Van een onzer correspondenten.
Op de tweets van Maarten Keulemans over ‘Climate The Movie’ reageerde Dr. Jim Steele inhoudelijk met een uitgebreide kritiek. Hij is voormalig directeur van Sierra Nevada Field Campus, SFSU en lid van de CO2-coalitie. Steele maakt zich druk over de tweets van Keulemans omdat dit een voorbeeld zou zijn van oneerlijke klimaat-alarmistische propagandisten die alle wetenschappelijke debatten zouden proberen te onderdrukken.
Steele vindt dat Volkskrant-wetenschapsjournalist Maarten Keulemans alle standaardargumenten van de alarmist heeft verzameld, maar duidelijk geen verstand heeft van de klimaatwetenschap.
Steele:
‘Al het huilen en knarsetanden over een klimaatcrisis, het uitsterven en instorten van ecosystemen is volledig gebaseerd op speculaties op basis van extreme temperatuurvoorspellingen door klimaatmodellen. Maar alleen nauwkeurige modellen kunnen de problemen nauwkeurig evalueren.’
Iedereen kan volgens Steele gemakkelijk de temperatuurtrends voor elke stad op aarde googlen en waarschijnlijk een stijgende trend vinden sinds 1970. De opwarmingstrend in Atlanta is inderdaad een feitelijk gegeven. Maar het is onwaarschijnlijk dat mensen het wetenschappelijk onderzoek zullen vinden dat aantoont hoe verstedelijking, en niet CO2, die opwarming veroorzaakte.
Voor de uitgebreide kritiek op de site van Maurice de Hond, zie hier.
***
Wat een ellende door alle klimaatverandering. Het wordt steeds onzinniger. Er is miet genoeg bier en ook niet genoeg chocolade voor Pasen. In ieder geval: een gezegend Paasfeest allemaal.
Het gaat nergens meer over Henry, en dat op goede vrijdag. :)
Er komt nog een dag dan zegt de bakker, let op de broden heb iets andere smaak dat komt helaas door de klimaatverandering.
Ik las vandaag of gisteren ook nog ergens dat inflatie eigenlijk ook te wijten is aan de klimaat verandering….dat is natuurlijk koren op de molen voor die mensen (lees regering) die het extra geld drukken die de inflatie aan jakkert. Inflatie is eigenlijk gewoon een extra belasting die betaalt moet worden voor de schuld die de regering maakt. Voorbeeld: kijk naar de inflatie cijfers van USA voor, tijdens en na de oorlog in Vietnam. De oorlog in Oekraiene is ook weer zoiets…..
https://breadonthewater.co.za/2024/03/18/who-really-profits-from-the-war-in-oekraine/
Inflatie ontstaat alleen als er geen dekking is voor het fiatgeld. Geld met geld creëren (flitskapitaal) geeft deze ellende waardoor je in een spiraal naar beneden beland. De Duitse mark in WOII is er een niet te miskennen voorbeeld van.
Nu wordt er weer geklaagd over de uitrol van warmtenetten. Eigenlijk alleen maar over de kosten wordt geklaagd. Een ander aspect hoor je niemand over. Als onder iedere straat een buis loopt met water van 70 graden wamt het altijd de straat op. Isolatie is tenslotte nooit perfect en met heel veel kilometers is er uiteindelijk een flink warmte verlies. Dit heeft ook voordelen. In de watergrafsmeer amsterdam is er het wcw terrein waarop de universiteit en een groep wetenschappelijke instituten staan. Toen begin jaren 80 het rekencentrum van de univeriteit hier gebouwd werd was er zoveel rest warmte van de computers dat de verwarming van de gebouwen ermee werd gedaan inclusief een naastgelegen instituut. Het waren tijden dat de winter nog koud was met sneeuw. Waar de buis met warm water liep was de weg altijd sneeuwvrij. Je hoeft daar niet meer te strooien. Als straks nog eens anderhalf miljoen huizen op een warmtenet zijn aangesloten wordt het niet alleen in de huizen lekker warm. De hele stad warmt lekker op in de winter zodat er weer nieuwe temperatuur records kunnen worden gemeten. Amsterdam laat op het wcw terrein wel de tragiek van een warmtenet zien. De computers werden zuiniger en verdwenen uit het gebouw. De bron van het warmtenet verdween. Dit noodlot stat ook andere warmte netten te wachten die zonodig de warmte willen gebruiken van een industrie waarvoor we alles doen om die weg te jagen. Bv een amer centrale die dichtgaat en tilburg verwarmt. Dat is ook de reden dat warmtenetten nu gevoed worden met duurzame energie onafhankelijk van industrie. Zoals purmerend wat overgegaan is van aardgat naar gesubsidieerd hout. Dank zij de subsidies wordt er nu winst gemaakt wat met aardgas nooit lukte. Of amsterdam wat op huisvuil draait waarvan er altijd aanbod is in de wereld. Uiteindelijk zal een stad met een warmtenet waar toch zeker een kwart verlies inzit meer opwarmen dan een lokale kachel in een goed geisoleerd huis. Fijn is wel dat de grootste pleitbezorgers voor een warmtenet die steden zijn waar ook de grootste angst voor klimaat verandering is.
