Van een onzer correspondenten.
Kan een koopovereenkomst worden ontbonden als een elektrische auto de door de verkoper vermelde actieradius niet haalt? Die vraag staat centraal in een zaak die in cassatie voorligt bij de Hoge Raad. In de zaak beantwoordde het gerechtshof deze vraag bevestigend. Volgens advocaat-generaal (AG) Valk, die vorige week zijn advies aan de Hoge Raad in deze zaak heeft uitgebracht, kan deze beslissing van het hof niet in stand blijven.
Het gaat in de zaak om de koop van een elektrische auto (een Jaguar I-PACE) door een zakelijke partij. De verkoper heeft een actieradius ‘tot 480 kilometer’ opgegeven op basis van de zogenoemde WLTP-norm (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde standaard beschrijft voor het bepalen van voertuigemissies en brandstofverbruik van lichte voertuigen). De koper heeft zich na de koop op het standpunt gesteld dat de actieradius van de auto onvoldoende is (minder dan 300 kilometer) en heeft op die grond de ontbinding van de koopovereenkomst ingeroepen.
AG: lastig te bepalen bij welk aantal kilometers of welk percentage van de opgegeven actieradius de grens ligt.
De rechtbank wees de vordering van de koper af, het hof wees deze toe. Het hof oordeelde dat de geleverde auto geschikt is voor normaal gebruik. Volgens het hof komt het vervolgens erop aan of de overeenkomst tussen partijen voorzag in een bijzonder gebruik waarvoor een actieradius van (hooguit) circa 300 kilometer in de winter onvoldoende is. Het hof komt op basis van de enkele vermelding van de actieradius tot de conclusie dat inderdaad zulk bijzonder gebruik tussen partijen is overeengekomen. Volgens het hof hoefde de koper op grond van de in de overeenkomst voorzien bijzonder gebruik er geen rekening mee te houden dat de auto in de winter en (vooral) rijdend op de snelweg een actieradius zou hebben van hooguit circa 300 kilometer. Het hof oordeelde dan ook dat de koopovereenkomst terecht kon worden ontbonden.
De verkoper stelde tegen deze uitspraak beroep in cassatie in bij de Hoge Raad. De advocaat van de verkoper vraagt de Hoge Raad de uitspraak van het hof te vernietigen. In cassatie wordt geklaagd dat de beslissing van het hof juridisch onjuist is en onvoldoende begrijpelijk is gemotiveerd.
AG Valk is van mening dat de cassatieklachten van de verkoper slagen. Bijzonder gebruik veronderstelt volgens hem dat de koper het voorgenomen bijzonder gebruik expliciet of impliciet bij de verkoper aan de orde heeft gesteld en vervolgens dat de verkoper daarop zodanig heeft gereageerd dat de koper mag begrijpen dat de verkoper de verantwoordelijkheid voor het bijzonder gebruik heeft aanvaard. Het hof heeft daarover in zijn uitspraak niets vastgesteld.
In zijn advies besteedt de AG ook aandacht aan de vraag of door kopers aan de opgave van een bepaalde actieradius volgens de WLTP-norm een verwachting over een bepaalde minimaal te verwachten actieradius kan worden ontleend. Volgens de AG is dit op zichzelf verdedigbaar, maar is lastig te bepalen bij welk aantal kilometers of welk percentage van de opgegeven actieradius de grens ligt.
De AG adviseert de Hoge Raad de uitspraak van het hof te vernietigen en de zaak te verwijzen naar een ander hof om opnieuw te worden behandeld en beoordeeld.
De uitspraak van de Hoge Raad is (voorlopig) bepaald op 28 juni 2024.
***
Bron hier.
***
Vooropgesteld dat het schitterend zou zijn als de HR het advies van de AG overneemt; daarover geen twijfel.
Maar hou er rekening mee dat het Hof bewust de uitspraak van de Rechtbank heeft vernietigd om een cassatie uit te lokken. Immers, een uitspraak van de HR is algemeen bindend.
Wel zou de HR nog een prejudiciële beslissing kunnen vragen aan het EU Hof van justitie voordat de HR zelf een uitspraak doet.
In meerdere gevallen heeft het EU Hof uitspraken gedaan in het voordeel van de klagende burger zoals in belastingzaken en windmolenzaken.
Ik leg alvast een mooie fles koud.
En nou maar weer wachten op stupide reacties over D66 rechters en zo. Zo voorspelbaar weer.
