Door Ap Cloosterman.
Op het in de aanhef genoemde artikel (bron 1) zijn twee reacties binnen gekomen, die ik u niet wil onthouden.
Op 25 januari 2023 heb ik het artikel toegestuurd aan de Brandweer Gelderland-Midden met het volgende verzoek:
“Het artikel behandelt ook de gevaren van brand.
Ik zou het zeer op prijs stellen als u het artikel wilt lezen en beoordelen of er geen onjuiste zaken in zijn beschreven.
Zie bijlage hier.
Graag verneem ik van u.
Hartelijk dank en met vriendelijke groet.
Ap Cloosterman”
Stomverbaasd vernam ik hun reactie op 26 januari 2023:
“Beste heer Cloosterman,
In reactie op uw mail berichten wij u als volgt:
Na intern overleg delen wij u mee dat wij ons als brandweer VGGM onthouden van een reactie op uw artikel.
Met vriendelijke groet
Brandweer Gelderland-Midden”
Je zou verwachten, dat als de Brandweer op de hoogte is van de aanbevolen procedures, zij dit zouden bevestigen, vergezeld van eventuele op- of aanmerkingen. Mij overvalt het donkerbruine vermoeden, dat er iets niet in orde is en de Brandweer weet beter dan wie dan ook:
Waar rook is, is vuur.
Op 27 januari 2023 heb ik dit artikel toegestuurd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en aan het ministerie van Economische Zaken, Klimaat en Energie.
Van het ministerie van Economische Zaken, Klimaat en Energie: taal noch teken! Met name van dit ministerie zou je toch een reactie mogen verwachten.
Op 13 maart 2023 ontving ik van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wel een reactie:
Geachte heer Cloosterman,
Allereerst willen wij u hartelijk danken voor uw brief waarin u nauwgezet de uitdagingen van de energietransitie en de rol van het elektrische voertuig uiteenzet. Vele energie en klimaat gerelateerd aspecten zijn echter bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat belegd maar tegelijkertijd kunnen wij u gerust stellen dat alle zero-emissie aandrijftechnieken op onze volledige ondersteuning kunnen rekenen, zo ook waterstof.
Voor wat betreft de algehele veiligheid van elektrische voertuigen, deze heeft onze maximale aandacht. In november 2020 heeft CE Delft in een onderzoek in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geconcludeerd dat Elektrische auto’s geen hoger veiligheidsrisico met zich meebrengen dan conventionele brandstofauto’s. Voor dit onafhankelijke onderzoek zijn 280 bronnen geraadpleegd en 25 experts geïnterviewd om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. In het onderzoek is voor negen verschillende thema’s gekeken naar de veiligheid van elektrische auto’s en laadinfrastructuur. Zo blijkt dat veiligheidsrisico’s die gelden voor elektrische auto’s in veel gevallen ook voor conventionele auto’s gelden en dat hier binnen geen groot onderscheid is. Dit komt mede door de regelgeving in relatie tot veiligheid, waar alle auto’s aan moeten voldoen. Uit het onderzoek blijkt verder dat er binnen de thema’s die worden behandeld soms een andere aanpak nodig is bij een incident met een elektrische auto. Zo wordt geconcludeerd dat elektrische auto’s geen groter risico hebben op het veroorzaken van brand in parkeergarages, maar dat een dergelijke brand wel een andere aanpak vraagt. Aan deze aanpak wordt door hulpdienstorganisaties in samenspraak met onder andere het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid aandacht besteed in de vorm van het delen van kennis, praktijkervaring en innovaties op het vlak van incidentbestrijding.
Wij hopen u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd en danken u vriendelijk voor uw maatschappelijke interesse.
Met vriendelijke groet,
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Directoraat-Generaal Mobiliteit | Burgerbrieven
Allereerst dank aan het ministerie van I en W voor deze reactie.
