Van een onzer correspondenten.
Het zal nog jaren duren voor elektrisch rijden goedkoper wordt dan rijden in een benzineauto. Elektrische auto’s zijn gemiddeld honderden euro’s duurder per jaar dan vergelijkbare benzinemodellen, zo schrijft Matthias Pauw van RTL Nieuws.
Het blijkt uit nieuwe doorrekeningen die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gemaakt. In de berekeningen wordt gekeken naar de totale kosten die er komen kijken bij autobezit: de aanschafwaarde, hoeveel je er na vier jaar nog voor terugkrijgt, de tank- of laadkosten bij 15.000 kilometer per jaar, de verzekering en de belastingen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA): ‘Nieuwverkoop elektrische auto’s gaat dalen.’
Want ondanks dat elektrisch rijden gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld via aanschafsubsidies, wordt er ook een maatregel genomen die juist tegenovergesteld werkt. Vanaf 2025 moet je ook voor elektrische auto’s wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB) gaan betalen.
Ten opzichte van benzineauto’s pakt dat negatief uit voor elektrische modellen uit dezelfde klasse omdat de MRB deels gebaseerd is op het gewicht van de auto. Elektrische auto’s zijn relatief zwaar door de batterijen die erin zitten.
et ministerie ziet zelf ook dat dat de komende jaren niet echt gaat helpen bij de gewenste vergroening van het wagenpark. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA):
‘Verwacht wordt dat mede hierdoor de nieuwverkoop van elektrische auto’s in 2025 en 2026 daalt ten opzichte van 2024.’
De lagere verkoopcijfers zijn een ongewenste ontwikkeling in haar streven om vanaf 2030 alle nieuwe verkochte auto’s volledig elektrisch te laten zijn. Ze laat daarom een onderzoek doen en wil in het najaar de kamer erover berichten.
***
Voor het hele artikel zie hier.
***
I.p.v. EV’s goedkoper te maken door middel van subsidies, is het makkelijker om ‘fossiele’ auto’s duurder te maken d.m.v…. belastingen!
De overheid is als een junkie die afhankelijk is van steeds grotere doses verdovende drugs. 21 procent BTW is niet meer voldoende. Overal worden nieuwe belastingen bedacht en ingevoerd.
De belastingen op brandstoffen moet met 21 cent omhoog. Toen iedereen bezwaar maakte, beweerde de overheid dat dit 1,2 miljard Euri kost. ??? Hoezo?? Een dief steelt iets, het moet terug naar de eigenaar en vervolgens klaagt de dief dat het hem geld kost! Dat zou iedereen raar vinden, maar de overheid komt er mee weg.
De overheid blijft net zolang door groeien als dat de welvaart nodig heeft om in elkaar te donderen.
Uiteindelijk valt er geen belasting meer te heffen al maken ze de btw 100%.
De wal zal het schip wel gaan keren.
Bij tabak is dat nu al > 1000% (BTW+accijns). Alva joegen we al weg om 10%! Waar blijft prins Willem en zijn geuzen?
Johan, die overheid hebben we zelf als kiezer opgericht.
Laten we onze kans grijpen op 22 november en een halt toeroepen aan de Groene Khmer bestaande uit D66 en PvdA/GL.
De rest op links is klein bier.
….klaagt de dief dat het hem geld kost..” Niks nieuws: nadat de rechter had gevonnist dat de box 3 belasting over het spaargeld een schending van de mensenrechten was, i.c. het eigendomsrecht, kregen de bezwaarmakers hun teveel betaalde belasting terug. Diegenen die ook teveel hadden betaald maar niet tijdig bezwaar hadden gemaakt kregen niets terug. Argument van de Minister: dat is veel te duur. Nederland kent dus duizenden mensen die slachtoffer zijn van een overheid die onrechtmatig, volgens de hoogste rechter, belasting inde en die tot dusver weigert het teveel geïnde terug te betalen. Het is dus niet vreemd maar ook volkomen correct dat veel mensen spreken over de Roverheid als ze het over ons landsbestuur hebben.
Johan D
En wie denk je dat die subsidies gaan betalen? Laten dat dan straks vooral degenen zijn die niet eens een 2e handsje kunnen betalen door hogere brandstofprijzen en accijns. Mogelijk mogen ze dan ook nog de subsidie op de thuisaccu en het laadstation betalen.
Vorige week een loodgieter op bezoek gehad vaanwege een reparatie.
Reparaties van lekkende daken waarop zonnecellen liggen, doet hij niet (en hij niet alleen). Hij kan de zonnecellen namelijk niet verwijderen en opnieuw aansluiten. Volgens hem zijn veel daken van aanbouwen en garages niet geschikt om een warmtepomp op te installeren vanwege het gewicht en vooral omdat die daken te veel gaan resoneren, wat uiteindelijk ook weer lekkages kan veroorzaken.
