Van een onzer correspondenten.
Zoals AutoWeek eerder voorspelde, is de bodem bereikt van de zogenaamde SEPP-subsidiepot die is bedoeld om de aankoop van een tweedehands elektrische auto aantrekkelijker te maken. Er is voor 14.700 gebruikte EV’s subsidie aangevraagd. Een nieuwe kans krijgt de automobilist niet meer.
Het is na dit jaar ook over en uit voor de subsidieregeling voor nieuwe elektrische auto’s.
Autoweek:
‘Onlangs schreven we dat het deze week definitief over en uit zou zijn voor de SEPP-subsidiepot met daarin budget om de aanschaf van een tweedehands elektrische auto aantrekkelijker te maken. De bodem kwam in zicht en is daags daarna bereikt. Dat betekent dat de volledige 29,4 miljoen euro die begin dit jaar beschikbaar werd gesteld is vergeven. Er is voor 14.700 gebruikte elektrische auto’s SEPP-aanschafsubsidie aangevraagd. Op een gebruikte elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde (fiscale prijs) van maximaal €45.000 kon je een stimulans van €2.000 tegemoetzien.’
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) geeft aan dat het mogelijk is dat er toch nog een beetje budget beschikbaar komt, doordat aanvragen kunnen worden ingetrokken of afgewezen. Met de snelheid waarmee de SEPP-subsidiepot met daarin budget voor elektrische occasions de laatste maanden leeg werd getrokken, acht Autoweek de kans dat er opeens een substantieel deel beschikbaar komt erg klein. Er komt in 2025 geen nieuwe subsidieregeling om de verkoop van elektrische occasions aan te jagen. Dat feestje is dus definitief voorbij.
Het is na dit jaar ook over en uit voor de subsidieregeling voor nieuwe elektrische auto’s. Begin deze week was er voor 27,72 miljoen (48,8 procent) subsidie aangevraagd voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Dat was voor 9.397 auto’s in totaal. Er is nog 30,28 miljoen over (52,2 procent), goed voor nog 10.264 aanvragen.
***
Bron hier.
***
Waarom moet ik mij hier druk om maken. De vorige brandstofauto was ook zonder subsidie. Een nieuwe elektrische auto koop je niet tweedehands. Blijft een elektrisch hebbeding. Je koopt toch ok geen tweedehand mobieltje van 5 jaar oud. Daarnaast zijn er nu weer de nieuwste speeltjes op de markt. De oostenrijkse gelande wagen. Een terreinauto met op ieder wiel een motor. Kun je een donut mee maken. Lekker de blits maken in de PC. En dat maar voor 200k. Die komt op de bv want we zijn helemaal voor klimaat.
China waarschuwt voor invoertarieven op stekkerauto’s; ’EU gaat investeringen mislopen’
REUTERS/DFT
AMSTERDAM – Importarieven op in Chinese elektrische auto’s zijn in strijd met de wereldwijde handelsverdragen en moeten worden geschrapt. De handelswijze van de Europese Unie is onverenigbaar met de regels van de EU zelf en die van de Wereldhandelsorganisatie (WHO).
Dat heeft de de Chinese Kamer van Koophandel voor de Import en Export van Machines en Elektronische Producten (CCCME) die twaalf Chinese autofabrikanten vertegenwoordigt, tegen de Europese Commissie gezegd „We zijn erg bezorgd. We dringen er bij de Europese Commissie op aan om deze onrechtmatigheid te corrigeren en het onderzoek naar Chinese subsidies op elektrische auto’s te beëindigen”, zegt CCCME-vicevoorzitter Shi Yonghong.
De Europese Unie heeft voorlopige tarieven opgelegd van tussen de 17,4% en 37,6% eerder in juli op in China geproduceerde elektrische auto’s, waaronder de Chinese merken BYD, Geely en SAIC, maar ook modellen die in China zijn gebouwd door westerse fabrikanten zoals Tesla en BMW.
Geen schade
Volgens Shi hebben Europese autoproducenten een stabiel aandeel in de EU en zijn er geen signalen dat zij schade ondervinden van de import van Chinese stekkerauto’s. De CCCME stelt dat mochten Europese autobouwers verliezen lijden, dat het niet door de import uit China komt. Daarnaast stelt de organisatie dat het onderzoek van Brussel niet transparant is.
De Commissie, die toezicht houdt op het handelsbeleid van de EU en haar onderzoek zal voortzetten tot eind oktober, zegt dat het niet de bedoeling is om Chinese elektrische auto’s te verbieden, maar dat er maatregelen nodig zijn om een gelijk speelveld te garanderen. „Ons onderzoek is volledig in overeenstemming met alle relevante EU- en WHO-regels”, aldus een woordvoerder.
Evenwichtige oplossing
Chinese autofabrikanten willen volgens Shi dat Brussel en Peking tot een ’evenwichtige oplossing komen’, maar er is nog steeds een grote kloof bestaat tussen EU-tarief van 20,8% en China’s streven naar nul handelsbeperkingen. „Om een middenweg te vinden, hebben we het over ergens tussen de nul en de 20%”, zegt de CCCME-vicevoorzitter.
Shi waarschuwt Europa dat EU het risico loopt dat Chinese auto- en batterijfabrikanten niet meer in Europa willen investeren. „Ik denk dat dit van groot belang is voor EU-lidstaten, omdat veel lidstaten investeringen uit China verwachten.”
EU-lidstaten verdeeld
EU-lidstaten krijgen aan het einde van het onderzoek in november het laatste woord over de heffingen. Binnen Europa is er hevige verdeeldheid over de invoertarieven op Chinese stekkerauto’s. Frankrijk is groot pleitbezorger van invoerheffingen. Duitsland faliekant tegen, omdat het land grote schade verwacht aan de eigen auto-industrie. China is de belangrijkste markt voor BMW. Daarnaast bouwen BMW en Volkswagen veel auto’s in China voor de Europese markt, die ook belast worden.
Ja je moet nou eenmaal geen ruzie gaan maken met je hof-leveranciers, hoe dom kun je als eu zijn, dat gaan ze nu wellicht uittesten de brusselse clique.
https://ejbron.wordpress.com/2024/07/20/groene-nachtmerrie-zeven-gewonden-door-ontplofte-fietsaccu/
Elk kwartier op de radiozenders… reclame voor elektrische en hybride auto’s.
Reclame op een duur medium, ze zitten met die elektrische auto’s in hun maag.
Nu de subsidie op is kan het helemaal niet meer uit, je kunt de aandelen voor EV’s rustig van de hand doen.
De EV is mislukt, oh, ok er zijn wat Apple gebruikers die een Tesla hebben, dat is ook een niche, geld zat en niet slim zullen we maar zeggen.
Het is leuk lezen op de EV sites, mega kortingen, je rijdt voor niets, je kunt met je zonnepanelen laden…
Eigenlijk is het vreemd dat ze zo slecht verkopen.
Wat zou er toch aan ontbreken?
Een economische activiteit die gesubsidieerd moet worden is niet levensvatbaar en brengt de wel levensvatbare activiteiten in gevaar. Een parasitaire levensstijl gaat altijd ten koste van het gast organisme.
Bijzonder artikel…
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/audi-werkt-aan-sluiting-fabriek-in-vorst-dit-jaar-al-1-410-jobs-weg/10554962.html#:~:text=Audi%20start%20de%20wet-Renault,bekendgemaakt%20tijdens%20een%20uitzonderlijke%20ondernemingsraad.