Van een onzer correspondenten.
Dat de PVV en NSC samen een kabinet gaan vormen is nog geen gelopen race. Toch moeten politici over hun eigen schaduw heen stappen in onderhandelingen wil men komen tot een kabinet. Hertzberger, die zich nu en dan uitlaat over klimaat kan worden gezien als een klimaat-alarmiste: zij, en haar partij NSC, willen de Parijse klimaatdoelen nastreven. Zie ook hier en hier.
Hertzberger (NSC) wil dit bereiken door het tenietdoen van fossiele brandstoffen. De ‘vervuiler’ moet betalen.
Is dit te rijmen met het denken van de PVV?
Hertzberger voor de NOS- radio tijdens de campagne:
‘Ik denk dat het goed is dat grote partijen de Parijse klimaatdoelen willen halen en het is ook verstandig. Je moet je verantwoordelijkheid nemen als Nederland, we hebben maar minder dan een half procent van de uitstoot, maar per hoofd van de bevolking is het echt aanzienlijk. Dat moeten we terugbrengen maar wel met oog voor mensen en bedrijven.’
PVV-verkiezingsprogramma:
‘We stoppen met de hysterische reductie van CO2, waarmee we als klein landje ten onrechte denken het klimaat te kunnen ‘redden’. Nederland is verantwoordelijk voor nog geen half procent van de totale mondiale CO2-uitstoot. In antwoord op vragen van de PVV gaf de minister toe dat zijn klimaatpakket met 122 maatregelen zou leiden tot een mindere opwarming van de aarde van slechts 0,000036 graden. Wat Nederland hiermee aan CO2 bespaart, wordt door China volledig tenietgedaan in minder dan één dag. En dat allemaal voor € 28 miljard!’
Hertzberger (NSC):
‘Door het uitfaseren van fossiel, en dat is het verstandigste beleid, daar hebben we hele duidelijke keuzen gemaakt. Het Europese handelssysteem ETS willen wij als belangrijkste beleid hanteren: dat de vervuiler betaalt.’
Verkiezingsprogramma PVV:
‘De Klimaatwet, het Klimaat-akkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder.’
Hertzberger:
‘Klimaatmodellen hebben het klimaatprobleem heel duidelijk in beeld gebracht, namelijk dat fossiele brandstoffen het probleem zijn. Klimaat zit ook echt niet meer in de modellen, het is er gewoon uitgebroken. Je ziet het gewoon dagelijks op straat.’
Inbreng Wilders bij het Klimaatakkoord:
‘En nu dan 200 pagina’s Klimaatakkoord met 600 maatregelen – om de aarde, het KNMI rekende het na, met 0,00007 graden minder te laten opwarmen. Voorzitter, de duurste thermometer kan dat niet eens meten. Het is waanzin!’
Mogelijk dat nieuwkomer Hertzberger zich nog wat moet verdiepen in het klimaatdossier bij het bepalen van haar standpunten.
Wij raden haar het boek aan van oud-politicus Dr. Jules de Waart (PvdA), ‘Geloof niet alles. Klimaatverandering in de spiegels van wetenschap en politiek.’
De Waart maakt duidelijk dat de Parijse klimaatdoelen niet op wetenschappelijk onderzoek zijn gebaseerd, maar het resultaat zijn van puur politiek handjeklap.
***
Bron o.a. hier.
Aanbevolen literatuur
***
Tja,
https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100077694_05c02e4b
Lees vooral ook de commentaren.
Het totale morele failliet van de Groene Khmer kan niet beter in beeld worden gebracht.
Heer de Waart, ik schiet altijd in de lach als ik die sardonische grijns van je weer zie. Fantastisch.
Gewoon gedrogeerde sukkels.
https://www.instagram.com/reel/Cz_opDYoh87/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng%3D%3D ook goed. Paul Pot krijgt een linkse hoek.
