Van een onzer correspondenten.
Tijdens de coronapandemie floreerde de handel in tweedehands auto´s. Niemand kon, en wilde, met het openbaar vervoer en daarom zocht de Nederlander zijn heil in een tweedehands auto, zo schrijft Autoblog.nl Dat is nu wel anders.
Autoblog.nl: Een tweedehands elektrische auto is helemaal niet zo populair en de verkopen zakken zelfs nog verder in.
Volgens Jan Jaap Koops van RDC is er ook juist weinig vraag naar gebruikte elektrische auto’s in Nederland. Dit zegt hij in de Nationale Autoshow:
‘Verwachte prijsdalingen zijn er niet echt gekomen. Behalve Tesla zijn alle merken duurder geworden en niet duizenden Euro’s naar beneden gegaan. Er moet heel veel gebeuren.’
Een EV staat gemiddeld 100 dagen te koop, verleden jaar was dit ongeveer 60 dagen.
Om elektrische auto’s iets betaalbaarder te maken heeft de overheid een aanschafsubsidie in het leven geroepen. Dit betekent dat de kopers (of leasers) van een nieuwe elektrische auto in 2023 €2.950 subsidie krijgen. In 2024 wordt het bedrag voor nieuwe auto’s afgebouwd naar €2.550, voordat deze subsidie in 2025 vervalt. Voor een gebruikte auto geldt een aanschafsubsidie van €2.000.
Leek het nog dat verleden jaar de handel op gang kwam, nu zien we een ‘knauw’ in de verkopen. Een EV staat gemiddeld 100 dagen te koop, verleden jaar was dit ongeveer 60 dagen. Veel EV’s die in Nederland op de occasionmarkt komen, vinden hun weg naar het buitenland. De export is met 35% toegenomen in vergelijking met verleden jaar.
Veel mensen kiezen toch nog voor een auto op benzine. Zelfs met de huidige brandstofprijzen durven veel mensen het nog niet aan om een EV te kopen.
***
Bron o.a. hier.
***
In mijn vorige reactie verwees ik naar Lucas Winnips:
Rebel for life bij Extinction Rebellion, organisator #StopFossieleSubsidies, woordvoerder XRNL. werkt bij de gemeente Amsterdam en heeft gestudeerd aan het UVA .
maar die zijn we alweer vergeten .
Extinction rebellen en Milieu Defensie willen dat ‘fossiele bedrijven’ niet meer gesubsidieerd worden. Gelukkig dat elektrische auto’s aan de boom groeien .
Afgezien daarvan moet je wel helemaal gestoord zijn als je een elektrisch voertuig zou kopen.
De afgelopen 250 jaar werd de vooruitgang gedreven door het streven naar energiebesparing , nu door het streven naar verspilling van energie.
Net als in de windhandel vergeet men de energie in de keten te vermelden bij het maken van een energetische verlies – en winstrekening.
Er gaan geen miljoenen ,geen biljoenen maar triljarden naar de fossiele industrie om een dekkend netwerk van laadfaciliteiten te bouwen in Europa en de VS , dankzij de lobby van Milieu Defensie , extinction rebellen, Greenpeace en WNF.
Door triljarden om te zetten in groene productie en diensten daalt de CO2 uitstoot .
Ik had gisteren op facebook een link geplaatst naar de film planet of the humans , waarin we kunnen zien hoe Al Gore en zijn vriendenclub die 50 miljard verdelen ,al buikschuddend van het lachen en tussen de lekkere wijven .
De enige reactie was een lachend icoontje .
Gelukkig hebben we het Internet en social media die ons allen precies die waarheid geven waar je als individu naar op zoek bent……
Gewoon lekker doorgaan op het pad waar je voor kiest de toekomst zal de waarheid onthullen.
Ook in Canada dalen de verkopen van EV’s. Ze willen er niet aan.
https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/33098/waarom-dit-enorme-westerse-land-klaar-is-met-de-elektrische-auto
Nieuwe EV’s in Nederland zijn zwaar gesubsidieerd gericht op de boven modale inkomens en ze betalen ook geen BPM.
