Door Pleiteticker.
De voormalige voorzitter van de economische commissie van de CDU en voormalig Audi en Daimler-bestuurslid Prof. Kurt Lauk (CDU) beschuldigt federaal minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) van ’technologievijandigheid’.
In een interview met het platform ‘Vragen van scholieren’, zei Lauk:
“Het is triest wie er nu op de stoel van Ludwig Erhard of graaf Lambsdorff zit. De anti-technologie houding die uitgaat van het Ministerie van Handel is ondraaglijk. Waar we ook wereldmarktleiders zijn of waren, is het beleid nu gericht op het verlies van die posities.”
Lauk heeft de afgelopen jaren een verwoestende balans opgemaakt van het economisch beleid.
“Sinds enkele jaren wordt er hard gewerkt om het concurrentievoordeel van de Duitse industrie te vernietigen of over te dragen aan andere landen. Bij het ministerie van Economische Zaken zitten nu ‘bedrijfshoofden’ die geen andere beroepskwalificaties hebben.”
De voormalige automanager Lauk is bijzonder kritisch over de massale promotie van e-mobiliteit.
“Maar het meest kritiek betreft de toelevering in de auto-industrie, want daar zijn de meeste banen mee gemoeid. We gooien ons concurrentievoordeel weg en adopteren de ‘Chinese drive’. Want 80 procent van de accu’s komt uit China. Met andere woorden, China heeft ons in een strategische situatie tegen een muur gedreven. En met onze naïviteit beseften we niet wat er gebeurde.
De elektrische aandrijving wordt duurder dan conventionele verbrandingsmotoren. Dat betekent dat we duidelijk in een situatie komen die sociaal problematisch zal zijn. De onderste vijftig procent van de inkomenspiramide kan zich voor meer dan 40.000 euro geen auto meer veroorloven. En dit voertuig, neem een Fiat 500 of een Peugeot, zal een actieradius hebben van 200 tot 250 km – dus eigenlijk niet meer geschikt voor gezinsvakanties zonder veel pauzes. Vandaag kun je voor 15.000, 18.000 of 20.000 euro een goedkope, passende auto krijgen. Dat zal niet meer bestaan. We lopen tegen een enorm maatschappelijk conflict aan met dit waanzinnige beleid om elektrisch te rijden.”
***
Bron hier.
***
Alweer een propagandaverhaal. Laat de reacties maar doorkomen .
De bedoeling van EV’s is nu juist om de economie een nieuwe impuls te geven. Automobiliteit is de eerste en nog steeds grootste economische entiteit. Direct en indirect werkt vrijwel iedereen daarin.
Als mensen geen auto meer kunnen kopen, stort de economie in elkaar als een plumpudding .
Voor vliegen geldt hetzelfde .
Als vliegen duurder zou worden , zou daarmee de bijl aan de wortel van de economie van de energietransitie worden gelegd. Vooral van globalistisch opererende ondernemingen als Greenpeace, 1000den NGO’s, wetenschappers en velen die een inkomen ontlenen daaraan , zouden worden getroffen.
De huidige wereld-economie is het direct gevolg van het feit dat vliegen zo goedkoop werd juist, en voor iedereen toegankelijk werd; het maakte de trein overbodig en maakte mogelijk dat de economie kon groeien als kool . Tijd is geld immers: dus E = P*t waarin de vooral de laatste term leidend werd. Minnesma gaf een mooie demonstratie van dat principe met de wandeltocht naar Parijs op een paar boterhammen per dag die dan wel twee weken duurde. In dat kader zijn dit soort berichten ronduit lachwekkend en vind ik het onbegrijpelijk ook weer in dat verhaal helemaal meegaat; vliegen zal juist nog veel meer als een normale manier van verplaatsen worden. Niet voor niets blijven ze maar bouwen daar rond Schiphol . ‘vliegen maakte internationaal toerisme mogelijk en triggerde de bouw van hotels en resorts all over the world. ( om die economie mogelijk te maken werd in het akkoord van Chigaco afgesproken dat er nooit belasting betaald zou worden over kerosine )
Samengevat : vliegen – en communicatie – zijn de oorzaak én motor van de huidige economie, gedreven wordt door het verbranden van fossiele brandstoffen. Meer dan ooit .
