Van een onzer correspondenten.
Dit jaar zijn er al bijna 40.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor auto-importeurs en -fabrikanten.
De cijfers komen op het moment dat tal van gemeenten voorbereidingen treffen om zogenoemde zero-emissiezones in te stellen. In die zones mogen bepaalde auto’s die rijden op fossiele brandstoffen niet meer zomaar in de binnenstad komen.
Nog geen 3 procent is elektrisch.
De introductie van de zones, die in veel steden vanaf 1 januari gelden, en de invoering van de aanschafbelasting op busjes vanaf 2025 leiden ertoe dat veel ondernemers nog snel een dieselbusje aanschaffen; nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, mogen nog tot 2028 rondrijden. Vorig jaar werd deze trend al voorspeld.
Ondertussen is er een situatie ontstaan waarin gemeenten, ondernemers en brancheclubs vragen om meer duidelijkheid en minder uitzonderingen nu de coalitie de invoering van de zones wil uitstellen.
In het Nederlandse Klimaatakkoord (2019) spraken overheden en bedrijven af om zones in te stellen waarin vrachtverkeer dat na 1 januari 2025 nieuw wordt aangeschaft geen CO2 mag uitstoten. Tot 2030 bestaan er verschillende overgangsregelingen voor verschillende soorten vrachtverkeer. Ook zijn er uitzonderingen afgesproken.
Inmiddels hebben 29 gemeenten zich hieraan gecommitteerd. De zones gaan tussen 2025 en 2028 in, afhankelijk van de gemeente.
Ondernemers vrezen hoge kosten, gebrekkige laadinfrastructuur en te weinig ruimte op het stroomnet.
In Nederland rijden ruim een miljoen bestelbusjes rond. Met afstand de meesten (91 procent) rijden op diesel. Nog geen 3 procent is elektrisch. Gemeenten willen hun binnensteden schoner en stiller maken, en de uitstootloze busjes leiden tot minder CO2-uitstoot en fijnstof.
Vanaf het moment dat de zones ingaan, mogen nieuwe dieselbusjes nog zeker drie jaar rondrijden. Om die reden besluiten sommige ondernemers nog snel een busje te kopen.
En de andere reden is dus de aanschafbelasting (bpm). Vanaf volgend jaar moeten ondernemers die net als particulieren gaan betalen. Die belasting wordt gekoppeld aan de hoeveelheid CO2 die een wagen uitstoot.
Veel ondernemers zien elektrische busjes vooral nog als een te grote uitdaging. Ze vrezen hoge kosten, gebrekkige laadinfrastructuur en te weinig ruimte op het stroomnet. Daarbij is de lijst met uitzonderingen wie tot wanneer de binnensteden in mag aanzienlijk uitgebreid.
Een van die twijfelende ondernemers is Renz Jacobs, van Renz Jacobs Lekdetectie. Hij moet voor zijn werk het hele land door en vanwege een aflopend contract moet hij dit jaar een keuze maken tussen diesel of elektrisch.
Hij twijfelt vooral over de actieradius van een elektrische busje: “Ik wil mijn steentje bijdragen aan het milieu, maar wat als ik acuut ergens naartoe moet om een lek op te sporen en er is geen tijd om te laden?” De zones maken de keuze voor diesel weer lastig. Voor de ondernemer is er nog veel onduidelijk over de zero-emissiezones.
Wel zijn er nu al acht verschillende ontheffingsgronden afgesproken. Bijvoorbeeld als een bakker een elektrische bus niet kan betalen, of voor kermis- of circusvoertuigen.
Het ziet er niet naar uit dat de onduidelijkheid snel minder zal worden. De formerende partijen schrijven in hun coalitieakkoord dat men wil kijken of de zero-emissiezones kunnen worden uitgesteld, met het oog op ondernemers.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dit geen goed idee. ‘Uitstel is juist in het nadeel van ondernemers. Het betekent onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen’, laat de VNG weten.
‘Veel bedrijven hebben al geïnvesteerd, bijvoorbeeld in de aanschaf van een elektrisch voertuig.” Daarbij is het invoeren echt de bevoegdheid van gemeentenen, benadrukte de VNG, “en kan het dus gewoon doorgaan’.
Politiek verslaggever NOS Ewoud Kieviet:
‘Het uitstellen van de zero-emissiezones wordt ingewikkeld, geven ook coalitiepartijen toe, omdat gemeenten daar zelf over gaan. Wel zijn er nu al acht verschillende ontheffingsgronden afgesproken. Bijvoorbeeld als een bakker een elektrische bus niet kan betalen, of voor kermis- of circusvoertuigen. De coalitiepartijen willen uiteindelijk met een wet vastleggen dat de uitzonderingen overal hetzelfde worden, maar het kan wel twee jaar duren voordat die wet er is. Tot die tijd gaan gemeenten er zelf over.’