“Maar hou er rekening mee dat het Hof bewust de uitspraak van de Rechtbank heeft vernietigd om een cassatie uit te lokken.”
Tot zo’n truc hoeft het Hof zijn toevlucht niet te nemen. Beide partijen kunnen cassatie aanvragen in het belang der wet.
Theoretisch juist. Maar het zou vreemd zijn als de koper cassatie aanvraagt.
Dus gooi die WLTP norm ook maar in de kliko, want het is gewoon een vervuilende auto.
Als ik er 500 kW in laad en er komt door kou maar 300 kW uit als voorbeeld dan, verlies ik dus 200 kW.
Laad ik hen in de avond op, en er is geen groene stroom rijd ik gewoon in een fossiele vervuiler en ook nog met een slecht rendement.
Dit is dus even extreem gesteld maar zo werkt het wel.
Maar de rechters zullen zich hier wel niet helemaal aan durven te wagen want de groene waan moet hoe dan ook stand houden.
Probleem is dat die zogenaamde globalisten overal over liegen, iedereen die met het spel meespeelt liegt, ze maken het de rechters makkelijk door wetgeving te maken waar ze alle kanten mee op kunnen, er zijn geen eerlijke rechtbanken meer, wie de behandeling van Jeroen Pols en Willem Engel eens tegen het licht houdt komt er achter dat die “rechten” alleen maar voor de macht gelden.
Vraagje Cornelia. Welke kant zou Baudet kiezen, Karskens of Blommestijn?
Mijn vriend, met zijn nieuwe Volvo XC40 en dak vol zonnepanelen doet nu ook huiliehuilie:
– kan zijn opgewekte stroom niet kwijt aan de auto want als de zon schijnt is hij werken met de auto en niet thuis,
– betalen voor zonnepanelen,
– als het koud is, actieradius 60%,
– aangekondigde wegenbelasting voor EVs.
Allemaal voor gewaarschuwd, maar hij is een alfa. Techniek is bullshit en bèta zijn onnozelen en kijkt er op neer. Ik heb hem keihard afgeserveerd.
Ronnie, ik ben ook al een halve eeuw een alfa met Havo pretpakket. Maar soms is gewoon nadenken al voldoende om iets wel of niet te doen.
U bent een zeldzaamheid .
Een alfa met gezond verstand. Ze bestaan! Rammel aan de kooi met al die onwetenden, ze luisteren eerder naar een alfa dan naar een beta.
Schokkend! Gewoonweg schokkend!
Als je een schatting doet voor een of ander, is het relevant dat je daarbij de marge benoemt. In dit geval van een actieradius van 480 km die in werkelijkheid minder dan 300 km blijkt te zijn is die marge dus 1 – 300/480 = 37,5% minder dan ‘beloofd’. Met andere woorden de fabrikant is niet in staat om binnen een nauwkeurigheid van, zeg 40%, een reële schatting te doen. Ik zou zeggen laat die schatting dan maar achterwege want je hebt er niets aan, of zeg gewoon dat je er tot 40% naast (dus onder!) kunt zitten.
Dat kan de fabrikant wel, maar optimaliseert zijn testen en auto zodanig dat de resultaten onder de meest gunstige en optimale condities zijn uitgevoerd, maar zijn niet representatief voor de doorsnee omstandigheden.
Zou een fabrikant realistische prestaties in zijn reclamefolder zetten, dan verkoopt hij geen enkele auto meer. Dus trek er gerust zelf 25% af.
En ” groen” nederland maar schande spreken over de sjoemeldiesels van Volkswagen.
Kan een koopovereenkomst worden ontbonden als een elektrische auto de door de fabrikant / verkopende organisatie / verkoper vermelde actieradius niet haalt?
Kloppen de officiële beloftes / opgegeven capaciteiten van het aangeschafte in de koopovereenkomst of officiële technische specificaties niet?
Dan kan er sprake zijn van (bewuste?) misleiding door de fabrikant / verkopende organisatie / verkoper.
Bij misleidende verkoop is het mogelijk de aankoop ongedaan te maken, in onderling overleg of via een rechtszaak.
De (tweedehandse) autohandel is een sector waar dit vaak voorkomt.
Bij nieuwe auto’s inclusief EV’s vanaf fabriek met in de praktijk afwijkende fabrieksspecificaties wordt het moeilijker.
Ook dat laatste geval kan sprake zijn van (bewuste?) misleiding als de auto niet voldoet aan de officieel opgegeven capaciteiten ?