De economie van de energietransitie is gebaseerd op juist het opvoeren van de consumptie van brandstoffen , waarbij de CO2 uitstoot stijgt .
Hoe moeten anders die miljoenen mensen die inmiddels werken in de ‘economie van de energietransitie ‘ op hun werk geraken .
Zonder vliegen zouden Greenpeace en de 1000den NGO’s niet bestaan en miljoenen mensen werkloos zijn.
Its the economy stupid ; ‘ de economie van de energietransitie ‘.
reactie pleitte. Kennelijk gemaximeerd door een filter.
Peter, dat heb ik ook al een paar keer gehad. Heel vervelend.
Met de helft kan zich gaan auto veroorloven bedoelen ze, het gewone volk, het gewone volk = lees die geen economische opbrengsten hebben, zullen in de toekomst door de staat worden onderhouden.
Dat betekend geenzins dat auto’s gaan verdwijnen, een hoop mensen zullen niet meer meedoen, ze zullen tevreden worden gehouden.
Zo gaat het met alles, er is gas genoeg, maar mensen die het niet verdienen krijgen het niet.
De verdiensten voor de elite kunnen eigenlijk alleen gemaximaliseerd worden als -net als in de logistieke sector- alles gecontroleerd geregeld is tegen zo laag mogelijke kosten.
Wie agenda 2030 eens doorspit, ga er gerust een paar maanden voor zitten, zal zelf kunnen zien dat alles tot in detail wordt geregeld maar niet voor iedereen.
Dus ook dat vliegen zal niet minder worden, het zal beter gereld worden, maar het gewone volk zal niet meer kunnen/mogen vliegen.
‘Alweer een propagandaverhaal. Laat de reacties maar doorkomen’.
Bert, ik kan je nu even niet volgen. Heb ik iets gemist?
Voor de rest ben ik het met je eens in grote lijnen.
Cornelia, die agenda 2030, waar kan ik die vinden?
Heb je trouwens dit gezien?
https://www.nu.nl/provinciale-statenverkiezingen/6260078/bbb-in-alle-provincies-nog-aan-zet-d66-vooralsnog-nergens-aan-tafel.html
Moet je toch als muziek in de oren klinken die enorme rol die het FvD overal gaat spelen. LOL.
Bert
Men zou je bijdrage kunnen verstaan als een pleidooi om net als Diogenes in een ton te gaan wonen en zich héél ascetisch van alles te ontzeggen. Of het voorbeeld van Job op de mestvaalt.
Ik hoop maar dat ik je verkeerd begrijp. Ooit is er een transitie nodig, anders is het gewoon “Na mij de zondvloed”. van mest naar hout, turf, bruinkool, steenkool, olie, gas, kernsplijting, kernfusie misschien, met steeds een grotere energie-inhoud en steeds méér gemak en minder zwaar werk.
Kennelijk mag dat gemak wat kosten. Onze bovenbazen willen de mensheid terug dirigeren naar: “In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen”. Ik laat het de ander daarvoor zelf te kiezen. Geef mijn portie zweet maar aan fikkie.
De angsthazen komen uit hun holen tevoorschijn. Waar was Lauk toen merkel nog heerste? Nu Merkel weg is, durven ze (Lauk is niet de enige die nu zijn stem verheft) Merkel te bekritiseren. Hun plucheplakbaantjes staan niet meer op het spel.
JohanD. Ze was het kindje van Kohl en de “Iron lady” van Duitsland. En ze duldde geen tegenspraak. Bij gesprekken met vrienden en collega’s in D Hette het aktijd: ze is meer bezig met het aanzien in het buitenland, dan iets te doen voor haar eigen mensen. Op moment is het trouwens oorverdovend stil. Je hoort en ziet haar niet meer. Wat betreft de plucheplakbaantjes werkt het toch overal zo. Met een zwakke baas ben je als ja-knikker verzekerd voor een baan, soms voot leven.
Deze opmerking van Omzigt wordt steeds belangrijker.
Dr. Pieter Omtzigt:
‘Als je mensen met een modaal inkomen geen alternatief biedt (nee, die kunnen geen elektrische auto betalen en ja die moeten met de auto naar het werk), dan verniel je elk draagvlak onder de klimaattransitie en heb je niets begrepen van de redenen achter de verkiezingsuitslag.’
