Van een onzer correspondenten.
ITER, het grootste kernfusieproject op aarde, heeft een nieuw stappenplan aangekondigd. De organisatie verwacht dat de eerste fusiereacties in 2035 zullen plaatsvinden. In het nieuwe stappenplan wordt voorzien dat er tegen 2035 deuterium-deuterium-reacties zullen plaatsvinden in de reactor. Later zullen ook deuterium-tritium-reacties plaatsvinden. Dat liet ITER weten na een vergadering eerder in juni. Volgende maand komt ITER met meer informatie.
Twee maanden geleden schreef Bright.nl:
‘Ingenieurs zijn erin geslaagd om een kernfusiereactie op te wekken in een reactor die bedekt is met wolfraam, in plaats van het gebruikelijke grafiet. Het was de meest energetische reactie in zo’n reactor tot nu toe. De reactie werd opgewekt in de Environment in Steady-state Tokamak (WEST), een experimentele reactor in Frankrijk. Het plasma bereikte temperaturen van rond de 50 miljoen graden Celsius. De reactie duurde meer dan zes minuten. De resultaten werden bevestigd door het Amerikaanse Princeton Plasma Physics Laboratory. Hoewel eerder al langere en hetere reacties werden opgewekt in fusiereactoren, is dit een record voor een reactor die aan de binnenkant bedekt is met wolfraam. Wolfraam is een geschikt materiaal omdat het onder meer een zeer hoog smeltpunt heeft. Het plasma was 15 procent energetischer dan in het verleden en tweemaal zo compact. In totaal werd er 1,15 gigajoule in de reactor gepompt om de reactie te onderhouden.’
Deuterium en tritium zijn waterstofisotopen met respectievelijk een en twee extra neutronen in de kern. Deze isotopen worden in fusiereactoren gebruikt als brandstof. In zo’n reactor worden enorme temperaturen opgewekt, hoog genoeg om de atoomkernen om te zetten tot plasma. Dat is nodig om ze te laten samensmelten tot helium. Daarbij komt een zeer grote hoeveelheid energie vrij.
Het oorspronkelijke doel was om voor het eerst plasma te produceren in 2025. Deuterium-tritiumreacties moesten in 2035 plaatsvinden. Dat wordt nu uitgesteld naar een latere datum. Eerst zullen deuterium-deuterium-reacties plaatsvinden. Die laatste zijn minder energetisch.
Het project heeft te kampen met een aantal moeilijkheden. In 2022 werden defecten ontdekt bij de thermische schilden. Die moeten gebruikt worden om de magneten te beschermen tegen de superhete temperaturen in de reactorkamer. Ook werden scheurtjes gevonden in de thermische leidingen. Die moeten volledig vervangen worden. In totaal moet zo’n 23 kilometer aan leidingen uit de reactor worden gehaald. Het einddoel van ITER is om aan te tonen dat (veel) meer energie kan worden opgewekt met deuterium-tritium-reacties dan nodig is om de reactie op te starten. Dat moet aantonen dat het haalbaar is om stroom op te wekken met kernfusie. De reactor is momenteel in aanbouw in Zuid-Frankrijk. Verschillende landen uit de EU, de VS, Rusland, China en anderen werken mee aan het project.
***
***
Een getemde zon op onze planeet cq kernfusie voor energielevering in de toekomst zal m.i. een project blijven dat nooit zal worden afgerond in een commercieel en betrouwbaar werkende installatie.
In mijn zijdelingse betrokkenheid (ECN) bij deze ontwikkeling (bepaling grootte van schades bij uit baan vliegende plasma pakketjes) heb ik een weddenschap uitstaan dat ik in mijn leven de werking van zo’n reactor niet meer ga meemaken.
In nu weer 2035 na het zoveelste uitstel ben ik 88 en er zullen nog wel wat technische problemen gaan optreden. Die weddenschap ga ik winnen en die fles te dure whiskey daar mogen mijn nazaten zich te goed aan gaan doen.
Gisteren waterstof is een watersof en nu kernfusie op onze planeet is een illusie.
Mooi bedenksel, maar ook dit word niets.
Hoelang kunnen ze het in bedwang houden?
Ik zeg niet lang, thorium zou meer paraat kunnen maken dan kernfusie.