De koop is dan ongeldig en de koopovereenkomst moet teruggedraaid worden. De verkoper zal u alles moeten terugbetalen inclusief gemaakte kosten.
Feitelijk is deze case helemaal geen HR kwestie, de verkoper en advocaat doen moeilijk maar hebben feitelijk geen punt. Het verschil tussen de praktijk en opgegeven officiële specificaties is aanzienlijk in deze case.
Consequentie van positieve HR-uitspraak voor de koper van de EV is, dat er dan jurisprudentie ligt voor EV’s met te hoog aangeprezen actieradius.
Vergelijk de VW-diesel-gate specificaties over bewust te laag geadverteerde CO2-emissie-waarden. Rechtszaken en miljarden verlies voor VW als gevolg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissieschandaal
Merkwaardig dat een verkoper er zo gemakkelijk mee weg kan komen. Blijkbaar had de koper de kleine lettertjes moeten lezen. Dat je in de winter bij 4 graden vorst de auto zelf moet trekken om de 480 km vol te maken.
Nou, zelf trekken? Wat dacht je van een ezel? Daar zit de politiek vol mee:)
AnthonyF
Een ezel? die kijken wel uit, die staan of zitten bij 4 graden vorst binnen. En zoiets wil je toch niet in je Jaguar I-PACE als bijrijder bij de hand hebben?
In de handleiding van een benzinewagen staat hoeveel liter er nodig is voor 100km. Dat wordt in realiteit nooit behaald. Een auto die volgens de brochure 6l/100 km verbruikt, zal in realiteit eerder 7l/100 km doen.
Wat is het verschil met deze zaak?
Dit is toch in fundament anders dan een benzineverbruik, Hans, gezien het belang van een dergelijk HR uitspraak over een EV / batterij capaciteit actieradius beloften bij verkoop. Er zijn maar 2 typen benzine en 2 typen diesel ter vergelijking
Er zijn inmiddels vele typen EV–accu’s met verschillende samenstellingen en verschillende laad / output ratio’s. Als die niet duidelijk / te gunstig beschreven werden in de documentatie / specificaties is er een case.
Verder, ik zou me verbazen als in de kleine lettertjes in het leveringscontract niet een disclaimer desbetreffend staat.
Los van alles vind ik huidige gesubsidieerde ‘hernieuwbare’ EV’s een foute politieke propagatie van een chaotische transitie. Er is onvoldoende stroomnet capaciteit, en een ‘smart’ stroomnet is in de technische uitrol nog ver weg
Nee, Scheffer, er is maar één vorm van elektriciteit, versus jouw “2 typen benzine en 2 typen diesel”.
Er zijn wel enorm veel verschillende benzine- en dieselmotoren, net zoals er enorm veel batterijen en electromotoren zijn. Dat doet er trouwens niet toe, want het gaat enkel over het geclaimde verbruik. 6 of 7 liter? 300 of 480 km bereik?
Trouwens, dat verbruik hangt ook af van rijstijl: aggresief, dynamisch of anticiperend?
Daarom dat er standaard testen zijn.
Overeenkomsten versus verschillen.
Zolang de natuur & milieuschade van de productie en explotatie van ‘hernieuwbaar’ en ‘EV’s niet meetellen in de vergelijking met “fossiel’ blijf ik op de verschillen van EV’s wijzen.
Hans, laten we even die cijfers van jou nemen.
Op 480 km heeft die auto met 6l/100km 29 l nodig en bij 7l/100 km 33 liter. Globaal uiteraard. In het geval van 7 l/110 km komt die auto met 29 liter niet verder dan 411 km, een verschil van 69 km.
Dat is echt wel wat anders dan het verschil tussen 480 km en 300 km van die EV.
Bovendien is het bij een brandstof auto wel wat simpeler om je ‘brandstof’ aan te vullen dan bij een EV.
Binnen een straal van hooguit 25 km is altijd wel een pompstation te vinden, maar volgens mij ligt dat bij een laadpaal toch anders, zeker op het platteland.
De sjoemel diesel waar VW voor moest bloeden valt hierbij in het niet.
Daar het hier een groene EV waan betreft, vrees ik dat de koper in het ongelijk wordt gesteld .
Ook al zijn die EV vele malen vervuilender dan de sjoemel diesel of welke diesel dan ook.
