Van een onzer correspondenten.
Niet alleen kou en hitte beperken de actieradius van elektrische auto’s, ook regen is een factor die niet kan worden genegeerd. De mate waarin een flinke regenbui de actieradius beïnvloedt, is hoger dan gedacht, schrijft het AD.
Het Franse Automobile Propre onderzocht de daling van de actieradius tijdens extreme regenval. Dat het een beperkende factor is, is duidelijk. Net als bij auto’s met verbrandingsmotor zorgt de waterlaag die zich voor de band ophoopt voor rolweerstand. Dit betekent dat de auto meer vermogen nodig heeft om met dezelfde snelheid te rijden.
Minder zichtbaar, en dus minder voor de hand liggend, is de belemmerende werking van hoge luchtvochtigheid. Die veroorzaakt ook een grotere aerodynamische weerstand. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid, terwijl een koud wegdek invloed heeft op de temperatuur van de banden. Hoe kouder het is, hoe meer het verbruik stijgt.
20 procent extra verbruik bij 110 km/u
Om de best mogelijke resultaten te verkrijgen, werden de tests op hetzelfde traject uitgevoerd, met een identieke buitentemperatuur en zonder airconditioning, om het overmatige verbruik als gevolg van regen zoveel mogelijk te isoleren. De metingen werden uitgevoerd met onder andere de Cupra Born, de Peugeot e-3008, de Renault Scenic e-Tech en de Audi e-Tron GT RS.
De onderzoeken werden buiten uitgevoerd in de stromende regen, en dus niet onder identieke laboratoriumomstandigheden. De resultaten zijn dus niet exact overeenkomstig, maar ze zeggen als geheel wel iets over het extra verbruik tijdens de regen, concludeert de krant. Bij een snelheid van 110 km/u werd een gemiddeld extra verbruik van soms meer dan 20 procent gemeten.
60 kilometer minder actieradius per laadbeurt
Het meerverbruik bedroeg 4 kWh per 100 kilometer, waardoor de actieradius met naar schatting 16,7 procent terugloopt. Dat leidt tot bijna 60 kilometer minder rijbereik per laadbeurt. Ter vergelijk: onder droge omstandigheden harder (130 km/u) rijden leidt tot een extra verbruik van 1,2 kWh per 100 kilometer. Hierdoor komen elektrische auto’s dan gemiddeld 15 kilometer minder ver.
***
Bron hier.
***
Maar hoe erg is dat. Er wordt tenslotte geadverteerd met zeer exacte bereiken. Dan heb je een auto met een bereik van bv tot 427 km. Die diesel van mij begint te piepen na zo rond de 1000 km en dan kan er nog minimaal 50 mee gereden worden. Alleen exacte getallen worden niet gegeven. Ruim de tijd om onderweg nog een goedkoper tank station tegen te komen en ja daar ben ik wel 5 minuten bezig om hem vol te gooien. Met een straat laadpaal heb ik voldoende tijd om nog een heel diner te eten.
Een Audi a2 diesel 1 op 30 wordt al jaren niet meer gemaakt.
“20 procent extra verbruik bij 110 km/u“
Ja, dat zal ook voor benzine auto’s gelden. De zuinigste snelheid is 90 km/h als ik het goed heb.
Het is te hopen dat een nieuwe regering het niet in z’n hoofd haalt om de max snelheid te yiuoioo Uiuiy naar 130 km/h, dat betekent meer onveiligheid, meer agressie, meer brandstofverbruik en meer geluidsoverlast.
yiuoioo Uiuiy”
???? =‘te verhogen
Excuus, ik stapte net op de trein. Die rijdt al 100 jaar elektrisch
Zonnevlammen zorgen voor computerstoringen…
En zit vast aan zijn eigen laadpaal , Bart.
Ja best handig die bovenleiding. Heb je ook geen accu nodig.
Spontaan een afslag nemen om effe bij tante Mien en ome Joop langs te gaan, lukt met de trein echter niet.
“Heb je ook geen accu nodig.”
De trein rijdt op windstroom terwijl die productie afgelopen drie dagen te laag was om een potje thee te zetten.
Heb je helpen duwen of de accu van je telefoon laten gebruiken?
Ik rijdt al elke dag met de electrische tram, alleen jammer dat die op steenkool rijdt.
Dus boven alle wegen bovenleiding , zal binnenkort wel een politicus uit de Groeninkse hoek of zo op komen.
Is er al: een opladende middenstrook. Maar alle geknoei maakt een auto niet beter: je verplaatst veel dood gewicht, je beleving onderweg is asociaal, foeilelijk, tijdslurpend en confronterend met de dood. Het blijft een moderne mislukking. Bovendien worden ze fout gebruikt: boven de 100 kilometer is een trein het beste. Een mens lukt het niet zoveel en zolang geconcentreerd te zijn. Daarbij stellen auto’s grenzen aan overbevolking. Weinig auto’s en veel ruimte is prima. Andersom is hel. Met veel auto’s heeft iedere individuele auto steeds meer ruimte nodig om dezelfde kwaliteit te houden en die is er niet.
Ik woon langs het spoor. ’s Ochtends en ’s avonds heel veel propvolle treinen, maar er tussenin en ’s avond wordt er voornamelijk lucht mee verplaatst.
Rene, weet wat het verschil is tussen een trlleybus en een politicus, speciaal Frenske, een trolleybus stopt als deze de draad kwijt is!
Blijf met de poten van een EV af als je geld je lief is.
Criminelen hebben ook weer een truck bedacht om op andermans kosten te laden.
