Van een onzer correspondenten.
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.
De dure stekkerauto’s worden gezien als de auto’s van de welgestelden.
In de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor die woensdag wordt gepresenteerd, constateert de ANWB dat de groep consumenten die binnen vijf jaar elektrisch wil gaan rijden kleiner is geworden dan de groep die dat niet wil, schrijft het Eindhovens Dagblad.
Het verschil tussen beide groepen is weliswaar slechts één procentpunt (27 om 28 procent), maar ook de groep Nederlanders die zegt helemaal niet geïnteresseerd te zijn in elektrisch rijden (35 procent) is nu voor het eerst sinds 2017 groter dan de groep die dat wel is.
‘De houding ten aanzien van elektrisch rijden lijkt te polariseren: elektrisch rijden wordt normaler en frequenter, maar er is ook een steeds groter wordende groep mensen die zich afzet tegen deze trend,’ constateert de autovereniging. Wie niets van milieumaatregelen moet hebben ziet elektrisch rijden ook niet zitten. En de dure stekkerauto’s worden gezien als de auto’s van de welgestelden. ‘Je ziet dezelfde polarisatie als in de politiek. Elektrisch rijden wordt gekoppeld aan politieke kleur en klimaatmaatregelen’, zegt ANWB-voorzitter Marga de Jager.
Mensen met hoge inkomens rijden vaker elektrisch en zijn twee keer vaker geïnteresseerd in de overstap naar elektrisch rijden. Een nieuwe elektrische auto is in de ogen van een ruime meerderheid (71 procent) van de Nederlanders ronduit onbetaalbaar. Het gemiddelde aankoopbedrag is 45.850 euro terwijl de gemiddelde koper er niet meer dan 31.698 aan uit wil geven en dat is al meer dan men voor een nieuwe benzineauto neer wil tellen. Er gaapt een kloof van ruim 14 mille tussen wens en realiteit.
ED: Op straat een vrije laadpaal vinden en dat gehannes met een kabel, vinden automobilisten maar gedoe.
Zorg voor een tweede-hands-markt met betaalbare elektrische auto’s
De hoge prijs is met stip de grootste barrière om de overstap naar elektrisch te maken, gevolgd door niet privé te kunnen opladen. Op straat een vrije laadpaal vinden en dat gehannes met een kabel, vinden automobilisten maar gedoe. Mensen met een eigen oprit én zonnepanelen, die zijn wel heel positief over elektrisch rijden. Mensen die de elektrische auto links laten liggen, noemen ook de beperkte actieradius en de hoge onderhoudskosten als probleem. Een gemiddelde elektrische auto haalt nu 395 kilometer met een volle batterij, maar Nederlanders willen minimaal 400 kilometer.
De Jager:
‘Nederland is een echt occasion land. Zorg alsjeblieft voor een goede tweedehandsmarkt, met betaalbare auto’s. En qua laden: er is een verschil tussen de feiten en de perceptie van mensen. Je hoeft echt niet iedere dag te laden en er zijn heel veel laadpalen.’
Naast de hoge aanschafprijs is er veel onzekerheid over de vaste kosten. Elektrische auto’s zijn nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar vanaf 2026 niet meer. Door de zware batterijen – al snel 400 kilo of meer – tikt die belasting flink aan. Het demissionaire kabinet heeft een plan om tot 2031 een korting op de motorrijtuigenbelasting te geven, maar dat moet nog wel door het parlement worden goedgekeurd. Volgens De Jager moet die zekerheid er zo snel mogelijk komen.
‘Consumenten hebben echt langjarige zekerheid nodig over stimuleringsmaatregelen om voor elektrisch te kiezen.’
Elektrische auto’s hebben daarnaast flink last van deflatie, voor hetzelfde geld koop je over een tijd een betere auto, of dezelfde auto voor een lagere prijs. ANWB stelt dat er inmiddels 57 elektrische modellen minder dan 50.000 euro kosten en dat waren er in 2022 nog maar 38.
Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer is nog maar vijf procent van de auto’s inmiddels volledig elektrisch, een procent meer dan een jaar geleden. De klad zit er niet in alleen in Nederland in. De Duitse automarkt-analist Matthias Schmidt ziet dat in heel de Europese Unie de groei eruit is, deels door lagere aanschafsubsidies. In maart daalden de verkopen zelfs scherp.
***
Bron hier.
***
Veel fouten naar mijn mening in dit artikel.
Veel mensen met een electrische auto hebben een brandstof auto erbij.
Dan rijden er mensen in zo een ding met flinke kilometervergoeding of leaseauto.