We waren vroeger weken bezig met het schrijven van specificaties van de te ontwerpen halfgeleider chip en vlogen daarbij ook nog regelmatig naar collega’s in de states die in het zelfde project deelnamen. Zou men dat bij een auto nalaten en nooit verifieren of heeft men uberhaupt geen kwaliteitscontrole?
ik wilde hier niet op reageren, maar wil toch wat zeggen nu ik zie dat de meeste mensen deze zaak vergelijken met het zgn ‘sjoemel schandaal ‘. Dat was een hoax -waar fabrikanten waren gedwongen om in mee te gaan – eea in aanloop naar de introductie van de EV ’s die zogenaamd zuiniger zouden zijn met brandstof, hetgeen natuurlijk niet het geval kan zijn , zoals wij allen weten. Theo gaf een en ander beeldend weer in zijn reactie .
Deze zaak gaat over de essentie van de ‘economie van de energietransitie ‘ namelijk: dat daarin ‘misleiding en oplichting’ tot motor van die economie werden gemaakt . ( lees het artikel ‘ethiek en energietransitie’ , nu achter de betaalmuur via verzamelde berichten. http://www.bertpijnsevanderaa.nl )
Oplichting = iets anders leveren dan afgesproken was en daarvan is hier sprake, maar omdat ‘oplichting kennelijk uit het wetboek van strafrecht werd geschrapt om de economie van de energietransitie te faciliteren, heeft de koper het nakijken . ( eigen schuld dikke bult overigens)
Niets kan/kon de modernste dieselmotor of een moderne centrale verbeteren qua rendement op de toegevoerde brandstof.
Eerder heb ik hier wel’s gewag gemaakt van de nieuwe brandstofpomp van Bosch die claimt het rendement van een dieselmotor te verbeteren met maar liefst 5 % : in de gehele ontwikkeling – vanaf de stoommachine – een revolutionaire verbetering van de brandstofefficiëntie die miljarden liters aan brandstof bespaart in het wegvervoer en daarmee een waarachtige besparing, maar uiteraard stil gehouden in de media om de hoax in stand te houden.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen Bert?
Het zijn oplichters! Mensen dwingen, uit knijpen. Msm nos etc. Vol met onzin.
@ Hans Erren, laat ik het omdraaien: wat zegt u! in reactie op wat ik hierboven schrijf en verder ongeveer in alles wat ik schrijf. :-) :-) Dat is wat ik graag zou weten .
Sjoemel Diesel…. Sjoemel Elektrisch…
480/300 = 1,6. Dit is wat deze auto dus meer verbruikt dan opgegeven door de fabrikant.
Nu mijn eigen sjoemeldiesel, VW Touran, december 1912. Volgeladen ging de actieradius volgens de ‘boorcomputer’ van 940 naar 880 km bij een volle tank.
Dat was dus de sjoemel. De hele sjoemel dus.
Het bijzonder van mijn auto is dat hij het op de lange afstanden naar verhouding beter doet dan op de korte afstanden.
Hinterglemm Hoek van Holland, 1050 km kost 61 liter verdeeld over 2 dagen met een kruissnelheid van ca. 100 km/u.
Tankinhoud 55 liter, 1050/61 = 1 op 17,2. 55*17,2 = 947 km. To sjoemel or not to sjoemel.
12 jaar oud, 430.000 op de teller en 2 jaar geleden nieuwe verstuivers laten plaatsen.
De Cupra Formentor die ik in Andalusië reed zoop 1 op 11 benzine. Als je nooit elektrisch laad, en alles gaat omhoog en omlaag ben je de helft van de tijd bezit een ongebruikte elektromotor met accu de berg op aan het sjouwen. Rijden deed hij overigens perfect, maar voor de duurzaamheid hebben we er niets aan.
Overigens, stel dat de elektrische auto toch beter is voor de ‘duurzaamheid’ dan de auto met brandstofmotor, dan nog is dit verre de echte ‘duurzaamheid’ die we zouden moeten zoeken. Alleen een volledige grondstoffen- en energiecirkel is echt ‘duurzaam’. Niet het afgelopen F1 seizoen maar het seizoen daarvoor stond voorafgaand aan de race altijd in beeld dat de race CO2 neutraal werd gereden. To sjoemel or not to sjoemel.
Overigens… eind juni vindt u me op de Red Bull ring.
Bijzonder dat de grootste autofabrikant ter wereld nog geen 1% EVs verkoopt: https://topgear.nl/autonieuws/grootste-autofabrikant-ter-wereld-2024-toyota/