Hetzberger heeft het niet zo op oude mannen. Daar wacht ze mee tot ze zelf oud is. Dan weet ze waarschijnlijk pas waarover ze praat. Of zou ze er eerder de stekker uit trekken omdat de planeet aarde te vol raakt?
Ik vraag me overigens wel af op welk ministerie Herzberger aast. Sprookjes vertellen, stikstof of milieu?
Rosanne Hertzberger is microbiologe en kritisch tegen de wetenschap . Als ze geen bindingen van welke aard ook met de klimaat religie heeft moet er toch mee te praten zijn. Even uit de bubbel loskomen in de regio gaan wonen is misschien een goed idee zou ik ook moeten doen , maar de kat vindt dat misschien niets.
“Net wat Rudi 25 nov 2023 om 00:11 als reactie op één vd vorige artikelen zei:
“Denk maar niet dat Europa, het WEF, of de VS toe zouden staan dat Wilders aan de macht komt. En dan wordt Rutte ook nog voor zijn trouwe diensten beloond met een postje als secretaris-generaal van de navo of de VN.”
Aldus bevestigend wat ik eerder al poste:
“Ik heb inmiddels begrepen dat de VVD ws. zelfs niet zal gaan gedogen vanwege Ruttes toekomstige internationale baantje. Orders van de baas in Brussel, die weer afhangt van agenda 2030, de ESG doelstellingen (Environmental, Social & Governance.)
Brussel sowieso tegen de haren instrijken kan een verdere (politieke) carriere wel vergeten.”
En laat Mona Keijzer maar premier worden! Die vindt het klimaatbeleid ook waanzin.
https://www.youtube.com/watch?v=wjAgUSJ_rew
P,S. Sommige (alle toch?) bedrijven moeten per 1 januari 2024 verplicht rapporteren in het kader van ESG……
Cathrien,
Zo zie ik het ook, de angst voor Wilders is groot bij dit gebrainstormd tuig onder de vlag van de EU, terwijl ik nog steeds hoop dat ze Wilders niet weg spelen.
Het is verdorie de grootste partij met afstand, die moet en kun je niet negeren als er nog een democratie bestaat die ze toch zo hoog in het vaandel hebben staan volgens hun, het is gewoonweg een leugen.
De druk vanuit de EU, WEF, waar bijna alle belangrijke kamerleden inclusief het koninglijke huis kind aan huis zijn kun je dit gaan verwachten.
We staan aan het begin van een dictatuur, ik blijf het herhalen, klein stukje voor stukje zodat het niet erg opvalt gaat het verder en verder, de tijd van vrijheid gaat straks als een kaars uit.
Wij zullen het denk ik niet meer volledig meemaken, maar onze kinderen en kleinkinderen wel.
Mijn hemel, gaan we dit nu echt serieus nemen?
https://www.ninefornews.nl/oud-vvder-dit-is-de-echte-reden-waarom-vvd-niet-gaat-meeregeren-en-helemaal-niet-gaat-gedogen/
Kom op mensen; we heten toch niet allemaal Cornelia?
Nee hoor,
Zelfs de Nederlandse Propaganda Organisatie wordt hiervoor ingezet.
https://www.ninefornews.nl/de-europese-unie-bepaalt-dat-er-geen-regering-met-wilders-komt/
En dat dametje in tranen is organiser bij de FNV.
Onze AnthonyF kan met zijn domme linkjes van domme media geen punten meer scoren, tijd om zijn persoonlijke onvrede om te zetten in een aanval op het zwakke geslacht, daar sta je dan als man, vrouwen hebben geen interesse en bij de mannen ontbreekt het je aan enig technisch inzicht. Voor de rest ontbreekt het AnthonyF aan de benodigde onderbouwing om anderen te overtuigen.
Niets komt van hem zelf, hij haalt alles uit de “media” en scoort daar z’n punten mee.
