Van een onzer correspondenten.
Alfen, verkoper van laadpalen en andere systemen voor het elektriciteitsnet, heeft de groei in het tweede kwartaal van dit jaar bijna zien stilvallen. Het bedrijf behaalde een omzet van 110,7 miljoen euro, 1 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst daalde, van 20,2 miljoen vorig jaar, tot 8,4 miljoen euro.
De halfjaarcijfers van Alfen laten een onthutsend beeld zien van de markt voor laadpalen. Waar vorig jaar een enorme groei werd doorgemaakt, met een omzetstijging van 200%, daar moet Alfen nu een neergang van 36% slikken.
De laadpalenproducent waarschuwde vorige week al voor een tegenvallende omzet in heel 2023. Een zwakkere vraag op de markt voor oplaadsystemen voor elektrische auto’s zit de onderneming dwars. Daarbij zijn er sinds vorig jaar grote voorraden aan laadsystemen ontstaan die nog moeten worden verkocht.
Een vakantieparkeigenaar: ‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’
NRC schrijft:
‘Probleem voor Alfen is dat markten voor elektrische opladers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk achterblijven bij de verwachtingen. Een belangrijke reden daarvoor is dat klanten minder subsidie ontvangen.’
Het sentiment rondom laadpalen lijkt aan het kantelen, niet in de laatste plaats doordat de energietransitie hapert: het stroomnet kan het niet behappen.
De huidige problemen betreffen alleen personenauto’s, voor vrachtverkeer zijn de uitdagingen nog veel groter. Als op het wankele pad van de energietransitie wordt doorgegaan en afscheid wordt genomen van fossiele energie, heeft de logistieke sector in 2035 bijna drie keer zo veel elektriciteit nodig als nu het geval is. Het opladen van vrachtwagens en bestelbusjes tegen die tijd net zo veel stroom als een derde van alle Nederlandse huishoudens — bijna 3,5 miljoen gezinnen. Voor het opladen van een bestelauto of vrachtwagen is bovendien een dikkere stroomkabel nodig.
Was tien jaar geleden de standaardvraag van vakantiegangers bij vakantie-parken: ‘Is er wifi?’, nu willen mensen van tevoren graag weten of ze hun elektrische auto kunnen opladen op park of camping. Vakantieparken gaan er verschillend mee om. Een vakantieparkeigenaar:
‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’
De in Almere gevestigde laadpalenfabrikant spreekt van ‘uitdagende marktomstandigheden’.
***
***
Ik gooi deze er ook nog even in: https://www.geenstijl.nl/5172225/baas-tu-e-klimaatobsessie-sloopt-industrie/
Laten ze eerst eens wat doen aan het volstrekt belachelijke gewicht van die EV. Zo’n 2000 kg om 4 personen van gemiddeld 77 kg te verplaatsen. Dat moet beter kunnen.
https://www.geenstijl.nl/5172225/baas-tu-e-klimaatobsessie-sloopt-industrie/
Mijn hemel, wat is dit nu weer voor een joker?
Moet nodig eens in de leer bij Jetten en TimmerFranciscus.
Laat hem eerst maar eens beginnen met het aanbieden van een eredoctoraat aan hem.
En dat aan de TU-E, tijd voor nog een ere-doctoraat voor Franzl de ontbos-kabouter
Er zal nog wel meer op deze markt gebeuren, ze gaan nu uit van een paar typen accu’s.
Maar wat als er nu een echte doorbraak in uccu land, zeg maar het ei van Columbus dat een heel nieuw laadtechniek vergt.
Afbreken die zooi dus maar weer.
Ze borduren nu maar door op die brandbommen waar straks grondstoftekort voor is.
Ooit komt er iets anders, dit is nog maar het begin, zeg maar de eerste T-Ford.
Ook de Amerikanen zijn niet overtuigd van dit type electrische auto wat nu op de markt is heb ik eens op een docu gezien.
De electrische auto is daar voor de stad, op het platte land de lange afstanden, daar is de EV niet voor geschikt bij hun.
Ik heb gehoord dat de zelf ladende accu er aan komt, die laadt zich weer automatisch op als er geen stroom afgenomen wordt.
Dat zal echt een hele vooruitgang betekenen want dan hebben ze geen vervuilende centrales meer nodig om de accu’s op te laden.
Hij wordt ook wel de “vrije energie” accu genoemd. ( ˘ ³˘)ノ°゚º❍。
Klopt, Cornelia, dat is de prinses-Christina-accu. Als je daar tegen praat laadt deze zichzelf op.
Ja Cornelia, er zijn van die idioten bezig die het al jaren hebben over oneindige vrije energie.
Ik heb het nooit begrepen, wat ik zelf wel begrijp is dat het nooit wat zal worden in welke vorm dan ook.
Althans niet op deze aarde, of je moet dat TU zonne karretje bedoelen.
Ik zou zeggen koop dit boekje voor de prijs hoef je het niet te laten.
Misschien vind je de miljarden euro’s oplossing. Smiley smiley smiley, :)
https://nrcwebwinkel.nl/vrije-energie
Cornelia, niets nieuws onder de zon.
Mijn eerste motor in 1975 was een Suzuki T500 Titan. Een legendarisch scheurijzer met een twee cilinder tweetakt.
Dat ding had een rendement van 110% wat soms best wel lastig was als er geen tankstation in de buurt was om je overstromende benzinetank te legen :).
@ Theo
Ik lees op deze website ” Vrije Energie zal zonder twijfel verplicht lesmateriaal worden op scholen en universiteiten, zodra deze energie-uitvindingen de markt zullen hebben bereikt.” Ja het gaat niet goed met de thermodynamica wel met de pseudo wetenschap
Hoe kan dat nou, nog deze week hoorde ik (meen RTL-Z) dat er tussen nu en 2030 een kleine half miljoen laadunten bijkomen.
En moet er een miljoen of wat huizen bijkomen. Die gaan ze elektrisch gaan verwarmen. En alle bestaande huizen ook. Bedrijven weten niet aan een aansluiting te koemen. De scheepvaart wordt ook al elektriek opgedrongen. Intussen worden de kolen- en gascentrales gesloten. En in kernenergie wordt niet geïnvesteerd.
Dit loopt helemaal vast natuurlijk, is eigenlijk al vastgelopen.
“Dit loopt helemaal vast natuurlijk, is eigenlijk al vastgelopen.”
Dat is ook de bedoeling. Eerst de grote industrietakken (de ‘grote vervuilers’) wegpesten, dan de kleinere inclusief de boeren en dan de rest., zodat we aan het einde alleen nog een kennis- en diensteneconomie hebben. Alsof die 18 miljoen Nederlanders slimmer zijn dan die bijna 3 miljard Chinezen en Indiërs.
Wij hebben straks influencers en tafelgasten bij programma’s voor hersenlozen. Daarmee verdienen wij ons geld…denken we….