De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
Er is een nieuwe trend die hoort bij de verloedering van Nederland: ambtenaren gedragen zich steeds meer als politici en zoeken hun weg via de media om hun standpunt duidelijk te maken. Dit bleek deze week weer toen er zomaar twee open brieven de rondgang deden van groepen ambtenaren met een eigen politiek standpunt in het Hamas-Israël- conflict. Men noemt de reactie van Israël in Gaza ‘disproportioneel’ en ‘buitensporig’. De ambtenaren vinden daarom in een oproep aan onze regering dat het ‘excessieve geweld’ onmiddellijk moet stoppen. Palestijnse burgerdoden worden minder scherp veroordeeld dan Israëlische, want Israël heeft in het verleden vaker internationale regels overtreden en VN-resoluties naast zich neer heeft gelegd.
Honderden gemeenteambtenaren konden zich niet verenigen met het beleid dat de gemeente Amsterdam voerde op het gebied van klimaat.
Het past in een zorgwekkende trend dat onze ambtenaren steeds meer een politieke factor worden. De discussie over klimaatverandering en het te voeren overheidsbeleid is daar een eerder sprekend voorbeeld van.
In de zomer van dit jaar schreven onze gewetensvolle ambtenaren ook al een brandbrief aan het kabinet Rutte IV met de oproep iets te doen om het ‘trage’ en ‘tegenstrijdige’ klimaat- en natuurbeleid te versnellen. Ze schreven dat ze ‘bezorgd’ waren en vonden dat de overheid haar zorgplicht niet waarmaakt. De brief blijkt inmiddels al ruim 4.500 ondertekend.
Ambtenaren zijn een ‘vierde macht’.
Een gruwel is dat de ambtenaren in hun alarmistische brief zich bedienden van actietaal en voorbijgingen aan wetenschappelijke inzichten die een heel ander beeld van klimaatverandering naar voren brengen. Men eiste gewoonweg: ‘per direct alle fossiele subsidies en belastingkorting af te schaffen.’
En men schreef:
‘De gevolgen van de opwarming van de aarde zijn zowel voor Nederland als wereldwijd nu al omvangrijk en worden nog veel groter. De wetenschap waarop wij als ambtenaren beleid bouwen, is duidelijk: er rest ons beperkte tijd om de opwarming van de aarde binnen 1.5 graad te houden. Toch zijn er tegenstrijdigheden in het overheidshandelen en is er nog steeds groot gebrek aan urgentie. ‘
Eerder konden ook honderden gemeenteambtenaren zich niet verenigen met het beleid dat de gemeente Amsterdam voerde op het gebied van klimaat. Meer dan 800 ambtenaren ondertekenden een brief die werd ingezien door Het Parool. Daarin stelden zij onder meer dat de gemeente te weinig prioriteit geeft aan uitvoering van het klimaatbeleid.
Sam Schwencke was klimaatadviseur bij gemeente Den Haag en tevens raadslid voor GroenLinks in Rijswijk. Ze deed daarnaast ook op persoonlijke titel mee aan een klimaatactie van Extinction Rebellion bij het lokale VVD-kantoor in Den Haag. Dat leidde tot veel commotie en een uiteindelijke oproep van de Haagse VVD om Schwenckes vertrek als ambtenaar. Ze trok zich terug uit XR-Rebellion en blijft aan als raadslid en is ook nog werkzaam in haar rol als klimaatadviseur bij de gemeente Den Haag.
Vuurproef: ambtenaren die zich qua ‘geweten’ volledig in groepsverband hebben vastgelegd op het klimaatalarmisme moeten mogelijk een forse draai maken.
De bestuurskundige René Crince Le Roy beschreef eind vorige eeuw de ambtelijke invloed op het overheidsbeleid al als een ‘vierde macht’. En met het steeds complexer worden van dossiers neemt de technocratische macht van de ambtenaar alleen maar toe: ten opzichte van de eigen minister maar ook richting de Tweede Kamer. Het daarbij in groepsverband actievoeren van ambtenaren maakt de situatie alleen maar erger omdat een minister niet alleen een kritische kamer tegenover zich heeft, maar ook achter zich ambtenaren die de zaak van binnen uit onnodig opjutten. Zo kan er ambtelijk worden geregeerd via de voorpagina van de krant en het journaal.
Met een nieuwe samenstelling van een regering, waar mogelijk een andere koers wordt ingeslagen als het gaat om het klimaatalarmistische beleid van Rutte IV, wacht onze democratie een vuurproef. Ambtenaren die zich qua ‘geweten’ volledig in groepsverband hebben vastgelegd op het klimaatalarmisme moeten mogelijk een forse draai maken. Kan dat nog?