Het natrekken van passages uit de brief:
“In november 2020 heeft CE Delft in een onderzoek in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geconcludeerd dat Elektrische auto’s geen hoger veiligheidsrisico met zich meebrengen dan conventionele brandstofauto’s.”
ANWB meldt hierover het volgende (bron 2):
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto’s? Nee, alleen zijn ‘gewone’ autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto’s minstens zo brandveilig als conventionele auto’s. Ze zijn echter relatief nieuw en liggen daarom vaker onder een vergrootglas.
“Zo wordt geconcludeerd dat elektrische auto’s geen groter risico hebben op het veroorzaken van brand in parkeergarages, maar dat een dergelijke brand wel een andere aanpak vraagt. Aan deze aanpak wordt door hulpdienstorganisaties in samenspraak met onder andere het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid aandacht besteed in de vorm van het delen van kennis, praktijkervaring en innovaties op het vlak van incidentbestrijding.”
Informatie vanuit ANWB:
Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een ‘gewone’ auto. Dat komt door de lithium-accu’s. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren. Het kan tot wel 24 uur duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.
Je kunt je voorstellen dat een etmaal blussen voor de brandweer geen optie is. Daarom wordt door de Nederlandse brandweer geëxperimenteerd met een zogenaamde dompelbak, een met water gevulde container waarin een elektrische auto ondergedompeld wordt nadat de eerste brand is geblust. Hierin blijft de auto dan 24 uur staan, zodat men er zeker van is dat er geen nieuwe brand kan ontstaan. Dat betekent uiteraard dat de auto daarna total loss is. Maar dat is bij een autobrand, of het nu om een gewone of elektrische auto gaat, sowieso bijna altijd het geval.
Dompelbak
Het moment waarop brand ontstaat, is verschillend bij een EV en ‘gewone’ auto. Bij een auto met verbrandingsmotor gebeurt dat vooral tijdens het rijden. Een elektrische auto heeft ook bij het opladen te maken met warmteontwikkeling, doordat er meer technische handelingen nodig zijn bij dit proces. Het is dus belangrijk dat bij plaatsing van laadpalen goed over de brandveiligheid wordt nagedacht. En er moet kritisch worden gekeken naar de potentiële risico’s, zeker als het inpandige laadvoorzieningen betreft.
Het Instituut Fysieke Veiligheid heeft een uitgebreid rapport gepubliceerd over de brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen (IFV, 2020b). Deze studie noemt dat het algemene risico van branden in parkeergarages flink is toegenomen de afgelopen decennia, omdat zowel elektrische als conventionele auto’s steeds groter worden en steeds meer uit brandbare kunststoffen bestaan. Dit betekent dat bestaande parkeergarages niet altijd bestand zullen zijn tegen het optreden van autobranden.
De brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen is onderzocht en verwerkt in een publicatie van het Instituut Fysieke veiligheid. Het betreft een cursus Brandpreventie.
Op de website van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (www.ifv.nl) trof ik onderstaande brochure aan. In deze brochure wordt verwezen naar het Instituut voor Publieke Veiligheid.
In de IPV-brochure wordt o.a. verwezen naar het document: “Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen.” Het is niet duidelijk of deze cursus over een andere aanpak voor brandweerlieden verplicht is.
Brandbestrijding in ondergrondse parkeergarages
Binnen de brandweerorganisatie zijn er veel verschillende functies waar verschillende opleidingseisen aan verbonden zijn.
Het is niet duidelijk in hoeverre bij deze vorm van opleidingen het onderwerp “Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen” aan de orde komt.
***
Bronnen
***
Het doet mij wel deugd om te weten dat een ministerie – ieder ministerie? – een Directeur Generaal heeft voor burgerbrieven.
Had ik eigenlijk best wel willen wezen, in mijn vorige leven (ik heb mijn kleinzoon dan ook onmiddellijk ingelicht over het bestaan van zo’n functie).
Dat weten we nu toch maar weer, dankzij onze Ap.
