Van een onzer correspondenten.
Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis vertrekt mogelijk uit Nederland. ‘Die kans is concreet’, zei topman Peter Berdowski vrijdag in NPO Radio 1-programma Sven Op 1.
‘We moeten de balans nog opmaken. Die heeft voor Nederland geen forse beweging naar de positieve kant gemaakt in het afgelopen jaar.’
Boskalis is wereldwijd actief met baggerwerkzaamheden, maar ook met het bergen van schepen. Zo was het bedrijf in 2021 betrokken bij het lostrekken van de in het Suezkanaal vastgelopen Ever Given.
Hij vindt dat de rechtspositie van Boskalis te onzeker wordt.
Volgens Berdowski is het zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid om altijd na te denken wat de beste plaats is voor het bedrijf. ‘Dat is de afgelopen 110 jaar Nederland geweest, maar dat is niet vanzelfsprekend. We houden dat nu serieus tegen het licht.’ De beslissing is nog niet gevallen, maar de topman van het bedrijf uit Papendrecht is niet positief gestemd.
‘Laat ik zeggen: de vlag hangt halfstok, maar is nog niet gestreken.’
Onzekere rechtspositie
Volgens Berdowski is Nederland geen goed land meer voor bedrijven die exporteren. Met name de aankomende wet Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, is volgens de topman geen goede stap.
‘We zijn niet tegen maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar doen we ook veel aan. Maar we krijgen ook de verantwoordelijkheid voor niet nader genoemde thema’s die dan voor de Nederlandse rechter getoetst kunnen worden.’
Berdowski stelt dat Boskalis veel projecten in verschillende landen heeft.
‘Op ieder moment kan dan bij de rechter worden getoetst of wij een project mogen uitvoeren en dan kan worden gekeken naar mensenrechten of CO2-uitstoot of natuurbehoud.’
Hij vindt dat de rechtspositie van Boskalis te onzeker wordt.
Vergroening
De plicht van bedrijven om te vergroenen is moeilijk voor Boskalis, aldus Berdowski die erop wijst dat er voor schepen nog geen alternatieven voor fossiele brandstoffen zijn.
‘Daar komt bovenop dat we op de uitstoot als gevolg van onze projecten worden afgerekend. En veel van onze projecten gaan om infrastructuur, die dus zorgt voor meer uitstoot.’
Zo werkt Boskalis onder meer aan het opspuiten van land voor een nieuwe luchthaven in de Filipijnen.
Gevraagd door presentator Sven Kockelmann of de conclusie dan niet gewoon zou moeten zijn dat Boskalis een verouderd bedrijfsmodel heeft, komt Berdowski weer terug op verhuizen.
‘Dat kan voor Nederland gelden, maar niet in andere landen.’
***
De eco-dictatuur krijgt langzaamaan zijn beslag.
Als zelfs Kockelman zich hardop gaat afvragen “of de conclusie dan niet gewoon zou moeten zijn dat Boskalis een verouderd bedrijfsmodel heeft” is de eco-dictatuur al een vaststaand feit.
In hun ultieme hang van onze overheden, van gemeente tot landsbestuur, het braafste kind van de klas te zijn, wordt elk bedrijf uit Nederland weggepest. Zodat zij (de bestuurders) zich op de borst kunnen kloppen dat er in Nederland alleen nog maar de CO2 in de uitgeademde lucht wordt uitgestoten.
We laten gewoon alles in het verre buitenland maken en het per kruiwagen naar Nederland halen. Eis is dan wel dat het met de hand uit natuurlijk gegroeide materialen is gemaakt. Op naar de middeleeuwen toen alles nog goed was. Zou het?
Vooral vvd en d66 moeten van het podium verdwijnen
Boskalis zit er niet op te wachten dat een door de postcodeloterij gefinancierde activistengroepje een megaproject aan de andere kant van de wereld in de war schopt.
Klimaatwaanzin maakt meer kapot dan je lief is.
Als zulk bedrijf aan vertrekken denkt dan weet je al genoeg, dat co2 geneuzel gaat alles slopen in Europa.
Ze moeten ophoren met die onzin, een bedrijf dat 110 jaar zijn werk doet, groot werk, en gevestigd in Nederland dat door al deze onzin wat ze allemaal hebben ingevoerd op het punt van vertrekken staat dan moet toch een lampje gaan branden, nee een schijnwerper moet gaan branden van waar zijn we in hemelsnaam mee bezig.