Ik adviseer niet veel, ik wind dat mensen het zelf in moeten zien, maar met zijn houding ten aanzien van het klimaat zou hij beter passen op joop.ml, hij weet het alleen nog niet zelf, wie helpt de beste man op weg?
Wilco
Dan weet je meteen hoever de indoctrinatie is voortgeschreden. Ook de FNV kon niet achterblijven in het wokecircus
Verzin jij het allemaal zelf of leen je ook wel ooit iets van anderen. De andere krant bijvoorbeeld, gezond verstand, BLKBX etc. Wat is in jouw optiek jezelf informeren? Hoor en wederhoor is mijn informatiebron. Uitgaande van de gedachte dat ik mogelijk meer leer ven mijn opponenten.
Mits zij met steekhoudende argumenten komen.
Eh Cornelia, wat is dan precies mijn houding ten aanzien van het klimaat?
Graag onderbouwen met teksten van mij.
Ik ben overigens bang dat het volkomen terechte verlies van de door jou zo aanbeden Baudet c.s. een te zware klap voor je is geweest en het laatste beetje gezond verstand bij je heeft opgeblazen.
Je begint nu echt van het pad te raken en vervalt in van Houwelingen achtig geraaskal.
‘Ik adviseer niet veel’, dat is niet minder dan een gotspe met je voortdurende gedram om toch vooral FvD te stemmen.
Maar OK, ik wacht even af.
Ik denk dat velen op CG benieuwd zijn naar je bevindingen.
Peter, dank voor je bijdrage. Maar ik ben bang dat Cornelia te veel van het pad is geraakt om nog fatsoenlijk te kunnen reageren.
Zal wel een vorm van PTSS zijn vrees ik.
Ja, Cathrien, ik blijf voorlopig nog bij mijn prognose hoe het zal verlopen. Zelf hoop ik dat wat ik zeg helemaal verkeerd is, maar ik weet gewoon wat politiek is. Mijn reactie staat op https://www.climategate.nl/2023/11/spectaculaire-verkiezingsuitslag-kan-nieuw-politiek-tijdperk-inluiden/
Samenvattend kan ik zeggen dat ze Wilders een tijdje zullen laten spartelen, ze zullen hem uitputten en zoveel mogelijk “toegevingen” laten doen zodat hij ongeloofwaardig wordt en uitgeput de handdoek in de ring zal gooien. En dan zullen GL/PVDA, VVD, NSC en D66 een regering vormen. Zij konden het voorheen al goed met elkaar vinden en Omtzigt zal wel een zoethoudertje krijgen. Vergeet niet dat Omtzigt altijd heel loyaal gestemd heeft, in het verleden. Ik vermoed zelfs dat zijn partij enkel is opgericht om de te verwachten proteststemmen te sprokkelen, zodat die niet verloren zouden gaan. En als die regering, volgens de democratische regels, gevormd wordt, zal het volk “gestraft” worden voor het stemgedrag door de “traditonele” partijen. En zo vieren de traditionele partijen hun overwinning: ze laten Wilders verdwijnen en laten het volk goed voelen wie eigenlijk de baas is in een democratie. Nadat een golf van walging voor de politiek die door het volk gaat volgt de onverschilligheid. En die onverschilligheid komt de politiek zeer wel gelegen, zo kunnen ze helemaal hun zin doen.
Ik ben bang dat Rudi gelijk gaat krijgen. We moeten proberen om NSC aan onze kant te krijgen wat betreft het klimaat.
Deze verkiezingsuitslag is niet anders dan een verwaaid strootje op de snelweg naar Miljardairswalhalla. Op zijn best gaat Wilders via een wat kronkelige parallelweg. Het enige lichtpunt, dat ik zie, is een kans op tijdelijke verlichting van de heersende omerta op de FvD-boodschap en misschien uitstel van executie voor ON. Ik voorzie een intocht van nieuw partijkader in Schwabs schoolklas voor nieuwe jonge wereldleiders. Mw. Hertzberg komt vast in aanmerking voor een beurs en een spoedcursus. De eerstkomende semesters zullen dankzij deze verkiezingen de lessen wel in het Nederlands worden gegeven.