De techneuten die ik tot nu toe heb gesproken, lachen om alle verhalen over duurzaamheid. Maar ja, die mensen komen uit de praktijk, niet uit de wondere wereld van tekentafels en modellen.
Ik mag toch hopen zeg dat ik nog lang brandstof auto kan rijden.
In die accu bakken zit je in een hoogspannings gelijkstroom vehikel met een behoorlijk gewicht.
Bij een zwaar ongeluk durft geen mens dat ding aan te raken voor hij zeker weet dat de spanning eraf is.
Bij pech kan de ANWB niks dan het ding afvoeren, een en al electronica, in een brandstof auto heb je tenminste nog een kans dat ze hem kunnen repareren.
En over het verschil van laden en tanken, nou ja dat weet iedereen inmiddels.
Daarbij een brandstof auto kun je tot in de treuren rijdend houden, dat zagen we wel in Cuba.
Pech en gestrand met een EV? …. dan.laat de ANWB een speciale EV-service wagen komen, uitgerust met laadstroom aggregaat op aanhanger.
EV’s gestrand met storing of lege accu mogen niet geduwd of weggesleept worden van een onveilige plek naar een veilige plek. Ophalen door transport auto bij complexere problemen.
Bij drukte en ver verwijderd van de ANWB centrale EV-service locatie kan het wachten op service al aardig oplopen, dito de onveilige situatie van de gestrande EV.
Uit betrouwbare ANWB-bron..
In ‘newspeak’ is een elektrische auto “duurzaam”. in gewone taal een grondstof verkwister. Bleef het daarbij, dan zou het een oude man alleen maar doen grinniken. Wie lacht niet die de mens beziet? Maar dat doet het niet. Ze rijden ook nog op andermans kosten.
Doe mij maar een sjoemeldiesel.
Wel een Euro6 diesel.
He???
Hebben ze bij de NRC te veel gezopen gisteravond?
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/22/dit-is-de-beste-tijd-om-geboren-te-worden-a4175208
Het is zover, 3 weken nadat het knmi de herfst heeft afgekondigd is hij er dan toch en wel vandaag op 23 september.
Het is net als met hun weerberichten, hun mededelingen kloppen zelden tot nooit.
Aanvulling op mijn eerdere bericht over een artikel in de NRC van Maarten Boudry.
De man is filosoof en het is hem dus niet kwalijk te nemen dat hij niets begrijpt van de enorme ingewikkeldheid van het weer/klimaat.
Ben erg benieuwd naar de reacties van Modelzeur, Gresnigt en Bart.
https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100072404_1e0887d7
En wanneer valt de eerste dode?
Is er al geld ingezameld voor een monument voor die ‘held’.
Deze gedragen zich nog redelijk al zijn ze woedend.
Hoe een ieder gaat reageren wanneer het dagelijks leven door dit soort gehersenspoelden wordt verziekt is koffiedik kijken maar het gaat zeer binnenkort vreselijk mis en dan heeft Timmermans er weer een martelaar bij.
Uit de Telegraaf van gisteren. Een artikel over lithium in de Limburgse bodem. Hier met het citaat van de geïnterviewde Benjamin Sprecher, industrieel ecoloog bij de TU Delft:
– Grondstoffenwinning van strategische metalen wordt sterk beïnvloed door industriebeleid in landen als China en de VS, stelt hij. „Dus als je in Nederland wil meedoen, heb je daar heb je de overheid voor nodig die dat strikt reguleert. Helaas heeft de overheid op dit moment totaal geen kennis in huis op dit gebied. Nederland heeft de afgelopen decennia structureel alle kennis van en expertise in de technische sector verkwanseld door alles uit te besteden aan consultants.”
Sprecher: „Er is geen kennis meer aan boord en dus worden consultants ingehuurd, die wel een mooi verhaal kunnen houden maar het eigenlijk zelf ook niet weten. Bovendien is het belang van een consultant niet om een probleem op te lossen, maar om opnieuw ingehuurd te worden. Ik denk dat dit een van de grootste problemen in onze transitie naar duurzame energie is.” –
Er is geen kennis meer aan boord! Geweldige quote. Zou het alleen voor de mijnbouwsector gelden?
Paar jaar geleden in Egmond avond bezocht van Rijkswaterstaat met windmolen-op-zee voorlichting .
Daar viel op dat RW alles uitbesteedt. Had zelf de kennis niet meer.
https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100072405_dac209ff
Zou zo maar kunnen dat de politie in deze gevallen wel genoeg capaciteit heeft om de daders van al dat tegengeweld op te sporen.
