Van een onzer correspondenten.
De grote Amerikaanse autofabrikant Ford Motor herziet zijn strategie om zijn automodellen te elektrificeren en annuleert plannen voor de productie van een volledig elektrische SUV. Ford verwacht dat zijn elektrische divisie dit jaar tot 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) verlies lijdt.
Het bedrijf gaat ook zijn inkoopstrategie voor batterijen herzien.
Topgear een half jaar geleden:
‘Het idee was om volgend jaar een compleet nieuwe elektrische SUV uit te brengen met drie zitrijen en nog een nieuwe elektrische pick-up. Die deadlines zijn nu verlegd naar 2027. De oorzaak is dat de vraag naar EV’s tegen blijkt te vallen en dat het bijzonder lastig is om winst te maken op de stekkerauto’s.‘
Ford verlaagt de jaarlijkse investeringen in elektrische voertuigen naar 30 procent van het totaal, tegen ongeveer 40 procent eerder. Het bedrijf gaat ook zijn inkoopstrategie voor batterijen herzien, om beter te kunnen concurreren met goedkopere Chinese fabrikanten. Het schrappen van het plan om een volledig elektrische SUV te bouwen kost het concern naar schatting ongeveer 1,9 miljard dollar.
Ford-topman Jim Farley wilde aanvankelijk juist de overgang naar elektrische voertuigen versnellen, toen hij bijna vier jaar geleden aantrad. Het bedrijf maakte aanzienlijke kosten voor het uitbreiden van de productie, terwijl de groei van de verkoop van elektrische auto’s al begon af te nemen.
Het bedrijf verplaatst een deel van de productie van accu’s voor EV’s, waarvoor het samenwerkt met LG, van Polen naar de VS, om zo in aanmerking te komen voor Amerikaanse subsidies.
‘Een betaalbare elektrische auto begint met een goedkope batterij’, zegt Farley.
***
Bron o.a. hier.
***
Helemaal fout …. in de wereld volgens Bas.
En die subsidies in de VS waar Ford blijkbaar op aast verdwijnen als sneeuw voor de zon, of is het door de klimaatverandering, op 5 November als de Republiek een president kiest die niets moet hebben van het alarmisme.
Een industriële bedrijvigheid die gesubsidieerd moet worden is geen lang leven beschoren.
Als je te laat begint dan heb je hoge opstartkosten => stevige verliezen die Ford kennelijk niet aankan.
Net als een deel van zijn concurrenten.
Vraag me af wie de komende dodelijke concurrentieslag gaat overleven.
En zo gaat het met meer auto fabrikanten.
Ze zijn weer vollop aan het investeren, ontwikkelen aan nieuwe generaties brandstof auto’s.
Het vol inzetten op een EV was een natte Tesla droom van hun, meeliften wat niet gelukt is.
En wie wil nu een electrische pick-up truck?
Zo zijn er ook fabrikanten die bouwen auto’s op een 48 volt systeem, een flinke dynamo die tevens als electro motor werkt geeft je een zetje bij het wegrijden en ontkoppeld de verbrandingsmotor bij gas loslaten, dit bespaart brandstof, en je rijd toch geheel met verbrandingsmotor die ook nog een keer zuinig zijn.
Daarbij een goede hybride auto zie ik veel liever dan een hoogstroom vehikel.
Nooit gehoord van een PHEV?
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/plug-in-hybride
Oorzaak van de tegenvallende verkoopcijfers van EV’s is dat de mensen hun ogen eindelijk open gaan doordat de worst die hun werd voorgehouden opgegeten is en daar niets voor in de plaats komt. Och toch wel ze moeten nu alles zelf betalen en dat houdt in dat er een greep in hun portemonnee moet worden gedaan.
Dit geldt voor alle zogenaamde groene duurzame projecten als zonne panelen en warmtepompen enz.
Maar ik voorzie dat een toekomstig idee voor verduurzamen weer een worst wordt gebruikt en dat de mensen er weer in trappen. De spreekwoordelijke ezel geldt hier niet voor daar men er meerdere malen intrapt.
Interessant is, dat ook mensen die over miljarden beschikken, blindelings achter een hype aanlopen.
Ze hadden het natuurlijk ook eerst eens allemaal door hun ingenieurs kunnen laten doorrekenen.
Maar ja, sommige ingenieurs lopen ook achter een hype aan.
Ik schat dat het geen hype blijkt te zijn.
We gaan, Noorwegen volgend, richting elektrificatie.
Onherroepelijk.
Ben zelf op aandringen van mijn ega, ook al gezwicht voor een PHEV.
Had geen weerwoord tegen haar argumenten dat dat beter voor het milieu is, minder lawaai en ook nog veel comfortabeler rijdt.
“Had geen weerwoord tegen haar argumenten dat dat beter voor het milieu is”
Bas, je had haar kunnen vragen hoevéél het beter voor het milieu is.
Benieuwd wie daar een een kloppend antwoord op heeft.
Een PHEV?????????????????????
Met BRANDSTOF op basis van AARDOLIE?????????
Hoe hypocriet kan je het hebben zeg.
Je bent net zo erg als die ene reaguurder M/V/? die hier voortdurend ten strijde trekt tegen de Groene Khmer, maar wel met geld van de belastingbetaler zonnepanelen heeft laten plaatsen.