“we hebben maar minder dan een half procent van de uitstoot, maar per hoofd van de bevolking is het echt aanzienlijk.”
Dat per hoofd van de bevolking is een smerig trucje om de mega uitstoot van de Nederlandse elites uit te smeren over het plebs dat nooit ook maar enigszins in de buurt zal komen van de energieverspillende beter bedeelden in hun geïsoleerde villa’s met tesla’s op de oprit.
Welk label huis heeft Timmermans nu, welk label had hij in Brussel, lagen er panelen op zijn dak?
Ach nee dat past niet bij het aanzien van het landhuis.
Wat deed Klaver toen hij in een slecht label huis woonde?, hij kocht gewoon een nieuwbouwwoning met label A.
Dit volk is te vies om aan te pakken, ja zelfs corrupt, en durven dan ook nog wat over Wilders te zeggen.
Ze zijn net als die klimaatwetenschappers, ze schijten allemaal op hun eigen hoop.
Theo
enige nuance is gewenst. “klimaatwetenschappers” dus. Oké?
Oooo
Sorry Peter, ik zal me in het vervolg wat inhouden :)
je moet je verantwoordelijkheid nemen
Kunnen die politici nou eens ophouden met dat mantra.
Ik bedoel, ik ben het er mee eens, maar toen ik vader werd heb ik niet op het geboortekaartje gezet: ik moet, en zal als vader mijn verantwoordelijkheid nemen. Heb ik ook nog nooit op een geboortekaartje zien staan.
Lijkt me eigenlijk een zeer overbodig statement voor hen die de politiek ingaan, en daarmee controle moeten uitoefenen op één van de drie machten, de wetgevende – en ik zou zeggen controleer ook de ambtelijke almacht maar eens – en ook nog ambitie hebben om zelf lid te worden van die wetgevende macht.
Of zou het misschien usance zijn dat politici pas verantwoordelijkheid nemen als je ze daarop wijst en er naar vraagt?
… nou U ’t zegt, U heeft helemaal gelijk, zo had ik het nog niet bekeken …
Sommigen onder ons denken dat fossiele brandstoffen een product is van samenpersen van onze voorouders e.d.
Enkelen beweren dat de aarde het zelf produceert. Hoe dan ook.
Ik denk dat Rosanne niet op tijd is gefossileerd om nog een serieuze bijdrage te kunnen leveren.
DuhBol
De naam R H viel hier in huis en meteen begon mijn echtgenote haar ongenoegen te uiten over haar. Ze heeft namelijk een boekwerk geschreven “”Ode aan de e-nummers “Waarom e-nummers, kant-en-klaar-maaltijden en conserveermiddelen ons leven beter maken”. Hier is erg veel kritiek op geweest.
Enkelen tientallen jaren geleden werden wij ermee geconfronteerd dat onze kinderen en wij ook best gevoelig zijn voor een aantal voedsel toegevoegde stoffen. Mijn echtgenote heeft toen in samenwerking met enkele ander moeders een organisatie opgericht om dit onder aandacht te brengen. Dit is met veel succes met onder andere hulp van de Consumentenbond gebeurd. Als een van onze kinderen reageerde op een of ander koekje was een telefoontje naar de producent voldoende om het uit de schappen te verwijderen. Als toegepaste wetenschapper heb ik meerder malen praktijktests ondergaan, de resultaten waren weleens behoorlijk Po(e)pperiaans.
Deze mevrouw lijkt me uit te zijn op geld en roem.
Deze mevrouw us niet alleen uit op geld en roem maar ook op macht. Zie haar oproep tot boycot aan adverteerders op Geen Stijl toen laatst genoemde dingen schreef die mevrouw niet bevielen. Ze had geen macht tot censuur dan maar proberen om Geen Stijl financieel kapot te maken. Dat is haar mentaliteit.