De actieradius is in ideale omstandigheden, maar ook afhankelijk van het accupakket.
Het eerste jaar verliest het pakket een x aantal procent van zijn vermogen.
Een rijder die weinig kilometers per jaar maakt heeft niets aan zo een ding, want ook een accu slijt van staan, chemische processen in de accu zelf.
Die 35% lijkt mij te laag ingeschat, zal er ook aan liggen welke personen ze het vragen.
Voor mij persoonlijk geen electrobak op de oprit, en zeker niet als het goedkoop tanken blijft in Duitsland, scheelt minimaal 10%
Jammer voor de hoog-stroom rijder, maar ik heb de tank al vol dan liggen hun nog met de laadkabel te slepen.
Dat elektrische is wel handig, rustig, redelijk stil en ter plaatse minder uitstoot. Maar die accu’s, dat is voorlopig nog een ramp voor iets wat mobiel heet te zijn. Verzin iets beters. Dit zijn nog slechte kinderschoenen.
En, maken ze al groene stroom, die EV’s?
Wie klaagden hier de afgelopen jaren over droogte? Dit bericht zet je aan het denken, ga niet als mensheid rommelen aan het weer, daar krijg je spijt van … ik zou zeggen hou het veilig en doe maar een indiaanse regendans, wat overigens ook door meer etnische groepen gedaan wordt cq werd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1600089707/noodweer-dubai-mogelijk-gevolg-kunstmatig-opgewekte-regen-rolls-royces-drijven-door-straten
@Rien, de laatste keer dat ik in Dubai was heb ik mij verwonderd over het riool. Alle putten waren vol gestoven met zand dan kan het water moeilijk weg.
” Elektrisch rijden wordt gekoppeld aan politieke kleur en klimaatmaatregelen’, zegt ANWB-voorzitter Marga de Jager.”” voelt u ‘m al ?
De ANWB, consumentenbond en de hele mikmak zijn verkoopkanalen. De meeste mensen laten zich vrijwel volledig leiden in hun (koop)gedrag door deze organisaties.
In het artikel over de laadpalen in Utrecht sprak ik over de autobladen, waarvan de redacties volledig zijn geëlektrificeerd. ( op straffe van elektrocutie :-) Iets wat wat vrijwel onmogelijk werd geacht voordat ze daartoe werden gedwongen. Zelfs Jeremy Clarkson werd gemuilkorfd.
De industrie werd gedwongen om elektrische auto’s te gaan produceren. Zelfs de machtige CEO’s van VW en Mercedes: de erfgenamen van Nikolaus Otto en Rudolf Diesel, staand op de schouders van SadiCarnot, moesten het hoofd buigen voor de terreur van de financiële sector. (Geen enkele rechtgeaarde technicus had dat gedaan zonder pistool tegen het hoofd ). De automobielindustrie aldus, waar het streven naar brandstofefficiëntie altijd leidend was geweest, werd nu gedwongen dat streven te verlaten: ”het einde van de vooruitgang ‘. http://www.bertpijnsevanderaa.nl
De ANWB en consumentenbond – volgers zijn vooral hoogopgeleiden die ook de media volgen. ( Veel kennis hebben betekent niet dat mensen ook intelligent zijn, anders zouden ze geen Volkskrant of Trouw lezen ) Daaruit hebben ze geleerd dat mensen die geen elektrische auto kopen, behoren tot het volk waarop zij dienen neer te kijken en waarom zij wél zo dom zijn zo’n apparaat aan te schaffen om in de kou en regen hún vooruitgang te celebreren.
Veel van die mensen werken bij TNO.
“Elektrische auto’s hebben daarnaast flink last van deflatie, voor hetzelfde geld koop je over een tijd een betere auto, of dezelfde auto voor een lagere prijs.”
Deflatie bij EV lijkt me prima.
Kapitaalverlies komt daarvan primair bij de lease maatschappijen terecht of in hogere leasecontracten.
Overheid verhoogd gewoon de belasting op EV en kan zo subsidie afbreken en inkomsten verkrijgen.
Auto’s meer op gewicht belasten lijkt mee ook een goed idee.
Zo komen we misschien af van al die “trucks” en zware Tesla’s die de wegen in onze steden en dorpen overbelasten.
Chinese tracking electronica in auto’s verbieden lijkt me ook zeer nuttig tegen het dumpen van overproductie door vervuiler China.
Vele ideeën tegen EV, gratis hier te lezen.
Chinese tracking electronica in auto’s verbieden….
Vergis je niet in Tesla, alles wordt opgenomen, je gezicht tijdens het rijden, wat je zegt, en de hele mikmak aan sensoren, op die wijze i het ONMOGELIJK een ongeluk in de Tesla te krijgen en Tesla daar de schuld van te geven.
