Van een onzer correspondenten.

Laadpalen met een eigen accu maken snelladen mogelijk op plekken waar geen ruimte is op het stroomnet. Het Duitse Jolt Energy zet snelladers met een vermogen van 300 kilowatt neer op plekken waar de stroombehoefte eigenlijk te groot is om dat te kunnen doen. De oplossing: een accu in de laadpaal.

Wie normaliter zijn auto laadt met 300 kW aan een Fastnedlader bijvoorbeeld, gebruikt op dat moment even veel stroom als 100 keramische kookplaten tegelijk. Als er weinig ruimte is op het stroomnet, zal dat niet gaan. Maar snelladers staan nooit 24 uur per dag die 300 kilowatt te pompen. Daarom heeft Jolt ervoor gekozen om een accu tussen het stroomnet en de lader te plaatsen.

De accu wordt geladen met stroom op het moment dat het beschikbaar is. In de nacht kan de accu dus op hoge snelheid geladen worden en als om 18:00 โ€™s middags gekookt wordt door iedereen worden de accuโ€™s trager geladen. De output van het systeem kan dan altijd hoog blijven, zonder dat het stroomnet belast wordt. Sterker nog, het stroomnet kan actief ontlast worden door bij piekstroom de accuโ€™s te laden, volgens Bright.nl. Behalve met Tamoil wil Jolt ook bij winkelketens en fastย food restaurants aankloppen om laders te plaatsen.

***

Bron hier.

***