Zum kotzen Bas.
In duitsland werkt porsche samen met batterij fabrikant Varta. Door wat tegenvallers bij de verkoop van auto batterijen is de koers van het aandeel Varta sinds begin dit jaar met 91% teruggevallen. Sinds het hoogtepunt van de hype een paar jaar geleden rond de 99%. Het bedrijf heeft nu ook de junk status gekregen.
Dank voor de tip EaB.
Ik ga vandaag nog wat aandelen Varta kopen.
€1,99 kost een aandeel, gelijk 2 AA batterijen van Varta.
Ik zou de batterijen adviseren.
exxpress.at/varta-pleite-vorerst-vom-tisch-sanierungskonzept-fuer-batterie-konzern-steht/
Energie die je niet goedkoop kunt opslaan, iswaardeloos.
Pieter
Daar moet Bas vast heel diep over nadenken.
Elektriciteit is duur om op te slaan en wordt door letterlijk iedereen voor van alles en nog wat ingezet….
Jazeker slimme EUSSR maak de hele auto industrie maar kapot.
Weet je wat het mooiste is aan dit soort volk wat dat regelt, ze hebben zelf een co2 afdruk van hier tot Tokio.
Ze rijden dikke vette benzine slurpers van Audi, Mercedes en dat soort dingen en de kleine man word genadeloos op de knieën gedrukt.
Wat is het in principe toch tuig, zelf komen ze geen rode cent tekort, en vliegen van hot naar haar.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/diverse-autofabrikanten-riskeren-miljoenenboete-wegens-co2-uitstoot/
Interessant: Warum China AKWs bauen kann und wir nicht.
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Warum-China-AKWs-bauen-kann-und-wir-nicht-article25171647.html
Deze hele auto industriële sector is door activistenclubjes, misleide politici en ideologische gedreven woke CEO’s geïndoctrineerd over de ‘noodzakelijke’ energietransitie nasr EV’s.
Zoals te verwachten was, is er nu de harde confrontatie met het realisme van de kosten en tegenvallende winsten, en komt de inkeer en weg terug naar productie van zuinige ICE’s.
Het ‘hernieuwbare’ en EV “klimaat’ subsidie kaartenhuis staat op instorten, wie vertelt het aan PM Schoof ermee op te houden deze onzalige “klimaat’ energietransitie te subsidiëren. Geldverspilling van de sociaal-maatschappelijk benodigde belastinginkomsten ….
Het hoort bij het grote plan, je zult veel faillissementen mee gaan maken van grote spelers en banken.
Europa ligt stil, de Europese economie ligt zo goed als plat.
Vrije economen op Internet hebben een heel ander verhaal.
Misschien toch wat vaker Current Ratio van Arno Wellens bekijken.
Hmm, Arno Wellens.
Engnek, met een enkele postieve kant want hij heeft in ieder geval dat hij op tijd ingezien dat Baudet en het FvD totale bagger waren en nog zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arno_Wellens
De industrie wil nu dat er na 2035 geen enkele brandstofauto wordt toegelaten op de EU markt.
Gaat in wat afgezwakte vorm m.i. ook gebeuren.
Zie Noorwegen.
Volgens mij pleiten ze in Duitsland nu voor 2045.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10548551/ex-bmw-bestuurslid-kraakt-eu-verbod-brandstofauto-uitstel-of-aanpassing-onontkoombaar
https://www.autointernationaal.nl/2024/07/uitstel-verkoopverbod-autos-met-verbrandingsmotor/
Ursula is herkozen en kan nu rustig gaan draaien richting Bondskanselier na afloop van haar termijn in de EU.
Slimme tante met gedrag dat typisch is voor iemand die lid is van een partij met een ‘C’ in de naam.
Vreemd eigenlijk voor een land dat barst van de gratis groene stroom waaraan ze iedere dag weer gigantisch verdienen door hun export daarvan naar Frankrijk.
Ongekend boos reageren mensen op de terugleverkosten voor zonnestroom. Ze moeten zich wenden tot de installateurs en de politieke kopstukken die hen jarenlang onterecht gouden bergen beloofden, schrijft onze chef nieuws Saskia van Westhreenen.
‘Ik ruk ze morgen van het dak’ was vandaag één van de honderden woedende reacties onder een bericht op deze site. ‘We zijn genaaid’ of: ‘Het is één grote oplichtersbende
https://www.ad.nl/commentaar/een-ding-was-lariekoek-met-die-zonnestroom~a1cfa802/
Gewoon een andere leverancier kiezen zoals ik heb gedaan. Gaat snel en soepel.
Beste Bas,
hier nog een zoveelste voorbeeld hoe “milievriendelijk” de groene transitie is:
https://deanderekrant.nl/nieuws/verzwegen-ramp-met-megawindmolen-2024-08-16
Nog een aangename dag gewenst.
zolang er geen veilige sneloplaadbare accu’s zijn is het een inferieur product geen zinnig mens wil zo een ding hebben. De enige reden dat ze er zijn is vanwege politiek gemotiveerde besluitvorming en subsidies.
De overheid kan zich beter met goed bestuur bezighouden en zorgen voor lage lasten dan komt het vanzelf goed.