Van een onzer correspondenten.
Bent u op zoek naar de auto van uw dromen? De Chinese autoproducent BYD, de afkorting staat voor Build Your Dreams, maakt het u gemakkelijk, schrijft Menno Tamminga in Wynia’s Week. Op de website van de Nederlandse importeur van BYD kunt u via een link een formulier invullen en dan is het kassa. De Nederlandse overheid geeft namelijk 2.950 euro subsidie voor de aankoop van een elektrische auto. De subsidie geldt niet voor alle modellen, maar er blijft genoeg te kiezen.
Waarom is de Nederlandse overheid zo gul? De staatssteun voor de consument is onderdeel van het Klimaatakkoord (2019). Brandstofauto’s zijn vervuilend en krijgen een enkele reis autokerkhof. Nederland en Europa weten zich geen raad met de politiek gestuurde doorbraak van China en van Chinese bedrijven in de wereldeconomie, zo is de analyse van Tamminga.
Politici en topmanagers zijn benauwd dat de Chinese opmars de opmaat is voor een erosie van de industriële basis van Europa en dus van macht. De Europese Commissie voert mededingingspolitiek. Men strijdt tegen oneerlijke concurrentie. Want China steunt zijn elektrische autoproducenten met goedkope leningen en subsidies.
De Europese Commissie en de Europese regeringsleiders voeren tevens geopolitiek: Brussel wil overeind blijven in de Amerikaans-Chinese rivaliteit om technologie en militaire invloed. Het gevolg: botsend beleid.
Tegelijkertijd heeft de dreiging van de invoerheffing een ander gevolg. Chinese fabrikanten overwegen fabrieken te openen in Europa om zo de heffingen te ontlopen. Ze zullen met open armen worden ontvangen. Ze brengen banen en technologie. Zo is er in Born (Limburg) nog een deels ongebruikt fabriekscomplex waar het Nederlandse industrieconcern VDL tot voor kort in opdracht van BMW auto’s bouwde.
***
Voor het hele, uitgebreide artikel, zie hier.
***
Tamminga klets maar een end raak en bevooroordeeld. Ook bij Wynia’s week moet de schoorsteen moet roken he dus doen graag mee met het verspreiden van- voor het publiek- makkelijk verteerbaar materiaal.
Wynia’s week kunnen we derhalve gewoon indelen bij de msm waarin the usual suspects optreden en verhalen worden geschreven die aansluiten bij de belevingswereld
Wat we nodig hebben is een kanaal dat de verhalen van de msm ontkracht. Anders blijven we verder de fuik inzwemmen .
Gisteren zag ik een stukje op Nieuwsuur over Chinese auto’s die als spionnen zouden fungeren. Hilarisch. Vooral het serieus blijven kijken van de presentator.
Uiteraard was dit item bedoeld om mensen te weerhouden van de aankoop van een elektrische auto van Chinese makelij .
Tesla’s bijvoorbeeld filmen hun omgeving. Ook geluiden (gesprekken) binnen en buiten de auto worden opgevangen en opgeslagen! Dat doet Tesla niet voor niks. Chinese merken zullen het beslist ook doen. Ook de verbindingen van je telefoon (Bluetooth) zijn afhankelijk van technieken die de auto zitten. Daar zit een bedoeling achter.
@ Johan , als mensen dat zelf willen moeten ze toch niet lopen zeiken ?
Natuurlijk dat bedrijven mogelijkheden zien om met die data allerlei nieuwe ‘diensten’ te ontwikkelen.
De meeste mensen vinden dat ook gewoon fijn . Vooral als het gaat over de bestrijding van ‘criminaliteit ‘ vinden ze ineens alles toegestaan.
Het gebruik van DNA voor het oplossen van misdaden was verboden tot de zaak Marianne Vaatstra zich aandiende . Toen werd ineens toegestaan dat de gehele bevolking gedwongen werd om DNA af te staan .
Zo gaat het steeds verder . Binnenkort zal het zo zijn dat mensen die een auto hebben met brandstofmotor tot criminelen worden verklaard in de media en dan is het niet moeilijk te bedenken hoe een en ander verder zal verlopen .