En de co2 onnozelen staan dan te juichen als mega bedrijven vertrekken of de wacht aangezegd krijgen door partijdige rechters omdat NGO’s activisten de weg naar de rechtbank hebben gevonden, schandalig dat dit zo maar allemaal kan.
Vollebroek zal er niet blij mee zijn kost hem een best klus.
Link: alleen audio
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/sven-op-1/a23d4a15-567b-4c54-af8b-b2fb5e9708f0/2023-01-06-sven-op-1-boskalis-topman-peter-berdowski
ik denk dat Lulo da Silva hem met open armen zal ontvvangen.
Op linkedin heb ik bij een post van Leen Paape – uw weet wel – die pleit voor een wettelijke zorgplicht inzake de uitvoering van de ESG doelen en daar Berdowski min of meer dreigde met de woorden dat ie toch geen kant op kan omdat de regeling overal geldt, geschreven: dat ik hoop dat er nog veel CEO’s zich in gelijke bewoordingen zullen gaan uitlaten.
ik begrijp dat mensen niet reageren op deze wat cryptische tekst. :-)
Een rechterlijke macht die bereid en in staat is om bedrijven, boeren, tuinders en vissers het land uit te jagen terwille van een ideologische fixatie.
Dan is het woord rechtsstaat het verdwenen begrip van 2022.
Zoals referendum dat eerder was.
Wetenschappelijke vrijheid kan zomaar het verdwijnbegrip zijn van 2023, je moet de TUDelft en alle anderen nageven daarvoor hun stinkende best te doen. Zelfs toegezegde symposia verdwijnen onder leiding van rectoren als Tim van der Hagen, ja zeker, die van de klimaat universiteit
Tja wellicht is het van belang dat ‘Boskalis’ overgenomen is door de HAL een nogal obscure investeerder in familie bezit van een van de rijkste families van der Vorm van Nederland. Daar is veel over geschreven en gediscussieerd.
“…….Het grootste deel, circa 68%, van de beursgenoteerde aandelen HAL Trust is in bezit van oprichtersfamilie Van der Vorm, en de leiding was lang in handen van Martijn van der Vorm (20 augustus 1958).[2][3] De familie behoort tot de meest vermogende families van Nederland en staat in de Quote 500 van 2009 op de tweede plaats met een geschat vermogen van € 4,3 miljard.[4] De familie Van der Vorm staat bekend als erg gesloten. Martijn van der Vorm, voorzitter van de raad van bestuur, trad na 21 jaar af op 30 september 2014.[5] Hij is lid geworden van de raad van commissarissen. Zijn opvolger, Melchert Groot, is al 25 jaar werkzaam bij HAL en is vanaf 2003 lid van de raad van bestuur.[5] Hans Melchers bezit 17% van de aandelen, waardoor er maar circa 15% vrij verhandelbaar is op de Amsterdamse effectenbeurs…..”
Tja of je nou door de ‘hond of de kat’ wordt gebeten…. misschien de ‘ shareholders’ maffia dan maar gelijk opruimen…. Of je nbou uitgekleed wordt door van der Vorm of Timmermans wat maakt het eigenlijk uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/HAL_Investments
Leg uit: hoe wordt u uitgekleed door HAL c.q. van der Vorm?
Wellicht kunt u dan de panama papers ed. even doornemen… ondoorzichtige belasting constructies, onduidelijke overnames vanaf onduidelijke tropische eilanden…. of denkt u dat alles OK is bij de van der Vormpjes ? Ik word overigens door niemand ‘uitgekleed’.
Maar ja wereld wordt geregeerd door plutocraten, Trumpiaanse belasting oplichters divers en de groene maffia…. kwestie van keuzes tussen ‘niks en twee keer niks’.
Afijn leest u dit maar even familie van der Vorm smijt met ‘ brillen miljarden en wil Boskalis van de beurs’ …. kwestie van je brillenimperium met winst verkopen en op naar de de bagger!!! echt betrouwbaar lijkt me, echt bezig met eh…..???
https://www.quotenet.nl/financien/beurs/a39390622/hal-boskalis-van-beurs-af-familie-van-der-vorm/
haha . Het gaat natuurlijk juist over de shareholders die willen voorkomen dat dat de winstgevendheid van het bedrijf in gevaar zou komen door de regels die de Greendeal schragen.