Het is goed dat VVD-lijsttrekker Dilan Yeşilgöz-Zegerius hard heeft uitgehaald naar rijksambtenaren die hadden opgeroepen de onvoorwaardelijke steun aan Israël in te trekken: ‘De politieke leiding bepaalt de lijn, niet andersom.’
Maar het is niet genoeg. Politieke opstand van groepen ambtenaren is een wezenlijk gevaar voor de democratie.
***
Democratie wordt toch een schaars goed.
De hogere ambtenaren streven naar gezag roem en schouderklopjes.
Waarom worden hier nog burgemeester verkiezingen gehouden, de burger heeft toch recht om te weten waar hun voor staan, weg democratie.
Wat hebben wij eigenlijk nog te zeggen, crisis en herstelwet, geen referendum, weg democratie.
En die anderen zaken, ja daar kun je weer om twisten, ook dat beslissen weer de hogere heren.
Ook de Oekraïne, erg wat daar gebeurt met onschuldige mensen, maar de propaganda liegt er ook niet om.
Ambtenaar terug in je hok
Geldt evenzo voor kabinet
Kamer besluit
Kabinet voert Niet uit??????
Dit heeft niets meer met democratie te maken
Maar met verraad van ons land
Als ambtenaren om wat voor reden van politieke aard hun werk niet meer kunnen of willen doen moeten deze ontslag nemen of ontslagen worden. Dit land is de weg kwijt.
Nog een reden om zo snel mogelijk het ambtenaren apparaat terug te brengen naar juiste proportie door introductie van een zakenkabinet met slagkracht en het opheffen van allerlei instanties met onnuttige bezigheden.
Helaas zitten de links activistische groenen als ambtenaar in de haarvaten van de overheid. Totale baanzekerheid, geen controle. Soms een uitstapje als ‘gekozen’ kamerlid of in de provincie met terugkeer garantie. Weinig prestatiedruk. Wel stiekem de ideologie van de partij implementeren.
En als je als ondernemer of burger ooit iets voor elkaar wilt krijgen heb je een stempeltje nodig van een kleine gefrustreerde en onzichtbare ambtenaar die de macht heeft om die stempel gewoon te weigeren of je een eeuwigheid te laten wachten. Of steeds met idiote vragen komen waar je weer kostbare tijd aan moet besteden. Niemand die deze minkukels tot de orde kan roepen.
En nu zijn ze zo dapper om gezamenlijk (dat is veiliger) een open brief te schrijven. Want ze weten precies dat je als klokkenluider afgemaakt wordt. De minister zou het hele zooitje meteen moeten ontslaan.
Ambtenaren die politiek bedrijven. Op zijn minst insubordinatie, anders een poging de taak van het parlement en regering over te nemen. Hoogverraad dus. Aanpakken zulke figuren, de laan uit sturen of opsluiten.
Willen we wel wetenschappers die kritisch zijn, maar verwachten we van ambtenaren dat die alleen maar volgend zijn?
Daar zit toch een luchtje aan.
Ik heb nogal een hekel aan kadaverdischipline. Die ook in de Tweede Kamer de laatste jaren nogal gebruikelijk was. Meegaan in het politiek correcte narratief lijkt me in beide gevallen onverstandig. Maar ja, in het uiterste geval neem je ontslag.
De theorie is dat ambtenaren het beleid dat door politici is vastgesteld, blind uitvoeren. Dat is nooit het geval geweest en daarom wordt in meer democratische landen de ambtelijke top vervangen bij het aantreden van de nieuwe regering. Het enig nieuwe in dit land is dat ambtenaren zich nu niet meer generen om de schone schijn te laten vallen. Opmerkelijk is dat de ambtenaren niet van zich lieten horen bij het toeslagenschandaal etc.
“Willen we wel wetenschappers die kritisch zijn, maar verwachten we van ambtenaren dat die alleen maar volgend zijn?”
FG Het zijn toch echt twee geheel verschillende groepen althans dat zou zo moeten zijn. Inderdaad kruizen ‘wetenschappers’ te vaak het pad van de politiek of laten daar voor opdrachten te vaak hun oren naar hangen.
Wetenschappers horen onafhankelijk van enige politieke invloed in hun werk kritisch te zijn op werk van andere wetenschappers maar ook op eigen werk en bevindingen.
Ambtenaren in die vertroebeling van wetenschap en politiek maken daar ge/misbruik van door onterecht op de stoel van de wetenschapper te gaan zitten.
