Van een onzer correspondenten.
Vanaf 2025 moeten veel binnensteden bevoorraad worden door elektrische busjes. Het beoogde effect moet vermindering van CO2-uitstoot en fijnstof zijn.
Maar verschillende regelingen en uitzonderingen maken het voor ondernemers aantrekkelijk om nog snel een dieselbusje aan te schaffen. Zo mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden. Hierdoor komt het effect van deze zogeheten zero-emissiezones in de eerste periode onder druk te staan, schrijft de NOS.
Dat blijkt allemaal uit een marktverkenning van energiebedrijf Joulz en wordt bevestigd door ondernemers en cijfers van de Bovag en de RAI Vereniging.
‘Bijna niemand is écht bezig met de elektrificatie.’
Wagenparkbeheerder John Laagland van het Volendamse elektrotechniekbedrijf Cas Sombroek heeft twee jaar terug bij de vernieuwing van het wagenpark (vijftig busjes) vooral voor diesel gekozen:
‘Het was anders echt te duur, en we hebben hier ook geen plek voor zo veel laadpalen. Laat staan dat die infrastructuur er al is in Amsterdam. Voor veel ondernemers is dit onwerkbaar.’
Van de 990.000 bestelbusjes die nu in Nederland rijden is 1,4 procent elektrisch.
Toen het bedrijf de afgelopen maanden nauwelijks verzoeken kreeg om bedrijven gereed te maken voor de overstap naar elektrische voertuigen, krabde men zich achter de oren. En dus ging het klanten vragen waarom die verzoeken niet kwamen.
Bij vrachtwagens is het aandeel elektrisch heel klein: dit jaar was 1 op de 30 (nieuwe en oude) aangekochte vrachtwagens elektrisch. Bij bestelbusjes stijgt het marktaandeel van elektrisch sneller. Maar volgens Sytse Zuidema van Joulz gaat alles nog steeds veel te langzaam, zeker als men weet dat vanaf 2030 de binnensteden van grote gemeenten moeten worden bevoorraad zonder uitstoot.
Amsterdam vroeg in een aanbesteding voor afvalwagens nog voor de deadline van 2025 om dieseltrucks.
Een eerder rondgang van de NOS toonde de kopzorgen van gemeenten en ondernemers over de aankomende wetgeving, zoals een vol stroomnet, hogere kosten en gebrek aan laadplekken. Voor gemeenten blijken klimaatbeleid en de energietransitie lastig.
***
***
Bas, alsjeblieft man, dit kan toch gewoon niet waar zijn?
Graag je uiterst deskundige en objectieve commentaar.
https://www.wyniasweek.nl/langer-leven-met-minder-kanker-dankzij-de-atoombom/
Bas, waar blijf je nou?
Doorgaans onmiddellijk hele lappen tekst en nu al 12 uur geen reactie.
Geen proefverlof dit weekend?
Je lacht je toch dood, ook dan rijden er nog dieselbusjes rond.
Een goed draaiend bedrijf kan wel enkele kopen, kijk alleen eens naar de afschrijving.
De regering is maf doorgedraaid, ze weten niet waar ze mee bezig zijn.
Er zullen nog maar weinig pakketjes rond gebracht worden want hun hebben een hele lange afschrijving.
Ik vraag me af of ze ze zich er wel eens in verdiept hebben hoe dat zit met transport bedrijven, of is dit alweer een stukje meer dictatuur.
Alhoewel het besluit om dieselvoertuigen te weren uit steden volslagen nergens op slaat, ben ik er toch voorstander van. Het verbod wordt namelijk ingevoerd in binnensteden waar linksgroene bestuurders aan de macht zijn. Die zijn gekozen door groenlinkse mensen. Mooi dus. Laat ze maar voelen wat ze gestemd hebben.
@Johan – de linksgroenen (hoog opgeleid en dubbel inkomen) merken en niet veel van – het is vooral VMBO-Jan met de smalle beurs die de gevolgen voelt.
Misschien is het een idee de grachten en singels wat meer te gebruiken door alle zwaar vervoer per schip te verzorgen, schepen die als een tram met bovenleidingen die de stroomverzorging is misschien een idee? Weinig verliezen en geen gedonder met accu’s.
Ook zou de energievoorziening van de busjes die voor verder kleinschalig vervoer zorgen ook verzorgd kunnen worden door elektriciteit uit bovenleidingen?