De zwakbegaafdheid straalt duidelijk af van die Rosanne:
‘Klimaatmodellen hebben het klimaatprobleem heel duidelijk in beeld gebracht, namelijk dat fossiele brandstoffen het probleem zijn. Klimaat zit ook echt niet meer in de modellen, het is er gewoon uitgebroken. Je ziet het gewoon dagelijks op straat.’
Ze ziet een klimaatuitbraak op straat, whahaha
‘De zwakbegaafdheid straalt duidelijk af van die Rosanne’.
Arjan, deze dame is absoluut niet zwakbegaafd; integendeel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosanne_Hertzberger
Laten we ons niet verlagen tot het niveau van de Groene Khmer.
Op politiek gebied is ze wel erg zwak, dat is zeker.
En och, als we dan toch bezig zijn met positief zijn:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/25/hoe-de-pvv-deze-week-niet-alleen-groter-maar-ook-breder-werd-a4182245
Ook bij de NRC knopen tellen geblazen?
Thermalisatie en verzadiging van CO2.
Joseph Reynen
jwreynen@gmail.com
In [1] wordt geanalyseerd het long wave (LW) warmtetransport door een stapel van kippengaas in een kolom vacuüm van 30 km hoog.
Een gaas (i) wordt gekenmerkt door de positie z(i) en een absorptie coëfficiënt f(i), veel kleiner dan 1. De coëfficiënt f(i) stelt voor de verhouding van het oppervlak van de draden van het gaas en het totale oppervlak.
We definiëren ftot = Σf(i). De lagen hebben een gemeten temperatuur T(i) ºK. Met σ = 5.67e -8 W/m²/K^4 wordt de warmte flux φ(i→ j) in W/m² :
φ(i→ j) = σ*f(i)*window(i,j)*f(j)*(T(i)^4 -T(j)^4) voor T(i) > T(j) en φ(j→ i) = 0
Dit is de klassieke Stefan Boltzmann relatie.
In een stapel met N lagen, zijn er N(N-1)/2 paren (i,j). Voor N = 90 lagen in een stapel wordt de Stefan Boltzmann relatie dus 4005 keer toegepast.
Het blijkt nu volgens [1] :
– wanneer voor f(i) de variabele dichtheid van waterdamp H2O in de lucht als functie van de hoogte z(i) wordt gebruikt en voor de temperatuur de gemeten waarden T(i) ºK , dat LW warmtetransport in een stapel met een hoogte van 11.5 km, overeenkomt met de resultaten van de fundamentele natuurkunde voor een atmosfeer met alleen sporen van waterdamp, en
– wanneer de variabele dichtheid van CO2 voor f(i) wordt gebruikt in een stapel van 30 km, vindt men een warmte transport dat overeenkomt met dat van de fundamentele natuurkunde met alleen sporen van het infrarood-actieve gas CO2. Voor een kolom lucht met 400 ppm CO2 en 30 km hoog in een gravitatie veld g=9.81 m/sec², wordt ftotCO2 = 1.
Wat sinds 2015 “verzadiging van CO2” wordt genoemd, — voor ftotCO2 > 1 d.w.z. > 400ppm voor een stapel van 30 km hoog in een gravitatie veld g = 9.81 m/sec² — , kan op een transparante wijze worden aangetoond met een naar nul gaand “window” voor overlappende gaas elementen.
Het International Panel on Climate Change (IPCC) zwijgt het fenomeen ”verzadiging” dood onder het motto: “science is settled”.
In het stack model van LW radiation kan het fenomeen”thermalisatie van CO2″ worden ingevoerd, waardoor de LW CO2 radiation vanuit het oppervlak op kleinere hoogtes wordt omgezet in warmte die dan met de brede band van H2O frequenties als LW straling richting het heelal wordt gestuurd [2]. Ook thermalisatie wordt dood gezwegen door IPCC onder het motto: “science is settled”.