het was niet nu ineens . ik begon in 2014 met protest tegen warmtenetten . Maar EAB geeft de essentie aan van waarom het publiek voortdurend achter de fanfare aanloopt
Ik schreef meerdere artikelen over warmtenetten (icm met biomassacentrales ) als de meest perverse vorm van verspilling ; op de schaal van een tot 10 scoort een warmtenet een 10. Men stond erbij en liet het gebeuren ( Staatbosbeheer werd hofleverancier van de Purmer centrale .
Maar nu lijkt – na de ultieme verspilling van energie en grondstoffen – de kapitaalvernietiging te beginnen , nu Corporaties hun huizen niet maar aansluiten op het warmtenet van Vattenfall.
Men snapt natuurlijk al dat de aandeelhouders van Vattenfall die rekening ook niet gaan betalen , maar tegen de tijd dat die betaald wordt is men alles allang weer vergeten .
“warmtenet van Vattenfall … de aandeelhouders van Vattenfall die rekening ook niet gaan betalen , maar tegen de tijd … is men alles allang weer vergeten”
Dat denk ik niet omdat die rekening te hoog gaat worden.
Warmtenetten worden al heel lang ingezet door (semi-)overheden en maken al heel lang grote verliezen, ondanks dat hun energie duurder is dan die van allerlei alternatieven!
Voor slimme burgers is er een goede oplossing:
Overgaan op een warmtepomp. Die draait op elektriciteit en heeft een veel hoger rendement dan een goede CV ketel (~400% vs 108%).
Warmtenetten worden inmiddels voor veel mensen armtenetten.
Trol. Identiteitsfraude.
@M
Nou zeg je:
‘Keulrmans schreef dat “Vandaag weten we dat de ‘warme’ middeleeuwse en Romeinse perioden uit de grafiek feitelijk REGIONAAL waren’
En ik meet nog steeds dat de opwarming niet globaal is maar nu nog steeds meer regionaal is, veel meer in het verre noorden dan in het verre zuiden…. Hoe komt dat dan? Dat wijst erop dat de hitte van onderen komt en niet van de lucht daarboven. Heb ik onlangs uitgelegd, hier https://www.climategate.nl/2024/03/27-2/
Snap je het?
Zowel Keulemans als modelleur (als ze niet een en dezelfde persoon zijn) praten nonsens. Niet op reageren.
Trol. Identiteitsfraude.
1 april waarschuwing!
Ik herhaal het nog maar ‘s: de aanpak is verkeerd.
In de politiek en de media staan alle neuzen dezelfde kant op en spreekt men met een tong, waarvan gisteren een angstaanjagende demonstratie werd gegeven in zowel het Journaal en Nieuwsuur.
Die zeggen echt niet tegen meneer Steel ; ‘ u heeft gelijk ‘ . Morgen zetten we in de krant dat het verhaal over klimaatverandering fout was en we stoppen per omgaande alle programma’s in het kader van de ‘ bestrijding van de klimaatopwarming ‘
Meer aannemelijk is dat Jim Steele zullen beschuldigen van staatsondermijnende activiteiten en banden te hebben met de Russen .
De wereld is niet anders dan het schoolplein van vroeger waar het jongetje met de grootste bek, de nerd het bloed onder de nagels vandaan haalt ; dan de nerd de schuld krijgt en voor de woedende menigte gooit die erop begint in te trappen . ( wat we zien is dat mensen in verschillende situaties geheel andere standaarden hanteren . )
Alleen het bekende ‘kantelpunt’ zal uitkomst brengen .