Tja, het feest voor de portemonnee van belanghebbenden moet en mag natuurlijk niet worden verstoord.
Dat is tijd genoeg bij een volgend parlementair onderzoek. Zie Groningen en de toeslagenaffaire.
Electrische motoren in auto’s? Dat lijkt me prima.
Maar een accupakket van 500kg in een auto met één passagier van max 100 kg lijkt me toch te wijzen op een onvolkomenheid. Om het niet primitief te noemen.
Temeer als ook de energie nog een hoofdzakelijk fossiele bron heeft. Tenzij je zoals gebruikelijk is selectief winkelt en de windenergie boekhoudkundig uit China haalt;
Er is maar een keer een EV-accu-brand op een veerdienst als HvH-Harwich nodig om het essentiele verschil in gevaar in te zien met een blusbare brand bij een brandstofautto.
https://youtu.be/d-hXIHwdR3E Brand op vrachtschip met luxe auto’s waaronder Elektrische. De brand bleek niet te blussen, schip bij Azoren gezonken. Schade $500 miljoen voor verzekering.
Er ontploffen er verder ook nogal wat:
https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+explosion
Mijn UK-vakantie met mijn eerste LPG-auto moest in 1978 op de veerdienst HvH-Harwich geplaatst op een apart vrachtwagen dek. De kraan op LPG-tank moest volgens de veerdienst instructie afgesloten. Men was toen bij de veerdienst blijkbaar iets voorzichtiger voor brand en explosie. Een uitslaande EV-accu-branden op het volgepakte autodek van veerdienstboten zijn met ca. 800 auto’s ca. 1500 passagiers zijn niet te redden.
Een brief aan de veerdienst Stena met de vraag hoe met onblusbare EV-accu-branden op hun veerdiensten wordt omgegaan, lijkt mij een zinvolle missie?
Scheffer, ze moeten eautoos verbieden in parkeergjarages, levensgevaarlijk en de brand is heel hevig en vreselijk snel met veel rookontwikkeling. Laatst moest er weer een vliegtuigbterugkeren brandende batterijen. Bij de ANWB hebben ze het over een dompelbak daar was een pechautohulp mee begonnen, de auto moest er volgens de baas 9 dagen in blijven liggen terwijl ik hier 24 uur lees?. Accuus van efietsen vliegen ook regelmatig in de fik. Mijn fietsenmaker heeft er ook een speciale kast voor een zgn brandkast.
Klein brandje!?
https://m.youtube.com/watch?v=cMAkwsr7Yg4
Het zijn er maar een paar zie volgende link eerste kwartaal 2022.
Maar je kan ze rustig in een ondergrondse parkeergarage zetten want ze zijn niet gevaarlijker dan een benzine auto. Die mensen die dat zeggen weten absoluut niet waar ze het over hebben, ze moeten verboden worden in parkeergarages en je zou inderdaad opgepakt staan op de boot naar Engeland. Je bent door de heftigheid en de snelheid van de brand altijd te laat om te blussen dat overigens heel slecht gaat. Ik vraag me trouwens af of je een doodklap kan krijgen tijdens het blussen.
Ach het zijn er maar 640.
https://www.wapcar.my/news/in-china-640-evs-caught-fire-in-the-first-quarter-of-2022-up-32-percent-45371
Branden in geparkeerde brandstofauto’s zijn vrijwel altijd het gevolg van brandstichting, in electrische auto’s vrijwel altijd door zelfontbranding.
Schat ik zo als ik de wijkkrant lees,daar staan die autobranden wel allenaal in.
Hans, je hebt helemaal gelijk. Daarbij komt dat een fossiele auto veel simpeler is te blussen en uit is uit. Bij een accubrand is de brandsnelheid veel groter, ik heb wel gezien een paar minuten en dan over de hele lengte van de auto vanwege de plaats van de accu, je zit op een rijdende bom. De accu explodeert ook en waar dat weet je niet. Ook voor deze ontwikkeling geldt, we gaan van een goed systeem naar een heel slecht systeem en we verplaatsen het en maken weer een onoplosbaar probleem.