Van deze mensen ken ik er behoorlijk wat en veel ervan gaan echt niet wachten tot de overheid een oplossing voor hun gaat zoeken. Nu het de laatste jaren niet echt warmer wordt en er berichten doorsijpelen dat het buiten Nederland nog wel eens noodwinters geeft en er ministers zijn die luidkeels blijk geven van onvermogen en onbetrouwbaarheid wordt men wel wakker. En aan dat wakker maken doe ik graag mee.
Goed gebruld leeuw. Ik sluit me helemaal bij je aan.
Ja Rene, er gaan steeds meer mensen wakker worden. Nu de straat op!! Met gebalde vuist.
Rene,
Het alternatief wordt misschien wel geboden: de mensen zullen meer thuis gaan werken. Ze zijn het al gewend. Men werkt al een 15-minuten-steden, waar alles binnen bereik van 15 minuten komt. De winkels, dokters, tandarts, school, werk (?). Dus het zal wel meevallen.
Het gaat bij die 15 minuten steden helemaal niet of uw kapper of bakker binnen 15 minuten zit.
Laat je niet gek maken, de bedoeling van die 15 minuten steden is de bevolking ophokken in blokken van 15 minuten, elke zone moet je met je q-code en je CO2 budget over en zodra (???) = uitzoeken.
???
Er is teveel fijnstof in de lucht.
U heeft te weinig credits.
Om energie te besparen mogen alleen blokken q23 tot en met q68 reizen.
Er is een terrorist gesignaleerd, alle blokken gesloten.
U bent deze week al in teveel blokken geweest.
Uw vaccinatie is verlopen.
Dit blok is deze week niet aan de beurt om te reizen.
…
…
…
Heb je er een beetje beeld bij Antisoof?
Geloof jij werkelijk dat het de overheid iets kan schelen of jij in je blok wel een goede kapper of bakker kunt vinden?
Laat ik het anders stellen, geloof jij dat de overheid er voor JOU is? En waarop baseer je je antwoord?
Antisoof,
We gaan naar een wereld toe met algehele controle waar je nog amper een poot verkeerd durft te zetten.
Lees je eens in over de digitalisering van de burgers, het zijn geen voordelen wat ze brengen, maar pure leugens.
Jij word er niet beter van, in die digitale bestanden komt alles te staan tot je DNA toe.
Alles word in het werk gesteld om het af te wenden op criminaliteit, maar daar gaat het niet om, het gaat om jou digitale data van top tot teen, vast geld bestaat ook niet meer, en de digitale Euro is programmeerbaar, dat betekent dat jij alleen jouw fictief geld alleen maar aan dingen kunt besteden die hun goed voor je achten.
Hoe wil je massa’s mensen in bedwang houden zonder algehele controle?
Dat kan alleen maar op deze manier, door ieder ding van jou te digitaliseren, waarom denk je dat Brussel zo hamert op digitalisering.
Hoor je iets dat al die data centers die de overheden gebruiken massa’s energie verbruiken met de nodige uitstoot, nee dat zul jij nooit van hun horen.
Als de burger zich niet tijdig massaal gaat organiseren en frontaal tegen regeringen ingaat dan gaat een wereld die in je stoutste dromen werkelijkheid worden.
Nee niet direct maar langzaam, kijk eens goed rond, luister en lees wat de bedoeling is, het is gewoon te vinden, het is geen geheim.
Don’t Look Up, dat is wat heden speelt, en dat is jammer.
Ach wat ze ook doen, een brandstof auto kun je minimaal 50 jaar draaide houden zolang er maar onderdelen te verkrijgen zijn.
Neem het voorbeeld in Cuba, daar hebben ze auto’s uit de jaren 50, 60 tot in de treuren laten rijden.
Maar in Europa zullen ze je dat niet gaan gunnen, ze zullen hem gaan verbieden, of het rijden zo duur maken dat je geen kant op kunt.
Het filmpje van Omtzigt spreekt boekdelen hoe corrupt de boel inelkaar zit.
Ik zou echt geen ev vehicle kopen. weer een leuk brandje. het moet zeker al een kapitaal kosten om zulke auto’s te verzekeren
https://www.cnbc.com/2023/04/20/f-150-lightning-fire-footage-growing-ev-risk.html
Auto rijden is natuurlijk gewenst geweest door de elite. Maar zoals het nu gaat kan het niet meer.