Ambtenaren zijn in principe dienend aan beleid ook al kunnen zij daar een bijdrage aan geven. Hier [1] voor uitgebreide informatie over het ambtelijk apparaat.
[1]
https://prodemos.nl/kennis/informatie-over-politiek/nederland/het-ambtelijk-apparaat/
Frans Galjee
Ga even terug in de geschiedenis en je kunt daar op vele momenten ervaren waar de gewenste “dienende” discipline toe kan leiden. Kritische ambtenaren zijn even hard nodig als kritische wetenschappers. Over de wijze waarop die kritiek moet worden geuit kun je van geval tot geval van mening verschillen. Het feit dat er via klokkenluiders een en ander aan het licht moest komen spreekt wat mij betreft boekdelen.
Was dat wat Sam Schwencke deed? Ontslag nemen bij haar nevenbaan bij XR?
Kennelijk niet zuiver in de leer deze spijtoptant.
Peter, een minister of een staatssecretaris is compleet afhankelijk van zijn ambtenaren. Binnen de organisatie mogen de vonken er van af vliegen en daar is ook altijd ruimte voor. Maar uiteindelijk is het de minister bepaalt die wat hij in het openbaar in de TK naar voren zal brengen. En als dat niet bevalt, dan merkt hij het wel met als uiterste gevolg dat hij minister af is. De ambtenaar die het niet met hem eens is/was blijft gewoon zitten. Is dat dan goed of zo?
Die vraag is niet relevant; we hebben het zo afgesproken.
Zo hebben we ook afgesproken dat in de ministerraad men elkaar voor rotte vis mag uitmaken, maar dat uiteindelijk een meerderheid de eindconclusie bepaalt; en daar heeft iedereen zich maar aan te houden. Mona Keyzer dacht daar anders over en is volkomen terecht er uit getrapt door Rutte.
En natuurlijk. In enkele gevallen kan een klokkenluider een zeer ernstige misstand terecht naar buiten brengen zoals o.a. bij de toeslagenaffaire.
In het geval nu met die ambtenaren die tegen het standpunt van de regering zijn t.a.v. de huidige strijd in Israel is daar geen sprake van. Conclusie; strafontslag op staande voet en de bijstand in.
Moet je in het bedrijfsleven eens flikken.
AnthonyF
Zo gaat het soms in het bedrijfsleven. Is het daarom goed?
https://www.youtube.com/watch?v=InbfRHM6tIY
Als de democratie op de tocht staat heb je kritische mensen nodig. Als de kiezer slechts bij de verkiezingen iets mag opmerken en daarna zijn/haar mond moet houden of er in geen enkel opzicht naar geluisterd wordt, hebben we een probleem.
Als ambtenaren hun kritiek niet intern kwijt kunnen, waarvan inmiddels nogal wat voorbeelden zijn, moet je die zaken naar buiten brengen om een volgende dwaling te voorkomen.
Als klimaatrealist zou je dat moeten weten. Hier wordt dagelijks geklaagd, en terecht over aan de leiband lopende wetenschappers/2e Kamerleden. Ook ambtenaren behoren kritisch denkende mensen te zijn en te blijven. Of is het hen ook verboden lid of volger te zijn van een politieke partij?
Peter, objectief gezien heb je helemaal gelijk. Ik heb geen enkel probleem met een ambtelijke klokkenluider; integendeel.
Al vele jaren is Nederland bezig om een goede regeling voor klokkenluiders op te tuigen, maar tot op heden zonder echt resultaat op wat vage notities na.
In Australie kent men al vele jaren een prima regeling.
Kortom, als het echt nodig is mag ook een ambtenaar onder de volle bescherming van een goede regeling zijn mond open doen.
Maar met de beste wil van de wereld kan ik niet inzien welk probleem door die zgn. ‘kritische’ ambtenaren openbaar is gemaakt.
Ik zie het als de zoveelste wanhopige poging van links om het dreigende onheil van 22 november a.s. af te wenden. Kansloos.
En wat je laatste vraag betreft; nee. Ooit was dat anders. Een ambtenaar mocht geen lid zijn van de CPN en dat was volkomen onterecht.
Maar dat is voor mij nog geen reden om in het Huis van de Democratie, de TK, dan maar een vergaderzaal te vernoemen naar Marcus Bakker, die v.w.b. mentaliteit niet onderdeed voor Anton Mussert; landverrader en gesteund door een dictatuur.
Toch nog klimaat vanmiddag. Na enige jaren het onderwerp volgen heb ik een paar vragen.
