Foto: Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Tijdens de coronapandemie floreerde de handel in tweedehands auto´s. Niemand kon, en wilde, met het openbaar vervoer en daarom zocht de Nederlander zijn heil in een tweedehands auto, zo schrijft Autoblog.nl Dat is nu wel anders.

Autoblog.nl: Een tweedehands elektrische auto is helemaal niet zo populair en de verkopen zakken zelfs nog verder in.

Volgens Jan Jaap Koops van RDC is er ook juist weinig vraag naar gebruikte elektrische auto’s in Nederland. Dit zegt hij in de Nationale Autoshow:

‘Verwachte prijsdalingen zijn er niet echt gekomen. Behalve Tesla zijn alle merken duurder geworden en niet duizenden Euro’s naar beneden gegaan. Er moet heel veel gebeuren.’

Een EV staat gemiddeld 100 dagen te koop, verleden jaar was dit ongeveer 60 dagen.

Om elektrische auto’s iets betaalbaarder te maken heeft de overheid een aanschafsubsidie in het leven geroepen. Dit betekent dat de kopers (of leasers) van een nieuwe elektrische auto in 2023 €2.950 subsidie krijgen. In 2024 wordt het bedrag voor nieuwe auto’s afgebouwd naar €2.550, voordat deze subsidie in 2025 vervalt. Voor een gebruikte auto geldt een aanschafsubsidie van €2.000.

Leek het nog dat verleden jaar de handel op gang kwam, nu zien we een ‘knauw’ in de verkopen. Een EV staat gemiddeld 100 dagen te koop, verleden jaar was dit ongeveer 60 dagen. Veel EV’s die in Nederland op de occasionmarkt komen, vinden hun weg naar het buitenland. De export is met 35% toegenomen in vergelijking met verleden jaar.

Veel mensen kiezen toch nog voor een auto op benzine. Zelfs met de huidige brandstofprijzen durven veel mensen het nog niet aan om een EV te kopen.

***

Bron o.a. hier.

***