De analyse met de Stefan-Boltzmann relatie voor 4005 paren gaas is gebaseerd op de eindige elementen methode. Leken op dat gebied kunnen dat gedeelte van het paper overslaan en beginnen met de figuren 3 en 4 betreffende verdeling van temperatuur en de genormeerde concentraties van de infrarood-actieve gassen waterdamp H2O en koolzuurgas CO2.
De figuren 5 en 8 geven resultaten voor een atmosfeer met alleen waterdamp respectievelijk alleen CO2. Figuur 8a geeft temperatuur verhogingen voor ftotCO2 = 0 tot 1, of 400 ppm voor een lucht kolom van 30km hoog in een gravitatie veld g = 9.81 m/sec², zonder thermalisatie.
Deze resultaten komen over een met die van James Hansen op 23 juni 1988 in de Congressional hoorzitting in Washington DC, georganiseerd door de toenmalige senator Al Gore, met “defecte” airconditioning en open ramen.
Figure 8a voor ftotCO2 = 0 tot 1 stelt voor de zgn. “greenhouse- theory” van IPCC. Door extrapolatie naar hogere pH-waardes is IPCC de alarmerende berichten blijven geven.
Figure 8b voor ftotCO2 van 0 tot 4 , of 1600 ppm, toont het effect van verzadiging, maar zonder thermalisatie.
Figure 9 geeft de resultaten zoals in figuur 8a, maar nu alleen met thermalisatie van CO2.
Figure 10 en Tabel 1 geven de uiteindelijke resultaten met temperatuur toenames tengevolge van ftotCO2 van 0 tot 4 , of 1600 ppm voor een lucht kolom van 30 km hoog in een gravitatie veld g=9.81 m/sec², inclusief thermalisatie en verzadiging.
Conclusie: dank zij thermalisatie en verzadiging van CO2 is er nauwelijks nog een temperatuur toename vanaf de 400 ppm CO2 concentatie van het jaar 2015.
Appendix
In [1] is aangegeven het fenomeen thermalisatie door Dan Pangburn [2] in 2016.
Het werk van Pangburn was in 2023 voor de auteur van [1] de enige referentie naar thermalisatie.
Het blijkt nu dat door het gerenommeerde Duitse instituut EILKE een gedetailleerde beschrijving reeds gegeven is van de fenomenen verzadiging (Hug, 1998) en thermalisatie (Nelson, 2012) [3].
Referenties
[1] https://principia-scientific.com/wp-content/uploads/2023/04/SaturationIVnew.pdf.
[2]Pangburn blog https://www.researchgate.net/publication/316885439_Climate_Change_Drivers.
[3] https://www.youtube.com/watch?v=RbNNhLqhWPg.
Als je als een kip zonder kop ondertekende wetten denkt te moeten uitvoeren die in strijd zijn met de realiteit dan ben je niet geschikt.
Overigens lees ik net dat er in de Alpen heel veel sneeuw ligt. Dat kan toch niet???
Behalve dat de klimaatmodellen niet betrouwbaar zijn en er geen beleid op gebaseerd mag worden was er altijd nog een argument om olie en gas uit te bannen: hun beperkte voorraad. Eens zou toch de transitie naar niet fossiele brandstoffen nodig zijn.
Helaas, ook dat argument lijkt te sneuvelen. Olie en gas voorraden van fossiele oorsprong kilometers onder de grond zijn onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijker is dat die “fossiele” brandstoffen door een natuurlijk Fischer-Tropsch proces ondergronds zijn gevormd onder hoge druk en hitte.
Uitgeputte oliebronnen lijken zich weer te hervullen, wat deze hypothese ondersteunt.