Dit geldt voor het hele zgn “renewable” energie transitie we moeten allerlei aanvullende maatregelen nemen om de foute beslissingen weer goed te krijgen die weer veel extra geld kosten waardoor de prijs van de energie meer dan een factor 2 tov het oude systeem gaat kosten en de CO2 uitstoot, die overigens goed is voor de voedselproductie, alleen maar groter wordt omdat een stelletje incompetente figuren in de regering en daarbuiten ook nog ongekozen incompetente figuren, zoals oa Timmerfrans, D99 figuren, zich met deze transitie bemoeien. Gelukkig maakt de natuur daar een einde aan omdat er over 2 jaar een tekort aan koper en andere grondstoffen is.
Wij hebben tot op heden een besparing van 0,037% van de werelduitstoot bereikt, de wereld is gered door Nederland en Nederland is failliet, iedereen naar de voedselbank wat leven we toch in een ontzettend gaaf land, ik krijg er tranen van in mij ogen wat een visie onze overheid en de niet gekozen NGO’s hebben.
Ik wil van deze plaats de wereld elites hartelijk bedanken dat ze door hun visie mij, mijn kinderen en kleinkinderen ook nog een fantastisch leven op deze aarde mogelijk hebben gemaakt.
Ze moeten die electrische auto’s niet bagatelliseren, ze drijven zelfs de auto verzekeringen omhoog.
Percentagegewijs rijden electrische auto’s meer schade, dure schade, ook zijn ze sneller toterlos verklaard.
In veel kelder garages, flats b.v is het verboden een EV te parkeren imv brand, brand het dan is het felle brand met veel giftige rookontwikkeling, geen vrachtwagen met waterbak en kraan komt er in, door de exreme hitte branden de naast geparkeerde auto’s ook in de fik.
Ik vind het maar weer een stukje propaganda om je een EV door de strot te duwen, daarbij zijn het allemaal chemische subsidie bakken.
Je ziet wel in Noorwegen, geen subsidie en de EV markt stort in elkaar, een mede reden was ook minder actieradius door veel koude dagen, waarbij het al noodzaak was om een EV te kopen met een grotere capaciteit accu.
Die dingen zijn helemaal nog niet uitontwikkeld.
In Amerika worden ze veelal alleen door stadsmensen of mensen die geen lange afstanden hoeven te rijden gekocht.
De auto’s met zware brandstof moter blijft nog steeds in Amerika nummer 1.
Inderdaad. Een EV-tje is de tweede auto voor in de stad. Echter, een verbod op ICE autos is equivalent aan een verbod op het reizen van lange afstanden. Met een vliegverbod erbij is het duidelijk: Jan Boezeroen mag niet meer reizen. Dat genoegen is alleen weggelegd voor de uitverkorenen.
Maar er is een ecologisch ideale oplossing: de postkoets. Ik voorzie een geweldige markt ontstaan voor paarden en zal mijn ABP dan ook aanraden om in paardenfokkerijen te investeren.
Ed Zuiderwijk
Nog even en we worden allemaal opgeborgen in een 15 minuten wijk. waarin je alles op loop afstand móét doen en moet vragen om verlof om familie en vrienden te bezoeken. Omdat CO2 een “gevaarlijk” gas blijkt te zijn. Volgens de sprookjesvertellers de met de grote herverdeling bezig zijn. Aan de hand van de SDG’s.
https://ongehoordnederland.tv/2023/04/11/tv-programmas/ongehoord-nieuws-94-controlestaat-en-15-minuten-steden/
De verdwazing slaat steeds wilder om zich heen. De Big Bosses op afstand, de vazallen aan het werk.