– Waar staat eenvoudig bewezen dat co2 het klimaat bepaald.
Dus niet dat er een twintig jarige correlatie van 1980 tot 2000 tussen temperatuur en co2 betaat en daarbuiten niet. Gewoon een leesbaar waterdicht fysisch bewijs.
– Wie is de ontdekker van de klimaat wet met co2
Grote natuurwetten hebben een naam van de ontdekker, zoals Ohm, Maxwell, Kirchof. Sommige processen zoals de relativiteits theorie hebben er maar 1 naam aan gekoppeld.
– Waarom is er nog geen nobelprijs aan een persoon voor de ontdekking van de universele klimaatwet uitgerijkt.
Het ipcc als organisatie van duizenden onbekende wetenschappers is meer een rookgordijn. De ontdekker heeft altijd een naam die in de historie voortleeft.
Een deel van de antwoorden vind je hier:
https://www.climategate.nl/2019/05/82124/
Militaire ambtenaren, met name officieren en onderofficieren kunnen minimaal een terechtwijzing via een ambtsbericht voor het persoonlijk dossier ontvangen, indien zij buiten het hiërarchische kader om naar buiten treden in de publiciteit (inclusief sociale media) met een politiek statement.
En zo behoort het ook te gaan bij ministeriele, provinciale en gemeente ambtenaren met een persoonlijk politiek statement in de publiciteit treden, buiten het hiërarchische kader om.
@Scheffer – de krijgstucht voor militairen geldt niet voor rijks-, provincie- en gemeenteambtenaren (die hebben sedert 01.01.2020 een nieuwe rechtspositie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidspersoneel/werknemer-bij-de-overheid/nieuwe-rechtspositie-ambtenaren )
Is geen krijgstucht; de krijgstucht is afgeschaft in de krijgsmacht. Disciplinaire maatregelen in de krijgsmacht in het kader van bevordering of tot aan ontslag toe via ambtsbericht is nog steeds mogelijk.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidspersoneel/werknemer-bij-de-overheid/nieuwe-rechtspositie-ambtenaren
Geldt voor alle ambtenaren: Politieke ambtsdragers, zoals Kamerleden, burgemeesters en wethouders.: Private arbeids- en ontslagrecht voor ambtenaren, m.u.v medewerkers van politie en defensie; rechters en officieren van justitie;
Voor de overige ambtenaren geldt het private arbeids- en ontslagrecht.
Dit betekent dat een ambtenaar bij onenigheid met zijn werkgever of bij ontslag naar de kantonrechter gaat. Hij kan niet langer in bezwaar bij de eigen werkgever en in beroep bij de bestuursrechter. Voor ontslag moet het UWV of de kantonrechter toestemming geven. De procedure bij ontslag is dus veranderd. Maar de werkgever moet nog steeds een goede reden hebben voor ontslag. Net als onder het ambtenarenrecht.
Wat gebeurt in de ambtelijke praktijk, is dat ideologisch overtreders de hand boven het hoofd wordt gehouden door hun sympathisanten in de hogere regionen.
Volgens mij hebben verkiezingen in Nederland ook geen zin meer, ongeacht de verkiezingsuitslag gaat er ook nu weer niets veranderen want de hoge ambtenaren bepalen het (linkse communistische) beleid welke partijen er straks ook mogen gaan regeren. Nu hebben alle partijen nog positieve verhalen om de kiezer met een kluitje het riet in te sturen maar na de formatieronde kan het grote niveleren weer beginnen. Allerlei doemscenario’ s worden weer over het gepeupel uitgestrooid over hoe slecht het klimatologischgesteld is met onze aarde , we mogen weer boete doen in de vorm van je portemonnee omschudden. Er gaat dus nooit iets veranderen ook al zou bij wijze van spreken fvd 76 zetels halen.Om over andere dystopische onderwerpen maar te zwijgen. Mijn besluit staat vast, stemmen dus nooit meer.
Klopt Dirk. Daarom ook hier ambtelijke top vervangen bij aantreden nieuwe regering. Overigens is niet stemmen een heel slecht idee : dan kan de regering nog volhouden dat het “linkse communistische beleid” wordt gesteund door de meerderheid van de bevolking.
lijsttrekkers debat op npo3
kernenergie
een nieuwtje van frans timermans. : we hebben de ruimte niet in nederland om een paar kerncentrales neer te zetten. het land is er te klein voor (gelukkig wel met windmolens en zonneweiden. daar is ruimte genoeg voor) tevens is het onhaalbaar en onbetaalbaar om in nederland kernenergie in te voeren.
