Van een onzer correspondenten.
De luchtvaartmaatschappij KLM geeft meer reclamegeld uit aan vluchten met een relatief lagere C02-uitstoot. Een proef in Noorwegen met deze techniek heeft naar eigen zeggen KLM geleerd dat het mogelijk is om milieubewuster reclame in te kopen zonder omzetverlies op te lopen.
De luchtvaartmaatschappij gebruikte CO2-vliegdata van Google om de uitstoot op zijn eigen routes te vergelijken met die van concurrenten. Op de afstanden waar KLM ‘groener’ vloog, schroefde het marketingteam de budgetten op. Op de routes met relatief meer uitstoot ging het Noorse budget omlaag.
Via ‘nudging’, het geven van subtiele marketing-duwtjes, worden zo consumenten bij hun keuzen gestuurd. KLM heeft 160 bestemmingen wereldwijd en het kan 22.000 mogelijke vliegroutes aanbieden. In Noorwegen exploiteert KLM 746 routes. Voor die routes werd de data Googles Travel Impact Model ingezet. De lessen uit de Noorse CO2-pilot, die rond de jaarwisseling liep, zullen wereldwijd worden uitgerold binnen KLM en naar Air France. Zie voor de gehele CO2-marketingstrategie hier.
***
Bron hier.
***
Tja, je moet toch wat he om nog een beetje geloofwaardig over te komen bij de Groene Khmer.
Ben jij het echt?
Ik trap er niet meer in!
De beste babbelaars vinden altijd de weg naar reclame en propaganda. Met indoctrinatie als einddoel.
CO2 is geen bedreiging en wordt het ook niet. Men zou het over locatie, lawaai, en giftige componenten moet hebben. Dit is een ordinaire afleidingsmanoeuvre.
Exact Peter, en dan wordt bij het boeken voorgesteld om een bedrag bij te voegen om je CO2 uitstoot te vergoeden . Ben je gek, denk ik dan, CO2 is goed.
” What can I do to reduce the impact of my flight?
You could consider contributing to extra Sustainable Aviation Fuel (SAF). Sustainable Aviation Fuel is an alternative to kerosene that emits less CO₂ over the lifecycle of the fuel. You can learn more about SAF and how to purchase it in the next steps of your booking by clicking on the sustainability option. “
Snap je dat noU/
Ik bedoel dit; een paar dagen geleden aan Bas om commentaar gevraagd op dit artikel:
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10551952/duitsland-zoekt-investeerders-voor-nieuwe-gascentrales
Alles kan toch met wind en zon?
Tot op heden niets gezien. Zou hij ziek zijn?
Excelente kopie van Anthony.
Investeerders zullen gek zijn. Je gaat toch niet investeren in een gascentrale als die door een regering die zwaar van het padje is meteen na de bouw omwille van het ‘gevaarlijke” CO2 weer kan worden uitgezet. Zoals in het maffe Nederland met de nieuwe kolencentrales gebeurde. En de belastingbetaler de geleden schade door opgelegde misinvesteringen mag ophoesten. Dat snapt Bas zelfs.
Een grote impact op het brandstof verbruik zijn de starts en landingen. Echte innovatie is om niet te landen. Passagiers kunnen ook met een parachute uitstappen ipv een tussenstop Alleen met kleine handbagage. De gebruikers van een private jet zijn een stuk milieu bewuster. Zij huren het hele vliegtuig.
Zijn Amerikaanse klimaatdoelen nog wel haalbaar?
Tegenwind voor vergroening in VS, na wervelende start stokt het in de uitvoering
Paul Jansen
WASHINGTON – De groene industriepolitiek van de Amerikaanse regering kampt met tegenwind. Met name de sectoren voor zonnepanelen en windenergie zitten in de hoek waar de klappen vallen. In het Nederlandse bedrijfsleven merken ze de gevolgen, de vaart lijkt eruit.