Er zijn in het verleden ook zulke voertuigen geweest, dus de techniek is redelijk bekend.
We nemen dan de ideeën uit het verleden en updaten die met de technische kennis van nu.
Persoonlijk zou ik graag meer dieren terug willen in de stad. Ik heb mooie herinneringen aan de schillenboer die met paard en wagen de groene afval van de stad ophaalde.
Nou, dan bevoorraden we de binnensteden toch niet, komen ze hun poepetroep zelf maar ophalen, met openbaar vervoer of zoiets.
Welke sukkel wil er nou in een binnenstad wonen.
Er kan ook veel met elektrische bakfietsen. In oude franse binnensteden is dit een gebruikelijk gezicht. Ze bestaan daar ook met aanhanger voor het grotere werk of ze rijden met een groep voor veel volume.
Hoe kan je als kapitalist met twee keer modaal nog groemlinks aanhanger zijn? Van het padje af na een snuifparty soms.
Hier heb je het kleine activisten meisje.
Greta Thunberg protesteert tegen windmolenpark in Noorwegen
https://www.hln.be/buitenland/greta-thunberg-protesteert-tegen-windmolenpark-in-noorwegen~a6240251/
Klimaatbeleid en energietransitie bij gemeenten leggen is absurd.
Falen staat dan bij voorbaat vast. Of is dat eigenlijk ook de bedoeling?
Want gemeentes werken op kabouter niveau. Bij inspraak sessies stemmen inwoners hoofdzakelijk voor zonnepanelen op daken.
Landelijk levert dat meer last op dan gemak.
Hier ligt een taak voor Europa: kernfysische research. Elke andere keuze leidt tot opstand en armoede.
Het probleem met fjnstof bestaat natuurlijk wel. Vooral bij scholen die nabij drukke straten zijn. Dat stof is slecht voor kleine longen. Ook natuurlijk de mensen die langs drukke wegen gaan ‘joggen’. Je kunt niet dommer zijn: ga dan liever naar park of een bos.
Je moet wel manieren bedenken om de inhalering van dat stof te vermijden. Gelukkig valt er normaalweg in NL veel neerslag.
Je moet wel manieren bedenken om de inhalering van dat stof te vermijden.
Je kunt dus een masker opzetten want die houden zelfs virussen tegen, de verhouding virus en stofdeeltje is vergelijkbaar met een speldenprik tot een autobus dus dan heb je geen probleem meer…
Masker is helemaal niet een slecht idee. Ik gebruik er nu altijd een als ik de stofzuiger moet schoonmaken
Ik zou hem de hele dag ophouden, dan loop je helemaal geen risico meer.
Ik weet dat je sarcastisch bent, nou. Geeft niet. Maar ik zeg weer. Als ik elke dag een half uur door een straat met druk verkeer zou moeten lopen, zou ik het echt overwegen om gedurende die tijd een stof masker op te zetten.
Maak je niet gek Henry, vroeger stonk het buiten naar kolen olie, hout, je rook het niet eens meer, de as werd gewoon uitgestrooid.
En kijk eens hou oud men heden word, ik zou er me niet zo druk om maken.
Kinderen komen te weinig buiten en in het veld, nog nooit gehoord dat iemand hooikoorts had en dergelijke vroeger.
Allemaal moderne ziektes, steriele ziektes.
Ja. We moeten niet overdrijven. Maar onlangs zagen we dat werknemers die aan de spoorwegen werkten allerhande longziekten kregen. Hadden geen maskers gedragen. Stof is gevaarlij. Ik moest de mensen hier die de poeier coating deden elke keer herinnerem om de maskers op te zetten. Stof is is inderdaad een probleem in de mijnen. Van mijn vrouw haar familie zijn er mensen dood aan mijn tering.
Fijnstof? Moderne diesels hebben roetfilters.
Wat een stelletje eikels ze lullen zich zelf tegen.
Zijn gewoon herrie makers.
DEMONSTRATIE EXTINCTION REBELLION BIJ MAASTRICHT AACHEN AIRPORT
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/demonstratie-extinction-rebellion-bij-maastricht-aachen-airport
kijk ! dit is andere koek .
https://www.facebook.com/forumvoordemocratie/videos/711253957529446