En wie van de grootste idioten gekte houd moet dit zeker eens lezen.
Op IJsland is de grootste “CO₂-stofzuiger” ter wereld in gebruik genomen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240510_94683911
Die is ook hard nodig om al die Aziatische uitstoot van de kolen centrales op te zuigen.
“als je geld je lief is”.
Best triest als dat je lief is.
Sprak de eikel die dagelijks nonsens debiteerd om zijn verdienmodel veilig te stellen.
DebiteerT
Sorry.
Schandalig daar gaan mijn plantjes.
Theo in Ijsland doen ze meer rare dingen!
De waardevermindering van een EV gaat pijlsnel.
Bijna alle hernieuwbare zooi is al verouderd als je het koopt.
Je zien nu wel weer, wie een half jaar geleden panelen heeft gekocht zit al midden in de shit, overal het gesprek van de dag.
En liegen dat ze kunnen want nu hebben ze ineens die dingen gekocht voor het klimaat.
Nee ze hebben die dingen gekocht voor er op te verdienen en verder niets.
En aan die EV’s is al helemaal geen brood te verdienen zoals je inmiddels al.weet neem ik aan.
De kat uit de boom kijken, dat moet je doen.
En de overheid is onbetrouwbaar.
Het is nu al zo erg dat je tijdens het laden van je EV geld toe krijg (morgen tussen 12:00-15:00).
Er zijn wel al energieleveranciers die op bepaalde uren in de week en weekeinde gratis stroom leveren aan niet paneel bezitters.
Albert
Wordt het dan dringen of moord en doodslag uit hebzucht?
Albert
Dan Kan Jan Terlouw een nieuw kinderboek gaan schrijven, “De hebzuchtstroom”.
Wellicht zelf kijken:
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen
Maar dus ook dat je moet betalen voor teruglevering als je zonnepanelen hebt.
Op het moment dat je een EV koopt is hij 21% minder waard, dat steekt onze roverheid lekker in haar zak.
Ik hoor eigenlijk alleen maar slechte verhalen over EV’s.
Laten we er maar mee stoppen want groen is het ook niet, 95 % van de elektriciteit om te laden wordt met steenkool of gas gemaakt.
Het is dus het zoveelste mega bedrog dat op regeringsgezag wordt uitgerold.
Wie geloofd onze overheid nog? (Die heeft ze dus niet meer op een rijtje)
Net als zonnepanelen.
Hypocriet.
Laatst een vergelijking gezien van een ice en een ev voor watbetreft een exploitatie kosten. Daar kwam nul uit alleen was de test niet volledig vond ik want dan moet je ook nog de inruilaardwaarde meenemen en dan is het voordeel van een ice gigantisch want 2e hands ev zijn niets meer waard. Dus laat je niet gek maken en koop een ice die je op gas moet gaan rijden dan is dat nog milieuvriendelijk dan een Tesla of welke ev dan ook. Overigens die ev hype is over 5 jaar over.
De Chinezen hebben een ev gemaakt die previes op een Porsche lijkt voor 1/4 van de prijs nu heeft de briljante Biden nog 100% invoerrechten op de reeds 25% gelegd dus 125%. Nu wordt er geen 1 verkocht. De . Chinezen gaan nu tegenmaatregelen nemen dat wordt lachen want alle mijnen in de wereld zijn zo’n beetje door de Chinezen opgekocht dus wordt er niet meer geleverd. Amerika heeft alle grondstoffen voor batterijen niet, zeldzame metalen ook niet dus nu is de bedrieger bedrogen. Kijken wie dit het langst volhoudt, ik weet de uitslag al. Ik heb het al vaker gezegd de US denkt dat ze nog steeds de hegemonie bezitten maar dat zijn ze 30 jaar geleden al verloren alleen weten ze dat nog steeds niet in Washington. Hoogmoed komt voor de val. De wereldmacht ze kunnen niet eens meer dan 460.000 soldaten op de been brengen. Hoe goed hun zgn geavanceerde wapens zijn zien we iedere dag in de Oekraine. Ze weten niet eens wat oorlogvoeren is. Ze hebben geen Plan A maar helemaal geen Plan B, Poetin speelt gewoon met ze. Nog even dan brengen die Chinezen al hun Amerikaanse tressure bonds op de markt dan is de US failliet kunnen ze op een houtje bijten, ze worden overal uitgelazerd!
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240510_97227577
Een interessant artikel.
Opvallend zijn de twee taartdiagrammen over Frankrijk en Duitsland.
In Frankrijk in 2023 15% hernieuwbaar en 68% kern, ondanks het feit dat in 2023 nog niet alle reactoren weer in de lucht waren.
En speciaal voor Bas: ” Maar schijn kan bedriegen. Het lage kolenverbruik heeft zeker ook te maken met de malaise van de energie-intensieve industrie, die worstelt met haar competitiviteit. Bovendien is Duitsland van traditionele exporteur van elektriciteit importeur geworden, invoer die kolenstroom heeft vervangen.’
En ja, er zijn twee kampen, kamp Frankrijk en kamp Duitsland.
Eerlijkheidshalve moet daar dan wel bij gezegd worden dat kamp Frankrijk nu 30 deelnemers heeft en kamp Duitsland een stuk of vier met daarbij Luxemburg (ha ha), Oostenrijk en Zwitserland.
De rest van het verhaal is piskijkerij want toekomst die niemand kent.
En ook in Belgie lijkt er een beerput open te gaan:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/11/premier-alexander-de-croo-steunt-minister-van-energie-tinne-van/