Door Bennie Peiser.
Vertaling: Martien de Wit.
Nadat de veelgeprezen batterij start-up Britishvolt failliet is gegaan, heeft Net Zero Watch opnieuw gewaarschuwd dat het beleid van groene interventies en Net Zero* dogmatisme van de regering een recept is voor een economische en politieke ramp.
Beschreven als een ‘gigafabriek’, was de omgevallen EV-batterijfabriek bedoeld als een symbool van nivellering en zou laten zien hoe een groene ‘planeconomie’ een industriële renaissance zou kunnen inluiden.
De toenmalige premier Boris Johnson beweerde vorig jaar dat “het plan van Britishvolt om een nieuwe gigafabriek te bouwen in Northumberland een sterk bewijs was voor de plaats van het VK aan het roer van de wereldwijde groene industriële revolutie.” Die plannen zijn nu volledig in duigen gevallen.
Britse ministers hadden 100 miljoen pond uitgetrokken voor het batterijproject, blijkbaar zonder degelijk businessplan, omdat het geheel in lijn lag met de officiële retoriek over Net Zero.
Het bedrijf gaf de Britse ‘stijgende energiekosten’ de schuld van de situatie en de uiteindelijke ondergang.
In de afgelopen maanden heeft BMW aangekondigd de productie van de elektrische Mini te verplaatsen van het Verenigd Koninkrijk naar China, waar de productie draait op goedkope steenkool. Andere autofabrikanten zijn van plan het aantal elektrische voertuigen dat ze produceren te verminderen omdat de stijgende prijzen en de stijgende elektriciteitskosten ze steeds onbetaalbaarder maken voor automobilisten.
“Dit fiasco was volkomen voorspelbaar en was inderdaad voorzien door ons en andere analisten – maar niet door zelfgenoegzame ministers en incompetente ambtenaren. De uittocht van BMW naar China en de ondergang van Britishvolt zullen niet de laatste slachtoffers zijn van de groene bevels- en controle-economie van de regering.”
Dr Benny Peiser
Director, Net Zero Watch
***
*Net Zero of ‘netto nul’ betekent, dat de totale uitstoot van broeikasgassen van een organisatie (of stad, of land) lager is dan of gelijk is aan de uitstoot die ze uit de atmosfeer verwijdert.
***
Bron hier.
***
Ambtenaren, politici, ingenieurs, klimaat- en milieudeskundigen, economen, accountants, ontwerpers, wetenschappers. Allemaal beroepen die in het voortraject een bijdrage hebben geleverd aan dit project, dat nu een fiasco is. Al die intelligente mensen hebben de plank gigantisch misgeslagen. Hun waarde: Net Zero, Nihil komma nul. Maar ze zijn vast en zeker al weer bezig met het volgende groene project.
JohanD. Ja zo gaat het tegenwoordig. Heel veel adviseurs die overal een graantje meepikken, hoge facturen schrijven en dan verdwijnen om bij het volgende project weer te vangen. Heb dit soort dingen vaak meegmemaakt met klanten van mij die een KPMG, McKinsey of dergelijke binnen hebben gehaald om de processen in het bedrijf te optimaliseren. Uiteindelijk hebben ze veel betaald en heel vaak op de oude voet verder gegaan met wat kleine aanpassingen. Dit soort bedrijven hebben geen verstand van zaken van de Klant, maar opereren op basis van algemene bedrijfseconomische kennis. Details van het product of proces spelen geen rol.
Als de subsidiestromen blijven stromen, dan is geen brug te ver. De bovenbazen zijn er goed mee, de werknemers ongetwijfeld niet.
Het zoveelste Boris project dat tot stof vergaat. De groene brug in Londen, de megaluchthaven in de Thames estuarie, de tunnel van Schotland naar Noord Ierland, allemaal met veel hoempa gepresenteerd en allemaal in de prullenbak verdwenen. De hoge snelheidslijn HS2 naar Manchester te volgen. Je zou verwachten dat de politieke klasse naar zulke debacles wat minder enthousiast zou zijn over Boris zijn brain waves, maar ik heb dat nog niet gemerkt.
Je moet dit wel in het juiste perspectief zien: AESC is volop bezig om een batterijenfabriek te bouwen in Engeland voor Japanse auto’s die in Engeland zullen worden geproduceerd, en Tata Motors is aan het zoeken naar een geschikte site (in de EU of in Engeland) om ook een batterijenfabriek te bouwen.
Het probleem van BritishVolt was dat zij geen zakelijk netwerk hadden om prospectieve klanten aan zich te binden. Daarom hadden ze het moeilijker om investeerders te overtuigen.
Japanse autos in de uk. Honda gaat weg uit de uk vanwege de belabberde autoweg infrastructuur in de uk wat het productieproces verstoort ivm met de onderdelen aanvoer.