Climategate.nl:
‘Amsterdam vroeg in een aanbesteding voor afvalwagens nog voor de deadline van 2025 om dieseltrucks.’ Zie hier.
Ook de RAI Vereniging dringt aan op duidelijkheid, omdat de zones ‘essentieel zijn voor een schoner milieu’. De brancheclub vreest voor een bulk aan RDW-keuringen, die niet op tijd kunnen worden uitgevoerd.
Als een busje voor zo’n keuring moet wachten tot 2025, zou dat betekenen dat die niet de juiste papieren heeft om een zero-emissiezone te mogen betreden. Dat moet volgens de brancheclub voorkomen worden.
***
Zie hier.
***
We kunnen altijd nog pleiten om per gemeenste aparte regels te maken zodat de diesels niet meer door het hele land gaan rijden en alleen nog in de eigen gemeente terecht kunnen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden om ondernemers te pesten.
De milieuzone is weer zo’n oplossing voor een niet bestaand probleem.
Maar wel meer regels, meer ambtenaren, meer controle, meer camera’s, meer boetes, meer belastingen, minder vrijheid, meer regels, meer ambtenaren, meer controles, meer camera’s, meer boetes, meer belastingen, minder vrijheid….en hup, op naar de oplossing van het volgende niet bestaande probleem.
Ben je gek, ook dit zal weer teruggedraaid worden zo snel ze zien dat de bevoorrading stagneert.
Ze zijn er niet alleen in Nederland mee bezig maar in meerdere Europese landen en steden.
Een oude rokende diesel zal er niet meer inkomen, maar met een moderne diesel en milieu sticker voor de raam zal het lukken.
Die accu bakken hebben niet genoeg capaciteit om lange afstanden te rijden en zeker niet in de bergen.
Een busje met een accu vloer en dan nog flink gewicht er in, vergeet het maar, daarbij met zulk gewicht heb je groot rijbewijs nodig.
En zie je het al voor je, de vloot van post.nl allemaal avonds aan de lader, arm stroomnet of laders die terug regelen met als gevolg geen volle accu in de morgen.
Nee met de techniek van nu, vergeet het maar.
Wat mankeert er aan een euro 6 diesel?
Niks, wat AdBlue erbij en klaar is kees.
Nieuwe dieselbus , 30,000 euro zelfde bus elektrisch 60,000
Met minder bereik en lange laadtijd.
Voorlopig voor mij als ondernemer niet te gebruiken.
Ik moet witgoed bezorgen in Haarlem en Amsterdam zit dus al snel aan een behoorlijk gewicht.
Aan het eind van de podcast, ‘op z’n kop’, ca. minuut 54, van de editie van 6 juni j.l., laat Rick van Veldhuizen een opname horen, waarin Peter Kuipers Munneke (een klimaataanhanger pur sang) uitlegt wat geo-engineering inhoudt. Ik heb het opgenomen, maar vooral het begin is pikant: Hij zegt:”De afgelopen eeuw is de temperatuur met ongeveer 1 graad gestegen.Er komen misschien nog een paar graden bij en om dat een halt toe te roepen….”;
Einde citaat.
Zwagerman en Veldhuizen missen dit punt volledig en gaan alleen maar in op het onderwerp geo-engineering.
Kuipers Munneke zegt in tegenstelling tot het gebruikelijke mantra van ‘steeds warmer’, wat er werkelijk aan de hand is: één f…ck.ng graad in100 jaar! Hoe stabiel wil je het hebben? En de toekomst? Geen mens die het kan zeggen.
Veel kleine ondernemertjes – ZZP ers – hoeven geen busje meer aan te schaffen nu staatssecretaris van Gennip op de valreep een wetsvoorstel heeft ingediend dat hen de genadeklap zal geven.
Ik heb het dan over eenmansbedrijfsjes in de klussector: de zelfstandige loodgieter, timmerman, kunstenaars enzovoorts.
Wederom heeft het grootkapitaal – de verzekeringssector – de strijd gewonnen met deze nieuwe vorm van verplichte winkelnering . Steeds verder rukt de macht van het kapitaal op richting het nieuwe feodalisme dat door de Code Napoleon en de meritocratie werd verslagen. Opvallend dat het erop lijkt dat de nieuwe revolutie wederom in Frankrijk lijkt te beginnen. Laat maar komen.
