Van een onzer correspondenten.
Na jaren van versnelde groei lijkt de verkoop van elektrische auto’s in Europa in een ‘dal des doods’ terecht te komen nu bestuurders wachten op betere, goedkopere modellen die nog twee tot drie jaar op zich laten wachten.
De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa steeg in de eerste negen maanden van 2023 met 47%, maar in plaats van feest te vieren, lieten autofabrikanten zoals Tesla, Volkswagen en Mercedes-Benz een sombere toon horen.
Hoge rentetarieven en een matige markt schrikken klanten af, waarschuwden ze, en de orderontvangst voor EV’s bij Volkswagen is de helft lager dan vorig jaar.
Dealers in Duitsland en Italië en onderzoek door vier wereldwijde data-analysebedrijven zeggen dat er meer achter de tragere acceptatie zit dan alleen economische onzekerheid, waarbij de consumenten niet overtuigd zijn dat EV’s voldoen aan hun behoeften op het gebied van veiligheid, actieradius en prijs.
‘Het grootste probleem is de onzekerheid,’
zegt Thomas Niedermayer, hoofd van een 45 jaar oude Beierse autodealer in familiebezit.
Velen gaan ervan uit dat de technologie zal verbeteren en wachten liever drie jaar op het volgende model dan dat ze nu een voertuig kopen dat snel in waarde zal dalen.
***
Voor het hele artikel, zie hier.
***
Weten hoe angst er uit ziet?
Vandaag gewoon even op Joop, BNNVARA klikken en u weet genoeg.
LOL.
Wat ruist er door het struikgewas…?
Een groot aantal verontrustende geluiden. En was het maar zo dat die alleen maar over het klimaat gingen…
De hype van de Millenium Bug was van de ene op de andere dag door iedereen vergeten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Millenniumbug
Het zal de klimaat hype niet anders vergaan.
Als met zoveel nieuwe ontwikkelingen gaat ook deze hype volgens de hype cyclus nu naar de dip ook wel de ‘trough of disillusionment’ genoemd. Pas na dit punt zal bewezen moeten worden of de techniek technisch economisch levensvatbaar zal kunnen worden.
Voor de meeste mensen is een EV financieel niet aantrekkelijk, waarbij stroom kosten en onzekerheid om op te kunnen laden het grootse struikelblok vormen.Voor het opladen is een parkeerplaats gewenst bij de eigen woning met een stopcontact en bij voorkeur een dynamisch energiecontract of zolang het duurt zonnepanelen met de salderingsregeling. Dankzij het dynamisch energiecontract laad ik mijn EV voor gemiddeld 25 cent per kWh, dan ga je toch niet 60-80 cent per kWh betalen.
Albert
Teruggrijpend op het betoog van Tim van Hattum (link in het vorige artikel), Zit dat laden voor de deur er niet meer in als de steden autovrij zijn naar het 15 minuten stedenmodel, Bovendien heeft dan niemand meer een auto meer nodig als je er toch niet uit mag en ook je werk in die 15 minutenstad gevonden moet worden.
Een kennis van me werkt bij de recherche. Daar hebben ze twee EV’s. De ene staat vaak voor reparatie bij de dealer en de ander is niet populair vanwege de kleine actieradius. Lekker handig als je 200 km verderop een getuige moet spreken en je actieradius is met moeite 300 km.
En wat de verkopers je niet vertellen (maar de monteurs wel): Te vaak snelladen is slecht voor de accu!
Mijn trouwe 16 jaar oude Audi met sjoemeldiesel en roetfilter doet het al 500.000 km prima. Ik hoef geen kwetsbare chemisch aangedreven computer op wielen.