Elektrisch rijden die je voor het geld, of om het even als het je geen bal uitmaakt en 600 Pk wil hebben met een hybride.
Alle mensen die dit voor het milieu doen zijn op één hand te tellen en behoren tot de sukkels onder de autorijders.
@ Cornelia
De meeste mensen hebben ook niet in de gaten dat EV ’s vooral zijn bedoeld zijn voor de verdere uitrol van de surveillance economie.
Veel mensen vergelijken de weerstand tegen EV’s met die welke mensen hadden tegen mobieltjes en daar zit wel wat in. Of gaat die vergelijking mank .
Ja precies Bert, ze staan als domme schapen in de rij om met hun “smartwatch” te betalen bij de zelfscankassa. (En het gezicht als hij niet werkt, of de punten niet bijgeschreven worden) En… geen bonnetje hoor, dat heb ik op mijn phone…. het is alleen zo dat als er iets verkeerd is gegaan, en dat gebeurd regelmatig, moet je de volgende dag met de telefoon in de rij bij de klantenservice uitleggen…. die het dan op de computer en desnoods de beelden van de kassa nakijken.
Ik zag laatst een stel van middelbare leeftijd die daar op zo’n veel te klein tafeltje al hun spullen stonden te scannen, die moesten daarna van het personeel de hele kar leeghalen en werd alles opnieuw geteld. Ik zei nog met een glimlach dat ze het wel eerlijk moesten doen… hahaha
Voordat ik daar toch aan ga beginnen, laat ze het bekijken.
De Super alhier heeft er ook een handje van om de kassa’s niet te bemannen, dan laat ik gewoon iemand komen om af te rekenen, ik heb tijd genoeg en ik zie steeds meer mensen aansluiten bij deze manier.
En niks gepast hé, dat gezeur over “heeft u het niet kleiner” als je met 20 euro betaald.
Wat wel goed gaat is de consument zich bewust te laten worden van zijn rol in het CO2 ” probeem”.
‘Albert Heijn plakt uitstootstempel op producten en recepten”.
Je zult zien dat er problemen gaan ontstaan bij de klimaat wappies omdat zo een volwaardig dieet alleen maar moeilijker wordt gemaakt. En , en dat geldt voor iedereen je kunt ook precies vaststellen wie geen brave klimaatvruchtige burger is . Goede reden om AH maar links te laten liggen en ongecontroleerd cash te winkelen.
Voorbeeldje uit de recente praktijk: probeer vanuit Utrecht elektrisch op en neer te rijden naar Parijs. Dat is 12 uur heen en 12 uur terug, meer dan twee keer zo lang als met een benzineauto. Waarom? Heel eenvoudig:
– een veelheid aan verschillende pasjes en afrekensystemen betekent dat je niet overal terecht kunt;
– de belofte dat je met een credicard kunt afrekenen bij een laadpaal wordt zelden waargemaakt;
– laadpalen in de app die in een weiland blijken te staan of achter een afgesloten hek;
– andere mensen die schaarse laadpalen bezetten omdat zij ook moeten laden.
Kortom, de infrastructuur is er gewoon niet. Tel daarbij op dat als je als particulier een eigen laadpaal hebt, de energiemaatschappij de mogelijkheid heeft die af te knijpen of helemaal uit te zetten. Het haalt gewoon de betrouwbaarheid niet van een auto op benzine, diesel of LNG. Je krijgt er weliswaar stilte en een prettig rijgedrag voor terug, maar al met al is het het prijsverschil niet waard.
Door de subsidie is een EV aantrekkelijk, verder niet.
Uiteindelijk zijn EV’S slechter voor het milieu. Dat is simpele natuurkunde.
Ze zijn zwaarder, dus:
– Er zijn meer grondstoffen voor nodig.
– Ze zijn minder zuinig, want om een zwaarder object te verplaatsen heb je nu eenmaal meer energie nodig.
– Doordat ze zwaarder zijn, maar toch enorm hard kunnen optrekken slijten de banden en het asfalt sneller.
Dus veel meer, kankerverwekkend (zowel asfalt als gevulkaniseerd rubber) fijnstof in de lucht.
En dan heb ik het nog niet eens over de onmogelijke infrastructuur voor 100% elektrisch.
Ook zeer milieu verontreinigend, trouwens.
Met een paar procent elektrisch begint onze, toch wel uitstekende infrastructuur, al te hikken.
Uit uw commentaar: Doordat ze zwaarder zijn, maar toch enorm hard kunnen optrekken slijten de banden en het asfalt sneller.
