarom een uitstekende opleiding krijgen, waarin we ze kritisch leren denken en waarbij we de grote verscheidenheid aan talenten zo goed mogelijk ontwikkelen. En we moeten ze inspireren om hun leven een zinvolle invulling te geven.
Maar we hebben eerder het omgekeerde gedaan. In plaats van onze jongeren kritisch te leren denken, indoctrineren we ze al op jonge leeftijd met foute modellen en laten we ze kiezen voor gebakkenluchtstudies. We leveren steeds meer slecht opgeleide en sombere jongeren af. Weerbaarheid en aanpassingsvermogen nemen verontrustend af.
Mijn advies aan de jeugd is om van docenten te eisen dat ze je leren HOE te denken en niet dat ze je leren WAT te denken. En laat je niet overhalen een studie te volgen die je gereedmaakt voor een rondpomp- of gebakkenluchtbaan. Dan kies je voor een zinloze invulling van je leven. Kies voor een studie die je opleidt voor een échte baan, dat is een baan met een hoge technische, economische en maatschappelijke toegevoegde waarde. Zo werk je mee aan een échte duurzame toekomst.
10. Wanneer moet volgens u kabinet Rutte IV naar huis?
Rutte IV is de greep op de ontwikkelingen volkomen kwijt. Bewindslieden blijken ver onder de maat; ze kunnen het gewoon niet. Natuurlijk dat de chaos regeert, natuurlijk dat Brussel gelast wat Den Haag moet doen.
Laat januari een geweldige eerste maand van het jaar worden en ons verlossen van dit kabinet. Na de val van Rutte IV kunnen gelijk burgerinitiatieven in actie komen om de hoogste prioriteiten van burgers zichtbaar te maken; uiteraard nog voordat de verkiezingstijd begint. Politieke partijen die dat negeren vallen vóór de verkiezingen al door de mand.
Burgers kiezen niet alleen op hun favoriete Partij, maar ook op hun favoriete Coalitie, zo stel ik voor. Na de verkiezingen zijn niet alleen de zetels verdeeld, maar is ook de Coalitie van het Volk bekend. Let op mijn woorden, deze verkiezingen monden uit in een volksfeest!
***
Guus Berkhout: ‘Naar een nieuw tijdsperk met een zakenkabinet’. Hier te bestellen.
Voor een zakenkabinet moet werving en selectie gebeuren. Dat kan je niet aan de koning overlaten, want politiek onschendbaar en moet dus door de Tweede Kamer gebeuren. We hebben destijds een aantal zakenmensen in het kabinet gehad (uit de lijst van Pim Fortuijn). Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik heb dan toch liever mensen die ervaring hebben in het bestuurlijk domein.
De werkterreinen van ministers is zo breed dat ze nooit deskundig op het hele vakgebied kunnen zijn. Waar het wel om gaat is een goede belangenafweging. Die moet transparant gebeuren. Dat gaat nu niet goed omdat de ministers gebonden zijn aan een ondeugdelijk coalitieakkoord waar de politieke hobby’s belangrijker waren dan het landsbelang. Dat houdt je met coalitiekabinetten. Ik zou zelf willen pleiten voor minderheidskabinetten die steeds het parlement moeten overtuigen en niet bij voorbaat op steun kunnen rekenen. Helaas is dat niet af te dwingen.
Goede analyse. Echter een zakenkabinet gaat er niet komen, daarvoor zijn er al teveel plucheplakkers. Het volk moet zich massaal uitspreken tegen de huidige machthebbers. Ik ben daarom zeer benieuwd naar de verkiezingen, alhoewel die m.i. ook bij ons worden gefraudeerd. Wie gelooft nu echt dat een D66 zo groot is geworden?
Hoi Pieter
Je slaat de spijker op z’n kop
In NL is drie dagen stemmen en overweldigend veel poststemmen in gevoerd
Dit in navolging van de US
Want daar kun je lekker mee frauderen.
Geen toezicht op de stembussen/ poststemmen.
Het vorige ‘kabinet’ viel vanwege criminele activiteiten
Vervolgens kregen we dezelfde club weer terug???????
Zeer zeer goed artikel wat de situatie heden goed weergeeft.