David dirkse
Dat sluit nog steeds niet uit dat die fossiele koolstofvoorraden door druk en scholbewegingen via metamorfose gas en olie worden. Op soortgelijke manier dat kalksteen door druk/temperatuur tot marmer wordt,
David,
Olie- en gasbronnen hervullen zich uit de voorraad kerogeen in de aardkorst. Die is ~10^7 GtC, dat duizend keer meer de dan de hoeveelheid fossiele brandstoffen, die is 10^4 GtC. De hoeveelheid winbare fossiele brandstoffen is~10^3 GtC (genoeg voor ~100 jaar).
Een ruwe schatting voor de snelheid van aanvulling van fossiele brandstoffen uit de kerogeenvoorraad is 10 MtC/jaar. Momenteel is de extractie van fossiele brandstoffen ongeveer 1000 keer groter dan de vorming ervan.
Processen in de aardkorst verkleinen juist koolstofketens.
Dick Visser
Inderdaad, tenslotte zijn er ook nog vulkanen die zo nu en dan wat uitbraken. Maar het omvormen onder druk lijkt ook heel wel mogelijk. Veel koolstof zit ook opgeborgen in koolzure kalk tenslotte.
Peter van Beurden,
De hoeveelheid koolstof in carbonaatgesteente is nog eens ~10 keer meer dan in kerogeen, ruwweg 10^8 GtC. Daar zal door verhitting hooguit CO2 uit vrijkomen, zeker geen koolwaterstoffen.
Gaat de schade aan de VVD door Yesilgöz ‘gedoog strategie’ blijvend zijn.
Er is een socialmedia trending going on met #stemnooitmeervvd
Moet de rekening voor het huidige VVD debacle niet gewoon naar Rutte’s doorgevoerde schadelijke GroenLinkse politiek en zijn pluche kleven?
David Dirkse 18.45. “lijkt te sneuvelen”, ‘Waarschijnlijker”, “lijken”. Nee nee David zo werkt het niet.. Als je naar olie of gas zoekt is niet alleen een geschikte “trap” van belang maar ook fossiele afzettingen die onder geschikte druk en dus ook temperatuur winbare koolwaterstoffen leveren dan wel geleverd hebben. Voor olie mag het gesteente ook niet te diep hebben gelegen dan hou je grafiet of zo over. Incidentieel zullen zich wel eens methaanvoorkomens gevormd hebben maar voor zover ik weet niet economisch interessant. Wat ook meespeeld is dat bij bij grote diepte permabiliteit en porositeit erg afnemen wat ook migratie van de koolwaterstof niet bevorderd.
Maar voor overtuigend artikelen sta ik altijd open en we hebben ook nog best wat te vinden.
Rene MH Giesen
Acht jij het mogelijk dat er door aardbewegingen en contact met andere mineralen in de ondergrond uit koolzure kalk olie of gas wordt gevormd? En zo ja, wat is daar dan voor nodig?
Nee dat is niet mogelijk
Peter van Beurden toont zijn wetenschappelijke onkunde weer eens. Maar toch meent hij altijd het klimaat beter te begrijpen dan de klimaatwetenschappers.
Eab u hebt gelijk. Of beter: u krijgt het. Het complot is al lang niet meer een stiekem onderonsje. Het is een staatsgreep. Hier is er alleen nog wat achterhoede gesteggel. Elders is de strijd wat ruwer en nog gaande. Indien dhr. Wilders premier wordt en zijn regering een tijdje blijft, betekent het alleen maar, dat hij in Davos ook een handtekening bij een kruisje heeft gezet. De nummers 2 tot 37 op zijn lijst gaan daar dan straks op een postacademische cursus.
Peter van Beurden 21.05. Dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Nikos(?), Peter stelt een vraag die niets met het klimaat te maken heeft.
Door vragen te stellen kun je je kennis vergroten en dat lukt je niet door te stellen dat 98% van de wetenschapers (het IPCC) het al voor je weet.
De wereld gaat niet wachten totdat van Beurden het eindelijk begrijpt.