Omdat je in Noorwegen ook nog extra voordelen kreeg als gratis parkeren en toegang tot de binnenstad tijdens de spits, gingen ze niet meer met het openbaar vervoer maar kochten een elektrische auto er bij. Tel uit je winst.
Grote brand afgelopen maandag is Etten-Leur. Gebouw compleet verwoest en ingestort. Op het dak lagen zonnepanelen. Stukken scherp glas van de ppanelen zijn 6 kilometer terug in weilanden gevonden. gevaar voor koeien, paarden en mensen.
Kunnen we de reacties van de brandweer en het ministerie zo samenvatten: ” alarmisme over klimaatverandering is goed maar alarmisme over electrische voertuigen moet je niet willen” ?
De parkeerterreinen, behorende bij instanties die geen benul hebben van klantgerichtheid, zoals daar zijn Gemeentehuizen, ziekenhuizen en overheidsgebouwen hebben te smalle parkeervakken. De auto’ s worden bovendien breder en breder, zodat ze opeengepakt staan op deze terreinen. Bij brand gaan er alleen daarom al steeds meerdere auto’s verloren. Waar is nu toch die goede oude breedte van de Opel Kadett gebleven, de Ford Anglia of de Simca 1000?
Wordt er teveel aandacht aan elektrische autobranden gegeven, dan stort daarmee de verkoop en ook een deel van de overhaaste transitie in. En natuurlijk daarmee het verdienmodel van de laadpalenindustrie, de problematische aanpassing van de infrastructuur. Daarnaast verstoort het de balans-act van de ECB en de andere financiële instellingen.
Als het over klimaat gaat ga je NOOIT in discussie met de ongelovige. Dat doe je niet op papier of elektronisch. Dat je ook niet op een discussie avond. De ongelovige wordt doodgezwegen. Als er al wat gezegd wordt is het hooguit je aanbidding voor het ippc en de verwijzing naar DE wetenschappers en of deskundigen.
Pieter Klok van de Volkskrant zou zeggen: In problematische tijden moet je eenheid van beleid uitstralen.
Peter, daar zijn ze in de EU ook enig in. Bij de buren kercentrales dicht, subsidie op gas van € 960 , bruinkolen centrales weer open, stukstofnorm 4000 keer zo hoog, bij ons gaskraan dicht, geen kerncentrales, gas wordt uit gefaseerd, kolencentrales dicht, stikstof crisis, etc.
Waar het bij hulpdienst milieu centraal bij oprichting ging over schoon en zuinig is nu alles gericht op klimaat via co2. Ook zij bepleiten een elektrische auto. Niet van je zelf. Een deel auto. Je hoeft straks niets meer te bezitten.
InterviewDirecteur Ika van de Pas
Ooit gingen de vragen over zilvervisjes, nu over isolatiefolie en vlees: Milieu Centraal bestaat 25 jaar
Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal viert haar 25-jarig bestaan. Tijd voor een steviger verhaal, vindt directeur Ika van de Pas. ‘Huishoudens kunnen ruim 60 procent van hun CO2-uitstoot verlagen.’
Robin van Wechem
12 april 2023, 06:37
Milieu Centraal is jarig. De voorlichtingsorganisatie begon een kwarteeuw geleden als telefooncentrale, waar medewerkers vragen beantwoordden over milieubewust leven. Veel vragen kwamen binnen over het bestrijden van plagen in en rondom het huis. De meest gestelde vraag destijds was hoe mensen zilvervisjes konden bestrijden, soms stuurden ze die zelfs op met de post.
Het aantal onderwerpen is in 25 jaar flink uitgebreid. Inmiddels zoeken de meeste mensen informatie over isolatie en energiebesparing. Milieu Centraal, met 40 werknemers, mag zichzelf ondertussen wel dé organisatie noemen voor consumentenadvies over verduurzaming. Toch is het nog lang geen tijd om op de lauweren te rusten, zei directeur-bestuurder Ika van de Pas dinsdag tijdens het lustrumfeest in TivoliVredenburg in Utrecht.