Maar vergeet niet het rammelt al goed onder de bevolking die steeds meer uitgeperst word, en het ergste ze doen het bewust,de ouderen zijn ze het liefst vanaf, en minder draagkrachtigen zijn ze ook liever vanaf, te duur.
Over wat buitenlanders hier vaak uitvreten mag je niks over zeggen al loopt het bij de reclassering storm van de buitenlanders, waarom mag het beestje niet bij naam genoemd worden vraag ik me vaak af, dit heeft niks met discriminatie van doen maar met feiten.
Er zal een dag aanbreken dat het echt hommeles word, dit uitknijpen van burgers moet stoppen, de vrijheid beroving waar we steeds meer mee geconfronteerd worden moet stoppen.
Steeds meer mensen voelen zich niet meer thuis in eigen land, ik al lang niet meer.
Nederlanders zijn somber over hoe het land ervoor staat en moe van polarisatie.
https://www.ad.nl/politiek/nederlanders-zijn-somber-over-hoe-het-land-ervoor-staat-en-moe-van-polarisatie~a738ef03/
Dream on met een heel zakenkabinet ( extra-parlementair kabinet) in Nederland. Idee is fris, (over-)ambitieus, leuk en interessant in een debat, echter wie kan / wil zich kandideren via huidige politieke-partij-realiteit en structuren? Nu slechts 3 vakwetenschappers: 1 op Volksgezondheid en 2 op Onderwijs, de rest van de ministersgroep zijn via carrièreplanning omhooggeklommen ( cq. -gevallen) bij Defensie en dergelijke terecht gekomen.
Op Klimaat & Energie zou een fysicus / CO2-klimaatverandering-criticus zeker nuttig en een verademing zijn. Die komt echter niet door de ‘hernieuwbare energietransitie’ huidige langjarige wettelijk opgeworpen verdedigingslinies en EU-wetgeving heen. Wat blijft bij een zakenkabinet is, dat de verkiezingen door rijksgesubsidieerde propaganda klimaatalarmistische gebrainwashte burgers blijven gaan, zowel voor de gemeentes, 1e als 2e kamers. Zakenkabinet klinkt revolutionair, is een beetje sensatiezucht, maar is ook propaganda voor een goed doel (= rationaliteit tegen op hol geslagen CO2-klimaatbeleid), maar zoals vele politieke omwentelingen stranden deze in een moeras van bestaande voetangels en klemmen.
Overigens, ondanks bovengemelde kritiek, veel lof voor CLINTEL hun (inter-)nationale, kritische en rationele publicaties, werk en progressie tegen de op hol geslagen onmogelijke, ineffectieve, ideologisch gedreven strijd via een onzinnige 100% CO2-ban en totale kernenergie-ban tegen de reeds miljoenen jaren natuurlijk doorgaande klimaatverandering.
Die minister Veerman wist in ieder geval goed hoe een kleptocratie werkt :-)
Leermeester van Henk Bleeker die de zonnepanelen parken en plassen- markt in handen kreeg.
http://bureaulesswatts.nl/kleptocratie/
Er is maar 1 oplossing .
Mooie PR voor boek. Uiteraard hier veel waarheden maar mi ook waarheden die inmiddels bij sceptici wel al zijn ingedaald.
Mijn eerdere voorkeur voor een zakenkabinet heb ik noodgedwongen ingeruild voor een meer krachtdadig crisiskabinet uiteraard ook met posten bezet door mensen met daarvoor juiste kennis maar ook een kabinet dat besluiten kan nemen niet gehinderd door zogenaamde democratische regels.
Liefst ook een kabinet dat verwurging door EU kan doorbreken. Tja dat begint dan toch een beetje te lijken op een dictatuur. Niet zo schokkend als je de huidige politiek kunt zien als de dictatuur van het onbenul.
De situatie in Nederland en daarbuiten word goed weergegeven. Zelf denk ik niet dat er een tekort is aan kundige mensen, maar aan eerlijke mensen. Als ik zie hoe Bergkamp de boel belazerd of Paulusma zich in alle bochten wringt om de Jong uit de stront te houden en ook het buitenspel proberen te zette van andersdenkenden, dan wordt die verandering wel erg wenselijk.