Ford sluit in whales de tent.
@Anne dus je begint een bedrijf, maakt reclame, haalt subsidies en investeerders binnen en vervolgens komt men er achter dat er ook nog klanten moeten zijn die het product afnemen of zie ik dat verkeerd ?
Ik schreef hierover in het artikel ‘ de petten van Shell ‘
inmiddels is het eerste ESG beursfonds geflopt, maar wel nadat de ‘belanghebbenden ‘ er 7 mijoen euro aan hadden overgehouden.
Er zullen zich overal waar de groene hetze leeft nog fiasco’s voor gaan doen.
Miljarden hebben ze al verkloot aan dingen waarbij ze bij voorbaat al wisten dat het een fiasco werd.
Nu zijn er weer debatten dat ze bedrijven zoals Boskalis bv ook de wet op kunnen leggen buiten Europa wat doelstellingen betreft.
Ze worden met de dag zieker hier in dit land, wat denken die idioten zich hier wel, dat het wereld heerser zijn.
@Theo, gisteren een artikel over een wet die men wil aannemen. Misstanden moeten door het bedrijf in het betreffende land worden besproken. Nederland gaat de Congo vertellen, de bedrijven die daar actief zijn verplichten iets aan de kinderarbeid te doen. (Vreselijk trouwens). Directie van een bedrijf kan daar op aangesproken worden met alle vervelende gevolgen van dien. Ik ben al ruim 20 jaar zzp ‘er en heb een klantenkring in 56 landen. Gezien de maatregelen die ons kabinet voor ogen heeft wordt het moeilijk voor mij om nog ergens te werken. China, Rusland, Iran, de Golfstaten, Zuid Afrika, Moldavië, enz vallen allemaal af. In alle landen waar bananen geteeld worden werken kinderen. Dat is goedkoop. Maar de grote discounters bepalen de prijs voor de boer, die zijn mede verantwoordelijk voor de ellende.
Er is een Princeton rapport waarin staat fat net zero voor de usa prima mogelijk is. Er is ruimte voor een windpark nodig
“wind turbines would cover an area the
size of Arkansas, Iowa, Kansas, Missouri, Nebraska and Oklahoma combined.”
Er is ruimte nodig voor mais als grondstof voor ethanol
Er is carbon capture nodig
“Much of the carbon dioxide would be liquefied
and piped along more than 100,000 kilometers of new pipelines to deep geologic storage, primarily along the Texas Gulf Coast, where underground reservoirs can be used to trap it permanently. This would be a massive infrastructure effort. Building
this pipeline network could cost up to $230 billion, including $13 billion for early buy-in from local communities and permitting alone.”
De kosten zijn een schamele 250 miljard dollar per jaar voor de usa.
“The Princeton team estimates that the United
States would need to invest at least an
additional
$2.5 trillion over the next 10 years for the country
to have a shot at achieving net-zero emissions by
2050.”
Er wordt in dit scenario uitgegaan van onbeperkte grondstoffen en oneindige levensduur van apparatuur.
Omdat de usa 5% van de wereld is heb je maar 5000 miljard usd per jaar nodig
Ik zie geen beren op de weg. Volkomen haalbaar. Hamerstuk.
Bron SCIENCE NEWS | January 28, 2023
En dan nog van de redacteur
Yes, we can meet the
climate change challenge
More than a century ago, scientists proved that carbon
dioxide in Earth’s atmosphere could act like a thermostat —
adding more CO2 would turn up the heat, removing it would
chill the planet. But back then, most scientists thought
that Earth’s climate system was far too large and stable to
change quickly, that any fluctuations would happen over such a long timescale
that it wouldn’t matter much to everyday life (SN: 3/12/22, p. 16).
Now all it takes is a look at the Weather Channel to know how wrong scientists
were. Things are changing fast. Last year alone, Europe, South Asia, China, Japan
and the American West endured deadly, record-breaking heat waves (SN: 12/17/22
& 12/31/22, p. 38). As I write this, torrential rains are bringing death and destruc-
tion to California. And with levels of climate-warming gases continuing to increase
in the atmosphere, extreme weather events will become even more frequent.
Given the vastness of this threat, it’s tempting to think that any efforts that we
make against it will be futile. But that’s not true. Around the world, scientists and
engineers; entrepreneurs and large corporations; state, national and local govern-
ments; and international coalitions are acting to put the brakes on climate change.
Last year, the United States signed into law a $369 billion investment in renewable
energy technologies and other responses (SN: 12/17/22 & 12/31/22, p. 28). And the
World Bank invested $31.7 billion to assist other countries.
Prima artikel.
Maar zet toch een datum BOVENAAN een artikel.
Waarom moeten mensen daarnaar zoeken?
En waarom wilt u mijn adres en website weten als ik u een bericht stuur?
Wat raar en overdreven allemaal,