Tussen 2002 en 2022 is het websitebezoek vertwintigvoudigd tot vijftien miljoen bezoekers. Reden voor een feestje?
“Zeker. Het afgelopen jaar is Milieu Centraal een bekende partij geworden. Dat kwam vooral door de energiecrisis, mensen wilden weten hoe ze energie kunnen besparen en hun huis kunnen isoleren. Ondanks de trieste aanleiding van de oorlog in Oekraïne is de energietransitie nu wel echt begonnen. Ze gaat alleen te langzaam.”
Het gemiddelde stroomverbruik is vorig jaar met 15 procent gedaald. Is dat niet genoeg?
“In Nederland leven we op veel te grote voet. De CO2-uitstoot per inwoner is 35 procent hoger dan het Europese gemiddelde, en maar liefst drie keer zo groot als het wereldwijde gemiddelde. Dat kan en moet beter. In 2030 moeten we 60 procent van de broeikasgasemissie gereduceerd hebben. De afgelopen 30 jaar hebben we de uitstoot in Nederland met zo’n 25 procent omlaag gebracht. We hebben nog 7 jaar voor de rest.”
Dat klinkt haast onmogelijk.
“De opgave is fors. Dat moeten we mensen vertellen. Het is tijd voor het eerlijke en ongemakkelijke verhaal, en dat is dat we flink moeten minderen. Volgens onze berekeningen kunnen huishoudens met een duurzamere leefstijl ruim 60 procent van hun CO2-uitstoot verlagen.”
Wat zijn de belangrijkste veranderingen voor een kleinere voetafdruk?
“Overstappen op een plantaardig dieet, dus zonder vlees en met geen tot nauwelijks zuivel, scheelt al ruim de helft van de CO2-uitstoot van eten en drinken. De impact van spullen kan met tweederde omlaag als we meer lenen, huren en tweedehands kopen. Door de verhouding van auto, fiets en openbaar vervoer te veranderen, kun je de impact van mobiliteit verlagen van 4000 kilo CO2 per jaar naar 700 kilo per jaar. Dat betekent overstappen van een eigen auto op een elektrische deelauto en vooral reizen met OV en fiets.”
Ika van de Pas: ‘Het is tijd voor het eerlijke en ongemakkelijke verhaal, en dat is dat we flink moeten minderen.’ Beeld Renée Bounin
Ika van de Pas: ‘Het is tijd voor het eerlijke en ongemakkelijke verhaal, en dat is dat we flink moeten minderen.’Beeld Renée Bounin
Geen vlees en geen auto zal voor veel mensen nogal ver gaan.
“Dit is inderdaad het donkergroene scenario, de maximale winst die bij huishoudens te behalen valt. Maar met de zes klimaatklappers op onze website valt al 30 procent vermindering te halen. Dan gaat het om minder vaak vlees eten, je huis goed isoleren en minder vaak en ver vliegen of met de trein naar het werk. Uit een consumentenonderzoek dat we voor ons lustrum hebben laten doen, blijkt dat het merendeel van de mensen maatregelen als een progressieve vliegtaks en een hogere autobelasting steunt. Ik concludeer daaruit dat er meer draagvlak is voor steviger klimaatbeleid dan politici misschien denken.”
Uit de enquête blijkt ook dat ouderen en mensen met lagere inkomens vinden dat ze al genoeg doen.
“Dat klopt. Hoewel het merendeel van de mensen strengere maatregelen steunt, voelt niet iedereen zich daardoor aangesproken. Hogeropgeleiden zijn zich vaak sterk bewust van het probleem, maar hebben doorgaans ook een relatief grote voetafdruk. Minder bewuste groepen, of groepen die zich niet aangesproken voelen, hebben soms juist een kleinere voetafdruk. Wat vooral opvalt, is dat jongeren zich steeds sterker uitspreken.”