Gelukkig wordt er in de kamer onverdroten gewezen op de beklemmende toestanden en de enquetes hoe de Nederlander denkt zijn ook duidelijk. En er is natuurlijk ook (nog?) een “stoute” omroep. We gaan een interessant jaar in.
Een heel simpele vraagstelling mijnerzijds. Hoevelen van hier aanwezigen met kennis van zaken zouden kunnen functioneren in zo’n zakenkabinet? Niet direct als minister of staatssecretaris, maar als medewerker denktank die de minister/staatssecretaris met juiste informatie kan voorzien zodat deze dan ook besluiten kan nemen die ons als burgers ten goede zouden komen. Ik denk dat hier meer kennis aanwezig is op velerlei gebied om veranderingen te kunnen bewerkstelligen. Dan komen we aan de oude vraagstelling, vraag niet wat je land kan doen voor jou, maar wat kun jij doen voor je land. Durf over je schaduw heen te springen, steek je nek uit en kom op voor wat goed is. Je bent niet alleen in deze strijd en samen staan we sterk. Durf en toon lef, niet alleen hier als PC tijgertjes.
De essentie is de vigerende communis opinio, gebracht door de media .
Zou die omslaan ten faveure van de sceptici, dan zouden er ineens verstandige politici komen ook.
Zolang dat niet het geval is zal deze krankzinnige wereld blijven bestaan.
Op linkedin kreeg inmiddels het bericht, waarbij ik de brieven van Bauke geersing had doorgezet en voorzien van de tekst ‘ aan alle mensen die ook weer een onafhankelijke en VRIJE Pers willen in dit land ” meer dan 54.000 views , hetgeen ook terug zal zijn te zien in de statistieken van deze site. En daarna werd het weer stil. ( zelfs Bauke Geersing reageerde niet )
De media zijn de achilleshiel. Zolang u die niet raakt zal deze situatie blijven bestaan . Ook weer in 2023. Gelukkig maar overigens want daarvoor zou een revolutie nodig zijn. Niet onwaarschijnlijk acht ik het, dat we lijdzaam zullen toekijken hoe Ongehoord Nederland van de buis wordt gehaald en mensen daar euforisch op zullen reageren en dat de brieven van geersing een stille dood zullen sterven. Ik vind het wel grappig beginnen te worden .
Eens, de media is absoluut key!
De meesten -ook hier- hebben niet eens door dat ze in een voorgeschreven werkelijkheid leven, sommigen doen ondanks hun anti klimaat gevoelens wel heel erg mee met de waan van de dag ook.
Elke aanval op de media, kijk naar het FvD en Omroep ON worden desnoods met geweld bestreden, en toch, ondanks voldoende vrije media blijven de meesten trouw aan de NOS, en krant, waarom? Gewoon omdat ze lekker mee willen zwetsen over de onderwerken die “voor elk wat wils” in grote getale aanwezig zijn.
Onze media wordt heel knap door allerlei specialisten in elkaar gedraaid zo dat het merendeel graag kijkt. Onze fake-leiders gruwen ook bij de door de media opgeklopte polarisatie die volgens hen komt door de tegenstanders van het “globalisme” maar ze zijn zelf oorzaak, door afwijkende meningen “verdacht” te maken creëren ze een vijandbeeld van de groep die niet mee gaat in de voorgeschreven werkelijkheid.
Inmiddels kan ik onmogelijk nog naar de TV kijken, wie eenmaal wakker is, wie het grote plaatje kent ziet in elk kranten en TV bericht de propaganda van de overheid.
Dat zouden meer mensen moeten krijgen.
Misschien wel een mooie wens voor het nieuwe jaar, dat nóg meer mensen de media de rug toekeren.
@Cornelia ,
ik acht die kans nihil. U schrijft over de aanval die de media inmiddels hebben ingezet om de schade door polarisatie onschadelijk te maken. Ik werk aan een artikeltje daarover .
Waar het spreekwoord ‘ only dead fish go with the flow ‘ vandaan komt is mij een raadsel. weet u het ?
Ik heb besloten een en ander maar wat luchtiger te gaan beschouwen en andere bezigheden te zoeken, want het blijft energie steken in een zinloze missie.
Niet vergeten morgenavond de oudejaarsconferance van Claudia de Breij te kijken he.:-) Gelukkig maar dat er nog geen geur TV bestaat anders zou daarbij de lucht vrijomen van 10dagen lang rottende vis
mag ik ff overgefuh !!