Ja de grote Maarten Keulemans heeft ook weer van zich laten horen maar er zijn veel leukere zaken in de MSM te vinden.
In het HD die mijn bubbel van goed behapbare informatie weet te voorzien, een stuk over de gemeente Castricum waar een nieuwe burgemeester de waanzinnige brutaliteit had niet bij zijn installatie de Klimaatcrissis voor zijn gemeente meteen uit te roepen. Een groepje van 20 XR zeloten onder leiding van Lucas Winnips, een” totale” klimaat activist gingen roepen, op deuren en ramen bonzen en er met de spuitbus op schrijven. Het was de groep toegestaan actie te voeren, maar niet binnen waar ook agenten en handhavers klaarstonden. Dat had volgens Winnips niet gehoeven want zij zijn geweldloos (de redenering!). Winnips werd weggevoerd waarbij geen geweld hoefde te worden gebruikt en zijn medestanders zongen “you are not alone”. (helaas niet nee) .
Op de foto was Winnips te zien met een kek XR jasje aan met de kenmerkende runetekens. Een aantal medestanders op de foto ken ik uit Haarlem waar ze mij altijd vals gaan aankijken als ik weer eens op een feestje van hun kom. Naar ik hoop komt de burgemeester er goed vanaf maar ik vrees het ergste als er niet snel een nieuw kabinet komt.
Ook deze maand weer een temperatuur record in de bilt. Hoger dan de maand maart van 1991. Nu met de paasdagen wordt het land weer overstroomd met duitse toeristen. Ondernemers in de recreatie sector snakken nu naar kouder weer. Fijne gure maartse buien is wat we nodig hebben. Koude slagregens over de keukenhof om die drukte te vermijden. En voor thuis een tollende elektra meter voor de warmtepomp of een tollende meter voor de warmte wisselaar om te zien dat we toch maar mooi een helehoop gas bespaard hebben. Nu snel inpakken voor een midweek barcelona in de paas vacantie.
Oei, dat is weer een mooi stukje statistische misleiding.
‘Volgens de beste Amerikaanse gegevens is er in de VS geen significante opwarmingstrend’.
Dat zal kloppen, maar het venijn zit in het woordje ‘significant’.
De temperaturen in de VS schieten veel meer op en neer dan in Europa, door de ligging van de Rocky Mountains. Dus maanden en jaren zijn makkelijker veel te warm of veel te koud. Een langjarige trend is daardoor moeilijker detecteerbaar. Maar die is er wel. Volgens de USCRN data is dat 0,35 graden per decennium, volgens UHR voor dezelfde periode 0,30 graden per decennium.
https://www.logboekweer.nl/Climate/USCRN_vs_UAH.png
USCRN en UAH verschillen dus niet veel. Is dat het bewijs dat UAH beter is dan andere globale datasets? Dat is helaas op grond hiervan niet te zeggen, want sinds 2004 gaan die gelijk op. De verschillen zijn daarvoor ontstaan.
Oei, ik ben nog steeds op jouw statische antwoord aan het wachten in het vorige artikel.
Maar ik vrees dat ik kan wachten tot ik een ons weeg jouw te kennen.
Waar wil je een antwoord op horen? Dat was me niet duidelijk.
Hier op Bart.
Theo 29 mrt 2024 om 10:38
Dank, Theo. Je vraag was wel erg breed, laat ik het beperken tot de zeespiegelstijging. Een goed overzicht daarvan is te vinden op de site van de NASA. Achtereenvolgens de gegevens op basis van satellieten en op basis van peil metingen.
https://climate.nasa.gov/vital-signs/sea-level/?intent=121
Binnen de satelliet periode is een versnelling te zien, en binnen de veel langere periode met peil metingen ook. Humlum maakt een eigen berekening op basis van een selectie van peil metingen. Het resultaat komt goed overeen met de data gepresenteerd door NASA. Humlum betekent een stijging van 100-200 mm per eeuw (wel heel breed), NASA komt op 145 mm in de eerste 100 jaar. De constatering van Humlum dat er geen versnelling is klopt niet. Wel waren er onregelmatigheden aan het begin van de vorige eeuw. De meetserie van Humlum loopt verder daar dan bij NASA en ook in de laatste jaren is een voortgaande versnelling te zien.
Dank voor je antwoord Bart.