De EU voert een economisch kamikaze beleid, zo lijkt het wel. Hard wordt gewerkt ook door milieu-organisaties en de politiek, olv top advocate Benedicte Ficq, om de hoogovens het land uit te werken, vanwege de hoge CO2 – uitstoot en de vermeende vervuiling.
In Frankrijk en Duitsland willen ze om die redenen graag af van hun auto- industrie, zo is mijn perceptie van hetgeen ik lees in de media. ( zie ook mijn artikel De- industrialisatie met grafiek die dat laten zien )
Het is al zo ver dat Hyundai vanaf 1 januari dit jaar geen brandstof modellen meer levert in Europa.
Ze noemen het emissie vrije auto’s, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal.
Toch vrees ik dat ze te hard van stapel lopen en hun winst in Europa zien zakken, ze brengen nog maar 4 modellen op de Europese markt uit.
@ Theo , daarmee zitten we weer op het, wat ik noem ”huisje boompje beestje niveau , zo zorgvuldig in stand gehouden door de media. Berre dowski laat echt het achterste van z’n tong niet zien hoor. Die speelt maar een spelletje met ons domme burgers , samen met Sven kokkelman . Heeft mooie opdrachten in het Amazone gebied. ( aanleg van havens en 1000 km wegen tbv de soja industrie ) . Een en ander dankzij contracten die het Ministerie van BUZA afsloot met Lulo da Silva voordat die het gevang in ging.
Vandaag mijn laatste artikel gepubliceerd . http://bureaulesswatts.nl/de-media/
@G. d’O : is het niet handiger te kijken naar het product en de diensten die Boskalis levert?
Want daar gaat het toch om?
nee hoor… tenzij je denkt dat het een ‘ oer ollands’ bedrijf is met uitsluitend blonde hardwerkende Nederlanders die de wereld aan het opspuiten zijn ver over onze landsgrenzen en de glorietijden van de VOC luid laten klinken.
Ik ben benieuwd wat er in Nederland nou echt verdiend wordt aan Boskalis behalve eeuwige roem.. ;) Maar dat weet jij vast wel en anders even informeren bij de familie van de Vorm accountant op Curacao…. ik denk dat het ‘ inverdien effect’ erg beperkt is……
…..Medio 2016 kondigde het bedrijf aan 650 banen te gaan schrappen wereldwijd, waarvan 150 in Nederland.[24] De komende twee jaar neemt Boskalis ook 24 oudere schepen uit de vaart vanwege de verslechterende marktomstandigheden. Door de sterk gedaalde olieprijs investeren oliemaatschappijen minder en krijgt Boskalis ook minder opdrachten.[24] De schepen die uit de vaart genomen worden, zijn gemiddeld meer dan dertig jaar oud…..
de omzet is nou ook niet echt om van te schrikken. Allemaal pre neoliberale nostalgie….lang leve de Deltawerken, de scheepsjongens van Bontekoe, Hollands glorie en Smit Tak de bergers van weleer…. oh nee ook al overgenomen door Bokalis. >Man laat je niet ‘ meeslepen’….:) Ik heb ooit een docu gemaakt bij Smit Tak nou als er nou een slechte klote werkgever was dan was het wel Smit Tak…. dan stroomde de tranen over je wangen geloof me maar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internationale
Timmermans spreekt op NPO Nieuwspoort nu.
Wat een fantast.
Als alles werkelijk doorgaat wat hij wil dan bent u arm, een lege beurs en koop van de laatste geld maar een strakke broekriem.
Ieder moet zonnepanelen op het dak.
Ieder moet de thermostaat lager zetten.
Ieder moet isoleren.
Ieder moet aan de warmtepomp.
De transitie moet sneller.
En vooral in Nederland, ja wij zijn de beste.
Bij meneer Kockelmann moet het kwartje nog vallen.
Weet iemand waarom Boskalis? Dat komt door de zure regen! (Neerlands Hoop)
Rechters maken meer kapot dan je lief is. En dat is al heel lang zo.
Ik wil graag politicus worden….betaald goed …en ook ik heb nergens geen verstand van…