Daar begrijp ik ook helemaal niets van in die autobranche. We moeten elektrisch rijden om energie te besparen en daarmee ” het klimaat te ontlasten ” . Vervolgens komen er energie verslindende EV s op de markt met 400 PK onder de motorkap die deze loodzware auto’s in 6 seconden naar 100 km/u kunnen brengen, terwijl 30% van dit vermogen ruim voldoende zou zijn.
Het gaat de auto industrie blijkbaar ook niet om het klimaat, maar om hun imago.
Een benzine motor heeft een rendement van 25%, elektromotor 90%.
Bij rijden op kolen en gas (–> stroom) rendement EV dus 45%.
Het net kan die EV’s voorlopig niet aan.
Ze zijn zwaarder en richten dus meer schade aan bij ongevallen.
Je zult toch moe van de reis naar het zuiden, wanneer je smacht naar rust en een koel pilsje, eerst nog naar een laadpaal moeten zoeken omdat je het hotel niet haalt zonder bijladen. De kinderen dreinen en ma heeft het ook gehad. Dan zijn er ook nog wachtenden voor je en de toiletten lopen over op de parking.
“Nooit ga ik met dat ding nog op vakantie”, hoorde ik hem zeggen tegen de visite. Nu gaat hij vliegen, ze gaan naar Kos dit jaar.
Dat is toch ook beter voor ons klimaat? Die vliegtuigen vliegen toch, toch?
En vliegtuigen stoten alleen CO2 uit beneden 900 meter hoogte..
“En vliegtuigen stoten alleen CO2 uit beneden 900 meter hoogte.”
En daar heb je het net nodig voor de plantengroei !
“Een benzine motor heeft een rendement van 25%”
Het benzine motorblokje uit 1920 of zo dat ik gerestaureerd heb zit al hoger, dit is foutief of je bent Dirk niet.
En wie is Dirk ? Ik in ieder geval niet. Ook begrijpt u mijn cynisme niet.
Natuurlijk stoten vliegtuigen op iedere hoogte CO2 uit.
Maar alleen in de onderste 900 meter wordt die uitstoot toegekend aan de luchtvaart.
“Op straat een vrije laadpaal vinden en dat gehannes met een kabel, vinden automobilisten maar gedoe. “
Dan zou je verwachten een oprit met eigen laadpaal en het lek is boven maar dit postte Paul Kramer gisteren.
“Die oprit helpt echt niet. Ik heb mijn eigen laadpaal en als het in de herfst/winter koud mistig en windstil is, moet alle energie van centrales komen met Microsoft en Google en hun hyper scale stroom slurpers vragen dan hier te veel dan krijgt mijn zogenaamde slimme laadpaal op eens geen stroom meer. 15 uur aan de paal gestaan 3kw geladen. In de winter kan ik daar wel 8km ver mee komen ☹️. Gelukkig hebben we nog een benzine auto naast de BEV komende zomer gaan we daar ook mee op vakantie heeft meer koffer ruimte en kan met 1x tanken door naar Italië met de BEV sta ik om de 150km 30-45min te laden dat is geen optie. Met 100km/h is die 350km in werkelijkheid namelijk maar 250. Bij 20% moet hij eigenlijk aan de stekker en dan is de werkelijke laadsnelheid vaak matig to 80% en daarna schiet het echt niet meer op dus kan ik effectief 150km met 60% netto. EV leuk voor stads verkeer en 50-100km van huis afhankelijk van de temperatuur. Verder? geef mij maar een ICE!!!”
Bron : Raad & Daad Frankrijk
6. In plaats van “duurzame auto’s” produceren we “wegwerpauto’s”.
“De weg naar ‘fast fashion’ in de autosector ligt open”. Dit is de waarschuwing van de vereniging “Halte à l’obsolescence programmée” (HOP) in een rapport over in de auto-industrie en waarin wordt gewaarschuwd voor het risico van “de komst van wegwerpauto’s”. De vereniging heeft “twijfels over het vermogen van moderne voertuigen met verbrandingsmotor en elektrische voertuigen om 19 jaar of meer mee te gaan, zoals nu het geval is”. In de elektrische sector zet HOP vraagtekens bij de betrouwbaarheid op lange termijn van accu’s en hun repareerbaarheid. Sommige accu’s worden zo geassembleerd dat ze niet kunnen worden gedemonteerd: vandaar het risico van de facto “wegwerpaccu’s”. Een andere trend die HOP zorgen baart is de ‘giga-casting oa. bij Tesla en BMW’. Een productiewijze die gebruik maakt van grote gegoten onderdelen in plaats van assemblage. “Bij de geringste impact moet zo’n groot deel van de auto worden vervangen”. HOP wijst ook op het risico van softwareveroudering in sterk gedigitaliseerde voertuigen. HOP roept op tot de invoering van een “herstelbaarheidsindex”. Het zou ook graag zien dat er “duurzaamheids- en reparatienormen voor accu’s in Europa” worden opgesteld, en een garantie van tien jaar voor accu’s, evenals het wegnemen van obstakels voor het gebruik van tweedehands onderdelen.