Dan wijst jouw buurman fijntjes naar jouw brandstofauto met de opmerking ; wel een beetje ouderwets he . Wedden dat jij een eV koopt ! Nou ja , je zal wel moeten .
Laat ik het zo samenvatten: ik snap niet dat mensen niet begrijpen wat er aan de hand is. Elektrificatie is het doel wat de leiders zich hebben gesteld om de economie te redden. Dat stopt men niet door mee te stribbelen en de media te blijven volgen .
Integendeel .
Bij het artikel en levensgrote advertentie voor thuisaccu’s . Ongetwijfeld ‘made in China’ of een ander opkomend land.
100% Bert!
Bert, je kletst weer eens gigantisch uit je nek in je ijver om te scoren.
Marianne Vaatstra werd eind 1999 vermoord.
In 1994 werd het gebruik van DNA in forensisch onderzoek bij wet geregeld en dus met goedkeuring van het democratisch gekozen parlement.
In 2012 werd het zgn. verwantschapsonderzoek d.m.v. DNA wettelijk geregeld en kon de moordenaar worden opgespoord.
In de fabriek in Born word straks naar alle waarschijnlijkheid militair materieel gemaakt, althans daar is sprake van.
Daarbij zou ik nog niet eens een Chinese auto willen hebben, in merken zoals Hyundai, Mitsubishi, Toyota, enz om maar een paar voorbeelden te geven van auto’s buiten Europa heb ik toch wel meer vertrouwen in.
Daarbij een EV wil ik persoonlijk zo wie zo niet, en de grote olie concerns willen het zwarte goud nog lang niet de rug toekeren.
Maar Europa zal wel weer een buitenbeentje zijn met hun dictatuur.
Ik zou wat voorzichtiger zijn in uw aannames. Tien tegen 1 bevatten de koreaanse en japanse auto’s (net als de europese overigens) volop chinese onderdelen. Je zou haast zeggen waarin niet. Het is niet zo zoals gistermiddag een “elektro-vrouw” bij een kampeerwagen firma op radio npo1 oreerde dat goedkope elektra onderdelen uit China per definitie een kwaliteits probleem hebben(parafrase). Ik dacht gelijk als je dit soort taal uitslaat heb je weinig van de hedendaagse realiteit begrepen. Dit is/was de weg die onze politici enkele tientallen jaren geleden zijn ingeslagen. China als fabriek vd wereld.
Rien,
We hebben twee auto’s, nu net een nieuwe Hyundai, 5 jaar garantie onbeperkt kilometers.
Ik maak me niet druk dat daar wat aankomt als ze deze garantie geven.
En ja er zullen best wel wat chinese onderdelen inzitten, maar de kwaliteit bepaald Hyundai anders komt het er niet in.
Op 24 juni jl. staat er een column in de telegraaf. geschreven door Casper Burgering, sr. econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO, afdeling Sustainability Research.
Hij stelt -volledig feiten vrij- :
“Het belangrijkste hierbij is volgens de opstellers dat een partij in de keten financieel verantwoordelijk wordt gemaakt voor de verwijdering en verwerking van de afgedankte panelen. Dit kan de fabrikant van zonnepanelen zijn, maar ook de verkoper en/of installateur. Recycling is nuttig, want dat leidt tot minder afval op de stortplaats, het versterkt de circulaire economie en het creëert bovendien banen.
Een andere oplossing is dat slim nagedacht wordt over het ontwerp van zonnepanelen. Dit betekent concreet dat geïnvesteerd wordt in proefprojecten om te achterhalen wat de beste manier is om zonnepanelen zo te ontwerpen, dat ze aan het einde van hun levensduur veel makkelijker te recyclen zijn. En je kunt natuurlijk ook recycling van zonnepanelen verplicht stellen en/of het niet recyclen ‘bestraffen’ of het recyclen belonen. Want hoe complex het recycleproces ook mag zijn, zonnepanelen zijn uiteindelijk een rijke bron van veel nuttige herbruikbare materialen. Het wordt dus hoog tijd om het recyclen en de infrastructuur daaromheen in het zonnetje te zetten.”