Het blijkt dat EV’s vooral worden verkocht door boven modale inkomens, die ook al 6 à 8 zonnepanelen op het dak hebben en verder nog eens ruim gecompenseerd worden door de zonnepanelen-energie-salderingsregeling (subsidie).
Het is een asociale ‘klimaat’ geldtransitie naar de boven modale elitaire ‘klimaat’-rijken en betaald door de bredere groepen van lagere inkomens, die in 2 of 3 kamerflatjes wonen.
GroenLinks, PvdA en SP zijn nu bevreesd geworden, dat de lagere inkomens zich afkeren van [zinloos / kostbaar] gevoerd ‘klimaat’-beleid, juist aangedreven door de ‘groene’ oppositie en dito coalitie partijen :
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4641051/linkse-oppositie-ziet-lage-inkomens-slachtoffer-worden-van
Wat een gezeur allemaal. Ik heb een Peugeot Partner EV van 2018 gekocht met 13850km op de teller voor 18750e min SEPP subsidie van 2000euro . Range 125km . DC lader en 1x snellader aansluiting. Perfect…!!! Super fijne grote auto . Kosten : 4 euro per 1000km stroom . Het rijdt gewoon TOP. Geen herrie geen stank en kom overal in Nederland.
Men moet niet oordelen als je niet weet wat je over praat. Ik wil never nooit meer een brandstof auto hebben en wil niks meer met oliemaatschappijen te maken hebben.
“Range 125km (…) en kom overal in Nederland.”
Hahaha!
Mijn Volvo C30 heeft een range van 1000 km. Kom ik overal in Europa mee.
Wist je dat het brood op je bord gemaakt is m.b.v. oliemaatschappijen? Die zorgen namelijk voor de productie van de broodnodige kunstmest, voor de diesel t.b.v. de tractoren op het land en de vrachtwagens op de weg. Of denk je soms dat jouw brood in de bakker of supermarkt groeit? Het plastic zakje is ook van olie gemaakt. Heeft iets met hygiëne en houdbaarheid te maken.
Gelukkig weet jij wel waar je over praat. Not.
Als je tweedehands elektrische auto koopt, moet je nog maar afwachten hoe snel je het accupakket moet gaan vervangen. Ik neem aan dat de garage hier geen garantie voor afgeeft.
De rood-groene partijen hebben nog nooit gehoord dat je bij regeren vooruit moet kijken. Zij leven met de waan van dag in hun hersenpan. Liegen en bedriegen om hun ego intact te houden is veel belangrijker. Bij D66 zijn dit dagelijkse praktijken geworden bij hun kamerleden,
Kop had moeten luiden: Niemand wil een tweedehandsauto KOPEN.
Dit jaar een tweedehands kia e-niro gekocht. Wil niet meer terug, ik hang hem op werk aan de laadpaal en hoef daarnaast vrijwel nooit meer te ’tanken’. Ik trek bij het stoplicht nog sneller weg dan een benzine Porsche en vind persoonlijk geen geronk van de auto wel ontspannen.
Geen belasting maakt het vooral voordelig, dat telt meer op dan die 2000 subsidie. Maar ook als het wat duurder is dan benzine is het het meer dan waard. Je kunt het wat mij betreft niet 1op1 vergelijken met een bezinevariant vanwege koppel en vaak ook veel meer opties. Voor de fijnstof en de co2 hoef je het niet te doen
Een elektrische auto koop je niet. Die lease je via je eigen bv of via de zaak waar je werkt. De oude tweedehands autos zijn alleen maar vervelend. Ze staan in weg bij de files en erger nog is dat ze schaarse parkeerplaatsen bezetten.
Ik heb ‘m toch echt gewoon in de “autowinkel” gekocht.
Met echt geld; eigen geld.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/941446059/timmermans-storm-poly-door-klimaatverandering
LOL. De man is knettergek.
Poly, what’s in a name?? Veel
Precies, grijpt iedere stuiptrekking van moeder natuur aan om zijn klimaatwaanzin te verdedigen.
Klimaatverandering is ook in onze tijden het gevolg van ca. 40 natuurlijke en dominate klimaatfactoren, dat vergeet Timmermans erbij te vertellen.
Fossiele energie verbannen en vervangen voor ‘hernieuwbare’ wind- en zonne-energie zal klimaatverandering niet stoppen.