Moet je nagaan dat in Nederland, er élke werkdag zo een 500 km file staat, schat ik. Dat zijn 500.000 meter, oftewel 500.000/10 (10 meter per auto aan ruimte op de weg in de file) = 50.000 auto’s die elke werkdag s’morgens en s’middags bijna stilstaan, rijden, stilstaan. Belachelijk! Zonde van de tijd en de energie natuurlijk. Dus dat kan niet meer zo. En dat gaat pijn doen. We waren verwend en konden niet met de luxe omgaan. Zelfs de boodschapjes worden met de auto gedaan. Of de kinderen van school gehaald, of noem maar op.
Elektrische auto’s zullen het probleem niet oplossen. Doet me trouwens denken aan vroeger 100 jaar geleden. Toen waren er ook elektrische auto’s. Zelfs aan een lijntje met de voedingslijnen aan stokken 4 meter in de lucht. Dan hoef je GEEN accu’s mee te slepen! Je haalt de stroom van de kabels. Er zijn leuke filmpjes over op youtube.
Ik pleit daarom voor de middenweg.
Weinig maar wel goede auto’s. Maar zo gaat het niet. De politieke (wereld)macht (want die is er volgens mij) heeft geen zachte handjes soms. Mensen moet je soms met kracht besturen. Daarom zal het wel weer hardhandig gaan.
En nu worden de auto’s rijdende computers waarin ALLES vastgelegd wordt en doorgegeven wordt. Hoeveel, waar, hoe hard enzovoorts er gereden is. Wat er gezegd is, gekocht, enzovoorts. De auto wordt smart en dat houdt in dat de auto jou rijdt en je verbind met de computers van de diensten. Die computers en 5G maken dat allemaal mogelijk. Plus dat de bestuurder zélf gehackt kan worden, maar dat weet ik niet zeker. Men wil, naar sommige analisten concluderen, de mens ‘bestuurbaar’ maken. De technieken daarvoor zijn er geloof ik al.
In de file staan is geen probleem zo lang de autorit in de file korter duurt dan de vergelijkbare rit met het OV.
Met welke intentie je dit bedoeld Dieter weet ik niet, maar niemand houdt je tegen. Je zult dan wel merken dat je daar alleen staat. Als je wat wilt bereiken zal je dat consequent moeten opbouwen en uitbouwen. Het is niet echt een spelletje hoor, maar in Nederland nog aardig gevaarloos.
Dat men al werkt aan 15 minuten-steden is natuurlijk een lachertje en vergeet het (semi)platteland niet. Veel werk is niet online te doen denk maar aan de loodgieter. Daarnaast heb je natuurlijk de familie (oude moeder) sport en andere bezoekjes. Zeker op het platteland ben je niets zonder auto. Dit beseft men niet bij de overheid. In groot elitair een complot geloof ik niet (jammer he Erik) maar wel in een enorme incompetente inhalige inteelt club waar sommigen mijns inziens ondertussen doorhebben dat het voor hen misgaat.
Het zal allemaal wel weer de goede kant opgebogen worden. De mens is vindingrijk, daar worden we al tijden op gekweekt zelfs zonder dat we er iets voor te hoeven doen.
“In groot elitair een complot geloof ik niet”.
Ja, dat kan. Het is maar net wat je weet. Het is ook geen geloof, maar kennis. De geschiedenisboeken en de betere boeken staan vol met uitleggingen daaromtrent, daar hoef je dus geen complotter voor te zijn om in te zien hoe de wereld reilt en zeilt, maar wel kennis. En die is beschikbaar. Het is dus geen geloof. Dat doet men maar in de kerk.
Maar, als je niet ‘gelooft’, dan zie je weinig van wat er gaande is. Denk aan al de oorlogen, inpikken van land met als excuus kolonisatie enzovoorts. Veel is gewoon geregisseerd. Dus, ik zou zeggen, verbreed je blik, dan zie je meer.