Econoom Burgering gokt op toekomstige uitvindingen die het recyclen van sporen van zeldzame-aardmetalen economisch rendabel kunnen maken. Dream on !!
zonnepanelen zijn uiteindelijk een rijke bron van veel nuttige herbruikbare materialen.
Dat is het “praatje” in de media, in werkelijkheid heb je er geen bal aan, om panelen te recupereren heb je vreselijk veel energie nodig, om de resources te scheiden tot herbruikbare vorm.
De startups zijn geschrokken van de moeite, ze houden desondanks het verhaal er in om de verkoop te stimuleren.
ALLES wat met circulair te maken heeft is omgeven door leugens, desinformatie of geldinjecties ergens in de keten.
Groen = subsidie.
Ik heb net een bijdrage gestuurd .
Vorig jaar werd met veel tamtam een fabriek geopend waar matrassen gerecycled gingen worden .
Probeert u zich het businessplan voor te stellen als de enige opbrengst een paar stalen veren zijn en de rest chemisch afval.
De recycling van blikjes en kleine flesjes heeft een gehele nieuwe tak van industrie opgeleverd , namelijk die van automaten. Een industrie die zelf weer afval oplevert in een zichzelf versterkende spiraal omhoog. Daarnaast een heel nieuw ambtenaren- apparaat dat zich gaat bezighouden met opengebroken afvalbakken en een geheel nieuwe apparaat dat ze gaat repareren.
Al die kosten worden door de fabrikanten, die worden aangeslagen voor de kosten door de Stichting Verpact ( kassa ) doorberekend of verhaald via de afvalstoffen heffing aan de burgers . Gefundeness fressen voor de afvalbaronnen die steeds grotere jachten bestellen bij de Koninklijke jachtbouwer . En maar maar klagen die brave burgers dat het leven zo duur wordt en dan ook nog hun vrije zaterdag opofferen om afval voor ze in te zamelen.
Ik heb begrepen dat het mode is om weer zo’n dikke gecapitonneerde ombouw rond het bed te hebben.
3 x raden waar die vulling van gemaakt is…
‘recycling ‘ is voor veel mensen een toverwoord , maar in werkelijkheid een nieuwe tak in de keten van ultieme verspilling die industriën in de keten van ‘ hernieuwbare energie’ zijn; zelfs de meest vervuilende en energie intensieve. Wederom echter zal – of is het al – het een zeer profijtelijke industrie zijn voor de aandeelhouders en afvalbaronnen, dankzij het principe van externaliseren van de kosten; het principe waar de afvalindustrie (ook) op draait; het principe van zoveel mogelijk afval produceren om zoveel mogelijk winst te maken.
Recycling is de zoveelste truc waarmee het volk wordt misleid, want vroeg of laat zullen alle stoffen, waarvan de meeste irreversibel zijn, via vele profijtelijke omwegen, op de almaar groeiende afvalberg belanden.
Inzamelen , ontmantelen en verwerken van afval levert al decennia lang meer toegevoegde waarde dan de producten zelf . Dankzij het principe van externaliseren van kosten .
En ook die industrie is in handen van …. de chinezen . De VAM werd uiteindelijk verkocht aan een Chinese investeerder voor een paar miljard . ( lees ‘het einde van de vooruitgang )
Lees binnenkort ‘ we bouwen een afvalberg ‘
Als u wilt binnenlopen , schaf dan aandelen van afval -en recycling bedrijven ( renewi ) aan. De pensioensector ging u al voor .
Afval = Goud .
Afval verwerken kost goud, maak je van afval “grondstof” dan levert het geld op.
Zo wordt er bij die waardeloze compost uit die composteer installaties zuiveringsslib gemengd, dan heet het ineen “bemeste” tuinaarde…
Zodra je het als potgrond gebruikt kom je er achter dat het stinkt als een riool, en na een jaar komen de eitjes van vliegen uit…
Het leven is één groot feest voor de agenda 2030 waanzin.
Heeft niets met Agenda 2030 te maken. Die bestond nog niet eens.