De klimaatwinst wereldwijd daarvan is 0,02 grCelsius, op voorwaarde dat alle aangesloten landen 100% aan het Parijsakkoord voldoet en dat is een farce gebleken.
Het is een ‘groene’ fatamorgana van Timmermans, niet gericht op klimaatbeheersing maar op neo-marxistische ‘klimaatrechtvaardigheid’ ofwel geldtransitie naar de ‘klimaat’-elite / – beleggers.
https://www.geenstijl.nl/5171375/video-timmerfrans-spant-dode-door-storm-poly-voor-eigen-klimaatkarretje-in-persconferentie/
Heerlijk commentaar ook op dr. Timmermans.
Ik wil ook geen nieuwe.
Alle elektriciteit voor deze auto’s moet extra worden opgewekt, en dus is er niets ‘groen’ aan de krachtbron te bekennen.
Verder is de wereldvoorraad lithium slechts 53 miljoen ton, oftewel met 8 miljard wereldburgers 6,6 kg per persoon.
Met 40 kg in één Tesla gaan we dus niet bepaald ver komen.
En eh.. o ja… die zonnepanelen gaan er bij mij voorlopig niet komen…
https://www.nu.nl/economie/6270706/negatieve-stroomprijs-gaf-eigenaren-van-zonnepanelen-dit-weekend-een-kater.html
Er zijn overigens nu van die heerlijke berichten dat zon en wind af en toe meer zouden produceren dan het totale verbruik in Nederland. Dit is flauwekul. Zo’n kerncentrale of kolencentrale zet je nu eenmaal niet in een paar tellen aan of uit. Verder heeft dit te maken met de ‘hefboomwerking’ die de handelaren met al hun opties (derivaten) hebben verzonnen om te kunnen graaien.
PS: Ik ga vanavond naar ‘Door de Bank genomen 10 jaar later’. Wordt vast een leuke avond.
Met ern draaischijf in de meterkast wel zinvol. Met 9 panelen op Zuiden hier 3200 kWh per jaar, voor 39 cent Pee kWh, ofwel 1250 piek per jaar. Binnen 4 jaar terugverdiend.
Gewoon de zon aanklagen dat ie ondergaat, rechtszaak winnen bij een sympathieke rechter en dan gaat het nog sneller.
Koning Canute wist gewoon de juiste wegen niet om het getij zijn wil op te leggen! ;-)
Dat artikel over de negatieve stroomprijs van nu.nl heb ik op facebook met de volgende tekst verspreid:
“Ik lach in stiekem mijn vuistje.
Dit soort problemen zaten er al van verre aan te komen.
Zeg nl maar rustig dat deze hele transitie niets minder is dan
communisme, met zijn 5 jaren plannen. Van bovenaf opgelegd. In beginsel vol goede bedoelingen. Maar die aan de tafels van Nijpels toch een nieuwe dictatuur vestigden. Door belanghebbenden met neuzen de andere kant op wijzend te weigeren plaats te nemen.
Met nu pas de mogelijkheid mee te denken. Nu het te laat is en alles al in kannen en kruiken zit en miljarden al door het putje zijn geglipt (en dat nog jaren zal gaan doen) om bv 0,000036 graden temperatuur verlaging te bewerkstelligen. Een getal dat in de wetenschap verwaarloosbaar is. Met energie prijs verhogingen als gevolg en allemaal een beetje armer. De een wat armer dan de ander…….”
(Zonet misschien voor de tweede keer omdat de 1 e keer geweigerd werd of omdat ik dacht hem verzonden te hebben?)
Deze week kondigde Toyota de vastestof akku aan, het is nog onbekend wat dat gaat opleveren.
Verder is het mi niet erg slim een gebruikte e-auto te kopen omdat het duurste onderdeel, de akku, dan al de nodige bedrijfsuren erop heeft zitten
De huidige zijn van het type Li-ion (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu) en hebben een behoorlijk aantal beperkingen, waaronder levensduur/brangevaar
Dit is wat de wiki hierover zegt
Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu haar capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt[5]. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.
Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar[6] Capaciteitsverlies na 1 jaar[6]
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)
Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu’s is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:
Bewaren:
Bij een koele omgevingstemperatuur (< 25 °C)
Niet leeg bewaren, maximaal opgeladen tot 80%
Langdurig bewaren van lithium-ion-accu's geschied best in een luchtdicht recipiënt bij een temperatuur van 4 tot 5 °C en met 50 tot 60% lading. Elk half jaar wordt best gecontroleerd of de accu dient te worden bijgeladen. Laad de accu pas (bij) nadat deze weer op kamertemperatuur is gekomen.
Tijdens gebruik:
Niet geheel op- of ontladen. Indien mogelijk de accu tussen 30 en 80% van zijn capaciteit houden zorgt voor een maximale levensduur. Een diepe laadcyclus is slechts sporadisch nodig bij smartaccu's om ze te kalibreren.
Zoveel mogelijk opladen met netvoeding. Het gebruik van snelladers vermijden.
De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.
En daarom is een elektrische auto alleen geschikt in de vorm van een botsautootje op de kermis of als trolleybus. Accu’s zijn ondingen.
het voetgangerspontje bij Krommeniedijk (NH) wordt elektrisch aangedreven.
Prima toepassing, heerlijk rustig.
Op de golfbaan gaat het ook prima.
Gewone accu en pakweg iedere 8 km opladen.
De Li-Ion accus (6 18650 cellen) in mijn oude 10 jaar oude laptop doen het nog best goed. Zeker nog 80% capaciteit over. Nooit vaak ontladen, maar wel gewoon verouderd en enigszins warm geworden.
Met een veel geavanceerder BMS, met koeling ook zoals in een Tesla gaan ze behoorlijk lang mee.
Alleen bedrijven die gesubsidieerd gratis groen rijden (overheid) rijden elektrisch en een handjevol particuliere sukkels die denken de planeet te redden.
Zonder subsidie koopt helemaal niemand zo’n ding en het is ook nog eens ongelofelijk belastend voor het milieu.
Je rijdt er in met altijd zo’n acht volwassen nietsnutten op de achterbank (het gewicht van de accu) en met de huidige energieprijzen is het ook nog eens duurder dan op diesel of benzine.
Verstandige mensen maken verstandige keuzes, krijg je zo’n auto niet haast gratis van het bedrijf dan ben je echt knettergek als je er een koopt.
Genoeg artikelen die aantonen dat een EV in zijn leven veel minder belastend is dan een brandstof auto. Daarnaast zijn de brandstofkosten ook veel lager. Mijn auto doet 15Kwh per 100KM, tegen gemiddeld 25c per KwH. Dat is 3,75 euro voor 100KM. Daar koop je nog geen 2 liter brandstof voor.
Omgerekend naar benzine zou je met een EV zeker 1 op 50. moeten halen.
“Mijn auto doet 15Kwh per 100KM, tegen gemiddeld 25c per KwH.”
Anekdotisch bewijs, niet te controleren.
De Gem prijs per KwH is sinds nov. 2021 niet meer onder 39 cent geweest.
https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/
En dan heb ik het nog niet eens over de prijs bij een laadpunt
Even googelen:
« Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader«»
Pas nog ergens gelezen. Europa gaat eigen Lithium delven. Portugal. Een natuurgebied moet daarvoor plaatsmaken.De opbrengt Lithium is voldoende voor wel 500.000 auto’s per jaar.
Da’s echt veel toch…???
Laten nu de verkopen van nieuwe auto’s zo’n 9 miljoen per jaar zijn. Dus of we maar ff 18 mijnen gaan openen.
Nog een rekenmodel:
In 2050 30.000 windmolens op de Noordzee. dus in 27 jaar een flink aantal.
Dan ff rekenen. Laten we simpelweg zeggen dat er nu al 3000 staan.Dus in 27 jaar moeten er 27.000 bijkomen.
Als je dan uitgaat van 250 werkbare dagen per jaar. (Op zee is nog wel eens storm oid) dan kom je uit op 4 molens per dag! 27.000stuks/27jaar=1000 molens per jaar.
1000molens/250werkdagen=4 per dag.
Dan nog erbij de vermelden dat de molens zo’n 20 jaar meegaan. Conclusie: na 20 jaar 8 molens per dag plaatsen en dat ten eeuwige dagen.
Moeilijk he.