Milieu Centraal werkt soms samen met ministeries. Staan die open voor deze duidelijke taal?
“Ons advies is gebaseerd op een grondige analyse van de wetenschap en een rondgang langs de belangrijkste partijen in het veld. Als we meedoen met een overheidscampagne, doen we dat op basis van onze kennis. Wat de politiek daarmee doet, is niet aan ons. Zo hebben wij voor de campagne ‘Iedereen doet wat’ geadviseerd om minder vlees eten te benoemen. Dat is meer peulvruchten en noten geworden, maar dat is niet hetzelfde. Een gemiste kans, want juist politici kunnen de sociale norm aanscherpen. En een nieuwe sociale norm is het begin van verandering.”
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/ooit-gingen-de-vragen-over-zilvervisjes-nu-over-isolatiefolie-en-vlees-milieu-centraal-bestaat-25-jaar~b0c837ce/
En waarom deze off topic lap tekst hier geplaatst?
Laat maar, EaB gaat nooit in dialoog…
“Uit een consumentenonderzoek dat we voor ons lustrum hebben laten doen, blijkt dat het merendeel van de mensen maatregelen als een progressieve vliegtaks en een hogere autobelasting steunt. Ik concludeer daaruit dat er meer draagvlak is voor steviger klimaatbeleid dan politici misschien denken.”
Indoctrinatie ten top van Milieu Centraal door dit soort valse claims zonder verifieerbare bronvermelding in de krant te laten zetten.
Bijna net zo kwalijk als de valse berichtgeving van de Rijksoverheid die stelt: “NEDERLAND wil in 2030 55 procent minder CO2-uitstoten dan in 1990, om in 2050 klimaatneutraal te zijn.”
Dat is niet de wil van Nederland en de Nederlanders maar slechts van de overheid aangespoort door een kleine ideologische en activistische elite met oogkleppen op.
“Overstappen op een plantaardig dieet, dus zonder vlees en met geen tot nauwelijks zuivel, scheelt al ruim de helft van de CO2-uitstoot van eten en drinken. De impact van spullen kan met tweederde omlaag als we meer lenen, huren en tweedehands kopen. Door de verhouding van auto, fiets en openbaar vervoer te veranderen, kun je de impact van mobiliteit verlagen van 4000 kilo CO2 per jaar naar 700 kilo per jaar. Dat betekent overstappen van een eigen auto op een elektrische deelauto en vooral reizen met OV en fiets.”
Doet me toch zo denken aan “You own nothing, and be happy” van Der klaus. Oh, en vreten doe je ook alleen maar groente en bonen.
EaB
deze lieden durven het nooit aan om zich eens kritisch te laten bevragen. Dan vallen ze namelijk onmiddellijk door de mand. De vlotte babbelaars bij uitstek. Ze hebben nog geen uhh nodig voor een denkpauze. Het wordt ingefluisterd of afgelezen van een autocue. En mocht iemand buiten zijn /haar boekje dreigen te gaan, dan is er altijd nog de redactie om gevaarlijke uitstapjes te voorkomen. Beter opgeleiden kun je de dag van vandaag beter vervangen door beter en gewillig geleiden.
Eab, ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt gehaald maar het lijkt erop dat je die uit je duim hebt gezogen want er klopt niets van. Volgengs de officiele gegevens van de EU van de database EDGARv7.0/2022 is de uitstoot in 1990 van Nederland 161,44 en in 2021 146,87 dat is een besparing van ca 9% ipv de door jou genoemde 25% waarschijnlijk is dit de wens van de vader van de gedachte. Veel meer dan 10% zal het ook niet worden maar de uitstoot van 2022 en 2023 zak wel weer omhoog gaan door al die zgn “renewables”. Overigens in China gaan ze heel wat kolencentrales neerzetten als ook in de rest van Azie waardoor de uitstoot wel toeneemt tussen de 15-20% dan zal onze besparing wel een enorme invloed hebben op de wereld CO2 uitstoot met een besparing van 0,037%. Ik denk dat ze daar in Azie heel erg blij mee zijn kunnen zij weer veel meer uitstoten!