Antisoof en dan maar zeggen dat de mensen wakker worden ik merk er helemaal niets van, de wens is de vader van de gedachte. Er lopen nog steeds veel te veel figuren rond die alleen maar lopen te dromen van biodiversiteit dat niets meer dan een kunstmatige natuur betekent gecreeerd door een model dat niet bestaat. Het wordt tijd dat we weer normaal gaan doen en dat politici weer hun gezondeverstand gebruiken, voorop gesteld dat ze dat hebben maar aan de hand van de besluiten die ze nemen is het tegenovergestelde waargenomen.
Tja, Bob,
Wakker worden? Dan moet men wel de kennis hebben om wakker te worden, want het gaat vaak juist om de onwetendheid dat het wakker worden belemmerd. Dus kennis verbreiden lijkt me nodig. Vergelijk de klimaat-gekte.
Natuurlijk is het lastig wakker worden uit een situatie waarin men niet eens beseft dat men eigenlijk wat ‘slaapt’, al was het alleen al omdat men kan denken dat het een belediging is om dat te stellen. Ik denk wel eens dat de sprookjes daar al over handelen. Een prinses die in slaap is gebracht of zo. Of het verhaal van de wolf en de zeven geitjes, of de wolf en Roodkapje ; )
Wakker worden vereist een bepaald pad, denk ik. Of het nu het Boeddhistische, Christelijke, Non-dualistisch of de filosofie of wat dan ook betreft, dát wakker worden is zo veel grondiger omdat die leerwijzen het ‘ego’ vaak directer en met speciale technieken benaderen. Maar het lijkt mij wel taboe in het Westen, dat ‘filosofisch gedoe’. Een beetje tenminste. Want, dat ook, ‘men’ (van boven) wil uiteraard niet al te veel ‘wakkere’ figuren.
Maar ja.
Het eerste wat een goedwillend mens zou kunnen doen is zoveel mogelijk valse bronnen (MSM bijvoorbeeld) mijden. Daar begint het mee. De geest moet vrij zijn van valse onware gegevens.
Dus, dat wakker worden is maar relatief en niet een ieder gegeven. (Daarom lijkt Christelijke religie me goed, er wordt zo tenminste een basis-goed geweten aangekweekt en het rechtvaardigheidsgevoel kan ook verder ontwikkeld worden.)
Politici, die reken ik niet mee. Die doen wat er gezegd wordt.
Antisoof. Denk je niet dat het eerder een door de evolutie bepaalde eigenschap van de mens is om zijn positie zo riant mogelijk te maken. Omdat samenwerken soms zinvol is, leidt dat vaak tot belangengroepen. Omdat de evolutie ons eigenlijk geen onderscheid tussen goed en kwaad heeft gegeven, want dit is cultureel bepaald gaat men soms strontvervelend doen tegen andere belangengroepen, of niet georganiseerden. Deze “organisaties” ontstaan/ontstonden los van elkaar verspreid over alle werelddelen in alle tijden. Deel uitmaken van zo’n belangen groep is met wat intelligentie en geluk voor iedereen mogelijk. Begin maar te lezen in (vertaalde) spijker of ander schrift verhalen. Betere boeken zeggen me niets de controleerbaarheid van informatie is bepalend. Een leuk boek voor jou lijkt mij Jared Diamond “Zwaarden, paarden & ziektekiemen” of de Gilgamesh Epos. Dit laatste stuk info is heerlijk fundamenteel, maar heeft wel iets geleden door zijn vertaling daar deze uiteraard biased is.
Ontstaan en de vorming van de mens met name het technische kunnen is een van mijn studieobjecten sinds mijn jeugd.
Rene,
Ja, dat Gilgamesh epos las ik ook. Erg leuk. Maar mijn favoriet blijft toch de Bijbel. MIsschien omdat we in een Christelijke samenleving leven (leefden?).Dat boek heeft een wijsheid die ik soms gewoon verpletterend vind, zo mooi en wijs, zo bizar ’to the point’. Maar er staan ook veel voor mij vreemde en soms erg nare dingen in. Maar de boodschap van Jezus is zó wonderschoon, daar put ik veel uit.
Het geestelijk leven en bewustzijn heeft mijn aandacht vooral. Naast natuurlijk de materie. Zeer interessant in ieder geval.
Weggevallen is “Deze belangengroepen gingen vaak in andere op of verdwenen zonder veel sporen achter te laten en lieten dan ruimte voor nieuwkomers.”