Timmermans vergeet opzettelijk, namens GroenLinks, dat we geen ruimte / oppervlakte voor 6.400 extra windturbines, maar wel 4 km2 voor 4 kerncentrales.
Scheffer
Die windturbines zijn zo heerlijk slank, daar kijk je zo langs. Jammer dat het er zoveel zijn. En dan dat geflikker en dat voelbare geluid. En dat tot een energiecentrale omgevormde landschap. Frans loopt met molentjes. Vaardig babbelaar, dat wel. In 7 talen sprookjes. Én de hoogte van stapeltjes niet te vergeten.
Scheffer
Frans is kennelijk zelden buiten geweest. Hij telt, net als Bas alleen de oppervlakte van de standplaats van de windturbine maar weet nog niet goed wat hij aan moet met zonnepanelen. Of hij het ruimtebeslag moet rekenen uitgaande van het oppervlak van de korte – de lange zijkant, de achterkant, of de voorkant van het zonnepaneel. Ik denk dat hij uitgaat van gestapelde zonne-panelen. Dat is zo lekker overzichtelijk. Maar ook de energiemix van Omtzigt vind ik hinken op 2 gedachten. Waterstof uit kernenergie voor verkeer uitgezonderd.
Timmermans:
Tegen de tijd dat er een Nederlandse kerncentrale staat is deze al verouderd doordat de kernfusie reactor er al is.
Gut. Zo tegen 1980 was de verwachting dat het over 10 jaar was opgelost. Tien jaar later was het idee dat er na 10 jaar meer kennis zou zijn. En nu weet met het zeker dat het niet binnen 50 jaar is opgelost. Prima voor onderzoek. Net als de thorium reactor of de antimaterie motor zoals die zit in starship enterprise. Totaal irreëel om daar nu enige waarde aan te hechten.
En wat de ruimte betreft. Cattenom net onder Luxemburg is 2 vierkante kilometer voor 4 units met een totaal van 4 Gw. Koelt met koeltorens op water uit de Moezel. Enig nadeel is dat er altijd een witte wolk boven het complex hangt.
Timmermans heeft gelijk. Die 1400 importjodenhaters per week moeten ook ergens wonen.
Dat ambtenaren een standpunt uitdragen is tot daar aan toe. Maar dat ze een standpunt uitdragen dat precies in het straatje is van Hamas, is onvergeeflijk.
Wat zich afspeelt is precies hoe Hamas het gepland heeft. Zij tergen hun vijand door op gruwelijke wijze te moorden, te verkrachten en te gijzelen met als doel om Israël tot actie te provoceren.
Hamas verdwijnt zelf onder grond en laat de bevolking, die ze ook in gijzeling hebben (!) opdraaien voor de consequenties. En dan zijn ze opeens in de media veranderd van moordenaars in slachtoffers.
Zij weten dat alle moslims, maar ook media en naar nu blijkt zelfs ambtenaren in westerse landen ze zullen steunen.
Briljante strategie.
Sorry Reynier. Maar dat ‘westerse landen’ gaat mij te ver.
Beperk je tot de ‘bananenrepubliek’ Nederland.
Met vlaggen demonstreren en wij zijn het slachtoffer. Slachtoffers vallen aan beide zijde. Vreselijk en niet goed te praten. Maar de rol van Iran wordt vergeten, daar worden tientallen mensen gemarteld omdat zij een andere mening hebben. Financiers van Hamas en Hezbollah. Die worden niet genoemd. In principe kan je concluderen dat de ambtenaren het bewind van Iran onbewust steunen.
Twee eeuwen na Chr. beschrijft Appianus de Romeinse democratie in de eeuwen voor Chr.
Daarbij slaakt hij de verzuchting: “Goddank hebben wij nu een keizerrijk met orde en rust”.
Het lezen van Appianus werk “de burgeroorlogen” vraagt een sterke maag.
Want in een democratie waar de meeste stemmen tellen worden de emoties van de bevolking bespeeld
met lastercampagnes en leugens.
Waar velen meedingen naar macht is ook veel onderlinge strijd. Moordpartijen zijn het resultaat.
In het ene hoofdstuk van Appianus’ werk gebruikt men daartoe knuppels, in het andere messen.
Interessant boekje : “de democratie voorbij” van Frank Karsten en Karel Beckman waarin de vele valkuilen van onze democratie beschreven worden..
Het klimaat alarmisme is op te vatten als falende democratie. Ongekozen activisten en lobbyisten zetten de toon.