Die andere getallen zullen ook wel niet kloppen. Hoe noemen we dit Nepnieuws of zo.
Ik vraag me af wat de autoverzekeraars over deze materie kunnen vertellen. Zijn de premies voor EV en ICE gelijk en, als dat zo zou zijn, hoelang nog?
Ed, niet alleen autoos. Een kennis van mij heeft een grote loods daarop liggen zonnepanelen nu moet hij 30% meer premie betalen. Lijkt me wel logisch die panelen schijnen 60-80 graden heet te worden er vliegen er blijkbaar veel van die dingen in brand.
De EV als “lichtend” voorbeeld.
Ophouden met ademen is ook nog een optie. Een mens stoot ongeveer 1 kilo Co2 per dag uit, reken maar uit: 18000000 x 365 x 1kilo = 6.57 gigaton, zet zoden aan de dijk!
Rien in Spain
Laat dat nu een prima advies zijn aan al diegenen die de klimaatverandering heel ernstig nemen.
Degenen die er aan verdienen willen de schone schijn best even ophouden als het geld maar hun kant op blijft rollen. Daarom worden de SDG’s gepromoot en omarmd.
Valse claims en eenzijdige argumenten vanuit milieuactivisten en door hun commerciële bandwagons over “duurzame energie’ stapelen zich op.
Het wordt geboycot door linkse journalistiek en de NPO/NOS.
Het is het eenzijdig wegkijken en boycotten van het nieuws over de enorme milieuvervuiling die “duurzame energie’ ook veroorzaakt.
https://hbr.org/2021/06/the-dark-side-of-solar-power
https://www.instituteforenergyresearch.org/renewable/green-technologies-cause-massive-waste-and-pollution/
Nieuw tekort zorgt dat we de elektrische auto in Europa wel kunnen vergeten.
https://www.want.nl/elektrische-auto-europa-probleem/
https://blackout-news.de/aktuelles/hoehere-versicherungspraemien-fuer-e-autos-aufgrund-nicht-reparierbarer-batterien/
De onmogelijkheid te voldoen aan de komende energievraag en consumptie is gebaseerd op een ervaringsfeit, waarvoor de burger geen wetenschapper nodig heeft.
Het is de relatie tussen energie en beweging. Zonder toevoer van energie geen beweging, een onomkeerbare relatie want eenmaal met het voertuig aangekomen op zijn bestemming is wederom energie nodig te leveren aan het voortbewegingsmechanisme om terug te bewegen naar het vertrekpunt.
Het maakt dan geen verschil of dit bewegen plaatsvindt via de arbeid geleverd door de verbrandingsmotor, de electrische motor of via wind- en waterkracht op het zeil of schroef van het schip. Maar in elk proces van energietransitie te verkrijging van de bruikbare energievorm, is sprak van energieverlies in de vorm van warmte bij de transitie van ene energievorm naar het andere.. Het is een ervaringsfeit, die onze huidige politici/bestuurders in hun besluitvorming weigeren mee te nemen.
Het zijn ook alfa-mensen, die bijscholing nodig hebben in de klassieke mechanica van Isaac Newton. En blijven geloven in maakbaarheid van energie en in duurzaamheid wat de mens tot stand brengt.
Hoe groot is de invloed van de extreem sterke gammastraling van de zon op klimaat? Zou de opwarming van de zeespiegel daarmee verklaard kunnen worden en aantasten van koralen in Florida?
Waarompraat KNMI altijd over klimaatverandering en niet over invloed straalstroom nu en kosmologische invloeden. Onderzoek in Denemarken wijst toch anders uit en gaat tegen invloed CO2 in.