https://www.lefigaro.fr/conso/obsolescence-programmee-une-association-alerte-sur-le-risque-de-voir-se-developper-des-voitures-jetables-20240417
De energiedichtheid van een liter benzine of diesel is vele malen groter dan die van een Lithium batterij. 1 kg diesel is goed voor 20km in een typische 4 deur’s familie auto. 1kg geladen batterij is goed voor 1 km op zijn best. Zolang die discrepantie er is zal het overgrote deel van de kopers voor de verbrandingsmotor kiezen. Het ontnemen van die keuze zal niet gepikt worden.
Een beetje off topic (maar eigenlijk ook weer niet).
Het probleem van de Brusselse bemoeienis gaat alsmaar verder ingrijpen in onze levens en de bureaucratie (voor wet- en regelgeving, controle en handhaving) gaat een steeds groter aandeel krijgen in Nederland. Wie dat allemaal mag gaan betalen, mag het zeggen (of liever gezegd moet zijn mond houden).
https://www.wyniasweek.nl/verordening-inzake-producteisen-leidt-tot-nog-meer-ambtenaren-nog-meer-lobbyisten-en-nog-meer-macht-voor-de-eu/
En de NL-politiek blijft linkse ideologische NGO’s maar pamperen en uitnodigen voor hun wereldvreemde ‘zienswijze’. Luister en huiver … vanaf 2:04
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2024-04-17/economie/groen-van-prinstererzaal/voortgang-op-de-maatwerkafspraken-10-00/video
Henk de Jong 16.18. Dat van mij was dus een grapje en Dirk had moeten zijn David Dirkse.
Willem77. Je laatste link heb ik een beetje doorgescand. Te gruwelijk voor woorden zeker de aanwezigheid van Minnesma.
Als het duurzaamheidsverhaal echt zou kloppen, dat luidt het antwoord ‘Geen van beiden’. Niet fossiel, niet elektrisch.
Mooi, Duitsland is de consument realistischer dan in NL. Ze willen die EV’s niet en laten die dingen dan ook massaal links liggen! Ondertussen zijn in Dld tot nu toe 1,4 miljoen van die zgn. groene EV’s verkocht terwijl de stoplicht overheid voor 2035 15 miljoen van die dingen op de Duitse autowegen willen zien rijden! Ook de Duitse toonaangevende automobielindustrie hebben de stoplicht overheid laten weten te stoppen met de productie van EV’s.
Mooi nieuws. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/populariteit-elektrische-auto-zakt-in-duitsland-in-na-wegvallen-subsidie/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
De NPO-radio1 was in full alert gisteren.
Interviews met ‘klimaat’-belanghebbenden in de effectloze ‘klimaat’-CO2-‘hernieuwbare’-transitie hoe de EV’s-verkoop verder te promoten om de ‘klimaat’-doelstellingen te kunnen halen door uitstel van afschaffing EV’s subsidies en uitstel van geplande invoering van wegenbelastingen in 2026 voor EV’s.
Eén belangrijk aspect is niet genoemd: De inruilwaarde, ook te vatten onder de noemer afschrijving.
Het is fijn dat EV’s goedkoper worden, maar niet fijn als de prijs van een nieuwe EV daalt tot de prijs van een tweedehands exemplaar.
Economisch afgeschreven in zeven jaar en dan zonder enige restwaarde. Waarbij de hamvraag is hoe de kwaliteit nog is van het accupakket. Inden dat vervangen moet worden, zit de eigenaar met een enorme strop. Dat is een financieel risico voor iedereen.
Vreemd dat de verzekeringsmaatschappij en de ANWB dit aspect -voor zover ik weet- niet meenemen in hun adviezen.
De brandstof motor zal altijd blijven, ook na 2035, vb de Duitse automobiel industrie gaat ook na 2035 gewoon door met het produceren van motoren die rijden op fossiele brandstoffen, anders is de Duitse automobiel industrie failliet en dat gaat niet gebeuren. Die brandstoffen zullen alleen veel schoner zijn, ik wens een ieder succes met hun EV.