Maar goed, veel mensen verdienen er hun kost mee en stommer zullen ze er niet van worden, en met geluk kan een klein idee groot worden met de vinding van de juiste materialen.
Neem de gloeilamp, neem de radiobuis, en neem de transistor, neem de chip, neem de nano technieken in de electronica.
https://www.deingenieur.nl/artikel/internationaal-en-elektrisch-vliegen-vanaf-maastricht
Is al lang Rien dat men electrische vliegtuigen heeft.
DHL heeft er al meerdere, allemaal reclame stunts.
Die verplichte accu wissels kosten al kapitalen.
Ik.stap nog liever in een antieke piper cub j3 dan in een vliegende vuurbal.
Van centrum Maastricht naar het vliegveld is al 16 minuten.
Met een auto van Maastricht naar Aken of Luik is 36 minuten.
Duh….
Ik denk niet dat de tokamak het gaat worden, maar wel laserfusie, dat kost wel veel rekenkracht maar dat is over tien jaar geen probleem.
Voordeel van laserfusie is ook dat het zeer klein schaalbaar is.
Mark my words.
haha . over tien jaar zijn we allemaal dood .
lees de doemverhalen maar .
Bert
iJe bedoelt volgens de berekeningen van jou/ Of had jij er iets meer tijd voor uitgetrokken?
Zal mijn dochter van 47 erg blij van worden Bert. Ik ga het haar meteen vertellen.
Er zijn al veel eerder fusie reacties opgewekt. Alleen heeft dat altijd meer energie gekost dan het opleverde.
ITER bedoelt dat het nu energie neutraal gaat worden, zijnde het eerste doel van ITER… Laten we aannemen ~2050.
Daarmee hebben we dus nog lang geen fusie-reactor die zinvol is.
Daar moeten we wel naar toe als we dingen willen doen zoals naar sterren reizen, enz.
Voor de opwek van stroom op aarde zijn kernreactoren zinloos want een factor >5 duurder dan
Gaap
Bas
Naar sterren reizen? de dichtstbijzijnde is de zon. Vergeet niet je goed aan te kleden.
Belgie ?
Bas
Als ik het goed heb begrepen had het laatste experiment een periode van 1 seconde dat er even meer energie uitkwam dan erin ging.
https://www.deingenieur.nl/artikel/voor-het-eerst-levert-kernfusie-meer-energie-op-dan-erin-gaat
De kernfusie in de Zon is een zeer traag verlopend proces, kernfusie wat men op Aarde wil gebruiken laat zich beter vergelijken met de processen tijdens een supernova.
Energieproductie in de kern van de Zon is ~270 W/m3, vergelijkbaar met de warmteproductie van een hooiberg.
Het duurt gemiddeld 9 miljard jaar voordat 4 protonen fuseren tot een heliumkern.
De temperatuur in de kern is 15.7 miljoen K, er is evenwicht tussen energieproductie, druk en uitstraling.
Voor kernfusie op Aarde is het gebruik van de reactie van D met T (deuterium met tritium) het meest voor de hand liggend, de optimale reactietemperatuur is het laagst (800 miljoen K) vergeleken met andere reacties.
T komt niet in de natuur voor
T komt niet in de natuur voor maar kan gekweekt worden uit lithium. Mogelijk nadeel bij een D-T reactor is de hoge neutronenflux, 100 keer sterker dan bij splijtingsreactor.
Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er de komende ~20 jaar nog geen commerciële fusiereactor zal draaien.
Tritium is te vinden in het zonnestof op de maan.
In theorie genoeg voor miljoenen jaren.
Je bedoelt ³He, T heeft een halfwaardetijd van 12 jaar.
Natuurlijk gaat het lukken om met die kernfusie rendabel stroom op te wekken. Als het in theorie kan, prutst de Homo Sapiens net zo lang dat het in de praktijk ook lukt. En daarna wordt het verder en verder verbeterd.
De boekdrukkunst, de stoommachine, de elektronica, de geneeskunde, allemaal hadden ze een zeer lange aanlooptijd. Toen kwam de doorbraak en opeens was er de transistor, de open-hartchirurgie etc.
Als het in theorie kan, prutst de Homo Sapiens net zo lang dat het in de praktijk ook lukt. Maar het voorgaande in acht nemend kan het zo nog 200 jaar duren.