President Biden kondigde in 2022 een groot pakket maatregelen aan om de industrie te verduurzamen en de inflatie te beteugelen. Met deze zogeheten Inflation Reduction Act (IRA) is een bedrag van 700 miljard dollar gemoeid, waarvan iets meer dan de helft uit subsidies en fiscale voordelen voor vergroening bestaat. Het moet bedrijven aanmoedigen in de VS te produceren, wat banen oplevert, en tevens de overstap naar schone energie een flinke duw in de rug geven. De CO2-uitstoot van de VS zou daardoor in 2030 maar liefst 42% lager uitkomen ten opzichte van 2005.
Vertraging
De realiteit blijkt twee jaar later weerbarstiger dan de tekentafel. Na een wervelende start lijkt de vaart uit de industriële vergroeningsslag. Vraaguitval, hogere kosten, rompslomp rond subsidieregels en overproductie van concurrenten in China worden als oorzaken genoemd.
Eerder deze maand ging bijvoorbeeld een bekende grote installateur van zonnepanelen, het op de Nasdaq genoteerde Sunpower, failliet. Het was bepaald niet de eerste ineenstorting in de sector dit jaar. Het bedrijf, dat opereerde op de consumentenmarkt, weet de neergang aan een liquiditeitscrisis door een ’scherpe daling in de vraag’.
De Amerikaanse energiemarkt kampt met een overaanbod van zonne-energie. Staten als Californië hebben daarom hun subsidie op de afname van zonnestroom teruggeschroefd. Hogere rentetarieven maken de aanschaf van panelen bovendien minder rendabel.
Onzekerheid
Ook projecten voor windenergie ondervinden problemen. Nieuwe windmolenparken op zee zijn door de oplopende rente economisch onrendabel, zelfs met subsidie. Windenergiebedrijf Ørsted heeft twee grote projecten voor de kust van New Jersey geschrapt ter waarde van $4 miljard. Oliegigant BP schreef ruim een miljard af op de offshore windsector. Acht van de twintig uitgeschreven tenders voor de Amerikaanse oostkust hebben inmiddels vertraging opgelopen of zijn afgeblazen. En dan is er natuurlijk ook de politieke onzekerheid in verband met de naderende presidentsverkiezingen.
Volgens de Financial Times is inmiddels bijna 40% van alle aangekondigde investeringen onder Bidens groene industriepolitiek vertraagd of geannuleerd. Het gaat om projecten met een waarde van zo’n $84 miljard, waaronder lithiumbatterij- en zonnepanelenfabrieken.
Capaciteit
Onder Nederlandse bedrijven die in de Amerikaanse offshore windenergiebranche actief zijn, wordt het beeld herkend. „We zien dat het stokt”, zegt Ernst Wassenaar, manager Amerika van Geomil, een bedrijf uit Moordrecht dat specialistische apparatuur levert voor bodemonderzoek, zoals nodig bij de bouw van windturbines. „In de VS is drie, vier jaar geleden veel onderzoek uitgevoerd voor windparken op zee. Nu stagneert het.”
Wassenaar noemt een gebrek aan capaciteit als een van de belangrijke factoren voor de terugval.„Het ontwikkelen van dit soort parken vraagt om de juiste mensen, materieel en infrastructuur. Je hebt gespecialiseerde en grote installatieschepen nodig. Die heeft de VS niet, of niet voldoende. Vanwege de Jones Act kunnen niet zomaar schepen vanuit bijvoorbeeld Europa worden ingezet.”
De Jones Act schrijft de inzet van in de VS gebouwde en geëxploiteerde schepen voor, een maatregel die de eigen industrie moet beschermen.„De VS schiet zich daarmee in de voet. Ik denk dat het IRA-pakket in het begin een aanjagend effect heeft gehad, maar nu in de uitvoering beperkingen kent”, aldus Wassenaar.