Mooi verhaal over recyclen. Inmiddels lang geleden was er de binnenscheepvaart. die nog met enkelwandige schepen voer. Men had bedacht dat dubbelwandige schepen veiliger zijn (is ook zo) en dat de oude schepen ingeruild moesten worden voor nieuwe exemplaren. De verhouding varieerde, maar het was ongeveer drie oude schepen inleveren zodat er één nieuwe gebouwd mocht worden. Voorwaarde was wel dat het oude enkelwandige binnenvaart schip nog in de actieve vaart was. Tevens werd op die manier de binnenvaartvloot gesaneerd. Voor zover ik het me goed herinnern, heette dit de oud-voor-oud regeling.
Er waren vervolgens consortiums die oude schepen opkochten. Dat waren schepen die afgekeurd waren door bijvoorbeeld een aanvaring en waarvan de verzekering had uitbetaald (kassa 1). Die boten werden opgeknapt zodat ze weer ‘zeewaardig’ waren. Vervolgens voeren de schepen 10 keer de Rijn op en neer waarbij de lading bestond uit Rijnwater. Na 10 keer werden ze aangemerkt als ‘in de actieve vaart’. Vervolgens verkochten de nieuwe eigenaren het schip aan een sloperij (kassa 2). De sloper verkocht de onderdelen weer verder (kassa 3). En dat drie keer. Vervolgens bouwde een botenbouwer een nieuw schip dat hij verkocht aan een binnenvaartschipper (kassa 4).
@ Johan D .
Het ultieme verhaal gaat over bomen . In de hernieuwbare energie wereld worden complete bossen gekapt om te worden opgefikt in ‘hernieuwbare centrales ‘ ( kassa 1 ) die daarvoor subsidies ontvangen ( kassa 2 ) Vervolgens kwamen er bedrijven , zoals Trees for all, die op Wynia ’s week adverteren met de aanplant van bossen wereldwijd en compensatie van CO2 uitstoot . ( kassa 3) en nog steeds heeft niemand het door.
Vroeger werd je drie keer warm als je stookte op hout ; eerst het kappen , daarna het stapelen en dan – finally – van de warmte als je -eindelijk- met je zere rug op de bank zat .
Nu worden drie bedrijven slapend rijk van het kappen , waarvan de medewerkers jou vertellen hoe een en ander werkt .
oh en Johan , vergeet niet de rol van de binnenvaart én grote vaart in het vervoeren van afval doorheen Europa.
Overigens heette het natuurlijk oud-voor-nieuw ofzo. Ikzelf val inmiddels in de oud-is-oud regeling…;(
Heeft niets met Agenda 2030 te maken. Die bestond nog niet eens.
Daar sla je de plank mis, die agenda is al uit de tijd van de ruilverkaveling, in feite is zelfs de Marshallhulp een direct uitvloeisel van de voorloper van deze agenda, hij is in 1972 omgetoverd tot The Stockholm Declaration of 1972, uiteindelijk in agenda 21, en heden agenda 2030.
Het is vrijwel zeker bedacht door de Rockefellers, die met ALLES van de VN te maken hebben.
Ik ben er van overtuigd dat de geestelijk vader van deze technocratische dictatuur door de Rockefellers zijn bedacht, er zou zelfs géén VN zijn geweest zonder deze familie, en zonder VN geen agenda 2030.
Het verplichten van hergebruik is de hefboom om controle over materialen te krijgen.
Een en ander is allemaal met elkaar verbonden, die agenda 2030 zoals hij nu heet, daarin wordt werkelijk elk detail van ons leven tot in detail uitgewerkt. Vanaf het moment dat je geboren wordt, tot en met je dood.
Ik zie geen enkele andere bron voor ALLES wat er momenteel in de wereld gebeurd.
Ons Europa, we zijn eigendom van een een groep schatrijke industriëlen, ze zijn eigenaar van elke belangrijke instelling in ons land, nee heel Europa, en ze zetten er zelfs een gewenst parlement neer.
Dat wij onze bossen opstoken, en afval hergebruiken, dat bepalen ZIJ!