Maar 2019 noem ik niet lang geleden, dat rapport van Deltaris is dus niet oud, en dan gaat het er bij mij niet in dat deze data in opdracht van Rijkswaterstaat ineens niet meer zou kloppen.
Van satelliet meetgegevens is bekend dat ze nogal flink afwijking hebben tegenover getijden meters die 24 uur per dag meten, satellieten zijn snelle overvliegers waar nogal wat berekeningen bij komen kijken.
Ik meen me nog te herrineren dat in India na overstap van getijden meters naar satelliet gegevens behoorlijke afwijkingen waren geconstateerd.
Maar hoe je aan betrouwbare informatie komt uit het wel en wee van Rusland blijft voor mij een raadsel, ik vermoed uit de reguliere media kanalen die natuurlijk niet klimaat neutraal zijn.
Antwoord staat al een tijdje in de wacht.
Dus omdat de uitkomst niet in je kraam te pas komt, laten we statistische significantie maar buiten beschouwing. Altijd lachen geblazen met de ecologen.
Kijk eens verder dan je neus lang is, Chemical!
Of het wel of niet significant is hangt af van de variatie binnen de data, de verdeling binnen de data, de lengte van de meetserie en het aantal meetpunten.
De meetserie van USCRN is maar kort, 19 jaar. Kijk je naar een veel langere periode, met andere data, dan is het wel significant. Kijk je naar een groter gebied dan de Lower 48 States dan is het ook significant. De geconstateerde opwarmingstrend is 0,35 graden per decennium, dat is fors boven het wereldgemiddelde.
https://logboekweer.nl/International/USA%20Lower%2048%20States.pdf
De wereld wordt geregeerd door de dommen. Echter de dommen krijgen het voor elkaar om degenen met kennis belachelijk te maken en zo nog meer dommen achter zich scharen. Zie XR volk, dat is toch gewoon vlees. Niet meer.
Ja Ronnie, de domste boer heeft de dikste aardappelen.
Ja joh en dat geeft weer van hele lange zalige patat!
Heerlijk met wat mayonaise uitjes en curry, af en toe vette hap moet kunnen, het lijf moet ook eens gesmeerd worden.
Voorstel nieuwe uitdrukking; ‘rammelend als een klimaatmodel’.
Precies het probleem van het heden wetenschap in de verkeerde handen.
.
De kritiek van Steele is m.i. meer van waarde dan die van een journalist met wetenschap als hobby.
“Maar alleen nauwkeurige modellen kunnen de problemen nauwkeurig evalueren”
FG ja echter een probleem dan zouden die modellen de werkende processen goed moeten kunnen simuleren en helaas vanwege nog te veel onbekendheid over die complexe processen met dwarsverbanden gaat dat niet lukken. ( sorry dit is weer een herhaling)
O ja prima film en zojuist nog een keer bekeken.
Jim Steele is een nuchtere wetenschapper met een hart voor het milieu. Lees zijn boek Landscapes and cycles, waarin hij uitlegt dat de gemakzuchtig gestelde diagnose ‘klimaatverandering’ een effectief milieubeleid in de weg kan staan. Hij is een expert op het gebied van natuurlijke klimaatverandering, net als Javier Vinos. Keulemans verdenkt hem van kwade trouw, wat volkomen uit de lucht gegrepen is. Keulemans zoekt niet naar de waarheid, maar meent haar al gevonden te hebben. In het domein van klimaatverandering faalt hij als journalist. Jammer, ik had meer van hem verwacht.
Trol. Identiteitsfraude,
Busje komt zo, pilletje ligt klaar.
Voor Maarten Keulemans is dit te hoog gegrepen.
Vergeet niet dat hij een alfa is en geen beta, zijn vakken waren geschiedenis en culturele antropologiie.
Precies, en omdat hij voor de fake pers schrijft heb je helemaal niets aan die kerel.
Hij schrijft gewoon wat hem opgedragen wordt.
Ja Cornelia, onze dappere Maarten is geen journalist maar een notulist
Ja Cornelia, onze dappere Maarten is geen journalist maar een notulist.
@Bart Vreeken 29 mrt 2024 om 16:13
de gemeten waarden door een aantale stations a/d ned kust is ca 2mm/jaar dus over 100 jaar zo’n 200mm, dat ook wel 20cm wordt genoemd, dus hoezo duidt 145mm op versnelling? Lijkt meer op goochelen met cijfertjes en dan toch op hetzelfde resultaat uitkomen.