Gevolgen
Boskalis, met een vloot van zeshonderd schepen, is zo’n speler in de bouw van offshore windparken. De onderneming, die in de VS vanuit Houston en een nieuw kantoor in Providence bij Boston opereert, werkt in een consortium met Ørsted en Eversource bij twee offshore windprojecten voor de Amerikaanse oostkust (niet de twee geannuleerde). Het relatief kleine South Fork Wind park, bestaande uit twaalf turbines bij Long Island, is klaar. Met de bouw van het Revolution Wind Park (65 turbines) voor de kust van Rhode Island is een begin gemaakt.
Het consortium is ook betrokken bij de levering van Amerikaanse schepen en training van bijbehorende bemanning in verband met de Jones Act. Wat de impact is van de gesignaleerde kentering in de Amerikaanse markt voor het Nederlandse bedrijf, is onduidelijk. Een woordvoerder van Boskalis wil niet inhoudelijk reageren op vragen hierover.
Hoewel windenergie inmiddels in 10% van de Amerikaanse elektriciteitsvraag voorziet, staan offshore windparken nog in de kinderschoenen. Koploper China telt er inmiddels 129, de VS 3. Ter vergelijking, Nederland heeft er 11. Weliswaar speelt hier mee dat de Amerikanen veel ruimte op land hebben, maar daar zijn wel beperkingen qua grootte en afstand.
Klimaatdoelen
Voor windmolens geldt the bigger the better. China bouwt inmiddels aan een windturbine zo hoog als de Eifeltoren, met een vermogen van 22 megawatt. Oudere windmolenparken in Nederland produceren 2 tot 4 megawatt per stuk, de nieuwere 8 tot 9 megawatt. Daarnaast moet een windmolenpark relatief in de buurt van de verbruikers staan. Een flink aantal grote steden ligt aan de kust. In de VS gaat 5% van de stroom verloren tijdens transmissie en distributie.
De VS had voorzien dat de offshore windmarkt de komende jaren hard zou groeien van $33 miljard naar bijna $90 miljard in 2030. Er staan of stonden zo’n 190 offshore projecten in de planning. Of dat nog haalbaar is, en daarmee de CO2-reductiedoelen, is door de stagnatie de vraag.
Knipselkrant, zou het niet mogelijk zijn om enkel een link op te geven voor het artikel dat je zo interessant vindt? Of start je eigen website. Jou artikels hebben meestal niets te maken met het artikel van Climategate.nl en nemen veel plaats in beslag. De bedoeling is om commentaar te geven op het artikel van CG, of op commentaar van anderen. Ik vind jou gebruik van deze ruimte storend.
“zou het niet mogelijk zijn om enkel een link op te geven voor het artikel”
Dat is mogelijk maar ik heb de indruk dat velen hiet nooit de moeite doen om op een link te klikken.
“De bedoeling is om commentaar te geven op het artikel van CG…”
Check eens de reacties van de afgelopen dagen: Minder dan de helft van de reacties gaan inhoudelijk in op het artikel van CG.
“…en nemen veel plaats in beslag”
Dat geldt ook voor de nog langere teksten van Pijnse van der Aa. Heb ik jouw commentaar daarop gemist?
@ Rudi
Google een zin uit de tekst en gij zult vinden.
Alleen zijn de artikelen meestal achter een betaalmuur.
Nu kan je dus iets lezen wat je anders niet te zien krijgt.
Lees het of lees het niet.
Artikel van vandaag:
https://www.telegraaf.nl/financieel/1454271928/tegenwind-voor-vergroening-in-vs-na-wervelende-start-stokt-het-in-de-uitvoering#:~:text=WASHINGTON%20%2D%20De%20groene%20industriepolitiek%20van,hoek%20waar%20de%20klappen%20vallen.
Een link raakt vaak vast in het filter.
Zie mijn link van het artikel om 19:36 is in de wacht.
Inderdaad heeft niet iedereen toegang tot bv mn oa de Telegraaf en NRC.
Dus hele artikelen zijn mij zeer welkom.
Dit is het KLM commerciële-concurrentie-marketing-strategie vervolg op de generieke marketing ‘plant een vlieg-schuld-boom’.
Ik vind nog steeds de betere klimaatstrategie …… ‘Just Dig it’, echter dan moet bomenkap-biomassa wel wettelijk afgeschaft als zogenaamd ‘duurzaam’.