Ik ben benieuwd hoe het publiek in Amsterdam Nieuw-West of de Haagse Schilderswijk op dit soort wegblokkeerders zouden reageren. Over het algemeen wonen daar verhoudingsgewijs veel mensen met een korter lontje… Maar ik denk dat de helden van XR dat zelf ook al bedacht hebben en dat ze daarom liever ‘oerhollandse’ mensen pesten.
Leuk niet, en wie gaat nou in 18 graden zitten, verdorie die onderhoudsmonteur in Den Haag vertelde nog dat de heren er met hun jas uit zaten in 21 a 22 graden en wij in 18, vergeet het maar.
Warmtepomp niet op tijd terugverdiend, en daarom voor veruit de meeste mensen tóch niet verplicht.
https://www.ad.nl/economie/warmtepomp-niet-op-tijd-terugverdiend-en-daarom-voor-veruit-de-meeste-mensen-toch-niet-verplicht~abdba240/
Ta, wie dicht bij het vuur zit, warmt zich het best. Dat geldt ook voor Haagse politici.
Overigens baal ik wel dat het kabinet is gevallen en Rutte opstapt. Ik zat namelijk nog te wachten op het zoet dat na het zuur zou komen. Was een belofte van Iene Miene Mutte Weer Een Leugen Van…
Was dat niet bak ellende die dat beloofde? Hoorde net op de radio dat bontebal van het xxa zijn publiek een onverwachte verkiezingsuitslag in het vooruitzicht stelt.
Ik vermoed dat voor hem wel een tegenvaller gaat worden, alhoewel met de gemiddelde nederlandse kies-schapen weet je dat nooit zeker. Moest wel erg lachen.
Margareth Tatcher zei het al, socialists run out of other peoples money.
Kunnen we vanaf 20230 mooi weer in nieuwe diesels gaan rijden. Bart Somers van de TU Eindhoven toonde al aan dat de moderne diesel schoner is dan andere aandrijfvormen en daarbij nog zeer praktisch in gebruik ook. Groot actieradius en snel tanken.
Piekema, sukkel!
Wat Somers zegt is wetenschap en daar zitten we dus echt niet op te wachten hoor.
Maar goed; mijn Jeep Commander uit 2006 heeft nu 135.000 km op de teller staan.
Volgens deskundigen kan zo’n bak met een 3 l V6 Mercedes bij goed onderhoud gemakkelijk 300.000 km mee. Per jaar rijden we ongeveer 15.000 km dus ik heb nog even :)
De huidige generaties EV’s, worden geproduceert met vrijwel overwegend traditionele productiemiddelen en gebruik van dito energie, waarbij dus al een groot deel van de uitstoot gedurende hun levensduur wordt veroorzaakt bij de productie.
Daarnaast wordt er voor de productie van hun accu’s gebruik gemaakt van zeldzame en moeilijk te ontginnen materialen voor de lithium accu’s, uiteraard ook weer met traditionele machines en met in veel landen nog steeds onbesproken zware milieu schade ten gevolge. Bij EOL (End Of Life) weet men nog steeds niet echt goed (voorlopig voor lokale elektriciteit opslag en daarna voor het nageslacht ?!) wat we met al deze accu’s t.z.t. moeten doen, etc.
Zoals overal elders wordt ook in Nederland de EV zwaar gesubsidieerd, (geen BPM en BTW t/m 2025 en ook aankoopsubsidies voor zowel voor nieuwe als tweedehands EV’s, ( hoofdzakelijk voor leaserijders en mensen met geld!) en daarnaast betalen ze ook nog eens geen houderschapsbelasting ondanks het (veel zwaardere gewicht) bij gebruik van het wegennet etc.
Nergens (ook niet in autobladen) lees ik iets over de veel zwaardere gewichten van deze auto’s door dit accupakket en ook niet over de veel snellere slijtage van de banden (fijnstof) door het veel hogere gewicht!
T.o.v. de gemiddelde diesel of benzineauto met een volledig gevulde tank weegt een EV gemiddeld zo’n 1000kg zwaarder!
Kunnen parkeergarages met meerdere verdiepingen (naast het inmiddels recent bekend geworden brandgevaar ook op schepen) deze gewichten wel aan?
Naast al het bovenstaande is ook dus weer doodgezwegen dat deze 1000kg extra gewicht voor het accupakket van de EV gedurende zijn hele levensduur met zich mee wordt getorst!
Uitgaand van een gemiddelde levensduur van de EV van ca. 10 jaar bij 30.000km jaar wordt er dus 1000kg ca. 300.000km, extra verplaatst!
Er gaat dus in dit voorbeeld ca. 3 GW extra naar 1 EV gedurende zijn gemiddelde levensduur !
Begrijp recent uit het AD dat er inmiddels zo’n 350.000 EV’s in NL zijn.
Alleen al voor deze EV’s heb je het over ruim 100TW