Foto Shutterstock

Door Jo Nova

Nu de westerse wereld zich stort op nieuwe auto’s die duurder, onhandiger, langzamer bij te tanken en vatbaarder zijn voor het platbranden van parkeergarages en vrachtschepen was het slechts een kwestie van tijd voordat de gevolgen daarvan in de hedendaagse automarkt zichtbaar zouden worden.

Over de hele wereld delen de krantenkoppen het nieuws dat Hertz 20.000 elektrische voertuigen, een derde van hun wagenpark, verkoopt om wat meer auto’s op fossiele brandstoffen te kopen. Dat kan geen inspirerend nieuws zijn voor klanten die erover denken hun benzineslurpers op te geven. Zoals Oilprice zei: Hertz’s Big Move Into EVs Turned Out To Be A Dude. En zoals Reuters kopte: Rental giant Hertz dumps EVs, including Teslas, for gas cars.

Het was de perfecte storm, op een slechte manier. Blijkbaar wilden de klanten ze niet huren, en als ze dat wel deden en ze er schade mee kregen, kostten ze te veel om te repareren. (Reparatiekosten waren twee maal zo hoog). Toen viel de bodem uit de tweedehandsmarkt en om de waardeverminderingsverliezen goed te maken, zou Hertz de prijzen moeten verhogen voor een product dat klanten al niet wilden. Het was onmogelijk dat dit zou werken.

De officiële aankondiging van Hertz meldde dat klanten auto’s op fossiele brandstoffen willen, en dat EV’s te duur zijn om te repareren:

“..de kosten gerelateerd aan aanrijdingen en schade, voornamelijk geassocieerd met elektrische voertuigen, bleven hoog in het kwartaal.”

“Het bedrijf verwacht een deel van de opbrengst uit de verkoop van elektrische voertuigen te herinvesteren in de aankoop van voertuigen met interne verbrandingsmotor (“ICE”) om aan de vraag van de klanten te voldoen.”

In oktober 2021 was het nog allemaal champagne en vuurwerk

Hertz plaatste een bestelling voor 100.000 elektrische voertuigen, wat zo spannend was dat de Tesla-aandelen kortstondig met 9% stegen met een waarde van een biljoen dollar . (Twee jaar later is Tesla 30% minder waard.) Destijds verwachtte Hertz eind 2022 de 100.000 auto’s te hebben. Gelukkig voor hen is dit niet gebeurd. In plaats daarvan hadden ze er eind 2022 slechts  50,000. Dit kwam neer op ongeveer 11% van de totale vloot van Hertz. Deze EV’s zijn dus nog niet eens heel oud. Niemand kan zeggen: “de nieuwe modellen zijn beter”, omdat dit nieuwe modellen zijn.

Sommige auto’s zijn al op de markt. Twee jaar oude Telsa Model 3 EV’s gaan weg voor $ 22.000 US.

Jo Nova.

Hertz zal een verlies van $250 miljoen dollar boeken, en aandelen in zowel Hertz als Tesla verloren naar aanleiding van het nieuws.

Met een griezelige timing staat de Australische regering op het punt emissie standaarden te introduceren die we niet nodg hebben om de mensen te dwingen een product te kopen dat ze niet willen, in de hoop, zo zeggen ze, om het weer te veranderen.

De waanzin zou moeilijk te doorgronden zijn als EV’s niet ook het ideale instrument voor spionage, gegevensverzameling, wetshandhaving en politieke controle zouden zijn. Voordelen die duizend ambtelijke banen kunnen opleveren. …

***