Het gaat over de invoering van de verplichte arbeidsongeschiktsheidsverzekering die niet alleen onbetaalbaar is voor kleine ZZPers in die sector, maar pas uitkeert als de patiënt ongeveer is overleden én na een jaar de eigen reserves op gesoupeerd te hebben – die ze meestal niet hebben vanwege die dure bus – en dan op bijstandsniveau. Gelijk in de bijstand gaan is veruit de beste optie als die wet wordt ingevoerd.
Laten ze die hoogopgeleiden in de stad maar lekker in hun sop laten gaarkoken en 200 euro per uur rekenen als je wel komt.
Net als toen zal de revolutie aangewakkerd worden door de nijverheidswerkers, ambachtslieden en arbeiders die ook toen uitgebuit werden door de aristocratie en waarvoor Napoleon het opnam.
Onze leiders vragen erom . Lees “deconstructie van het kapitalisme”. ( misschien wordt ik u wel veroordeeld wegens opruiing )
Ik zie het probleem niet zo… in de steden wonen vooral linkse mensen die dit beleid willen. En dat betekent dat zij binnenkort niets meer kunnen (ver)bouwen, repareren, afgeleverd krijgen en alles zelf moeten doen. Of ze betalen 2x zoveel voor de geleverde diensten, het moet ergens vandaan komen…
Voor de bouwbusjes, klusbusjes en afleverbusjes is er meer dan genoeg werk buiten de (binnen)steden dus gewoon diesel blijven rijden !
Precies. Die klagende ondernemers snap ik niet. Er is werk genoeg voor ze, dus ze kunnen makkelijk buiten Amsterdam hun klussen doen. Er is overal een schreeuwend tekort aan vakmensen, juist ook buiten Amsterdam.
Partij van de Groenlinksen is er het grootst, de bewoners willen het zelf maar al te graag.
Overigens heeft Amsterdam volgens mij veel grotere problemen dan het fijnstof en CO2 van dieselbusjes, die een slechte gezondheid zouden veroorzaken. Vraag maar aan joden en homo’s. Wanneer zij ‘open en bloot’ door de stad lopen is de kans groot dat hun gezondheid wordt aangetast door gelovigen die niet van ze gediend zijn.
Typisch twee antwoorden vanuit de gouden kooi die slechts de bekende Telegraaf en en EW – platitudes weten te produceren, een en ander volgens het principe “een koe heeft vier poten dus alles wat vier poten heeft is een koe. ”
Wat weten zij nu toch van het geploeter ZZP -ers, nietwaar. Hadden ze maar en vak moeten leren.
Allemaal mensen die een witte zwartwerker of een zwarte witwerker in dienst hebben. Of een gekleurde bruinwerker. maakt niet uit , als het maar voor weinig is en ”btw hoeven we niet, want dat kunnen we niet aftrekken ”.
Leer mij ze kennen, want dat was ooit mijn wereld .
En die bus was de grootste kostenpost .
@Bert Ik ben zo’n 35 jaar ZZP-er geweest dus ik weet hoe het is om de eigen broek op te houden en elke maand BTW af te dragen. Als ik nu een klusbus had in Amsterdam dan zou ik mijn werkterrein eenvoudig verplaatsen. No way dat ik zo’n elektrische bus zou aanschaffen en dat is ook niet nodig want er is meer dan genoeg werk in de wijde omgeving van Amsterdam. Scheelt ook flink in parkeerkosten. Zo heb je al twee besparingen te pakken.
Maar goed, ik heb gemakkelijk praten, ik had geen klusbedrijf maar een architectenbureau in de regio Arnhem/Nijmegen. Geen personeeel, geen duur kantoorgebouw maar alles vanuit huis gedaan, en zeker geen busje. Ik ging meestal per speed pedelec naar de klanten. Vonden ze geweldig om even te proberen. Geen parkeerkosten, wel afschrijving maar gering. Ik had zo weinig bedrijfskosten dat de maandelijkse BTW-betaling mijn grootste kostenpost was.
Nu heb ik nog gemakkelijker praten, high on a hill in Curaçao. Lekker genieten van prepensioen, af en toe nog een klusje doen voor oude klanten, een beetje bijles in wiskunde geven aan lokale scholieren en vooral veel klussen aan de woning. Dus inderdaad een gouden kooi maar beter kan ik niet wensen.
Maar als de lekkende kraan niet meer gemaakt gaat worden door de klusser zal men gaan inzien dat er iets goed fout zit. Maar gelukkig zijn er meer klussen die de gemiddelde huisman,vrouw niet aankan.