“Ik vind nog steeds de betere klimaatstrategie …… ‘Just Dig it’”
Bomen verdampen bijzonder veel water.
Just Dig it kan jaren later slecht uitpakken, tenzij je plant waar een overschot aan water is.
Dat overschot is er bijna nergens meer omdat boeren of steden het water nodig hebben voor voedsel productie of drinkwater.
Wel mooi dat mensen doneren om een prettig gevoel krijgen bij bomen op een plek in de wereld waar ze met KLM naartoe kunnen vliegen om te gaan kijken.
‘Halve maantjes graven, met een schep.’
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zo-kan-een-gebied-in-afrika-dat-2-keer-zo-groot-is-als-europa-weer-vruchtbaar-worden/
Dat water dat die bomen verdampen brengt het verdampte water doorgaans verder het land in.
Scheffer
Inheemse bevolking kon of wilde voor Jan Pronks tijd waterputten niet onderhouden zodat alles misliep. Wijlen mijn tante vertelde mij dat. Zou er veel veranderd zijn? Of tegen gewerkt door hun bazen met vette rekeningen op Zwitserse bank rekeningen?
Wie intereseert nu hoeveel co2 uitstoot het teweeg brengt?
Mijn god waar zijn de waanzinnige toch mee bezig.
Straks als je eens uit gaat eten staat op de menukaart hoeveel co2 uitstoot er aan te pas komt, het word met de dag gekker.
Sporters dan ook maar een co2 uitstoot meter om de nek bangen want al dat sporten brengt extra co2 in de lucht, en dan maar stoppen als de credits op zijn.
Ik voel me al bijna een denktank.
Goed idee van die eigen CO2 bijdrage. Voor iedere vliegreis die ik ga ondernemen wil ik gaarne het symbolische bedrag van 0,36 Euro overmaken.
Nieuws van bedroevend niveau uit clowns land.
Zouden deze reclamemakers eigenlijk wel enig idee hebben hoe afhankelijk van CO2 zij in hun hele bestaan zijn? Influencer is tegenwoordig ook een vak in het rondpompcircuit. Wel een onnodig geldverslindend vak. Helaas, de wereld wil bedrogen worden.
Goed artikel.
Overigens, aangezien we hier toch met complotdenkers onder elkaar zijn, met laat tegenwoordig een man meedoen bij het vrouwen boxen zodat men vervolgens de mensen die zeggen dat zoiets fout is kan vervolgen.
Mensen die zeggen dat mannen ook zwanger kunnen worden maken zich zorgen over desinformatie op Twitter.
✯¸.•´*¨`*•✿ ✿•*`¨*`•.¸✯ ✯¸.•´*¨`*•✿ ✿•*`¨*`•.¸✯ ✯¸.•´*¨`*•✿ ✿•*`¨*`•.¸✯ ✯¸.•´*¨`*•✿ ✿•*`¨*`•.¸✯
En als je het fout vindt dat een man het vrouwen boksen wint dan moet je de gevangenis in…
Heerlijk die Hongaren, soms hebben ze letterlijk overal …… aan.
Verbijstering bij milieuclubs om ‘all you can fly’-plan van Wizz Air: ‘Onvoorstelbaar dat dit kan’
https://www.ad.nl/economie/verbijstering-bij-milieuclubs-om-all-you-can-fly-plan-van-wizz-air-onvoorstelbaar-dat-dit-kan~aedb63aa/
Tja Theo, verdienmodellen zijn nu eenmaal het privilege van de linkse deugertjes.
Ter info:
https://x.com/WijnandHijkoop/status/1824555389897130102
Zon en wind doen zo’n 3000 uur per jaar echt niets. De afgelopen pakweg 5 uur is daar een goed voorbeeld van.
Die zon en wind moet je gewoon laten doen waarvoor ze er zijn, energie en water geven en verplaatsen naar waar het nodig is. Zoals dat al miljarden jaren gebeurt.