Moet je je eens een voorstelling proberen te maken van het moment dat mensen vuur vonden. Een bosbrand of zo. Hoe lang duurt het niet voordat je door hebt dat je met dat vuur veel meer voedsel ter beschikking hebt doordat je in kokend water allerlei planten kunt koken. Laat staan de tijd die het duurt voor dat je door hebt dat je er ijzererts mee kunt smelten om er messen, ploegen en helaas ook zwaarden van te maken.
De ontdekking en utiliseren van het vuur is volgens mij vergelijkbaar met de ontdekking en utilisatie van het atoom: voordat je dat volledig beheerst ben je vele generaties verder.
Lees ‘Vuur en beschaving’ van J Goudsblom. https://www.bol.com/nl/nl/f/vuur-en-beschaving/9200000037317020/
Het vuur is nog steeds s’mens belangrijkste uitvinding.
Alleen wordt de homo sapiens steeds dommer, zie grote steden, of Amsterdam. Slimme mensen worden schaars en er blijft een onwetende narcistenculb over die dan volledig afhankelijk is van zichzelf. Dan implodeert de zaak.
Eerlijk gezegd geef ik de thorium reactor meer kans van slagen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/21/china-opent-kernreactor-van-de-toekomst-kernfysicus-nathal-seve/#:~:text=Op%20een%20zandvlakte%20bij%20de,koelmiddel%20en%20produceert%20amper%20kernafval.
Maar goed… als je het niet probeert weet je zeker dat het niet lukt.
Of topic wellicht…
Ik was afgelopen weekend op de Red Bull Ring te vinden.
Leuke belevenis. Eén keertje is wel genoeg voor me. 2 ontzagwekkend slechte commentatoren (Duits en Engels), waardeloze DJ’s en die Red Bull drankjes zijn niet te zuipen. Maar toch, een geweldige belevenis. Een feest van vele nationaliteiten die het uitermate gezellig maakten met elkaar.
Hoe dan ook… de reis heen en terug… Ooit was de Autobahn geweldig. Ik maakte er tussen mijn 25e en 40e een sport van om bij Kufstein af te tanken en vervolgens pas weer te stoppen bij de Van der Valk in Venlo.
Maar helaas… wat is er aan de hand in Duitsland? 1400 Baustellen op de Reichswegen! En dat al 25 jaar lang.
Kruiperde de kruip, en daartussen rijden de Mercedesen als Hamilton boven de 200 km/u. Paar gruwelijke ongelukken gezien met gigantische files tot gevolg.
Wat een krankzinnig land is dit. Humor is de Duitsers volledig vreemd. Is het nou zo moeilijk een maximum snelheid in te voeren van pakweg 130 km/u?
Dat racen kost mensenlevens en duurzaam is het ook niet bepaald. Ongeacht de energiebron.
In Oostenrijk is het zeer veel beter geregeld. Hoe dan ook, de Duitsters schaffen helemaal niets meer, en zelfs dat niet.
Ik rijd tienduizenden kilometers door Duitsland ieder jaar, maar kan me niet vinden in deze ervaring. Vroeger zaten er veel meer idioten op de weg. Nu minder. Maar waar het kan rijd ik ook 250 km/u. Dat doe ik niet met anderen in de auto of als het verkeer het niet toelaat!
Vooral ’s nachts dus.
Zou ik niet meer doen, als je je realiseert hoeveel – vooral nachtelijke – wildaanrijdingen er plaatsvinden in dat land.
Elke paar minuten één. En die zwijnen hebben geen remlichten.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/155393/umfrage/verunglueckte-bei-unfaellen-durch-wild-auf-der-fahrbahn/
Zal mijn dochter van 47 erg blij van worden Bert. Ik ga het haar meteen vertellen.
Het woordje “extra” in de derde alinea is misleidend. In de trits Waterstof, Deuterium, Tritium heeft de atoomkern 1 proton en respectievelijk 0, 1, 2 neutronen.
Indien we praten over de energie voorziening zijn er drie opties voor miljoenen jaren leven en welzijn: 1. Uraan-kweekreactoren, 2. Thorium idem en 3. kernfusie. Technisch wetenen we van de eerste het meest, de tweede iets minder en van de derde het minst. Energievoorziening is echter zo belangrijk, dat we totdat we zeker weten, dat een van die drie werkt aan alle drie moeten doorwerken. M.i. dus het het hardst aan die eerste, maar eveneens aan die andere twee.