145 mm was tussen 1900 en 2000. In de twintig jaar daarna was het 70 mm, dat is 350 mm per 100 jaar. Wel degelijk een versnelling dus.
In Nederland is tot nu toe weinig of geen versnelling. Dat komt door
– nabijheid van Groenland (zwaartekracht effect)
– iets verzwakte Golfstroom
– iets minder aanlandige wind
– beperkt massaverlies van Antarctica.
Op het noordelijk halfrond is Antarctica de grote onbekende factor. Er zijn signalen dat het massaverlies de komende decennia meevalt, doordat daar meer sneeuw gaat vallen. Pas na 2060 loopt het massaverlies op Antarctica dan op.
“ Pas na 2060 loopt het massaverlies op Antarctica dan op.”
Glazen bol?
Arctic ijs max was hoog, op 14 maart, ondanks het warmste jaar ooit….op de 14de plek boven het laagste max ooit.
@Rien,
Die 2mm/jaar is al ~30jaar fout. Is 2,9mm/jaar.
https://www.deltares.nl/expertise/onze-expertises/zeespiegelstijging/zeespiegelmonitor
Op basis van de grafiek kun je stellen dat de snelheid van de zeespiegelstijging komende decennia verder gaat toenemen….
Bas, Die Deltaresgrafiek is dus gewoon fout, er is geen zeespiegelversnelling langs de kust.
Hou jij het nu maar bij bergbeklimmen.
@Hans
Deltares geeft die versnelling ook in zijn toelichting aan.
Kun je uitleggen hoe je zover bent gekomen om dat te denken?
De metingen en (simulatie) studies van Deltares (c.q. TU-Delft) zijn bepalend voor onze veiligheid tegen overstromingen.
Hun resultaten hebben geleid tot het tot ~2060 lopende miljarden project om dijken en duinen langs onze kust & rivieren te versterken.
Goed lezen
https://hesselvoortman.nl/post/geen-versnellende-zeespiegel-de-noordzee
O ja peer reviewed
https://journals.open.tudelft.nl/jchs/article/view/7068
Recentelijk heeft Hessel Voortman dit belangrijke artikel gepubliceerd dat aantoont dat er geen versnelling aan de Nederlandse kusten is, in tegenstelling tot wat Deltares plots beweerde:
https://journals.open.tudelft.nl/jchs/article/view/7068/5808
Voor een korte samenvatting:
https://hesselvoortman.nl/post/geen-versnellende-zeespiegel-de-noordzee
Als je alle natuurlijke klimaatverandering oorzaken ontkent dan heb je ‘expert’ journalist Keulemans en andere VK / NRC aanverwanten die het wel even uitleggen dat kritiek op de gepolitiseerde IPCC-CO2-klimaat-producties ongerijmd en ongehoord is. NASA heeft gelukkig meerdere kritische ‘klimaat’ gezichten zoals bij ‘CO2 greening of the earth’
https://www.nasa.gov/technology/carbon-dioxide-fertilization-greening-earth-study-finds/
Nou, alsof de duvel er mee komt….
“Met ingang van januari 2024 zal het CBS de wekelijkse sterftemonitor met de bijbehorende schattingen van de verwachte weeksterfte zoals die wordt gepubliceerd onder Sterfte per week (cbs.nl) stopzetten.”
En zo gaat het met alle organisaties niets is meer zonder dubbele bodem of bijbedoeling.
Zo hebben ze de statistieken al aangepast zodat het lijkt alsof er minder mensen sterven, nu stoppen ze er helemaal mee.
Nu keek ik zo nu en dan op het CBS, de data is duur en lang niet alles wordt optimaal weergegeven.
Concreet, CBS levert data voor regering, en we weten nu allemaal wel waar toe dat dient.
Ze weten wel waar de ongevaccineerden wonen, maar ze kunnen niet zeggen wat het verband is tussen misdrijven en migratie.
Ik schat dat ze dat doen omdat maar weinig mensen belangstelling voor de wekelijkse monitor hadden, en er alternatieven zijn waar veel meer belangstelling voor is…
Als je werkt dan wil je effect zien…
“In Nederland is tot nu toe weinig of geen versnelling. Dat komt door”
Vindt je het gek Bart dat ik dit een weinig overtuigend wollig verhaal vind. Leuk dat je belangstelling voor de natuurwetenschappen hebt maar houd het bij belangstelling en werp je opde plantjes en beestjes.