Een klein stukje, alleen de landbouw, de voedselvoorziening, onderzocht en uitgelegd door Elze van Hamelen.
https://www.youtube.com/watch?v=drtUEbduZws
Dit geeft een beetje inzicht in de massaliteit van dit alles, eerlijk gezegd, we kunnen hier onmogelijk aan ontsnappen, het is zo complex, en de bevolking leeft zo in de door de media opgezette narratief dat ze de waarheid, zelfs al een klein tipje van de sluier, ervaren wordt als krankzinnig.
Dus blijf ronddraaien in jouw economie van het hergebruik… het bestaat in werkelijkheid niet, de kosten van deze agenda “jouw” “economie” worden zonder dat wij het door hebben door ons betaald, ons bezit zal verdampen en als het verdampt is, dat wil zeggen, er is niets meer over, laat de macht de zaak klappen.
Waarschijnlijk de oorlog tegen de Russen, dan kunnen ze zelfs onder de mantel der “oorlogseconomie” alle bezit van burgers confisqueren.
Geniet er dus nog maar even van.
Bert
Recycling is niet het probleem. het subsidiëren ervan maakt het tot een probleem en creëert wangedrag. Wil je auto’s en alle onderdelen die eraan zitten storten in de hoop dat het ooit weer zodanig verkruimelt dat het door de natuur wordt opgenomen en langs die weg wordt hergebruikt. Koelkasten vaatwassers, diepvriezers storten? Alle bouwafval misschien? Maar je zal wel weer eens doordraven.
Uitstekend dus dat stoffen worden gerecycled. Die stoffen behoef je dan niet meer te mijnen, Met één maar. Als recyclen, ofwel hergebruiken duurder is dan veilig verbranden, dan verbrand je het toch gewoon. Precies zoals de natuur dat doet. Al zit ook daar soms een kwalijk luchtje aan.
Oh, voor onze stoorzender met zijn immer loze inbreng heb ik ook nog wat, het schijnt dat Macaron 100 euro per stem geeft voor iedereen die op zijn partij stemt. Hoe het zit met beïnvloeden van de verkiezingen wordt er niet bij verteld.
The French parliamentary coalition Ensemble, led by the Renaissance party founded by Emmanuel Macron, is allegedly offering €100 to all French people who will vote for coalition candidates in the upcoming parliamentary elections on June 30.
French X users have discovered an unusual advertisement of the Ensemble party association https://t.co/p3l1dTONjB the so-called “presidential majority”, which includes several French parties, including Emmanuel Macron’s Renaissance party. The Ensemble website presents a list of candidates from the coalition with a call to come to the elections on June 30 or July 7 and vote. At the same time, if you vote for the correct candidates, you are entitled to the “Macron bonus” which amounts to €100.
According to the instructions of the site, the Macron bonus will be paid to people who vote for the presidential majority candidates on June 30 and send their social security number to the e-mail specified on the site.
This “vote buying” attempt, if proven true can be considered an act of desperation.
Mijn hemel, hoe stom kan je zijn?
Hoe kan men controleren of je inderdaad gestemd hebt op de partijen die Macron steunen?
Oh ja, dat moet je zelf opgeven en daar is dan geen enkele controle op mogelijk want ook in Frankrijk is stemmen geheim, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Rusland.
Je bent in je haast om slim over te komen er weer eens ingetrapt.
Tip: google eens op ‘prime Macron’.
Tenminste als je de Franse taal een beetje begrijpt, hetgeen ik betwijfel.
Meid, kijk uit want anders stik je nog eens in je jaloezie.
Nederlandse auto’s met verbrandingsmotor gaan niet naar het autokerkhof, maar naar Afrika en Azië, waar ze nog heel welkom zijn.
Integenstelling tot EV’s, want daar kunnen ze niets mee. Weinig laadpalen in de rimboe.
Hoelang nog houdbaar in Nederland?….
‘Potsierlijk: Brussel bestraft de invoer van Chinese elektrische auto’s, Nederland geeft juist subsidie!’
Deze regeringscoalitie moet haast maken in de nieuwe werkelijkheid…..