@Lidi ,
Dat is moeilijk ja kennelijk , want de plannen worden onverminderd ingevoerd.
Precies de afwezigheid van rekenaars heeft ervoor gezorgd – al 15 jaar lang of nog veel langer – dat inmiddels het hele land en de zee volstaan met waardeloze productiemiddelen en dat er elektrische voertuigen kwamen tegen alle logica in . ( en nog veel meer )
Niet allen ons land maar de gehele planeet werd in ongekend tempo volgepleurd met windmolens en zonneparken en niets of niemand kon het stoppen .
Lidi,, op zee haal je geen 250 werkbare dagen, je mag al heel blij zijn als jeer 200 haalt. Dan iedere 5 jaar een nieuw accupakket. Duitsland heeft ca 50 miljoenautoos dwz elk jaar 12 miljoen autoos die een accupakket nodig hebben. Dus 12×10^6×40=480 miljoen kg lithium. Dus voor 12 miljoen autoos heb 100 jaar voorraad. Er zijn 1,4 miljard autoos dwz 1,4×10^9/12×10^6= ca 100 dwz voor 1 jaar voorraad aanwezig lekker handig en ontzettend “duurzaam”= sustainability, leuker kunnen we het niet maken!
Er wordt nooit over gesproken dat als je een 2e hands e.v. koopt je waarschijnlijk accu’s moet vervangen die een godsvermogen kosten !
Maak je niet druk, jouw menselijke doorlooptijd is effectief deelnemend aan de maatschappij misschien maar 50 jaar. De levens-tijd-verkortende maatregelen zoals roken, alcohol en televisie nog niet eens meegerekend.
Kijk om je heen en geniet van de farce dat mens heet.
Het blijven ontkennen dat de effecten van alle natuurextremen de gevolgen zijn van wat de mens de laatste 60 jaar de aarde heeft aangedaan lijkt me niet meer verdedigbaar. Moeder aarde reageert net als een zware stoomlocomotief die een tijdje nodig heeft om op volle snelheid te raken. Die houdt je niet meer tegen zonder gevolgen. Dus geniet nog maar van je tijd op deze planeet zolang het nog kan.
Sommigen gebruiken de analogie van een stoomtrein, anderen die van een olietanker. Hoe dan ook, allebei lopen ze op fossiele brandstoffen!
Sterkere buien zijn het gevolg van schonere lucht, er zitten minder condensatiekernen in de atmosfeer.
Maar uhhh, de lucht zit toch nog steeds vol met fijnstof waardoor EU breed jaarlijks tienduizenden mensen overlijden? Tel daar bij op de honderdduizenden doden door klimaathitte, corona, vlees eten, alcohol- en suikerconsumptie, te weinig beweging enzovoort, enzovoorts en je houdt niemand meer over in de EU. De lege plaatsen worden gelukkig snel opgevuld door vakmensen uit elders.
Eerst een EV rijden en dan pas oordelen, niet redeneren vanuit niet vaststaande feiten!
Te duur in de aanschaf, ik koop mijn auto’s niet op afbetaling.
Met voldoende zonnepanelen is het prettig ev rijden .
Elke 15 kw is de prijs van 6 ltr benzine a 2€ terug verdiend
Als de zon schijnt is de stroom gratis, waarom zou je dan brandgevaarlijke zonnepanelen op je dak zetten, bovendien, als je een huurhuis hebt, kan dat helemaal niet.
Wat kost een tweedehands ev tegenwoordig?
Ga lekker dicht bij je werk wonen en koop een leuke fiets(zonder hulpmotor). Goed voor je dagelijkse portie beweging en de rest…….;))
En als je werk in Amsterdam is?
GM maakt zware verliezen op zijn E auto’s , de consument begint er na de hype ook achter te komen dat er vele nadelen aan zijn. Mond op oor reclame onder gebruikers van dit vervoersconcept maakt dat de markt voor E auto’s al over zijn top is. https://insideevs.com/news/689723/us-general-motors-bev-sales-2023q3/
Wat interessante info over energie verliezen bij E auto’s
https://www.aroged.com/2023/01/29/why-do-peugeot-citroen-jeep-and-opel-electric-cars-consume-less-than-their-competitors-but-only-in-theory/