Van een onzer correspondenten.
Een in brand gevlogen elektrische auto levert de brandweer geregeld kopzorgen op. Een in brand gevlogen elektrisch aangedreven vrachtwagen blussen is een nog veel groter probleem. In de Verenigde Staten vloog een elektrische vrachtwagen van Tesla in brand. Er was bijna 200.000 liter water nodig om het gevaarte te blussen, zo meldt de National Transportation Safety Board (NTSB).
Uit voorzorg werd door een vliegtuig een brandvertragend middel over de directe omgeving rond de e-vrachtwagen uitgestort.
Tesla verkoopt niet alleen elektrische auto’s zoals de Model 3, Model Y, Model S en Model X, maar ook een elektrische vrachtwagen: de Semi. De Tesla Semi is in Europa niet te koop, maar is in thuisland de Verenigde Staten al even beschikbaar.
Op maandag 19 augustus raakte een door een Tesla-medewerker bestuurde Tesla Semi op Interstate 80 – onderweg naar de Tesla Gigafactory in Sparks (Nevada) – in een bocht van de weg. Het gevaarte ramde dwars door een dik 3o centimeter dikke boom en kwam verderop tegen meerdere bomen tot stilstand. De bestuurder kwam er – gelukkig – volledig ongeschonden vanaf.
De Tesla Semi niet. Het lithium-ion accupakket vatte vlam en dus kwam niet alleen de snelwegpolitie van Californië naar het incident, maar ook de California Department of Forestry and Fire Protection (CAL FIRE). Tesla stuurde zelf een technisch expert naar de brandende truck om te assisteren.
De brandweer had maar liefst 189.271 liter water nodig om de brand te blussen en om het accupakket van de Semi verder te koelen. Uit voorzorg werd door een vliegtuig een brandvertragend middel over de directe omgeving rond de e- vrachtwagen uitgestort.
De Tesla Semi werd uiteindelijk naar een open plek verplaatst waar hij 24 uur lang in de gaten werd gehouden. Het accupakket vatte niet opnieuw vlam.
***
Bron hier.
***
Kwestie van een software update om overstekende bomen te herkennen. In dit land nog geen problemen. De horeca en winkels worden nu al elektrisch bevoorraad waar ze binnen de mileuzone liggen. Net als de bussen die stil door de stad rijden.
E-Bike-Verbot im Keller: Das Risiko schlummert in den Akkus.
62 brandweermannen waren nodig in een soort flat.
https://efahrer.chip.de/e-bikes/e-bike-verbot-im-keller-das-risiko-schlummert-in-den-akkus_103525
Toch nog maar even studeren op veiliger en lichtere accupakketten voor je het elektrische vervoer verder uitrolt.
Hoe zit het trouwens met de accupakketten van hybride auto’s.
Zijn 50 tot 100 x kleiner in capaciteit.
Rond 1 tot 1,5 kWh.
En is veelal een Ni-MH batterij. Een factor 20 tot 50 goedkoper als je problemen er mee hebt.
JPS
En minder brandgevaarlijk? Wat mij verbaast is dat die hybride’s met hun dubbele systeem toch een gunstiger verbruik hebben. Het gebruik van de remenergie zou ook in een gewone brandstofauto geïmplementeerd kunnen worden lijkt mij.
75 ton CO2 minder voor de natuur.
Groen maakt meer kapot dan je lief is.
Elektrische auto’s zijn een doodlopende weg.
Dit soort oplossingen krijg je als mensen in een ideologie leven.
Fantastisch he:
https://www.geenstijl.nl/5178640/10-prachtige-dingen-aan-deze-fvd-foto#fold
En wij maar denken dat die Greta zo dom is.
Die heeft al lang door dat met klimaatactivisme straks geen droog brood meer te verdienen is.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/958280365/klimaatactiviste-greta-thunberg-21-uitgeroepen-tot-antisemiet-van-de-week-liefde-voor-milieu-raakt-ondergeschikt-aan-haar-jodenhaat
PS.
Bij PS stond iets dat Hans te ver vond gaan. OK, dat zijn de regels.
Ik probeer het opnieuw:
Zou Timmerfrans nog zo blij zijn met Greta?
BP zet zijn belang in usa windparken te koop. Ze concentreren hun groene energie in Europese zonneparken.
EaB
Leveren die hogere garantieprijzen op, of maken die door hun volatiliteit méér fossiele brandstoffen nodig om de elektrische energie hoe dan ook te blijven leveren? Ze zullen het vast niet doen uit altruïsme
“Several offshore wind companies have cancelled or sought to renegotiate power contracts for planned U.S. projects in the past year, citing soaring materials costs, high interest rates, and supply chain disruptions.”
Bij BP gaat het juist om onshore parken.
De vorige Chef van BP was erg voor investeringen in “hernieuwbaar” maar moest vertrekken.
Nieuwe Chef nieuwe inzichten.
Hij heeft als voormalige CFO kennelijk weer meer de blik op kosten en dus opbrengsten voor aandeelhouders.
” returns from renewables shrank, while profits from oil and gas soared ”
Kosten snijden in onderhoud van bestaande windparken gaat niet eenvoudig, en opbrengsten zitten vast in contracten.
Je ziet dat men naar contract for difference wil in nieuwe projecten.
Dan moet iemand, (de overheid) die “difference” willen betalen als de inkomsten gaan dalen.
Dat lukt niet meer met bestaande parken.
Je kan windmolenparken kennelijk niet verplaatsen, dus ben je een gevangene van je investeringen en “locale” opbrengsten.
Verkopen die hap.
De kwestie is wanneer veerbootmaatschappijen en hun verzekeraars alle EV’s met lithium accu’s gaan weigeren te worden getransporteerd?
Veermaatschappijen, die zowel grote als gevarieerde aantallen voertuigen en een groot aantal passagiers vervoeren, kunnen een bijzonder risico lopen als er aan boord brand uitbreekt.
Dit zal waarschijnlijk nog toenemen naarmate meer en meer elektrische voertuigen, aangedreven door lithium-ionbatterijen, worden gebruikt voor particulier en commercieel gebruik.
De grote aantallen passagiers die op veerbootroutes worden vervoerd, brengen ook extra veiligheidsproblemen met zich mee die op roro-schepen niet voorkomen.
In 2023 vonden verschillende branden plaats op grote roro-schepen die aanzienlijke hoeveelheden elektrische voertuigen vervoerden. De meest recente hiervan, aan boord van de Fremantle Highway, leidde tot de dood van één bemanningslid en verwoestte het schip.
Hoewel nog niet volledig is vastgesteld of een elektrische auto de voornaamste oorzaak van de brand was, heeft het aantal vervoerde voertuigen velen ertoe gebracht deze conclusie te trekken.
De brand op de Fremantle Highway volgt op verschillende andere gevallen. Sommige hiervan, zoals de brand aan boord van de Felicity Ace, leidden tot het totale verlies van het schip toen het voor de kust van de Azoren zonk.
https://rina.org.uk/publications/the-naval-architect/ferry-companies-grapple-with-rising-threat-of-ev-fires/
Binnenkort verkrijgbaar bij uw auto-onderdelenwinkel: “Musk” brandblusser met Elon-gas, chemisch formule: ECF2BrCl.