Bert: Malcolm Muggeridge https://citaten.net/zoeken/malcolm_muggeridge/46683/citaat-alleen-dode-vissen-zwemmen-altijd-met-de-stroom-mee.html
Hans,
Dode vissen kunnen ook tegen de stroom in zwemmen, zie deze video:
https://www.videoman.gr/nl/157858
Deade fisk driuwt mei de stream fuort, mar libbene fisk swimt tsjin de stream yn.
Ja. Ja.
Wie de visie heeft, krijgt de job….
Ik wacht nog op een partij voor klimaat realisten, samen met BBB, Ja21, en anderen die samen met Clintel-inzet en coalitie met PVV iets kan veranderen aan de huidige waanzinnige politiek. Hoog in het vaandel: terugkeer naar referenda. Als we veilig kunnen bankieren op het internet moet het ook mogelijk zijn om veilig te stemmen voor zaken ipv personen en partijen.
De door u genoemde partijen zijn fout, omdat ze in een fout staatsbestel willen functioneren.
Het juiste antwoord is simpel: AS!
Enkele voordelen AS:
– Een goedwerkende Trias Politica
– Partijonafhankelijke Wetsdeskundigen als senatoren
– Invoering Constitutioneel Hof (afschaf art. 120)
– Invoering div. referenda
– Echte volksvertegenwoordigers i.p.v. carrièrepolitici
– Korte lijntjes volksvertegenwoordiger – eigen achterban
– Vakinhoudelijke toppers als bewindslieden (partijonafhankelijk)
– Meer ruimte voor onderzoekjournalistiek
– Amper tot geen mazen meer in nieuwe wetten
– Geen partijpolitieke benoemingen
– Geen kiezersbedriegende coalitieafspraken
– Geen minderheidsstandpunten bevorderen tot meerderheidsbeleid
– Geen vallende kabinetten
– Geen demissionaire periodes meer
– Geen wurgende fractiediscipline
– Geen zwevende kiezers meer
– Geen uitsluitingen
– Geen ‘scoreborddebatjes’ meer voor persoonlijk carrière-gewin
– Geen achterkamertjes
– Geen tot amper invloed van lobbyisten
.
Dit alles is terug te vinden op de site https://alternatiefstaatsbestel.nl
met een mogelijke uitwerking onder De Pluchen Revolutie.
Bij interesse en vragen ben ik uiteraard bereid e.e.a. te komen toelichten.
Ik zou een inhoudelijke reactie erg op prijs stellen
daar ik die van de regenten partijen en de msm nooit krijg!
Vr. groet, Rients
rhofsof@gmail.com
Rien
Ik denk dat voor zoiets je de grondwet eerst moet veranderen?
Nee Henry, dit kan allemaal binnen de grondwet. In de grondwet worden partijen niet eens genoemd.
De trias politica wel, alleen functioneert die niet.
Voor echte volksvertegenwoordigers is de grondwet de basis.
En de benoeming van bewindslieden kan zoals de partijen (volksvertegenwoordigers) dat invullen.
Geen restricties binnen de grondwet!
Kan het verschil maken wanneer de tenaamstelling wijzigt van zakenkabinet naar deskundigenkabinet?
Wie benoemt de deskundigen?
De heer Berkhout wil van de verstikkende bureaucratie afkomen door invoering van een breed basisinkomen (BBI). Het idee van een basisinkomen is al eerder geopperd door Milton Friedman in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Ik heb daar wel enige moeite mee. Als ouder voedt je je kinderen op en betaal je hun scholing. Ook als je geen kinderen hebt betaal je daaraan mee via het belastingstelsel. Dat doen we graag, maar de onderliggende stilzwijgende overeenkomst is dat je, wanneer je je opleiding afgerond hebt, zelf gaat bijdragen aan de maatschappij en niet achterover gaat leunen. Daarin past niet om iemand die mogelijkheid te bieden. Invoering van een BBI is typisch een “ingenieursoplossing”.
De gevleugelde uitspraak van Romeinse historicus Tacitus: “Hoe corrupter de staat, hoe meer wetten er zijn”, gaat nog steeds op.